Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Odder Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Mette Rigtrup Haaning
|
|
Hold
|
2025 mu/mu1 (mu1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
INDHOLD
Grundforløbet i musik introducerer fagets forskelige discipliner i teori og praksis:
Enstemmige sange samt en enkelt flerstemmig sang
Sammenspilsnumre
Musiklære om noder og toner i teori og praksis
Instrumentkendskab i teori & praksis: klaver, bas, trommer, guitar
Analyse af musikalsk form samt hook, break og gimmick
Emnet "Folkemusik" (som færdiggøres på studieretningsforløbet i musik C og musik A)
Materiale (udleveret som printet kompendium):
- Små tekststykker fra bogen "C-nøglen"
- Afsnit fra "Rockmusik i tid og rum" om form samt hook, break og gimmick
- Kapitlet "Folkemusik", i: Susanne Christiansen & Mette Rigtrup Haaning: Folkemusik - Kunstmusik - Populærmusik, s. 13-22 (ikke udgivet, findes på emu.dk)
- Film om folkemusik: ROD: https://www.youtube.com/watch?v=8-gEiWogE8Y
OBS: Se UVB for forløbene i MUSIK C og MUSIK A, hvori alle tekster genlæses/repeteres.
OMFANG
Antal moduler af 70 minutter: 16
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til musikfaget🎶 Jeg glæder mig til at møde jer :) Vi starter stille og roligt op på grundforløbet i musik. I får udleveret en musikmappe i dag.
-
Øv dig i at huske, hvordan rytmenoderne ser ud: en helnode, halvnode, fjerdedelsnode, ottendedelsnode. Se musikmappen side 2. Husk at tage mappen med til timen.
-
Afsnit
-
Liste over sange fra tavlen, som kunne egne sig til sammenspil i 1.g:
-
Overvej sammenspilsnumre! Vi laver to sammenspilgrupper. De kan spille hvert sit nummer. Tænk på, at det ikke skal være alt for kompliceret her første gang, gerne poprock, som vi også snakkede om sidst. Husk musikmappen
-
Læs side 5-6 i musikmappen om form (stop FØR det afsnit, der hedder ”3. Vejledning til formanalyse") Læsefokus: Kan du forklare med egne ord, hvad et vers og et omkvæd er?
-
Lyt til det nummer, du skal være med i! Sangtekst og akkorder er vedhæftet nedenfor, men vi kigger bare på det sammen i timen.
-
Dont Look Back in Anger, tekst og akkorder.pdf
-
Locked Out of Heaven, tekst & akkorder.pdf
-
Bands og roller:
-
Læs side 9-10 i musikmappen om Hook, Break og Gimmick. Læsefokus: Kan du med dine egne ord forklare, hvad de tre fagbegreber ”Hook”, ”Break” og ”Gimmick” betyder? Husk musikmappen til timen!
-
NY PLAN FOR TIMEN, da Mette desværre er syg: I øver selv på jeres numre. Find noderne i kassen ovenpå skabene. Hjælp hinanden med at få lyd igennem. Vi spiller for hinanden næste gang vi ses. I må selvfølgelig også gerne spille for hinanden i dag, hv
-
Medbring musikmappen. Lyt som lektie et par gange til nummeret her:
-
Øvelser online: index.html
-
Læs side 30-31 i musikmappen om toner og noder. Medbring musikmappen.
-
Øv dig i at kunne forklare følgende mundtligt:
-
Overvej om du vil med til RMB-show fredag den 31/10, kl. 20 i Musikhuset, pris 75kr. Det er studerende fra musikkonservatoriet, som optræder. Se mere her: RMB-SHOW
-
Find et eksempel på en god fællessang. Du skal ikke synge sangen, men bare have en titel med. Medbring musikmappen.
-
I dag skal I arbejde individuelt med en tekst og en video. I skal bruge op til 70 minutter på det, så det svarer til et modul. Se punkt 1 og 2 nedenfor:
-
Tekst og video fra modulet i torsdags er eneste lektie til i dag. Tjek lige, om du fik læst det hele (musikmappen 12-17) og læs det ellers som lektie. Medbring musikmappen
-
Medbring musikmappen.
-
IMG_0032.jpeg
-
IMG_0033.jpeg
-
Sidste musikmodul i grundforløbet ♫ Medbring musikmappen
-
RMB-show i Musikhuset, frivillig deltagelse for musikelever i 1g og 2g. Pris: 70kr.
-
3g’erne mødes kl 18 på Street Food. I er selvfølgelig velkomne her også:) Vi kan dog ikke reservere bord, så vi kommer til at sidde spredt i mindre grupper
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865924250",
"T": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865924250",
"H": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865924250"
}