Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Odder Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
|
Lærer(e)
|
Lone Just Schütt
|
|
Hold
|
2025 Ty/ty1 (ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Du, ich und wir
Fra: "Los geht's! tekst og grammatik", Gyldendal 2018:
* "Einander kennenlernen"
* Dennis Metz: "Gefällt mir!"
* Tim Bendzko: "Keine Maschine"
* Julia Engelmann: "Ich habe einen Traum"
* Julia Engelmann: "Sag mir, wer
* Dilek Güngör: "Anderssein ist kein Widerspruch"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tysk i Grundforløbet. Introduktion.
-
Intro til sprogdag: "Vores Europa".
-
Deutsch ist ein Plus - Goethe-Institut Dänemark
-
Læs på jeres sætninger s. 17, øv. 8 + læs og oversæt sangen "Keine Maschine" s. 19-20. Husk også at medbringe kladdehæftet. SAMT: Materialet til sprogdagen: "Deutsch ist ein Plus"
-
Hele øvelse 1.1 under "Øvelsesstykker" skal være gjort færdig; derudover arbejder vi videre med "Keine Maschine". Husk også at medbringe kladdehæftet.
-
Øvelse 1.3 under "Øvelsesstykker" gøres færdig; + øvelse 2 "Vokabeln kombinieren" til "Ich bin keine Machine" gøres færdig.
-
I kompendiet: s. 21: "Sätze bilden": dan sætninger ved brug af de tre vendinger (skrevet med småt og med blåt) samt ordene mellem de røde prikker.; + Opsamlingsøvelse nr. 1.4 (sein) gøres færdig.
-
Opsamling på opg. 6.1 og 2 s. 23; øv jer i at bøje 'haben' i person og tal og oversæt øvelse nr. 2.1 under "Øvelsesstykker"; den første sætning lyder ""Har du børn?". (Husk: der er gloser i marginen, ellers må man slå op i en ordbog).
-
Vi arbejder med hjemmeopgaven, som skal afleveres d. 29/9. I har fået den udleveret, så den skulle være at finde i jeres mappe.
-
"Øvelsesstykker": nr. 3.4 "Opsamling" gøres færdig; + kompendiet: "Ich habe einen Traum": læs og oversæt fra s. 26 linje 1 - s. 27 linje 5; besvar på s. 29, opgave 5: "Richtige Aussagen formulieren" nr. 1 -5.
-
Under "Øvelsesstykker" skal I oversætte øv. nr. 2.1 (haben); når den er gennemgået på klassen, arbejder vi videre med "Sag mir, wer": lektien er derfor at oversætte digtet.
-
Vi arbejder med de sidste opgaver til "Sag mir, wer" : nr. 8 og 9 og gennemgår øv. nr. 3.4.
-
Læs i kompendiet: "Anderssein ist kein Widerspruch": s. 35 - 36 linje 8 og oversæt overskriften + de tre linjer under overskriften og til og med linje 6. Husk også at øve oplæsning/udtale.
-
Samme lektie som lektionen i tirsdags.
-
Øvelser i regelmæssige verber..pdf
-
Opsamling af den første grammatik, vi har arbejdet med. Lektien til denne lektion: opgave 1 og 3 til "Anderssein ist kein Widerspruch" skal være besvaret.
-
I arbejder selvstændigt med repetition af den grammatik og de tekster, vi indtil denne dato har arbejdet med. Repetition betyder, at man læser på stoffet igen og eventuelt sparrer med naboen. Når vi ses igen, foretager vi en fælles opsamling.
-
Holdet arbejder med øvelser i svage verbers bøjning.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865932900",
"T": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865932900",
"H": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70865932900"
}