Holdet id-5 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Odder Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Tove Thomassen
Hold 2025 id/id-5 (id-5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Introduktion til boldspil med særlig fokus på kaosspil.
Vi arbejder med følgende konkrete elementer: afleveringer og modtagninger/spilbarhed/banens bredde og dybde/sociale og psykiske elementer/ angreb og forsvar. Desuden fokus på spilkonstruktion og spiljustering via redskabet "spilhjulet".

Aktiviteter:
- Forskellig basisspil, der træner specifikke taktiske grundelementer i boldspil.
- Gruppearbejde omkring regeltilretning.
- Gruppearbejde, hvor eleverne laver eget boldspil, afprøver det og reflekterer i processen.

Målet med forløbet er, at eleverne skal:
- Opnå forståelse for taktiske elementer i
holdbaserede boldspil (f.eks. udnyttelse af bredde og dybde,
spilbarhed, bevægelse på banen, finter osv.).
- Opnå forståelse for betydningen af samarbejds- og kommunikationsevner.
- Arbejde innovativt og kreativt og afprøve ideer i praksis.
- Øve deres formidlingsevner.

Pensum:
"Boldbasis" fra Idræt C - Teori i praksis, Claus Estrup m.fl., Systime 2005
s.83-86 midt ( I alt 3 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer