Holdet ma-2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Odder Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Darya Alekseevna Bograd
Hold 2025 Ma/ma-2 (ma-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

🔷 Lektion 1 – Koordinatsystem og lineære funktioner
Mål:
• Fælles sprog for akser og punkter
• Forstå forskriften f(x)=ax+bf(x) = ax + bf(x)=ax+b
• Tegn grafer ud fra a og b
Indhold:
• S. 3–5
• Begreber: 1. og 2. akse, hældning, skæring
Øvelser: 1, 2
________________________________________
🔷 Lektion 2 – Fra tabel til graf og forskrift
Mål:
• Repræsentation i tabel, graf og forskrift
• Aflæsning af hældning og skæring
Indhold:
• S. 5–6
• Fokus på omsætning mellem tabel og funktion
Øvelser: 3, 4
________________________________________
🔷 Lektion 3 – Funktionsværdi og punkt på graf
Mål:
• Udregne f(x)f(x)f(x)
• Afgøre om punkt ligger på graf
Indhold:
• S. 6–9
• Introduktion af sætning om punkt på graf
Øvelser: 5, 6, 7
________________________________________
🔷 Lektion 4 – Matematiske modeller
Mål:
• Opstille modeller ud fra tekst
• Fortolke hældning og skæring
Indhold:
• S. 10–12
• Uafhængig og afhængig variabel
Øvelser: 8, 9
________________________________________
🔷 Lektion 5 – Regression og GeoGebra
Mål:
• Brug GeoGebra til at finde "bedste rette linje"
• Fortolke resultater
Indhold:
• S. 12–18
• Introduktion til GeoGebra og Jesusreglen
Øvelser: 10, 11, evt. 13
________________________________________
🔷 Lektion 6 – To-punktsformlen
Mål:
• Beregne a og b ud fra to punkter
• Forstå bevis og regne med brøker
Indhold:
• S. 20–24
• Gennemgå bevis og brug i modeller
Øvelser: 15, 16, 17, evt. 18–20
________________________________________
🔷 Lektion 7 – Ligninger og grafer
Mål:
• Løse f(x)=kf(x) = kf(x)=k
• Forstå betydningen af løsninger
Indhold:
• S. 25–29
• Løsning via algebra og grafik
Øvelser: 21–24
________________________________________
🔷 Lektion 8 – Skæring mellem to grafer
Mål:
• Løse f(x)=g(x)f(x) = g(x)f(x)=g(x)
• Forstå skæringspunkt og betydning
Indhold:
• S. 30–31
• Sammenlign funktioner og find deres skæring
Øvelser: 25–26 + repetition/spørgsmål
________________________________________
📌 Noter:
• Særlige elever: Stjernemarkerede opgaver eller suppler med egne modeller (fx energiforbrug, motion).
• Brug GeoGebra fra lektion 2–3 og frem.
• Evaluering/quiz kan passende lægges i lektion 8 eller efter forløbet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer