Holdet sa-4 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Odder Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jakob Bang
Hold 2025 sa/sa-4 (sa-4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og kønsforskelle i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og kønsforskelle i Danmark

Grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark" varer 16 moduler (70 minutters varighed),

Faglige mål og kernestof:

Faglige mål der berøres i grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark"
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof der berøres i grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark"
Eftersom dette er det første forløb, som eleverne stifter bekendtskab med i samfundsfag, så er det en god idé at afsætte tid i modulerne til at tale med eleverne om de forskellige materialetyper, som de skal læse og analysere osv. Evt. kan man overveje at lade eleverne læse noget af materialet i klassen - eller endda læse noget af det højt for hinanden. Der bruges tid på opsummeringer og repetition, da det kan sikre, at alle elever på 1.g-årgangen når nogenlunde det samme i samfundsfag i løbet af grundforløbet,

Begreber og teorier der er arbejdet med i forløbet:

Sociologi:
Socialisering, formelle og uformelle normer, sociale roller, identitetsdannelse, sommerfuglemodel, sanktioner, social kontrol, internalisering, Forskel på biologisk og socialt køn, intro til køn som social konstruktion.
Jeg-identitet, Personlig-identitet, Social identitet, Kollektiv identitet, Mead, Sociale grupper.
Frontstage, backstage, branding, image
Det traditionelle - det moderne - og det senmoderne samfund, herunder Giddens, Ziehe og Beck.

Økonomi:
økonomiske sammenhænge, økonomisk ulighed, den danske velfærdsmodel

Politik:
Magt, forskelsbehandling, Kønsfordeling i politik “ Hvordan ser de politiske forskelle ud mellem kønnene, og hvad kan forklare disse forskelle"?
Køn og uddannelse
Eastons politikbegreb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer