Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Odder Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Kenneth Blach Hansen
|
|
Hold
|
2025 sa/sa-7 (sa-7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Identitet og kønsforskelle
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Ligestilling mellem kønnene
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Begreber og teorier der er arbejdet med i forløbet:
- Socialisering, formelle og uformelle normer, sociale roller, identitetsdannelse, sommerfuglemodel, sanktioner, social kontrol, internalisering, Forskel på biologisk og socialt køn, intro til køn som social konstruktion.
- Jeg-identitet, Personlig-identitet, Social identitet, Kollektiv identitet, Mead, Sociale grupper.
- Frontstage, backstage, branding, image
- Det traditionelle - det moderne - og det senmoderne samfund, herunder Giddens, Ziehe og Beck.
- Økonomiske sammenhænge, økonomisk ulighed, den danske velfærdsmodel
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum mfl: Luk samfundet op! 4. udgave, 2021; sider: 11-24, 29-43, 52-78
-
Grundforløb time 2 øvelser.docx
-
Familien Danmark i forandring, DR1, 21.01.2015 (3:23-5.22).
-
Arbejdsspørgsmål Luk samfundet op side 29-37.docx
-
Sociologisk rollespil.docx
-
Anna Storr-Hansen mfl: Køn og ligestilling, Columbus, 2017; sider: 8-10, 62-63
-
Køn og ligestilling s 62-63.pdf
-
Arbejdsark lektion 4 .docx
-
Er kvinder og mænd født med forskellige interesser siden de vælger forskellige uddannelser - UDDRAG .pdf
-
Dokumentar: Menneskedyret (2), TV2, 2005 (minut 16.25-21.30)
-
Skema samfundstyper hold 7.docx
-
Modul 6 - Opgaver til det senmoderne samfund og Giddens.docx
-
Zetland - Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil.docx
-
Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge
-
Modul 8 - Identitet og grupper 1.docx
-
Modul 8 - Milo Kinnock -Tre teorier.docx
-
Det betyder rigtig meget for mig, at folk vil bruge mine pronominer. Femina, 06.01.23.docx
-
'Incel'-kulturen buldrer frem - og den er en del af trusselsbilledet herhjemme
-
Deadline ( 03.06.2025 ) om Manosfæren og incels
-
Modul 10 - Undersøg identitetsdannelse på sociale medier.docx
-
Spørgmål til artiklen Kvinder er en underskudsforretning.docx
-
Kvinder er en underskudsforretning for statskassen. Jyllands-Posten. 17.03.25.docx
-
Arbejdsark lektion 12.docx
-
Køn og ligestilling s. 7-12.pdf
-
Økonomi lektion 12.docx
-
Modul 12 - Statistik .pdf
-
Lektion 13 Politisk polarisering.docx
-
Debat- De borgerlige partier har tabt kampen om ligestilling - og snart også mit og andre kvinders kryds.docx
-
Køn og kommunalpolitik - Odder kommune.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71380064249",
"T": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71380064249",
"H": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71380064249"
}