Holdet me567 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Odder Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Anne Juul Møller
Hold 2025 me/me567 (me567)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i mediefag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i mediefag

Forløbet har til formål at sikre en sproglig og terminologisk præcision i beskrivelse og analyse af
filmklip

Målsætning:
• At få eleverne til at fokusere på det filmisk visuelle udtryk med det
formål at få dem til at se hvordan stilen styrer/definerer/belyser/vinkler indholdet.

- Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Der undervises ud fra begrebsapparat i Levende Billede og desuden lærerfremstillede præsentationer, som er vedlagt lektionerne. De er lavet af Anne Juul Møller

S01E01 Grænser, Risvig, 2021, YouTube

Analyseobjekter til næranalyse:

Foldager, Christian: Snap!, 2014, The Current. Eleverne har i første lektion set kortfilmen Snap! I grupper skal de nu lave et næranalytisk videoessay, hvor de anvender begreber med fokus på filmens filmtekniske form og dramaturgiske indhold. De afleverer i grupper og får skriftlig feedback af læreren. Formålet er at få øje på faglig progression og egne styrker og svagheder.

Grundforløbet afsluttes med et kort klippekursus i CapCut. Kurset er baseret på Systimes undervisningsmateriale MediefagPlay fra 2024.

- betjene udstyr. Her optage på mobiltelefon og redigere på pc/Mac i Capcut
- anvende den teoretiske viden i små produktioner
- Betjene optage- og redigeringsudstyr

Anslået sidetal læst: 25

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer