Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Odder Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
|
Lærer(e)
|
Lone Just Schütt
|
|
Hold
|
2025 Ty/ty3 (ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb.
Fra: Mette Hermann: "Los geht' - tekst og grammatik", Gyldendal 2019:
* Einander kennenlernen
* Dennis Metz: "Gefällt mir!
* Tim Bendzko: "Keine Maschine"
* Julia Engelmann: "Ich habe einen Traum"
* Dilek Güngör: "Anderssein ist kein Widerspruch"
Fra "Brennpunkt Deutsch", 4/2014:
* Berlin ist total cool
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tysk i Grundforløbet. Introduktion.
-
Intro til sprogdag "Vores Europa".
-
Deutsch ist ein Plus - Goethe-Institut Dänemark https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/unt/mda/dpl.html
-
Medbring det materiale, I har fået udleveret.
-
vi arbejder videre med analyse og kasus; lektien er: kompendiet s. 21, opgave 2: dan sætninger og analysér bagefter.
-
Vi arbejder med hjælpeverber samt ny tekst.
-
Øvelse 1.1 under "Øvelsesstykker" gøres færdig; + i kompendiet: s. 26 "Ich habe einen Traum": linje 1 - 19 læses og oversættes.
-
Under "Øvelsesstykker" skal I udfylde øv. 1.3; det handler om perfektum; derudover skal I læse videre i "Ich habe einen Traum" fra s. 26 linje 21 - s. 27 linje 5 + det samme stykke skal oversættes.
-
Opsamling nr. 1.4 gøres færdig. + øv jer i at bøje 'haben' i præsens og præteritum, så I kan det udenad. Husk at medbringe kompendiet, hvor vi skal arbejde videre med teksterne.
-
Hjemme skal I oversætte nr. 2.1 'haben', husk at bruge skemaet; når denne øvelse er gennemgået, arbejder vi med teksten "Sag mir, wer" på s. 31 i kompendiet.
-
Vi arbejder med de sidste opgaver til "Sag mir, wer"; herefter gennemgang af regelmæssige verbers bøjning.
-
Regelmæssige verber.pdf
-
Skriv sætningerne 1 - 8 i "Opgave B" i datid/præteritum (se første vedh. dok); + (i det andet vedhæftede dok.) skal I skrive sætningerne 1 - 6 i perfektum; + "Vores tekst: "Anderssein ist kein Widerspruch": læs s. 36 fra linje 10 - 25 og skriv stikor
-
Læs og oversæt i "Anderssein ist kein Widerspruch" s. 36 linje 26 - 35; + Kombinationsøvelse, se vedhæftede: kombinér sætningerne og oversæt dem.
-
Øvelser i regelmæssige verber..pdf
-
Opsamling af den første grammatik, vi har arbejdet med. Samt, og detter er lektien: opgave 1 og 3 til "Anderssein ist kein Widerspruch" skal være besvaret.
-
Arbejd selvstændigt med repetition af den grammatik og de tekster, vi indtil denne dato har arbejdet med. Repetition betyder, at man læser på stoffet igen, og eventuelt sparrer med naboen. Når vi ses igen, foretager vi en fælles opsamling.
-
Holdet arbejder med øvelser i svage verbers bøjning.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71416241567",
"T": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71416241567",
"H": "/lectio/254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71416241567"
}