Holdet 2022 BI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Nils Hedehus
Hold 2022 BI/s (1s BI, 2s BI, 3s BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cytologi
Titel 2 Kroppen under arbejde
Titel 3 Tiny Earth - Projektforløb 1
Titel 4 Økologi - vandmiljøet omkring Egå
Titel 5 Nervesystemet, aktivitet, stress og rusmidler
Titel 6 Forplantning og hormonforstyrrende stoffer
Titel 7 Genetik og genteknologi
Titel 8 Immunologi
Titel 9 Enzymer og ølbrygning
Titel 10 Populationsgenetik
Titel 11 Terrestisk økologi , fotosyntese og biodiversitet
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cytologi

Forløbet er introducerende til biologi og cellen.

Der arbejdes med elementer som:
Pro- og eukaryote celler samt endosymbioseteorien.
Membranprocesser, med fokus på aktiv transport og osmose.
Cellestørrelsens betydning for vækst.
Mikroorganismers vækst med fokus på gærceller og gæring.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i agurk - Journal 22-11-2022
Opgave 1. Rød brandmand 15-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 3 Tiny Earth - Projektforløb 1

Forløbet indeholder et samarbejde med samfundsfag C i projektforløb 1.
Emnet er "Antibiotika og landbruget" og der arbejdes med problemformuleringen "Hvordan sikrer vi at kunne behandle infektioner med antibiotika i fremtiden, og hvilken betydning har antibiotika i landbruget for den danske samfundsøkonomi?"

I biologi arbejdes der med Tiny Earth projektet i samarbejde med Aarhus Universitet.
I biologi skal du arbejde med at finde nye typer af antibiotika. Du skal indsamle og dyrke bakterier, herefter skal du klassificere bakterierne og undersøge om de producerer antibiotika, der kan dræbe andre bakterier.
Underspørgsmål der kan arbejdes med i biologi er
Hvad er bakterier?
Hvad er antibiotika?
Hvad er antibiotikaresistens?
Hvorfor bliver bakterier resistente overfor antibiotika?
Hvordan indsamler og dyrker man bakterier?
Hvordan klassificerer man bakterier traditionelt?
Hvordan undersøger man om bakterier producerer antibiotika?
Hvordan klassificerer man bakterier med moderne DNA teknikker?

Videnskabelige metoder i biologi
Kvalitativ og kvantitativ
Eksperimentel og observationel
Idiografisk og nomotetisk


Faglige metoder i biologi
Bakterieindsamling og dyrkning
Bakterieklassificering
Koloni morfologi
Isolering af koloni
Gramtest
Gramfarvning
Biokemiske tests
Test af antibiotikaproduktion
PCR
Gelektroforese
DNA sekventering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Økologi - vandmiljøet omkring Egå

Økologiforløbet er fokuseret på vandmiljøet omkring Egå.
Der fokuseres på betydningen af tab af næringsstof fra landbrug og økologisk betydning af Egå Engsø for vandmiljøet i Egå og Århusbugten.
Betydningen af øget CO2 udledning inddrages i en diskussion af bevarelsen af vandmiljøet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Nervesystemet, aktivitet, stress og rusmidler

Der arbejdes med nervesystemet med særligt fokus på lykke og velvære, med særligt henblik på livsstilen herunder betydningen af fysisk aktivitet. Endvidere arbejdes der med hukommelse og euforiserende stoffer.

Faglige mål:
– formulere og analysere biologiske problemstillinger med sikker anvendelse af biologiske fagudtryk såvel i kendte som i nye sammenhænge
– analysere og vurdere artikler med biologisk indhold
– vurdere omfattende biologiske problemstillinger og disses betydning på lokalt og globalt plan

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1) Adenosin 18-09-2023
Projekt rusmidler 27-09-2023
Projekt fordybelse 22-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forplantning og hormonforstyrrende stoffer

Centralt i forløbet er kønshormonreguleringen, hormonelle feedbacksystemer er centralt. Herunder kobles der til økotoksikologi med hormonforstyrrende stoffer, fx phtalater og PFOS, med fokus på kønsudvikling og sædcelleproduktion hos manden.
Delemner som præventionsformer, kønssygdomme, behandling af barnløshed og fosterdiagnostik introduceres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Genetik og genteknologi

Der tages udgangspunkt i klassisk genetik med Mendels love og nedavningsprincipper.
Herefter arbejdes der med molekylær baggrund for genetikken, replikation, transkription og translation, mutationer og evolution. Genteknologiske metoder som gensplejsning og transformation introduceres. Herudover teoretisk baggrund og metoder til DNA oprensning, PCR og gelelektroforese.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Immunologi

Immunsystemet introduceres med fokus på coronavirusinfektion, det specifikke forsvar og vaccine.
Proteiners strukturniveauer inddrages i forbindelse med antigener og antistoffer.
Forløbet kobles til studieretningsdagen, hvor der arbejdes med påvisning af slangegift via immunologiske metoder. Jf. "Fight the Bite" fra LIFE fonden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Enzymer og ølbrygning

Der arbejdes med fokus på mikroorganismer vækst og faktorer der påvirker enzymaktiviteten.
Herudover introduceres Kulhydraternes intermediære stofskifte med fokus på glykolyse, gæring og respiration.
Der arbejdes projektorienteret med ølbrygning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Populationsgenetik

I dette forløb repeteres evolutionsmekanismer. Herefter arbejdes der med populaionsgenetik og Hardy-Weinberg loven samt bioinformatik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 12 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer