Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Nils Hedehus
|
Hold
|
2022 BI/s (1s BI, 2s BI, 3s BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cytologi
Forløbet er introducerende til biologi og cellen.
Der arbejdes med elementer som:
Pro- og eukaryote celler samt endosymbioseteorien.
Membranprocesser, med fokus på aktiv transport og osmose.
Cellestørrelsens betydning for vækst.
Mikroorganismers vækst med fokus på gærceller og gæring.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i agurk - Journal
|
22-11-2022
|
Opgave 1. Rød brandmand
|
15-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kroppen under arbejde
I forløbet arbejdes der med elementer som hjerte-/karsystem, åndedrætssystem, kondition, blodtryk. Doping, sundhedsmæssige og præstationsmæssige aspekter diskuteres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tiny Earth - Projektforløb 1
Forløbet indeholder et samarbejde med samfundsfag C i projektforløb 1.
Emnet er "Antibiotika og landbruget" og der arbejdes med problemformuleringen "Hvordan sikrer vi at kunne behandle infektioner med antibiotika i fremtiden, og hvilken betydning har antibiotika i landbruget for den danske samfundsøkonomi?"
I biologi arbejdes der med Tiny Earth projektet i samarbejde med Aarhus Universitet.
I biologi skal du arbejde med at finde nye typer af antibiotika. Du skal indsamle og dyrke bakterier, herefter skal du klassificere bakterierne og undersøge om de producerer antibiotika, der kan dræbe andre bakterier.
Underspørgsmål der kan arbejdes med i biologi er
Hvad er bakterier?
Hvad er antibiotika?
Hvad er antibiotikaresistens?
Hvorfor bliver bakterier resistente overfor antibiotika?
Hvordan indsamler og dyrker man bakterier?
Hvordan klassificerer man bakterier traditionelt?
Hvordan undersøger man om bakterier producerer antibiotika?
Hvordan klassificerer man bakterier med moderne DNA teknikker?
Videnskabelige metoder i biologi
Kvalitativ og kvantitativ
Eksperimentel og observationel
Idiografisk og nomotetisk
Faglige metoder i biologi
Bakterieindsamling og dyrkning
Bakterieklassificering
Koloni morfologi
Isolering af koloni
Gramtest
Gramfarvning
Biokemiske tests
Test af antibiotikaproduktion
PCR
Gelektroforese
DNA sekventering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Økologi - vandmiljøet omkring Egå
Økologiforløbet er fokuseret på vandmiljøet omkring Egå.
Der fokuseres på betydningen af tab af næringsstof fra landbrug og økologisk betydning af Egå Engsø for vandmiljøet i Egå og Århusbugten.
Betydningen af øget CO2 udledning inddrages i en diskussion af bevarelsen af vandmiljøet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Nervesystemet, aktivitet, stress og rusmidler
Der arbejdes med nervesystemet med særligt fokus på lykke og velvære, med særligt henblik på livsstilen herunder betydningen af fysisk aktivitet. Endvidere arbejdes der med hukommelse og euforiserende stoffer.
Faglige mål:
– formulere og analysere biologiske problemstillinger med sikker anvendelse af biologiske fagudtryk såvel i kendte som i nye sammenhænge
– analysere og vurdere artikler med biologisk indhold
– vurdere omfattende biologiske problemstillinger og disses betydning på lokalt og globalt plan
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1) Adenosin
|
18-09-2023
|
Projekt rusmidler
|
27-09-2023
|
Projekt fordybelse
|
22-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forplantning og hormonforstyrrende stoffer
Centralt i forløbet er kønshormonreguleringen, hormonelle feedbacksystemer er centralt. Herunder kobles der til økotoksikologi med hormonforstyrrende stoffer, fx phtalater og PFOS, med fokus på kønsudvikling og sædcelleproduktion hos manden.
Delemner som præventionsformer, kønssygdomme, behandling af barnløshed og fosterdiagnostik introduceres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Genetik og genteknologi
Der tages udgangspunkt i klassisk genetik med Mendels love og nedavningsprincipper.
Herefter arbejdes der med molekylær baggrund for genetikken, replikation, transkription og translation, mutationer og evolution. Genteknologiske metoder som gensplejsning og transformation introduceres. Herudover teoretisk baggrund og metoder til DNA oprensning, PCR og gelelektroforese.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Immunologi
Immunsystemet introduceres med fokus på coronavirusinfektion, det specifikke forsvar og vaccine.
Proteiners strukturniveauer inddrages i forbindelse med antigener og antistoffer.
Forløbet kobles til studieretningsdagen, hvor der arbejdes med påvisning af slangegift via immunologiske metoder. Jf. "Fight the Bite" fra LIFE fonden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Enzymer og ølbrygning
Der arbejdes med fokus på mikroorganismer vækst og faktorer der påvirker enzymaktiviteten.
Herudover introduceres Kulhydraternes intermediære stofskifte med fokus på glykolyse, gæring og respiration.
Der arbejdes projektorienteret med ølbrygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Populationsgenetik
I dette forløb repeteres evolutionsmekanismer. Herefter arbejdes der med populaionsgenetik og Hardy-Weinberg loven samt bioinformatik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53344746576",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53344746576",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53344746576"
}