Titel
9
|
Forløb 8: Genspeljsning
Forløbet indledes med et indblik i proteiners struktur og enzymers virkemåde samt tildeling af enzymklasser. Dernæst introduceres den bioteknologiske metode gensplejsning, som ledsages af pGLO forsøget samt efterfølgende proteinoprensning af GFP. Herigennem arbejdes der med hvordan plasmider kommer ”ind i cellen, hvordan der selekteres herfor, hvordan genregulering fungere samt metoder til proteinoprensning. Efter den eksperimentelle del gennemgås en case, hvor vi forestiller os at et menneske har en fejl i et gen. Gennem arbejde med DNA sekventering og efterfølgende anvendelse af bioinformatik vha Blast via programmet UGENE, bestemmes hvilken fejl det pågældende menneske her. Slutteligt bruges metoden CRISPR til at ”fikse” den fundne genfejl.
I forløbet skal vi opnå følgende mål og delmål, samt træne følgende kompetencer:
• Formulere og analysere bioteknologiske problemstillinger under anvendelse af fagsprog, symboler og nomenklatur
• Beskrive stoffers (proteiner) opbygning og redegøre for sammenhæng mellem struktur, egenskaber og funktion
• Relatere observationer, model- og symbolfremstillinger til hinanden
• Gennemføre kvalitative eksperimenter og undersøgelser
• Foretage risiko- og sikkerhedsvurderinger i forhold til anvendt apparatur, kemikalier og biologisk materiale
• Opsamle, efterbehandle og vurdere resultater fra eksperimenter og undersøgelser under hensyntagen til fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• Dokumentere og formidle eksperimenter og undersøgelser både mundtligt og skriftligt
• Indsamle, vurdere og anvende information fra kilder, der omhandler biologiske, kemiske og bioteknologiske emner og problemstillinger
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder (kontrol af pGLO)
• Analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som sundhed og sygdom, fødevareteknologi, forædling, biologisk og kemisk produktion på et bæredygtigt grundlag)
• Vurdere, hvordan konkret anvendelse af bioteknologi kan påvirke samspillet mellem levende organismer og deres omgivelser
• Analysere og diskutere bioteknologiske problemstillinger i et samfundsmæssigt, miljømæssigt og etisk perspektiv (gemmes til 3.g hvor klassen har religio)
Kernestof:
• kemiske bindingstyper
• organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklassen carboxylsyrer, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne aminer, amider og aminosyrer
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af proteiner, herunder enzymer
• organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
• enzymer: enzymatiske hovedklasser og enzymkinetik
• genetik og molekylærbiologi: proteinsyntese, genregulering, genteknologi, anvendt bioinformatik.
• eksperimentelle metoder: celledyrkning, kloning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, separation, og chromatografi.
Eksperimentielt:
pGLO Transformation
GFP Proteinoprensning
|