Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Annemette Wendelboe Løkke
|
Hold
|
2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Brug sproget
Mundtlighedsforløb, som handler om at bruge sin stemme - i klasserummet, i relation med andre, fagligt og til at debattere med. Forløbet afsluttes med et par skriftlighedslektioner, hvor der arbejdes med den skriftlige eksamensgenre analyserende artikel - "taler med politisk indhold".
Verbalt og paraverbalt sprog
Nonverbal kommunikation
Hvad kendetegner samtalen
- Turtagning
- Facework
- Samarbejdsprincippet
- Høflighedsprincippet
- At tabe ansigt
- Symmetrisk/asymmetrisk
Samtaletyper
Sproghandlinger
Argumentation:
- Ciceros pentagram
- argumentets byggesten og Toulmin
- argumenttyper
- retoriske virkemidler
- appelformer
- Kropssprog og stemmeføring i debat
Klip fra SKAM
"Trines mor"
Kortfilm: Knæler
Tessas nytårstale
Sofie Lindes tale ved Zulu comedy galla
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentarværk: Testamentet
Vi skal arbejde med dokumentarfilmen Testamentet som værk. Derfor skal vi først arbejde med dokumentaren som genre og filmiske virkemidler, og dernæst analysere Testamentet - både udvalgte scener og som helhed. Dette arbejde leder os frem til en diskussion omkring dokumentarens etik. Forløbet afsluttes med besøg af instruktør og medvirkende i Testamentet.
Dokumentaren som genre + undergenrer
Dokumentarens fortæller
Autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskontrakt
Filmtekniske begreber
Bølgemodellen
Klip fra:
SKAM
Prinsesserne fra blokken
Min barndom i helvede
Ditte Kaehne Gade, Et børnehjem (Ekko)
FilM: Testamentet
Artikel: Socialpornografi og mediealfonser (Ekko)
Foredrag med Christian Sønderby Jepsen og brødrene fra Testamentet
Forløbet afsluttes med kollaborativ skrivning omkring en debatterende artikel om nærgående dokumentarer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
A Clockwork Orange
1g teatertur - en kultklassiker.
Remediering
Karakteristik af hovedkarakter igennem ydre kendetegn, handlinger, samspil med andre personer
Temaer og modsætninger
Hvad vil teatret? Kunsten som både et spejl og oplyser.
Perspektivtekst: Shooter gang (modkultur)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning: Thomas Korsgaard
Hvis der skulle komme et menneske forbi.
Værklæsningsforløb med Thomas Korsgaards roman Hvis der skulle komme et menneske forbi med fælleslæsning som et centralt greb i analysearbejdet.
Der arbejdes med:
- Kompositionsanalyse
- fortælleteknik
- personer og relationer
- paratekster
- realplan og overført plan, billedsprog og symboler
- semantiske felter
- realisme vs. socialrealisme
- autofiktion
- stedet i litteraturen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DHO
Forløbet forbereder eleverne på at skrive en DHO om oplysningstiden, og indeholder:
Opgavetekniske øvelser:
- i at redegøre
- i at præsentere
- at henvise og lave fodnoter
- at lave litteraturliste
Introduktion til basal videnskabsteori og metoder i fagene.
Materiale til oplysningstiden:
- Krydsfelt, Gyldendal (2010) ”litteraturens pixihistorie”
- Holberg: af “Niels Klims underjordiske rejse” (1741)
- Holberg: “Epistel Om kaffe”
- Litteraturens veje, oplysningstid
- Heiberg, selskabssang
- Per Olov Enquist: af “Livlægens besøg” (1999)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Natur-retur
I dette forløb skal vi bruge danskfaget til at undersøge naturen nærmere. Du kommer til at arbejde med, hvordan vi mennesker fremstiller og anvender naturen – i skønlitteratur, billeder, realityshows, taler, fotografier, reklamer. Både i et nutidigt og aktuelt perspektiv – og med blikke bagud til tidligere tider, der skal gøre dig klogere på, om der er sket forandringer i vores syn på og forhold til naturen. Du vil møde mange forskellige teksttyper, og et vigtigt mål med forløbet er derfor også, at du får både viden og redskaber til din danskfaglige værktøjskasse, der kan opbygge dit kendskab til, hvordan man arbejder i faget. Især vil forløbet have fokus på, at du bliver god til at anvende de danskfaglige begreber og til at dokumentere og underbygge dine analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne. Du møder undervejs metoder og spørgsmål, der også kan bruges i fremtidige analyser i faget, og som vil hjælpe dig til selvstændigt at kunne gå i gang med at arbejde danskfagligt.
Forløbet har både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv.
Fokuspunkter:
- Næranalyse
- Litteraturanalyse og fortolkning
- Medieanalyse af reklamefilm, blog, trailers, maleri
- Kommunikationsanalyse
- Retorisk analyse
Begreber: Robinsonader, fakta- og fiktionskoder, autenticitetsmarkører, begreber til lyrikanalyse, Universalromantik, nationalromantik, dualisme, nyplatonisme, organismetanken, monisme, eros, kendetegn på klimalitteratur, talegenrer og retorisk analyse, dystopier.
Tekster:
Grundtvig, At sige verden ret farvel
Oehlenschläger, Morgenhimmel
Christian Winter, Jeg kom til skovens bolig (1860)
Søndergaard, Bourdieu i køkkenhaven
Staffeldt, Indvielsen
H.C. Andersen, Klokken
Charlotte Witze, Den afskyelige (2016)
Greta Thunbergs tale ved klimamarchen (2019)
suppl:
5 x natur gruppearbejde: Robert Storm Petersens akvarel Tilbage til naturen (1945), Tegnefilm: Naturmælk (2014), Aarestrup, Var det Synd? (1838), Søren Ryge, Anslaget af Far, mor og Børn (2020), Rejseblog: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide.
Klip fra moderne Robinsonader
Anslag fra serien The Rain.
Pocahontas, Vindes farver
Malerier fra romantikken:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).
Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).
P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).
Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).
J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839).
Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843).
https://open.smk.dk/artwork/image/KMS445
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fuck normen
Forløbet indeholder en række nyere tekster, som alle beskæftiger sig med det at stå udenfor normen. Denne afvigelse kommer til udtryk på forskellige planer i de forskellige tekster - nogle i form, andre i indhold - og har således både et sprogligt og tematisk fokus.
Forløbet lægger ud med en introduktion til begreberne normalitet, socialkonstruktivisme og dikotomi. Caspar Erics Nike og Jacob Nossells Naturens uorden læses med redskaber fra Crip-teorien.
Forløbet afsluttes med at se kritisk på "det arbejdende menneske som norm", og udfordrer dikotomien normal - unormal.
Formålet er teoretisk funderet, og træner elevernes evne til at bruge litterær metode og teori, og træner derudover næranalyse og sproglig opmærksomhed. Der er arbejde med Naturens Uorden som dokumentarværk inkl. indføring i metode til analyse af en sådan.
Kernebegreber:
Normalitet
kropsfænomenologi
Ressentiment (OBS: Vrede + Nietzsches definition)
socialkonstruktivisme
dikotomi
Semantiske felter
Stigmatisering
Impairment - disability
Crip
Udsigelse og stemme
Tekster:
Teori om normalitet, crip-teori og queerteori (Fra Fuck Normen!)
Caspar Eric, Nike (værk)
Naturens uorden (Dokumentarfilm)
Præmiespassere skygger for et demokratisk problem (Artikel fra Information)
Asta Olivia Nordenhof, Jeg vil tale om arbejde (af det nemme og det ensomme)
Jens Rosendal, Du kom med alt det der var dig
Niviaq Korneliussen, Homo Sapienne (Uddrag)
Suppl:
Podcast: Poesibogen: Caspar Eric - Forpulet narcissist https://omny.fm/shows/poesibogen/caspar-eric-forpulet-narcissist?in_playlist=poesibogen!podcast
Medier i dansk s. 100-101
Medier i dansk s. 152-153
Håndbog til dansk, autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
Krydsfelt s. 297-303
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Folkeviser
Introduktion til Middelalderen og genren folkeviser (Trylleviser og Ridderviser).
Afsnittet om Middelalderen fra "Brug litteraturhistorien" af Mads Rangvid og Mimi Sørensen (Systime, 2014) er læst som introduktion til perioden. Herunder særligt fokus på de fire æ’er: Ære, hævn, slægt og skæbne.
Der er arbejdet med følgende folkeviser:
- Riddervise: Hr. Ebbes døtre
- Tryllevise: Hr. Bøsmer i Elverdal
Remediering:
- Eleverne har lavet en "emoji-oversættelse" af Hr. Ebbes døtre.
- Eleverne har skrevet en moderne version af tryllevisen Hr. Bøsmer i Elverhjem, hvor miljøet og fortællingen foregår i nutiden, men med tekstens oprindelige tema.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Livet og døden
Forløbet undersøger døden og livet som tema i værker af udvalgte forfattere fra 1900-tallet samt en forfatter fra seneste tid. Yderligere inddrages udvalgte mediemæssige, kulturhistoriske og sproglige cases, der understøtter og varierer den litterære tilgang til temaet.
Det tematiske omdrejningspunkt har i dette forløb til formål at skærpe elevernes metodiske bevidsthed og fokusere tekstlæsningen. I den forbindelse er det også en pointe, at der med det tematiske udgangspunkt gives en rammesættende overskrift, når teksterne undervejs læses i forhold til deres litteratur- og kulturhistoriske samtid.
Følgende spørgsmål søger forløbet at besvare:
Hvilken mening tillægges døden og livet i teksterne?
Hvordan behandles temaet i samtiden og af de udvalgte forfattere?
Hvorfor er døden et centralt tematisk omdrejningspunkt i litteraturen?
Litterært perspektiv
- Litterære virkemidler: personkarakteristik, fortællerforhold, komposition
- Eksistentialisme: Mening, væren, vilkårlighed, meningsløshed, sammenhæng, selvbedrag, frihed, valg, ansvar, angst, absurditet
- Psykoanalytisk og moderne sorgteori
- Analyse af lyrik: Bunden/ubunden form, rim + rytme, lyrisk/episk, digtets handling, tid, sprog og personer
- Intertekstualitet
- Vanitas-motiver/symboler/allegori- dualisme - forfængelighed/forgængelighed (I billedkunst og litterært)
Tekster:
- Johannes V. Jensen ”Naaede de færgen” (1925)
- Tom Kristensen: ”Det er Knud som er død” (Politikken)
- Artikel: https://videnskab.dk/krop-sundhed/vi-stopper-aldrig-helt-med-at-soerge/
- Artikel: Kristelig dagblad ”Naja Marie Aidt om det at miste sin søn” (2019)
- Kommunikationsmodel: Ciceros pentagram
Film og musik:
- Kortfilm: "Naaede de færgen" (Carl Theodor Dreyer, 1948)
- The Minds of 99: ”Det er Knud som er død” (sang lavet på baggrund af Tom Kristensens mindedigt)
Værklæsning:
- Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (2017)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Brug sproget 2
I arbejdet med sproghandlinger har eleverne beskæftige sig med:
- De tre typer af sproghandlinger: Regulerende, informerende og følelses- og holdningsudtrykkende
- Indirekte og direkte sproghandlinger
- Selvfremstillende
- Undertekst
- Turtagning
- Høflighedsprincipper
- Samarbejdsprincipper
- Samtaleanalyse
- Transaktioner
- Facework
I gennemgangen af Erving Goffmanns begreb om facework og verden som en scene, har eleverne tilegnet sig viden og fået gennemgået høflighedsbegrebet ligesom vi har arbejdet med vocabulariet fra dramaet der i teorien bruges som metafor for menneskets ageren i verden, med krænkelse af, trusler mod, beskyttelse af og opbygning af face og med stigmatisering.
Litteratur:
- Guldager, Katrine Marie: ”Vi har allerede aftale en pris”, fra Kilmanjaro, Gyldendal 2010
- Helle, Helle: ”En stol for lidt”, 1996
TV:
- Christensen, Casper og Frank Hvam: ”Løft ikke hunden”, fra Tv-serien Klovn, sæson 1 afsnit 6 fra 2005
- Rytteriet: ”Mor har været utro”, DR2 Satire, 2017
- Go’ Morgen Danmark: Anne Grethe Bjarup Riis om prostitution, 2011
Grundlæggende teori:
- Mose, Susan: ”Transaktionsanalyse”, Kompendium til mundtlighed
- Scheuer, Jan: Sproghandlinger: brug af sprog i dansk, Dansklærerforeningens Forlag, 2009
Estimeret sideantal: 26 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantikken til Det moderne gennembrud
Hovedvægten i forløbet ligger på litterære skildringer af det patriarkalske samfunds borgerlige kvindeideal.
Forløbet indledes med at læse Georg Brandes forelæsning, så elever kan få en forståelse for, hvordan hans tanker står i stærkt kontrast til Romatikkens tanker og idealer. Efterfølgende arbejdes der med tekster af Herman Bang, Amalie Skram og Pontoppidan, hvor der fokuseres på de sproglige karakteristika i litterære tekster. Hovedvægten er lagt på den impressionistiske (fortæller, replikker, tankestreger, tomme pladser) og naturalistiske skrivestil.
I den sidste del af forløbet læses Ibsens drama "Et dukkehjem" med særligt fokus på portrætteringen af de to hovedkarakterer Nora og Helmer. Afslutningsvis har eleverne kunne vælge mellem to forskellige opgaver:
- En Instagramprofil til den nutidige Nora, hvor de har arbejdet med at vise hendes front- og backstage.
- En Instagramprofil hvor Det moderne gennembruds tanker sættes ind i en nutidig kontekst.
Teori:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs afsnittet "Det moderne gennembrud". Siderne 91-93, 95-99 og 101-102,
Tekster:
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (1887)
af Amalie Skram: "Det røde gardin" (1899)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Georg Brandes: Intro til ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur" (1871)
VÆRK: Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (1879)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modernisme og eksistentialisme
Eksistentialisme og modernism(er)
Forløbet beskæftiger sig med eksistentialisme som en strømning i modernismen efter 2. verdenskrig– man har selvfølgelig altid skullet træffe eksistentielle valg, men eksistentialisme som begreb er en strømning i modernismen, og en reaktion på 2. verdenskrig – i dansk litteratur.
Udgangspunktet i arbejdet med materialerne er eksistentialismens begreber om valg, meningløshed, tomhed, absurditet og konsekvenserne af disse. Paa Memphis Station bruges som et overgangsdigt, der varsler det moderne, og trækker tråde til Kierkegaard.
Johannes V. Jensen, Paa Memphis Station
Værklæsning: Camus, Den fremmede
Martin A. Hansen, Paradisæblerne
Seeberg, Hullet
Opslag om modernismens 1. og 2. fase
Suppl:
Svend Brinkmann i Deadline
Svendbrinkmann citat fra politiken
Video med Christian Hjortkær
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Personlig stemme
Forløb hvor vi arbejder med at identificere og udvikle "den personlige stemme".
Vi læser forskellige tekst-genrer, hvor der er en personlig stemme på færde: lyrik, essay og autofiktiv roman-anslag. Og vi vil arbejder med forskellige skriveøvelser, der åbner dels for grammatiske og syntaktiske greb, dels for genremæssige greb til at skabe en personlig stemme. Der er fokus på sproglige greb som ordklasser, billedsprog, fremdriftselementer og sætningslængder. Derudover er der fokus på autofiktion og teori om skønlitteraturens effekt og forholdet mellem det partikulære og det universelle.
Undervejs i forløbet samarbejder vi med digter Mads Mygind om at skrive poesi med personlige stemmer og læse det op.
Anvendt materiale:
Teori om Ordklasser (Fra: "Lyrik - når sproget spiller")
PPT til de forskellige lektioner om: adjektiver, fremdriftselementer, pronominer, substantiver, verber, ordvalg, retoriske spørgsmål, symbol/metafor, hel- og ledsætninger, kontraster, opremsninger, allitterationer og anaforer.
Stilistiske virkemidler
Teori om sprog (Fra Dansk i Tiden)
Teori om autodiktion (Fre Seneste fem års litteratur)
www.Gymdansk.dk:
- Fortællertyper i prosa
- Fremstillingsform i prosa
"Hvorfor læser vi egentlig litteratur?", Svend Brinkmann 2017
Tekster:
Karl Ove Knausgård: "Sommernat" (2016)
Mads Mygind: "I min hule hånd" (2023) (samlingens to første digte)
Søren Ulrik Thomsen: af "Store Kongensgade 23" (2021)
Jesper Stein: af "Rampen" (2020)
2 kreative lektioner med Mads Mygind om at skrive poesi
1 fællestime for hele årgangen med Mads Mygind om at være forfatter, skrive autofiktion og oplæsning af digte fra "I min hule hånd" (2023)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Teateranmelderiet - kulturjournalistik
Forløbet består af 4 elementer:
• forløb om klassisk journalistik/nyhedsformidling
• forløb om anmeldelsen som genre
• forestilling/workshop/faglig optakt til forestilling
• skrivelektioner
For at deltage i Anmelderiet er elementerne om anmeldelsen som genre, forestilling og skrivelektioner centrale.
De øvrige elementer om nyhedsformidling, workshop og faglig optakt til forestilling er supplement alt efter behov og temperament.
Fra Gutenberg til Google (s.16-28)
Pressenævnets vejledning om god presseskik.
“En grundbog i medier” (s.10-12)
Håndbog til dansk (s.200-204) n
“News” (s.152-160)
“Begejstring og brutalitet”: Anmeldelsens struktur (s.69-76) + Anmeldelsens modtagere
Suppleres med s.5 i ATL Teateranmelderiet (Laswells kommunikationsmodel)
ATL Teateranmelderiet s.3
Thomas Treo, Amatøragtige: Ulideligt jysk band
Thomas Treo, Lana Del Rey: Fæl narrafisse
Lydmor-kommentar fra GAFFA
Poul Madsen, Treo er ikke sexist
Videoklip: Deadline: Er Ekstra Bladets anmeldelser sexistiske?
Supplerende:
Sune Anderberg, Incelbanden (artikel fra WA)
Samlet omfang: 130
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399328174",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399328174",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399328174"
}