Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Katrine Haaning
|
Hold
|
2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Overgange i litteratur.
Forløbet er et fælles grundforløb i dansk og handler om overgangen fra barn til voksen, en tematik, som forfølges litteraturhistorisk. Vi arbejder med følgende faglige mål: Eleverne skal kunne:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i forskellige medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
Her drejer det sig først og fremmest om at træne anvendelsen af et tekstanalytisk begrebsapparat i metodisk bevidst analyse og fortolkning af litterære tekster. Kort sagt om forløbet: Eleverne får et fælles sprog til at tale om litterære tekster med.
(Find materialerne i lectio under dit GF-hold)
- "Syndefaldsmyten" (Myte)
- Bdr. Grimm: "Den lille Rødhætte" (Folkeeveventyr)
- Klaus Rifbjerg: "Engang" (Lyrik)
- Ask Hasselbalch: "Vilddyr" (Kortfilm)
- Karen Blixen: "Ringen" (Novelle)
- Charlotte Weitze: "Villy" (novelle)
- Anders Bodelsen: "Drivhuset" (Novelle)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning 1: Dokumentargenren
forløbet introducerer til dokumentaren, med fokus på dokumentarfilmen. Der næranalyseres sekvenser og scener, og trænes brug af fagligt sprog.
"Testamentet" læses som doku-værk.
Anvendt materiale:
"Medier i dansk":
s.152-153
s.163-165
Håndbog til dansk. Litteratur, Sprog, Medier:
- Overordnede analysebegreber til analyse af dramaturgi i dokumentarfilm
- Analysemodel til medieanalyse af dokumentarfilm
- Fremdrift og spænding
- Karakterer
"Filmteori i dansk" (kompendium om filmiske virkemidler)
ppt om dokumentargenren og fortælletyper v./KH
Valomanden, Vibeke Heide Jørgensen (2001) (uddrag)
"Sømanden og juristen", Anders Agger (2013) (uddrag)
”Ambassadøren”, Mads Brügger (DR2 2012) (uddrag)
"Testamentet", Christian Sønderby Jepsen (2012) - doku-værk
Foredrag med Christian Sønderby Jepsen samt de to medvirkende Henrik og Christian.
(ca. 50 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter et nyt forløb om dokumentargenren. Altså en del af medie-perspektivet.
-
Medier i dansk. s.152-152 og 163-165.pdf
-
1) Studielæs side 12-16 i kompendiet om dokumentargenren. Tag noter til faglige begreber omkring beskæring, perspektiv, kamerabevægelser, lys og lyd.
-
1) Normallæs om "Fremdrift og spænding" og "karakterer", s.19-20 i kompendiet. Fremhæv faglige begreber.
-
22.12.15 - Elevproces.pdf
-
Lektie:
-
1) Læs kommentarerne til din analyserende stil om "Køn og Ligestilling" grundigt igennem.
-
Vi skal arbejde med "Testamentet". Hvis ikke du har set den, skal du se den hjemmefra ( på MitCfU). Alle skal ha set hele filmen.
-
mitCFU.dk
-
Arbejdsark til kompositionsanalyse af _Testamentet_.docx
-
HUSK at indbetale 65,-kr. til mobilepaybox: 2935TC: Amani, JeppeHH, Julie, Karuna, Viktor, Aala
-
I skal møde i klassen, hvor Henrik Rasmussen fører fravær og låser lokalet af, når I går til foredrag i hallen.
-
1) Skriv i elevfeedback: tre vigtige pointer om "Testamentet" og dokumentargenren, som du fik med dig fra foredraget om "Testamentet".
-
HUSK at indbetale 65,-kr. til mobilepaybox: 2935TC: JeppeHH, Julie, Karuna, Viktor, Aala
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dramagenren og Teaterforestilling
Forløbet introducerer til drama-genren og giver redskaber til at analysere og fortolke en forestilling/manuskript - her "A clockwork Orange" dramatiseret af Bjørn Rasmussen på Aarhus Teater. I analysen er der fokus på at bestemme, om Alex (hovedpersonen) er en helt eller en skurk.
Anvendt materiale:
"Hvad er et drama"
ppt om dramagenren og forestillingen v./KH
Arbejdsopgaver om modsætninger og personkarakteristik
A clockwork Orange" dramatiseret af Bjørn Rasmussen, Aarhus Teater 2022
(ca. 15 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SkriveCup: Lyset og Mørket
Forløbet lægger op til deltagelse i årets SKRIVE-CUP, der handler om temaet "Lyset & Mørket".
Der arbejdes med analyse og fortolkning af lyrik, og med remediering som greb. Derudover udarbejdes kreative remedieringer af eksisterende tekster, og der øves performance. Alle deltager i klassefinale og en gruppe i semifinalen (som alle er tilskuere til).
Anvendt materiale:
ppt om SkriveCup og remediering v./KH
"Remediering"
B.S. Ingemanns salme: ”I Østen stiger solen op” (1837)
Lone Hørslev / Uhørt feat. Søren Huus: “I Østen stiger solen op” (2018) - remediering
Tom Kristensen: "Det er Knud som er død" (1933)
Minds of 1999: ”Det er Knud som er død” (2012) - remediering
Per Højholt: "Månen forklaret" (1993)
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
(ca. 20 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Oplysningstiden - Litteraturhistorisk forløb (DHO)
DHO-forløb sammen med historie om den litteraturhistoriske periode: Oplysningstiden.
Materiale læst i dansk:
"Brug Litteraturhistorien" (Systime):
- Ludvig Holberg (p167)
- Oplysningen: fornuftens tidsalder (p169)
- Idealer om fremskridt og frihed (p168)
"Litteraturens Veje" (Systime): (i kopi)
- Den historiske roman
- Oplysning og følsomhed
- Borgerlig offentlighed
- Oplysningen
"Ludvig Holbergs epistler" s.47-49 (i kopi)
Ark om lyrik-analyse (fra "Lyrik - når sproget spiller")
"Filmteori i danskundervisningen" (komp om filmiske virkemidler)
"Håndbog til dansk" (Systime): Dramaturgi i film
PPT v./Katrine Haaning om "Danskfaglig metode - Analyse og fortolkning af "Livlægens besøg"
Ludvig Holberg: "Niels Klims forunderlige verden" (1741), s.163-167 + 169
Ludvig Holberg: "Epistel 395"
P.O.Enquist: "Livlægens besøg" (1999), s.334-348
Nikolaj Arcel: "En kongelig Affære" (2012) (Spillefilm)
Malthe Bruun Conrad: "Aristokraternes Cathechismus" og "Aristokraternes Psalme"
Tre DHO-opgaver med tilhørende tekster - eleverne vælger en af opgaverne:
Opgave 1: Holberg "Epistel 347" (1750) + "Moralske Tanker" (1744)
Opgave 2: P.A. Heiberg: "Selskabssang" (1790) + "Vor klub er dog en herlig sang" (1794) + "Sproggranskning" (1798)
Opgave 3: P.O. Enquist: "Livlægens besøg" (1999) (s.195-261, kap.10-13)
(ca.100 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighedportefolio
Skriftlighedsportefolien løber hen over alle tre år.
Den træner en række skrivehandlinger:
Præsentation
Redegørelse
Analyse
Fortolkning
Diskussion
Debat
Perspektivering
Vurdering
Den træner kreativitet og bevidsthed om den gode teksts byggestene:
Grammatik
Tegnsætning
Ordvalg
Syntaks
Struktur
Kommunikationssituation
Der er også fokus på de tre eksamensgenrers genretræk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen tilbage :-)
-
Husk indbetaling til Tunøturen hurtigst muligt - 140 kr. til Mobile pay box: 1753RQ (2t – tur til Tunø) - seneste indbetaling er i dag d.15.august!
-
Til forældre og elever i 2t - august 2023.docx
-
Lektion 1. Noteark til Hvis der skulle komme et menneske forbi.2023. elev.docx
-
Noteark til Hvis der skulle komme et menneske forbi.2023.docx
-
Stjernediagram. Kap.1. Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
-
1) Læs kapitel 2-5 (inklusiv kap. 5) i "Hvis der skulle komme et menneske forbi".
-
Medbring romanen!
-
Noteark til læsning af hele romanen. Korsgaard..docx
-
1) Du skal læse i romanen hjemme, i 30 min. Tag noter til indholdet i hvert kapitel, du læser, så du kan huske det. stil evt. et ur, så du holder øje med tiden.
-
Lektie
-
I skal aktivere en bog på Systime. Bogen hedder "Eksamensgenrerne i skriftlig dansk stx".
-
Hjemme skal du læse 2-3 x 30 min. i romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi" som lektie. Brug notearket undervejs i læsningen.
-
Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur
-
TIL BRUG I LEKTIONEN: Hvad er karakteristisk for følgende emner. Skriv ned på en tavle, imens I ser videoen om minimalisme. Lav 5 søjler på tavlen med de 5 overskrifter.
-
Du skal have læst romanen færdig til denne dato.
-
Læs om den reflekterende artikel i "Eksamensgenrerne i dansk stx" på Systime (linket nedenfor - ikke andre sider medmindre du bare ikke kan lade være)
-
Medbring romanen - det er sidste lektion om værket (tror jeg:-)).
-
1) Studielæs (= tag noter) i "Brug Litteraturhistorien" om romantikken:
-
Du skal læse hele digtet "Guldhornene". Slå ord op, du ikke forstår og skriv forklaringerne i teksten.
-
Arbejdsark. Guldhornene..docx
-
1) Studielæs om Nyplatonismen i "Brug Litteraturhistorien":
-
undersøgelse om kønnede ord
-
1) Normallæs om nationalromantik: Nationalromantisk harmoni
-
Arbejdsark Duggen. fokus på billedsprogsanalyse.docx
-
Afsnit
-
1) MEDBRING KOMPENDIUM - ALLE SAMMEN!
-
Lyrikanalyse. Billedsprog.docx
-
1) Medbring kompendium og tuscher/farveblyanter mm.
-
Blicher. Det er hvidt herude. Arbejdsark.docx
-
Studielæs siderne om "Biedermeier og poetisk realisme" (vedhæftet).BIEDERMEIER og POETISK REALISME..docx
-
Studielæs "Klokken" af H.C.Andersen (er i kompendiet).
-
image.png
-
Medbring alt relevant til at du kan skrive på din aflevering.
-
Skærmbillede 2023-12-14 kl. 19.39.49.png
-
Vi mødes ved porten i cykelkælderen.
-
Brug ialt 30 min på:
-
BIEDERMEIER og POETISK REALISME..docx
-
1) Brug 30 min. på at læse vedhæftede sider "TV. News" Fremhæv eller noter vigtige faglige begreber.
-
News.s.10-12.pdf
-
Studielæs vedhæftede dokument om Stofområder og nyhedskriterier i pressen:
-
TV Nyhedsformidling. 2024. lektion 2-3.pptx
-
Læs vedhæftede fil om "Nyhedskompasset"
-
I skal have lavet jeres analyse færdig af det selvvalgte nyhedsindslag, så I kan holde et kort oplæg, hvor I præsenterer nyhedsindslaget (viser det) og formidler jeres analyse af det.
-
I skal have optaget en scene/sekvens fra jeres nyhedsindslag hjemmefra. I får lektionen 60 min. til at optage og klippe jeres indslag. Vi ser dem, vi når i resten af lektionen.
-
Vi skal arbejde 2 lektioner sammen med en klasse fra Skødstrup skole.Medbring jeres computere og alle relevante materialer fra forløbet om TV-nyhedsformidling.Vær klar i god tid i AUDITORIET, så I kan være med til at tage imod klassen.
-
Se følgende to indslag igennem hjemmefra - begge indslag handler om den samme nyhed, nemlig at februar måned i år er den varmeste februar i rigtig mange år:
-
I får tid til at skrive på den kommende aflevering - Du skal derfor have læse de materialer, der hører til opgaven:
-
Hele opgaven ser sådan her ud. I første omgang er det kun indledningen, du skal skrive og aflevere.
-
Du skal læse den islandske fortælling "Gisl Illugeson" (vedhæftet). Den er 7 sider, så sæt 30 minutter af til at læse den.
-
Ordforklaringer til Gisl Illugeson (ud over dem, der er i slutningen af teksten):
-
1) Læs baggrundsviden om gamle islandske skønlitterære genrer: EDDA og SAGA i "Brug Litteraturhistorien:
-
HUSK Samtykkeerklæring mm til studietur hvis du er under 18
-
1) Studieæs om kortfilmsgenren i vedhæftede dokument "Kortfilmens DNA".
-
Kortfilmens DNA.Granild og Wolfhagen..docx
-
The Last Farm
-
Læs novellen "Den lange dagsrejse" (udleverede den i kopi sidste uge).
-
Dem der mangler at aflevere underskrift på rejseregler/Samtykke skal have det med til denne lektion: Anfaal, Ingeborg, Theodor, Valdemar, Viktor
-
Kompositionsprincipper i prosa. Litteraturens Veje.docx
-
Læs uddragene af "Fisk har ingen fødder" s.16-21og s.53-55 (udleveret i kopi sidste uge).
-
1)Medbring din indledning med feedback - evt udskrevet. Du skal have læst den igennem hjemmefra.
-
Du skal ha læst hele romanen "Mærket" af Frida Isberg til denne dato - tag lidt noter til handlingen/indholdet til hvert kapitel.
-
KAGE: Noah og Viktor :-)
-
LEKTIE: Genlæs kapitel 1 (s.11-20)
-
I skal lave forskellige analyser hjemmefra af de kapitler, der indgår i romanens "præsentation".
-
Arbejdsark. Dystopiske træk..docx
-
MEDBRING BOGEN! Ellers kage/snacks
-
Sproglig teori. ordklasser.docx
-
ALLE skal senest idag fredag indbetale 500kr. til Stines mobilepay: 28260178
-
Selma og Amani har kage/snacks med
-
Program for studietur - Island 2024.docx
-
ALLE: medbring tuscher, farveblyanter, fremhævningstuscher - jeg mener det :-)
-
1) Lav kohæsionsanalysen af "Skygge-Baldur" færdig hjemme. Tag noter i din tekst med forskellige farver og skriv i siden af teksten analyse/fortolkning (brug 30 min).
-
Gør kohæsions-analysen af Jakob Ejersbos "Eksil" færdig. Tag alle dine noter i teksten.
-
Nærlæs Kirsten Hamanns indledning til romanen "Vera Winkelvir".
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Værklæsning 2 : "Hvis der skulle komme et.." roman
Værklæsning af romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi" af Thomas Korsgaard (2017) med fokus på prosa-analysens redskaber: komposition, fremstillingsformer, fortæller og synsvinkel, sproglig stil, person- og miljøkarakteristikker samt genre- og stilperspektivering stil og sociologisk perspektivering.
Materiale ud over romanen:
- ”Om Hvis der skulle komme et menneske forbi”
- ”Litteraturhistorien på langs og på tværs” om eksperimenterende realisme
- ”Autofiktion” (https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html)
- "Minimalisme" (https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo)
- "Realisme og socialrealisme" (ppt v./KH)
- "Sociakonstruktivisme" (ppt v./KH)
- "Teksters komposition og fremstillingsformer" (ppt v./KH)
- Diverse analyseredskaber (www.gymdansk.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantikken
Forløbet har fokus på at få indblik i nogle af romantikkens forskellige strømninger: Organismetanken, universalromantik og nyplatonisme, samt romantismens fokus på det interessante og menneskets "skygge"-sider. Teksterne nær-analyseres med fokus på lyrikanalysens redskaber, og der perspektiveres litteraturhistorisk.
Anvendt materiale:
-"Brug Litteraturhistorien" (Systime):
- En kaotisk tidsalder (https://bl.systime.dk/?id=353&L=0)
- Romantikkens ideer (https://bl.systime.dk/?id=355)
- Universalromantikken (https://bl.systime.dk/?id=356)
- Nyplatonisme (https://bl.systime.dk/?id=357)
- Nationalromantisk harmoni (https://bl.systime.dk/?id=358)
Oehlenslager: "Guldhornene"
Staffeldt: "Indvielsen"
Grundtvig: "Duggen"
St. St. Blicher: "Det er hvidt herude"
HC Andersen: "I Danmark er jeg født"
HC Andersen: "Klokken"
Teori om lyrikanalyse (fra: "Lyrik - når sproget spiller"):
- Det visuelle/ydre komposition
- Indre komposition
- Udsigelse/stemning
- Sproglige virkemidler/billedsprog
- Ordklasser
- Motiv, Tema og Samlede udtryk
- Billedsprog
"Litteraturens Veje":
- Biedermeier og poetisk realisme (p291 og p292)
- kompositionsprincipper i prosa
- Forfatter og fortællerhieraki og fremstillingsformer
"Farveladeliste" (ark om sproglige/stilistiske virkemidler)
(ca. 30 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
TV-Nyhedsformidling
Forløbet er et medieforløb, der har fokus på nyhedsformidling i levende billeder.
Analyseområder: Studiet, Reportage, komposition, fortællehierarkier, frames, billedforløb, lyd, lys, sprog, interviewtyper, stofområder, nyhedskriterier, modtagergrupper, vinkling.
Materiale:
News.s.10-12 og s.197-208 (Om journalistik og TV)
"Stofområder og nyhedskriterier" (Håndbog til dansk)
"Nyhedskompasset og vinkel" Gymdansk.dk)
"Tv-journalistik" (Dansk i tiden)
"Nyhedsformidling. Analysemodel" (Dansk i tiden)
DRTVAvisen d.13/1 2024 kl.18.30
DRTVAavisen d.20/2 kl.07.00: Min.0:10-04:17 (indslaget: Februar tegner til at blive den varmeste nogensinde)
UltraNyt d.20/2 kl.10.00: Min.03:17-04:42: (indslaget: Navalnyj meldes død | Hvorfor hader Putin ham?)
Selvvalgt nyhedsindsalg til gruppe-analyse og oplæg
ppt til lektionerne med analysebegreber. v./KH
Egen produktion af nyhedsindslag
Samarbejde med 9.klasse fra Skødstrup skole om at analysere og producere nyheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Islandsk litteratur
Forløb om islandsk litteratur og kultur med blik tilbage til vikingetidens litteratur og frem til nutiden. Der analyseres og fortolkes saga, noveller, roman-uddrag og kortfilm med udgangspunkt i relevante analyseredskaber. Forløbet lægger op til værklæsning af islandsk roman ("Mærket" af Frida Isberg) og studierejse til Reykjavik.
Materiale:
"Brug Litteraturhistorien":
- Edda (https://bl.systime.dk/?id=306)
- Sagaernes univers (https://bl.systime.dk/?id=310)
"Kortfilmens DNA" (SHORTS – kortfilm i undervisningen, Granild og Wolfhagen Systime i-bog 2024, p136 + p140)
"Richard Raskins 7 parametre for kortfilm (https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/)
"Kompositionsprincipper i prosa" (Litteraturens Veje)
"Gisl Illugeson" (islandsk fortælling)
Af "Den højes ord" (Edda-digt)
Rúnar Rúnarsson: "Den sidste farm" (kortfilm) (https://www.youtube.com/watch?v=Oh7sQ4hPnyk)
Gydir Eliasson: "Den lange dagsrejse" (novelle)
Jón Kalman Stefánsson: "Fisk har ingen fødder" (roman-uddrag s.16-21og s.53-55)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Værklæsning 3: "Mærket" roman
Værklæsningsforløb af den islandske roman "Mærket" (2023) af Frida Ísberg.
Fokus på prosa-analytiske redskaber: komposition, fremstillingsformer, fortæller og synsvinkel, karakterer og miljø, sprog, tematik og værdier/normer.
Materiale:
Frida Ísberg: "Mærket"
PPT om arbejdet med "Mærket" V./KH
"Katastrofen" (fra: Sidste fem års litteratur)
"DYSTOPISKE FORTÆLLINGER - genretræk" (sammenkog og oversættelse af to amerikanske artikler om genren).
Møde og samtale med Frida Ísberg i Reykjavik om romanen, ideologi, samfundsstrukturer og litterratur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Diskursanalyse og romanstarter
Diskursanalyse og romanstarter
I forløbet undersøger vi, hvordan læseren fanges ind i begyndelsen af en roman, og hvordan romanens bærende temaer og konflikter slås an i indledningen. Vi læser 8 forskellige roman-starter, dvs. de første 1-2 sider i hver roman. Romanerne er fra 1990'erne, 00'erne og 2010'erne.
Vi læser meget tæt på sproget og undersøger, hvordan forskellige temaer, konflikter og meningsområder etableres allerede på de første sider af en roman.
"Teorikompendium om kohæsion og kohærens" v./ KH
"I begyndelsen var indledningen", Benjamin Krasnik 2018 (i forb. med skriftlig aflevering)
Læste romanstarter:
1. Kirsten Hamman: ”Vera Winkelvir” (1993)
2. Christina Hesselholdt: ”Eks” (1995)
3. Sjón: ”Skygge-Baldur” (2003)
4. Helle Helle: "Rødby-Puttgarten" (2005)
5. Jakob Ejersbo: ”Eksil” (2009)
6.. Hassan Preisler: ”Brun mands byrde”, (2013)
7. Carsten Jensen: "Den første sten" (2015)
8. Merete Pryds Helle: "Folkets skønhed" (2016)
(ca .30 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Det moderne genenmbrud (litteraturhistorisk forløb
Forløbet giver en grundlæggende viden om den litteraturhistoriske periode Det moderne genenmbrud med udgangspunkt i Georg Brandes litteratursyn og Darwins nartuvidenskabelige grundlag for det naturalistiske menneskesyn og den impressionistiske skrive- og malestil. Der er fokus på forholdet mellem kønnene og kønsnormer og -syn og dermed sædelighedsfejden. Dette gennem læsning af noveller og malerier.
Der arbejdes med relevante analyseredskaber.
Materiale:
"Brug Litteraturhistorien":
- 1800-tallet naturvidenskabelige gennembrud (https://bl.systime.dk/?id=196)
- Litteraturens moderne gennembrud (https://bl.systime.dk/?id=195)
- Mande- og kvinderoller til debat (https://bl.systime.dk/?id=192)
- Impressionismen og Herman Bang (https://bl.systime.dk/?id=186#c454)
"Billedanalyse" (Dansk i tiden. Grundbog. Systime I-bog 2024 p185)
"Billeder" (HÅNDBOG I DANSK, SYSTIME I-BOG 2022, P240)
"Impressionisme og Herman Bang" (video af Søren Vrist Christensen: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=G6Ulq2u4iIc)
"Det moderne gennembrud" PPT v./KH
Amalie Skram: "Karens jul"
Herman Bang: "Den sidste aften"
Victoria Benedictsson: ”Ud fra mørket”
Henrik Pontoppidan: ”Ane-Mette”
”Belle og Hanna” (maleri af Eckersberg 1820)
”Portræt af Jeanna Bauck” (maleri af Wegmann 1881)
"Lange skygger. Kvæg på Saltholm" (maleri af Theodor Philipsen ca. 1890
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Den personlige stemme
Forløb hvor vi arbejder med at identificere og udvikle "den personlige stemme".
Vi læser forskellige tekst-genrer, hvor der er en personlig stemme på færde: lyrik, essay og autofiktiv roman-anslag. Og vi vil arbejder med forskellige skriveøvelser, der åbner dels for grammatiske og syntaktiske greb, dels for genremæssige greb til at skabe en personlig stemme. Der er fokus på sproglige greb som ordklasser, billedsprog, fremdriftselementer og sætningslængder. Derudover er der fokus på autofiktion og teori om skønlitteraturens effekt og forholdet mellem det partikulære og det universelle.
Undervejs i forløbet samarbejder vi med digter Mads Mygind om at skrive poesi med personlige stemmer og læse det op.
Anvendt materiale:
"Teori om Ordklasser" (Fra: "Lyrik - når sproget spiller")
PPT til de forskellige lektioner om: adjektiver, fremdriftselementer, pronominer, substantiver, verber, ordvalg, retoriske spørgsmål, symbol/metafor, hel- og ledsætninger, kontraster, opremsninger, allitterationer og anaforer.
"Stilistiske virkemidler" (Farveladeliste)
"Teori om sætningskonstruktioner og sætningslængder"
"Ordklasser - sproglig analyse af skønlitteratur"
"Lyrikanalyse. Ordklasser"
"Lyrikanalyse. Billedsprog"
www.Gymdansk.dk:
- Fortællertyper i prosa
- Fremstillingsform i prosa
"Hvorfor læser vi egentlig litteratur?", Svend Brinkmann 2017
Rita Feltskis 4 kategorier for skønlitteraturens effekt på sin læser (i PPT v./KH)
LektionsPPT v./KH
Tekster:
Karl Ove Knausgård: "Sommernat" (2016)
Mads Mygind: "I min hule hånd" (2023) (samlingens to første digte)
Søren Ulrik Thomsen: af "Store Kongensgade 23" (2021)
Jesper Stein: af "Rampen" (2020)
Amina Elmi: af "Barbar [tavshedens objekt]” (2023) (s.19 + s.66)
Brynjulf Jung Tjønn: af "Hvid norsk mand" (2023) (s.11-13)
2 kreative lektioner med Mads Mygind om at skrive poesi
1 fællestime for hele årgangen med Mads Mygind om at være forfatter, skrive autofiktion og oplæsning af digte fra "I min hule hånd" (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Værklæsning 4: "Find Holger Danske" (Ready-made)
Forløbet ligger i forlængelse af forløbet om "Den personlige stemme" og tager dermed fat på en analyse og fortolkning, samt perspektivering af Maja Lee Langvads værk "Find Holger danske" med fokus på genrer, sproglige greb og virkemidler, autofiktion og det partikulære afsæt for den universelle tematik.
Materiale:
Maja Lee Langvad: "Find Holger danske" (2006)
"Autofiktion som genre" (PPT v./KH)
Analyseredskaber til prosa, lyrik, argumentation, journalistik og diskurs.
"Hvorfor læser vi egentlig litteratur?", Svend Brinkmann 2017
Rita Feltskis 4 kategorier for skønlitteraturens effekt på sin læser (i PPT v./KH)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Kulturanmeldelsen og Værk 5 drama
Forløbet arbejder med den journalistiske genre kulturanmeldelsen og med den litteraturhistorisek periode Oplysningstiden gennem Christian Lollikes dramtisering og opsætnign af Holbergs "JEppe på Bjerget" på Aarhus Teater feb.2025.
I forbindelse med forestillingen og arbejdet med kulturanmeldelsen deltager klassen i "Anmelderiet", der er udformet af Aarhus Teater Læring og DMJX (Journalisthøjskolen). Der er fokus på den journalistiske genre anmeldelsen. Eleverne analyserer anmeldelser af kunstprodukter (dansk teater) med fokus på genretræk, fremstillingsformer, sproglige virkemidler og kommunikationssituation samt tone.
Eleverne skal skrive dels en klassisk anmeldelse af Lollikes "Jeppe på Bjerget", dels skabe en anmeldelse i "et andet format". Anmeldelserne vurderes og bedømmes af en dommerkomité fra Aarhus Teater Læring og Anders Lange fra DMJX.
Materiale:
News.s.10-12 (Om journalistik)
"Stofområder og nyhedskriterier" (Håndbog til dansk)
"Nyhedskompasset og vinkel" Gymdansk.dk)
Anne Middelbo: "Brutalitet og begejstring":
- "Anmeldelsens struktur" (s.69-76)
- "Anmeldelsens modtagere" (s.81-84)
- "Anmeldelsens sommerfuglegenrer" (s.86)
"Teateranmelderiet kap.1-3", mp4-filer med Anders Lange:
- Andre formater intro
- 5 tricks tl at gøre din anmeldelse bedre
- De andre formater - platforme
PPT til lektionerne v./KH
"Over alle sex-grænser", Knud Cornelius, Dagbladet 20/4 2021
"GenZ Endgame – spot on teater om og til Generation Z", Trine Wøldiche, ISCENE 2024
Christian Lollike: "Jeppe på Bjerget", opsætning på Aarhus Teater 4/2 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Novelle-genren og modernisme
Forløbet har fokus på novellegenren mht genretræk, historisk udvikling og næranalyse af noveller fra første halvdel af 1900-tallet.
Anvendt materiale:
"Litteraturhistorien på langs og på tværs": kap.10: Novelle (pdf)
"Brug Litteraturhistorien" (I-bog):
- "Arbejderne vinder frem" (p206)
- "Martin Andersen Nexø: vandringen mod lyset" (p204)
- "Martin A. Hansen: at vælge sit ansvar" (p223)
- "Karen Blixen: at bære sin skæbne med stolthed" (p221)
- "Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme" (p225)
div. PPT v./KH
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Martin A. Hansen: "Roden" (1955)
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Værk 6: lyrik "Under vejr med mig selv"
Forløbet er et værklæsningsforløb af digtsamlingen "Under vejr med mig selv" (1956) af Klaus Rifbjerg. Der er fokus på næranalyse af lyrik, på 2.fase modernismen/konfrontationsmodernisme og på træning af mundtlig eksamen. Digtsamlingens 1.digt næranalyseres i fællesskab. Herefter vælger eleverne et digt, som de næranalyserer og efterfølgende fremlægges analyse, fortolkning og perspektivering.
Anvendt materiale:
"Lyrik - når sproget spiller" (Systime):
- "Intro til lyrik"
- "Lyrik. Analyse"
- "Lyrikanalyse. Billedsprog"
- "Lyrik. Ordklasser"
"Brug Litteraturhistorien" (Systime I-bog):
- "1960'ernes velstand" (p235)
- "Velstandens skyggesider i litteraturen" (p234)
"Modernisme og Under vejr med mig selv" PPT v./KH
Klaus Rifbjerg: "Under vejr med mig selv" (1956)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399351245",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399351245",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399351245"
}