Egaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2019/20 - 2024/25
Institution
Egaa Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Dorthe Fynbo Thorning, Susanne Stubberup
Hold
2022 DA/u (
1u DA
,
2u DA
,
3u DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Korsgaard: Hvis der skulle komme et ... værk
Titel 2
Drama: Clock work orange inkl. værk
Titel 3
Taler til tiden. Retorik og argumentation
Titel 4
Dokumentaren - inkl. værk
Titel 5
Den korte film
Titel 6
Det moderne gennembrud DHO
Titel 7
Naturen og mennesket
Titel 8
Nyhedsformidling
Titel 9
Fra barok til oplysningstiden inkl. værk
Titel 10
Sprog og RAP inkl. værk
Titel 11
Romantik og romantisme
Titel 12
Kommunikation og sproghandlinger
Titel 13
Lyrikforløb - Når sproget spiller
Titel 14
Modernisme og eksistentialisme
Titel 15
Den personlige stemme
Titel 16
Menneskelige relationer inkl. værk
Titel 17
Ungdom - stor og lysten. Overgange
Titel 18
Links til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Korsgaard: Hvis der skulle komme et ... værk
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017):
Livet på kanten
Værklæsning af Thomas Korsgaards debutroman "Hvis er skulle komme et menneske forbi" (2017) med særligt fokus på personkarakteristik, miljø, sprog og genren autofiktion.
Kernestof:
- Thomas Korsgaard: "Hvis er skulle komme et menneske forbi" (2017)
- Teori om genren autofiktion i "De seneste fem års litteratur", Systime,
https://5aarslitt.systime.dk/?id=334
& "Brug litteraturhistorien", Systime,
https://bl.systime.dk/?id=340
Supplerende materiale:
- Bogmagasinet
Bog.dk
: "Thomas Korsgaard: Jeg vil fortælle om “taberne”. Fordi jeg kender dem. Det er dét, jeg kommer af",11/5-2021,
https://bog.dk/thomas-korsgaard/
(besøgt 6/3-23)
- Anette Hyllested: ”En side af Thomas Korsgaard", jfmedier, 7/5-2018
- Thomas Korsgaard: "Bonderøve", klumme i Information, 16/6-2016
"Thomas Korsgaard: Jeg vil fortælle om “taberne”. Fordi jeg kender dem. Det er dét, jeg kommer af." Bogmagasinet 4. jan.2019
"Bonderøve ", Thomas Korsgaard. Information 16.juni 2016
"En side af Thomas Korsgaard", Anette Hyllested, 1.maj 2018
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk. Jeg glæder mig til at møde jer :)
Mundtlighed og kommunikation komp.pdf Læs i vedhæftet kompendium s. 1-2 midt om mundtlighed (indtil tegningen) Nedskriv 3-4 pointer fra lektien om, hvorfor mundtlighed er vigtig.
Fakta og fiktion.docx
Kompendium gælder.pdf Læs i kompendiet s. 4 midt fra afsnittet "Logos" til s. 6 ned. Nedskriv hjemmefra stikord til de 3 appelformer: logos, patos og etos, så du i lektionen kan forklare dem.
Mundtlighed og kommunikation komp.pdf
Hurtiglæs vedhæftet tale, så du i hovedtræk ved, hvad den handler om/hvad Thunberg siger. Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019.docx Marker et bud på en påstand med belæg i talen.
Skrivetime
Vi bygger bro til de sidste lektioner: I skal have styr på/sørge for at repetere derhjemme disse 4 områder:
Læs i kompendiet s. 11-13 midt om den udvidede argumentationsmodel. I skal kunne definere de tre begreber: hvad er rygdækning, hvad er styrkemarkører og hvad er gendrivelse. I skal også kunne forklare, hvorfor de 3 begreber er gode at anvende i en ar
Hvis du var fraværende i tirsdags, skal du se denne video og nedskrive de nævnte retoriske virkemidler i et doc.: Retorik og argumentation - retoriske virkemidler - YouTubeLæs til lektionen jeres notater om retoriske virkemidler fra sidste lektion i
Afsnit
Gennemlæs vedhæftet tale: Martin L. King: I have a dream. Luther King Jeg har en drøm.pdf
Genre type formål ppt .docx
61665935-82223-780
Vi skal arbejde med kampagneanalyse som gruppeaflevering i lektionen.
Lav en holdningskampagne.docx 1.docx
De sidste grupper skal være forberedte til at holde oplæg om deres kampagneanalyse.Desuden start på nyt emne: Dokumentaren som genre.
Læs s.1 og s.2 i kompendiet om dokumentaren. Understreg væsentlige pointer under læsningen om analysemodellen - og sørg for at forstå selve modellen s. 1.
Godt nytår. Dokumentarforløb: læs i kompendiet s. 7-9 midt. I skal i kompendiet understrege 4-5 pointer og begreber på hver lektieside under læsningen. Medbring kompendiet.
N.B: nye læsegrupper
Kompendium (ligger også på Teams): Alle læser kasserne side 13 nederst og s. 14 nederst om dokumentarens fortælleformer. Alle skal kunne nævne de 4 fortælleformer og deres kendetegn. Derfor skal I nedskrive eller understrege jeres svar i kompendiet o
Testamentet: Til afleveringen: Skriv et lille resume af den dokumentardel, som vi har set: ca 2-3 sætninger a lá: I dokumentaren møder man XX, som ....(personer, tematik) Skriv det ind i elevfeedback inden lektionen.
Medbring til denne time den roman, I blev bedt om at købe, da I fik optagelsesbrev om, at I skulle starte på Egå Gymnasium: Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi. Læs fra side 13 -s. 44 inkl.
Vi mødes i lokale 14 til fravær. Vær gerne klar med et spørgsmål til instruktøren/de medvirkende.Dokumentaren: Testamentet i hallen: instruktør og medvirkende.Sørg for undervejs i løbet af dagene at få læst nogle sider i vores roman: Hvis der skulle
Vores roman: Hvis der skulle komme et menneske forbi: læs kapitel 7- kapitel 14 inklusiv = s. 45-88 n. Nedskriv 4-5 små sætninger som resume af handlingen: hvad sker der? Medbring resume-sætningerne til lektionen.
Arbejde med roman - og teater. I romanen læs kapitel 15- kapitel 24 inklusiv = s. 89-139. Nedskriv enkelte stikord til jer selv om selve hovedhandlingen.Desuden skal vi arbejde med genren drama og teaterturen.
Bilag 2.pdf Baggrund og handling.pdf
Arbejde med teater/drama. analyse af forestillingenMedbring desuden vores roman til lektionen.Ingen lektie.
Bilag 1 Hvad er et drama med svar basar.docx Bilag 6 .pdf Alex samt modsætninger 2 sider.pdf
Præsentation af ny aflevering i lektionen. Læs videre i vores roman kapitel 25 - kapitel 41 inklusiv: Side 140 -s. 242. Nedskriv enkelte stikord til hovedhandlingen: hvad oplever Tue?
1) Læs resten af Korsgaards roman: start med kapitel 42 s. 242. Nedskriv som notater stikord til handlingen: hvad sker der for Tue, og hvordan ender bogen?2) Desuden får I i lektionen skrivetid og mulig vejledning til den skriftlige aflevering om bog
Ikke lektier: Komposition .docx Synsvinklen.docx
Læs s. 310+316, 317 og 318 i vedhæftet doc. I skal ikke lave opgaverne. I skal kunne definere: Hvad kendetegner en kortfilm?Krydsfelt teori.pdf
Raskins syv parametre.docx
Raskins syv parametre.docx Gennemlæs grundigt Raskins 7 parametre.
Ikke lektier:Krydsfelt 330_338.pdf
Ingen undervisning. Lektion tæller for teatertur i februar.
I skal hjemmefra forberede analyse af kortfilmen "Vildt" i forhold til 1) filmtekniske virkemidler med eksempler 2) karakteristik af hovedpersonen Joachim 3) analyse af stedet og miljø (fysisk og psykisk)Nedskriv nogle stikord til ovenstående - og me
Krydsfelt teori.pdf
Filmens fabula sujet .docx
Ingen lektier. Vi ser og analyserer en kortfilm. Og: stile retur.
Litteraturliste.docx
Vi får besøg af brobyggere - tag venligt imod dem.Læs Pontoppidan "Ørneflugt" s. 12-15 i vedhæftet kompendium, som I også får udleveret i lektionen:DMG 1.g DHO gælder.docx I skal ikke lave spørgsmålene, men være opmærksom på ørnen og dens kendetegn s
Læs i kompendiet s. 4-6 linje 11. I skal kort kunne definere realisme og fortælle om Pontoppidan. Under læsningen af novellen Nådsensbrød skal I understrege ord, der bruges om "kassen"/fattighuset og om de gamle og deres liv på "kassen".
romantik over for det moderne gennembrud.docx
Læs resten af Nådsensbrød s. 6 linje 11- s. 9 øverst. I skal ikke besvare de grønne kasser. Nedskriv notater til karakteristik af 1) inspektøren 2) Stine Bødker, hendes liv og situation 3) sognefogeden 4) Zacharias - smeden. I skal kunne karakteriser
Først skal vi samle op på de 3 spørgsmål om humanvidenskab, som I selv arbejdede med mandag. Studielæs som lektie vedhæftet digt: Ulrich Peter Overby Socialisternes march docx.docx . Nedskriv et par stikord til: genre, personer, stemning og formen (
https://indidansk.dk/sproglige-virkemidler/
St: Danskfaglig metode inkl. nykritikLektie: Læs vedhæftet uddrag af Ibsen: Et dukkehjem med fokus på personerne: Nora, Helmer og Fru Linde. I lektionen vil vi denne gang fokusere på kønnene og deres muligheder eller mangel på samme. Uddrag ET DUKKEH
Til brug i lektionen - ikke lektie:
Dansk metoder og videnskabelig basismodel .docx
I skal studielæse vedhæftet doc. om1) Mande-og kvinderoller til debat 2) Amalie Skram og 3) teksten: Constance RingI skal skrive notater til alle 3 punkter, men ikke besvare opgaverne/spørgsmålene efter teksten.Amalie Skram Constance Ring .docx
Skrivelektion: I skal i lektionen selv (Susanne er censor) arbejde med: Enten den kommende aflevering i lektionen: Ane-Mette. Kl. 11.20 skal I sende den deltekst ind i Lectio, som I nåede at skrive i lektionen.Eller: skriftligt skal I forklare bruge
Præsentation af og arbejde med danskfaglig metode til DHO.Opsamling på sædelighedsfejden og de to malerier fra i mandags.
Videnskabsteori og metode i DHO - elevopgave.docx
Talepapir.docx
Velkommen til dansk 2.g. Jeg glæder mig til at møde jer igen. Vi starter med et aktuelt emne "Naturen og mennesket", hvor vi vil fokusere på naturens rolle både i et fortidigt og et nutidigt perspektiv gennem litteraturhistorien.Læs vedhæftet doc. om
Lektionsplan Lektion 1.docx Robert Storm P Tilbage til naturen.docx
Vi arbejder med naturen i middelalderen. Som lektie skal I logge ind på - og læse i iBogen: Brug litteraturhistorien:1) Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab2) Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
Læs resten af tryllevisen: Jomfruen og dværgkongen i kompendiet s. 2-4.I skal kunne give et resumé af den overordnede handling: hvad hører vi om dværgen, om jomfruen og om jomfruens besøg hos moderen?
Medbring kompendiet: Naturen og mennesketArbejde med skriftlig aflevering. Hvad er en debatterende artikel.Lektie: Læs vedhæftet materiale igennem. I skal bruge materialet til afleveringen i september.Debat om klima .docx
St: 1) dæmonen og 2) naturen i middelalderen
Læs vedhæftet tekst: Defoe: Robinson Crusoe (1719) (oplysningstiden).Defoe Crusoe.docx Understreg/nedskriv under læsningen karakterstikker af/centrale pointer om personerne samt sted og miljø. Kom også med et bud på naturens rolle i teksten.
Medbring kompendiet - ingen lektie. Brug tiden på at skrive dansk stil.
Stilistik oversigt i stikord.docx
Kompendium: Læs Charlotte Weitze: Den afskyelige (2016) s. 18-20 ned: skriv to gode citater i elevfeedback - og kommenter/analyser dem danskfagligt. Medbring kompendiet.
Heidi har sammen med Mette og hendes barn besluttet at flygte fra store oversvømmelser.
Nyt forløb: Nyhedsformidling
Læs i kompendiet: Medier (ligger også på Teams)1) s. 200-201ø.Understreg/nedskriv: Hvilke stofområder finder vi en avis - og hvad dækker de over?2) s. 203-204: Understreg/nedskriv: Hvilke 5 nyhedskriterier har vi - og hvad dækker de over?Medbring kom
Kompendium s. 205-206: Læs og tag notater/understreg i afsnittet "Ydre komposition": I skal kunne nævne og definere begreberne fra lektien. Medbring kompendiet.Desuden opsamling 2. del: aflevering
ST: frontstage mm + udsendelse + stil videre
Elevbidrag.docx
Medbring kompendiet "Medier". Vi gennemgår sidste uges lektie og analyserer en trykt artikel ift. ydre komposition.Desuden arbejde med kommunikationsmodellen.
Titel
0) Kommunikationsmodel1) Avistype (s. 199-200 2) nyhedsstof (s. 200-2001)3) nyhedsgenrer (s. 208), 4) nyhedskriterier (s. 203-204) - husk konkrete eksempler
Kompendium s. 217-219: Læs fra afsnittet: Indre komposition. I skal kunne definere: 1) Nyhedstrekanten 2)2) Hey-You-See-So 3) Jon Franklins story-model 4) Den tredje fortællemåde. Understreg kendetegn eller tag noter under læsningen. Medbring kompend
Til brug i lektionendansksiderne.dk
Tekst_avisrap.doc
Fælles foto - analyse.docx
Vi ser dokumentar. Lektie: check jeres notater fra sidste år om dokumentargenren/scroll gennem overskrifterne i kompendium på Teams (1.g Dokumentaren), så I kan bruge begreber som dokumentargenrer, fortællertype, fakta-og fiktionskoder (kontraktforho
SKM_C55822121514390 (1).pdf
Pressefotoet og sproglig analyse af avisartikler. Gennemlæs i kompendiet s. 220-221, så I kan forklare de sproglige kendetegn i nyhedsformidling.
Ikke lektie: Til sprog i lektionen:Uddrag til sproganalyse .docx
Nyt emne: litteraturhistorisk: Barok og oplysningstid.Læs i kompendiet s. 2 og 3 om enevælden, barokken og vanitas. I skal ikke lave opgaverne på siderne, men i elevfeedback besvare nogle spørgsmål.I fik kompendium i mandags, og det ligger også på Te
3 billeder.docx
Lektie: Læs vedhæftet doc. om, hvordan man skriver en diskussion: Diskussion med eksempler.docx og læs og forstå centrale kendetegn for og gode formuleringer til: den debatterende artikel Den debat artikel .docx Systime eksamensgenrerne.docx Præsenta
Gennemlæs jeres notater om barok, så I repeterer kendetegn for perioden. Medbring kompendium til lektionen. Vi skal arbejde med Thomas Kingo som repræsentant for baroklitteratur.
Læs kompendium s. 7 om oplysningstiden. Understreg/Nedskriv 6-7 kendetegn under læsningen. Medbring kompendiet til lektionen.Titel
Kompendium:1) I skal kunne besvare spørgsmålene 1-4 s. 11 (øverste kasse) til Holberg Epistel 91. Husk citater. 2) Læs også s. 12-13: Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget" Første akt. Der er glosehjælp nederst.Medbring kompendiet.
Oplysningstiden: I lektionen: øvelser - og en film, som vi skal analysere. Medbring kompendium. Ingen lektier.
Arbejde med aflevering og arbejde med film.
Præsentation af næste aflevering og videre arbejde med oplysningstiden. Ingen lektie.
Lektie til filmen: Udfyld hjemmefra arbejdsark (Teams) med nogle centrale stikord til alle punkter på ark: personkarakteristikker, filmtekniske virkemidler og den historiske periode.
Dramaturgi:
Læs til denne halve lektion novellen til afleveringen i december.
Orienter jer i vedhæftet kompendium afsnittet "Sprog i det sociale spil" s. 115-127 ved bl.a. at fokusere på overskrifterne, så I kan definere, hvad overskrifterne dækker.
Opsamling på aflevering
I skal arbejde selv pga vejr/trafiksituationen: SKRIV ALLE SVAR I ELEVFEEDBACK SENEST KL: 9:45. 1) I rap-kompendiet (Teams - dansk - 2.g): læs venligst s. 205 (fra afsnittet: De forskellige genrer i dansk rap) - s. 211 inkl..Nedskriv svar til:- Hvilk
Gennemlæs de 4 vedhæftede dokumenter, som vi skal bruge til at analysere med i lektionen.
Black power:
Indbetal 1300 kr til studieturen.Læs vedhæftet rap: MC Einar.docx Provokerer gælder.docx Og læs dette analyseskema: RAP.docx analyseoversigt.docx
Vi starter et nyt emne: Romantik og romantisme. Læs på Systime i "Brug litteraturhistorien" afsnittet: En kaotisk tidsalder:En kaotisk tidsalderNedskriv 5-6 centrale kendetegn om tidsalderen/perioden - og medbring kendetegnene til lektionen.
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Præsentation af ny skriftlig genre: den reflekterende artikel - og ny opgave i marts (gruppeaflevering)Gennemlæs/repeter som lektie kendetegn for universalromantikken i vedhæftet oversigt:Universalromantik kendetegn.docx
Til brug i lektionen:Lyrik Universalromantik arbejdsproces .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 69
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Drama: Clock work orange inkl. værk
Livet på kanten:
Arbejde med materiale fra Aarhus teater - og Aarhus Teater
Clockwork orange (drama) - værk: dramaet som genre, personkarakteristikker:
Alex med et liv præget af vold, stoffer og sex, og som ender som en grønsag efter et ophold på psykiatrisk hospital. Tema samt kendetegn for det klassicistiske drama (belære og underholde), det naturalistiske drama (sætte problemer under debat) og det moderne drama (det enkelte individs tolkning).
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Taler til tiden. Retorik og argumentation
Omdrejningspunktet for dette forløb er talen som genre. Tilgangen er dels receptiv analytisk dels produktiv, idet hver elev skriver og fremfører en tale som afslutning på forløbet.
Centrale fokuspunkter i forløbet er de tre talegenrer, det retoriske pentagram (analyse af kommunikationssituationen), appelformer, stilistiske virkemidler og argumentation.
Tekster:
Knut Hamsun: "Takketale ved Nobelprisoverrækkelsen" (1920) - norsk
Dronning Margrethe: "Nytårstale" (2011)
Jens Stoltenberg: "Tale på Rådhuspladsen i Oslo" (2011) - norsk
af Martin Luther King: "Jeg har en drøm" (1963)
af Pia Kjærsgaard: "Grundlovstale på Lykkeholms slot" (2004)
Sofie Linde: "Tale ved Zulu Comedy Galla" (2020)
Anvendte lærebøger:
Ewald og Taber: Lyrik – når sproget spiller (Systime, 2016): "Troper og figurer"
Johansen m.fl.: Grundbog i retorik (Systime, 2018): "Appelformerne", "Patos og evidentia" og "Argumentation"
Poulsen: Grundbog til dansk (Systime, 2012): "Enetalen: At tale til nogen" (s. 317-321) og "Det er en krop, der taler"
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk. Jeg glæder mig til at møde jer :)
Mundtlighed og kommunikation komp.pdf Læs i vedhæftet kompendium s. 1-2 midt om mundtlighed (indtil tegningen) Nedskriv 3-4 pointer fra lektien om, hvorfor mundtlighed er vigtig.
Fakta og fiktion.docx
Kompendium gælder.pdf Læs i kompendiet s. 4 midt fra afsnittet "Logos" til s. 6 ned. Nedskriv hjemmefra stikord til de 3 appelformer: logos, patos og etos, så du i lektionen kan forklare dem.
Mundtlighed og kommunikation komp.pdf
Hurtiglæs vedhæftet tale, så du i hovedtræk ved, hvad den handler om/hvad Thunberg siger. Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019.docx Marker et bud på en påstand med belæg i talen.
Skrivetime
Vi bygger bro til de sidste lektioner: I skal have styr på/sørge for at repetere derhjemme disse 4 områder:
Læs i kompendiet s. 11-13 midt om den udvidede argumentationsmodel. I skal kunne definere de tre begreber: hvad er rygdækning, hvad er styrkemarkører og hvad er gendrivelse. I skal også kunne forklare, hvorfor de 3 begreber er gode at anvende i en ar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentaren - inkl. værk
I forløbet forsøger vi at indkredse en definition af dokumentaren som genre. Vi arbejder med dokumentarens forskellige typer og fortælleformer. Desuden beskæftiger vi os med fakta- og fiktionskoder (autenticitetsmarkører og det iscenesatte), dramaturgi samt brug og effekt af filmiske virkemidler.
Desuden arbejde med person og miljøkarakteristikker.
Kernestof:
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2012) - Livet på kanten
Emil Næsby Hansen: Uddrag af Skjold og Isabel (2018) - Ungdomsliv
Supplerende stof:
Schmidt og Haaning: Medier i dansk s. 152-153 og s. 163-165
Krydsfelt s. 286-288 og s. 298-301
Oplæg ved Christian Sønderby Jepsen og skuespillerne (danskfaglig fællestime)
Indhold
Kernestof:
De sidste grupper skal være forberedte til at holde oplæg om deres kampagneanalyse.Desuden start på nyt emne: Dokumentaren som genre.
Læs s.1 og s.2 i kompendiet om dokumentaren. Understreg væsentlige pointer under læsningen om analysemodellen - og sørg for at forstå selve modellen s. 1.
Godt nytår. Dokumentarforløb: læs i kompendiet s. 7-9 midt. I skal i kompendiet understrege 4-5 pointer og begreber på hver lektieside under læsningen. Medbring kompendiet.
N.B: nye læsegrupper
Kompendium (ligger også på Teams): Alle læser kasserne side 13 nederst og s. 14 nederst om dokumentarens fortælleformer. Alle skal kunne nævne de 4 fortælleformer og deres kendetegn. Derfor skal I nedskrive eller understrege jeres svar i kompendiet o
Testamentet: Til afleveringen: Skriv et lille resume af den dokumentardel, som vi har set: ca 2-3 sætninger a lá: I dokumentaren møder man XX, som ....(personer, tematik) Skriv det ind i elevfeedback inden lektionen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den korte film
I dette forløb arbejder vi med at analysere og fortolke kortfilm ud fra komposition, fabula/sujet og suspense/surprise. Desuden anvendes Richard Raskins teori om de syv parametre i analysearbejdet, ligesom vi fokuserer på personkarakteristikker og sted samt kompositionen. Tryllevisen ”Jomfruen og dværgkongen” inddrages i en perspektivering til kortfilmen ”Ude i skoven” med fokus på overgangssituationen og naturen som arena for selve overgangen.
Tekster:
Martin og Michael Vrede Nielsen: "Til døden os skiller" (2010)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/til-doden-os-skiller
Lisa Svelmøe: "Ude i skoven" (2013)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/ude-i-skoven/
Raskin: De 7 parametre
Krydsfelt: Teori s. 310 + s. 316 - s. 318
Middelalder: den farlige natur og mennesket:
Tryllevisen "Jomfruen og dværgkongen" (u.å.): overgang, seksualitet og norm
Forløbet estimeres til ca 12 sider
Indhold
Kernestof:
Læs s. 310+316, 317 og 318 i vedhæftet doc. I skal ikke lave opgaverne. I skal kunne definere: Hvad kendetegner en kortfilm?Krydsfelt teori.pdf
Raskins syv parametre.docx
Raskins syv parametre.docx Gennemlæs grundigt Raskins 7 parametre.
Ikke lektier:Krydsfelt 330_338.pdf
Ingen undervisning. Lektion tæller for teatertur i februar.
I skal hjemmefra forberede analyse af kortfilmen "Vildt" i forhold til 1) filmtekniske virkemidler med eksempler 2) karakteristik af hovedpersonen Joachim 3) analyse af stedet og miljø (fysisk og psykisk)Nedskriv nogle stikord til ovenstående - og me
Krydsfelt teori.pdf
Filmens fabula sujet .docx
Ingen lektier. Vi ser og analyserer en kortfilm. Og: stile retur.
Litteraturliste.docx
Vi får besøg af brobyggere - tag venligt imod dem.Læs Pontoppidan "Ørneflugt" s. 12-15 i vedhæftet kompendium, som I også får udleveret i lektionen:DMG 1.g DHO gælder.docx I skal ikke lave spørgsmålene, men være opmærksom på ørnen og dens kendetegn s
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det moderne gennembrud DHO
I forløbet arbejder vi som udgangspunkt med periodens kendetegn for derefter at analysere nedestående tekster ud fra 3´kategorier: determisnisme, køn og de sociale klasser.
Introduktionsvideo: Litteraturen på langs og på tværs,
Systime ibog:
Da Danmark blev moderne:
https://bl.systime.dk/?id=197
Litteraturens moderne gennembrud:
https://bl.systime.dk/?id=195
Retninger i det moderne gennembrud:
https://bl.systime.dk/?id=193
1) Determinisme:
- Henrik Pontoppidan: Ørneflugt (1899)
2) Kønnene til debat:
- Uddrag af Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879 . start af 1.akt.: køn, ægteskab og seksualitet
- Amalie Skram: Constance Ring (ansøgningen om skilsmissen hos præsten: køn og seksualitet
3) Samfundets svageste:
- Holger Drachmann: Engelske socialister (1872)
- Ulrich Peter Overby: Socialisternes march (1871)
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Introduktionsvideo: Litteraturen på langs og på tværs,
Systime ibog:
Da Danmark blev moderne:
https://bl.systime.dk/?id=197
Litteraturens moderne gennembrud:
https://bl.systime.dk/?id=195
Retninger i det moderne gennembrud:
https://bl.systime.dk/?id=193
Mande- kvinderoller til debat:
https://bl.systime.dk/?id=192
Henrik Pontoppidan: ud med Gud:
https://bl.systime.dk/?id=191
Amalie Skram: Ind med kvinderne:
https://bl.systime.dk/?id=189
Supplerende stof:
Maleri: H.A. Brendekilde. Udslidt (1889) :
https://bl.systime.dk/?id=130
Maleri: Erik Henningsen: Barnemordet (1886)
https://bl.systime.dk/?id=193
Maleri: Christoffer-Wilhelm Eckersberg: Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre (1820)
https://bl.systime.dk/?id=192
Maleri: Bertha Wegmann: Portræt af Jeanna Bauck (1881)
https://bl.systime.dk/?id=192
Indhold
Kernestof:
Vi får besøg af brobyggere - tag venligt imod dem.Læs Pontoppidan "Ørneflugt" s. 12-15 i vedhæftet kompendium, som I også får udleveret i lektionen:DMG 1.g DHO gælder.docx I skal ikke lave spørgsmålene, men være opmærksom på ørnen og dens kendetegn s
Læs i kompendiet s. 4-6 linje 11. I skal kort kunne definere realisme og fortælle om Pontoppidan. Under læsningen af novellen Nådsensbrød skal I understrege ord, der bruges om "kassen"/fattighuset og om de gamle og deres liv på "kassen".
romantik over for det moderne gennembrud.docx
Læs resten af Nådsensbrød s. 6 linje 11- s. 9 øverst. I skal ikke besvare de grønne kasser. Nedskriv notater til karakteristik af 1) inspektøren 2) Stine Bødker, hendes liv og situation 3) sognefogeden 4) Zacharias - smeden. I skal kunne karakteriser
Først skal vi samle op på de 3 spørgsmål om humanvidenskab, som I selv arbejdede med mandag. Studielæs som lektie vedhæftet digt: Ulrich Peter Overby Socialisternes march docx.docx . Nedskriv et par stikord til: genre, personer, stemning og formen (
https://indidansk.dk/sproglige-virkemidler/
St: Danskfaglig metode inkl. nykritikLektie: Læs vedhæftet uddrag af Ibsen: Et dukkehjem med fokus på personerne: Nora, Helmer og Fru Linde. I lektionen vil vi denne gang fokusere på kønnene og deres muligheder eller mangel på samme. Uddrag ET DUKKEH
Til brug i lektionen - ikke lektie:
Dansk metoder og videnskabelig basismodel .docx
I skal studielæse vedhæftet doc. om1) Mande-og kvinderoller til debat 2) Amalie Skram og 3) teksten: Constance RingI skal skrive notater til alle 3 punkter, men ikke besvare opgaverne/spørgsmålene efter teksten.Amalie Skram Constance Ring .docx
Skrivelektion: I skal i lektionen selv (Susanne er censor) arbejde med: Enten den kommende aflevering i lektionen: Ane-Mette. Kl. 11.20 skal I sende den deltekst ind i Lectio, som I nåede at skrive i lektionen.Eller: skriftligt skal I forklare bruge
Præsentation af og arbejde med danskfaglig metode til DHO.Opsamling på sædelighedsfejden og de to malerier fra i mandags.
Videnskabsteori og metode i DHO - elevopgave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Naturen og mennesket
Vi starter 2.g men emnet "Naturen og mennesket", hvor vi vil fokusere på naturens rolle både i et fortidigt og et nutidigt perspektiv gennem litteraturhistorien og inden for forskellige genrer for at gøre os klogere på vores syn på naturen og de forandringer, vi oplever.
Kernestof:
Den farlige og lokkende natur:
- Jomfruen og dværgkongen (middelalder - tryllevise)
Mennesket alene i naturen. Kulturmøde.m Verdenslitteratur
Daniel Defoe: af Robinson Crusoe (1719) (genren robinsonaden)
Den dystopiske natur:
- Michael Strunge: Plasticsolen (Fra: Vi folder drømmenes faner ud,1981)
Klimakrisen
- Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (fra: Digte 2014, 2014)
Litteraturhistorien på langs og på og Brug litteraturhistorien
Supplerende stof:
- Storm P: Tilbage til naturen akvarel, 1945
_ Naturmælk (tegnefilm 2014
- Klip fra Søren Ryge: Far, mor og børn, afsnit 3 fire minutter (DR 2020)
- Sarah greens Rejseblog Småland.
- Julia Roberts:
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
(2017)
- Dok.: Before the flood (2016)
Nak og æd
Nyhederne: katastrofer sommeren 2023: Norge, Sydeuropa, Hawai
- Diverse billeder/malerier fra nettet
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk 2.g. Jeg glæder mig til at møde jer igen. Vi starter med et aktuelt emne "Naturen og mennesket", hvor vi vil fokusere på naturens rolle både i et fortidigt og et nutidigt perspektiv gennem litteraturhistorien.Læs vedhæftet doc. om
Lektionsplan Lektion 1.docx Robert Storm P Tilbage til naturen.docx
Vi arbejder med naturen i middelalderen. Som lektie skal I logge ind på - og læse i iBogen: Brug litteraturhistorien:1) Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab2) Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
Læs resten af tryllevisen: Jomfruen og dværgkongen i kompendiet s. 2-4.I skal kunne give et resumé af den overordnede handling: hvad hører vi om dværgen, om jomfruen og om jomfruens besøg hos moderen?
Medbring kompendiet: Naturen og mennesketArbejde med skriftlig aflevering. Hvad er en debatterende artikel.Lektie: Læs vedhæftet materiale igennem. I skal bruge materialet til afleveringen i september.Debat om klima .docx
St: 1) dæmonen og 2) naturen i middelalderen
Læs vedhæftet tekst: Defoe: Robinson Crusoe (1719) (oplysningstiden).Defoe Crusoe.docx Understreg/nedskriv under læsningen karakterstikker af/centrale pointer om personerne samt sted og miljø. Kom også med et bud på naturens rolle i teksten.
Medbring kompendiet - ingen lektie. Brug tiden på at skrive dansk stil.
Stilistik oversigt i stikord.docx
Kompendium: Læs Charlotte Weitze: Den afskyelige (2016) s. 18-20 ned: skriv to gode citater i elevfeedback - og kommenter/analyser dem danskfagligt. Medbring kompendiet.
Heidi har sammen med Mette og hendes barn besluttet at flygte fra store oversvømmelser.
Nyt forløb: Nyhedsformidling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nyhedsformidling
Om avisjournalistik, avistyper, stofområder, de fem nyhedskriterier, ydre komposition, billedlayout, kilder, vinkling, avisens genrer, nyhedsjournalistik, indre komposition, sprog
Analyser af avisartikler:
- Leder fra Berlingske: En løsning for de ældste elever (24.042020):
https://aiu.dk/files/2415/9169/8561/LEDER_BERLINGSKE_2020_-24-04_EN_LOSNING_FOR_DE_AELDSTE_ELEVER.pdf
- Putins mænd overvåger hvert skridt, Kreml-kritikeren tager. Jyllandsposten
- Kamala Harris tager sin plads ved magtens bord. Politiken 21.08 2020
- Regeringen forventer stort fald i det økonomiske råderum. Ekstrabladet
Indhold
Kernestof:
Læs i kompendiet: Medier (ligger også på Teams)1) s. 200-201ø.Understreg/nedskriv: Hvilke stofområder finder vi en avis - og hvad dækker de over?2) s. 203-204: Understreg/nedskriv: Hvilke 5 nyhedskriterier har vi - og hvad dækker de over?Medbring kom
Kompendium s. 205-206: Læs og tag notater/understreg i afsnittet "Ydre komposition": I skal kunne nævne og definere begreberne fra lektien. Medbring kompendiet.Desuden opsamling 2. del: aflevering
ST: frontstage mm + udsendelse + stil videre
Elevbidrag.docx
Medbring kompendiet "Medier". Vi gennemgår sidste uges lektie og analyserer en trykt artikel ift. ydre komposition.Desuden arbejde med kommunikationsmodellen.
Titel
0) Kommunikationsmodel1) Avistype (s. 199-200 2) nyhedsstof (s. 200-2001)3) nyhedsgenrer (s. 208), 4) nyhedskriterier (s. 203-204) - husk konkrete eksempler
Kompendium s. 217-219: Læs fra afsnittet: Indre komposition. I skal kunne definere: 1) Nyhedstrekanten 2)2) Hey-You-See-So 3) Jon Franklins story-model 4) Den tredje fortællemåde. Understreg kendetegn eller tag noter under læsningen. Medbring kompend
Til brug i lektionendansksiderne.dk
Tekst_avisrap.doc
Fælles foto - analyse.docx
Vi ser dokumentar. Lektie: check jeres notater fra sidste år om dokumentargenren/scroll gennem overskrifterne i kompendium på Teams (1.g Dokumentaren), så I kan bruge begreber som dokumentargenrer, fortællertype, fakta-og fiktionskoder (kontraktforho
SKM_C55822121514390 (1).pdf
Pressefotoet og sproglig analyse af avisartikler. Gennemlæs i kompendiet s. 220-221, så I kan forklare de sproglige kendetegn i nyhedsformidling.
Ikke lektie: Til sprog i lektionen:Uddrag til sproganalyse .docx
Nyt emne: litteraturhistorisk: Barok og oplysningstid.Læs i kompendiet s. 2 og 3 om enevælden, barokken og vanitas. I skal ikke lave opgaverne på siderne, men i elevfeedback besvare nogle spørgsmål.I fik kompendium i mandags, og det ligger også på Te
3 billeder.docx
Lektie: Læs vedhæftet doc. om, hvordan man skriver en diskussion: Diskussion med eksempler.docx og læs og forstå centrale kendetegn for og gode formuleringer til: den debatterende artikel Den debat artikel .docx Systime eksamensgenrerne.docx Præsenta
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fra barok til oplysningstiden inkl. værk
Litteraturhistorisk oversigtsforløb med fokus på de to perioders samfundsforhold, kunst og litterære tendenser. Som perspektivtekst til Holberg inddrages et afsnit af "Klovn" med fokus på humor og fremstillingen af hovedpersonens naragtighed og dårskaber.
- Afsnit om barokken og oplysningstiden i: iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Kingo: (uddrag): "Ked af verden, kær i himlen", 1681.
- Ludvig Holberg: "Epistel 91" (forsvar for kaffe), i: iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget" uddrag fra iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Nikolaj Arcel: "En kongelig affære, 2012 (FILM)
Supplerende materiale:
- Om oplysningstiden (tegnefilm):
https://www.google.com/search?q=Rather+homemade+productions%3A+Oplysningstiden+%E2%80%93+hvad+fanden+skete+der+lige+der%3F
- Introduktionsvideo om Barokken:
https://litthist.systime.dk/?id=122
Indhold
Kernestof:
Gennemlæs jeres notater om barok, så I repeterer kendetegn for perioden. Medbring kompendium til lektionen. Vi skal arbejde med Thomas Kingo som repræsentant for baroklitteratur.
Læs kompendium s. 7 om oplysningstiden. Understreg/Nedskriv 6-7 kendetegn under læsningen. Medbring kompendiet til lektionen.Titel
Kompendium:1) I skal kunne besvare spørgsmålene 1-4 s. 11 (øverste kasse) til Holberg Epistel 91. Husk citater. 2) Læs også s. 12-13: Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget" Første akt. Der er glosehjælp nederst.Medbring kompendiet.
Oplysningstiden: I lektionen: øvelser - og en film, som vi skal analysere. Medbring kompendium. Ingen lektier.
Arbejde med aflevering og arbejde med film.
Præsentation af næste aflevering og videre arbejde med oplysningstiden. Ingen lektie.
Lektie til filmen: Udfyld hjemmefra arbejdsark (Teams) med nogle centrale stikord til alle punkter på ark: personkarakteristikker, filmtekniske virkemidler og den historiske periode.
Dramaturgi:
Titel
Læs til denne halve lektion novellen til afleveringen i december.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sprog og RAP inkl. værk
Sprogligt emne:
Teori om rapgenren, hvor vi indkredser genrens kendetegn:
- Sprogets veje: "Sprog i det sociale spil" s.115-127 , hvor klassen arbejder med sociolingvistik i form af begreber som sprognorm, rigsmål, dialektgruppesprog, kønssprog og fremmede låneord.
- Lars Bukdah: "Sprog som værktøj og legetøj" s. 200-214 med fokus på genrens opståen med east coastrap og west coastrap, de danske undergenerer og genrens karanevalistiske træk.
Fælles analyse af ældre rap:
Per Vers: Black Power 2005
Valg af rap-værk med fremlæggelse: værk
Oplæg om rap af: Maries far: husk navn (St)
Perspektivering: rap: identitet som rapper og med andre rappere- inklusion (indenfor) og ekslusion (uden for gruppen) til middelalderens trylleviser (Identitet i form af slægtens sammenhold og fællesskab: slægt og ære) og nationalromatikken (identitet i form af fælles nation, hyldest af nationen og fællesskabet om fædrelandet) ift. mundtlighed: sang og ift. emnet" Identitet".
Virtuel undervisning pga nedlukning.
Indhold
Kernestof:
Orienter jer i vedhæftet kompendium afsnittet "Sprog i det sociale spil" s. 115-127 ved bl.a. at fokusere på overskrifterne, så I kan definere, hvad overskrifterne dækker.
Opsamling på aflevering
I skal arbejde selv pga vejr/trafiksituationen: SKRIV ALLE SVAR I ELEVFEEDBACK SENEST KL: 9:45. 1) I rap-kompendiet (Teams - dansk - 2.g): læs venligst s. 205 (fra afsnittet: De forskellige genrer i dansk rap) - s. 211 inkl..Nedskriv svar til:- Hvilk
Gennemlæs de 4 vedhæftede dokumenter, som vi skal bruge til at analysere med i lektionen.
Black power:
Indbetal 1300 kr til studieturen.Læs vedhæftet rap: MC Einar.docx Provokerer gælder.docx Og læs dette analyseskema: RAP.docx analyseoversigt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 11
Romantik og romantisme
Forløbet ”Romantik og romantisme” er et litteraturhistorisk oversigtsforløb, hvor eleverne har arbejdet med tekstanalyse samt med at kunne demonstrere viden og perspektivere til den danske litteraturs historie. De har arbejdet bevidst med samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Staffeldts digte repræsenterer nyplatonismens splittelse mellem det jordiske og det himmelske, mens Oehlenschläger står som repræsentant for universalromantikken og dermed centrale begreber som organismetanken og panteisme. I forlængelse af Napoeonskrigene opstår nationalromantikken, der kredser om danskheden og den nordiske fortids storhed, hvormed vi møder nationalromantikken i form af fædrelandssangene. Med romantismens gennembrud stilles skarpt på de borgelige værdiers hulhed, de romantiske idealers bagsider samt menneskets skyggesider og farlige drifter.
Kernestof:
Brug litteraturhistorien(e-bog på
systime.dk
) - følgende afsnit:
- Romantikken: splittelse og harmoni (inkl. alle underafsnit)
- Romantismen: skuffede skæbner (inkl. alle underafsnit)
Tekster:
Universalromantikken:den harmoniske romantik: monisme, organismetanken og panteisme. Ideen om det gode, det sande og det smukke
Adam Oehlenschläger ”Morgenvandring” 1817
Nationalromantik:Gud, konge og fædreland - hyldest til nationen
"Fædrelandssangen (Der er et yndigt land) 1819.
H.C Andersen: ”I Danmark er jeg født” 1850
Grundtvig: Danmarks trøst 1820
Perspektivering: Nik og Jay: "Vi vandt i dag" 2012
Biedermeier: familien, idyl, ro, tryhed og harmoni, der hviler på fortrængninger af problemer og konflikter
Malerier:
Emil Bærentzen: Familiestykke 1828
Martinus Rørbye, Udsigt fra kunstnerens vindue 1825
Wilhelm Marstrand:Johan Ludvig Heibergs hjem 1870
Nyplatonisme: den splittede romantik: dualisme, ideernes og fænomenernes verden, Weltschmerz
Schack Staffeldt: ”Indvielsen" 1804
Romantisme: menneskets skyggesider, det interessante, drifterne
H.C. Andersen ”Skyggen” 1847: Det gode, sande og smukke udfordres af det onde
Steen Steensen Blicher: ”Sildig Opvaagning” 1828: Fokus: forandringen og kærlighed og seksualitet som konflikten
Maleri: Jean-Baptiste Greuze: Der zerbrochene Krug 1771
Perspektivering:
- Dualisme: barokken: Kingo og "Ked af verden, kær ad himlen" og Michael Strunges "Plasticsolen"
- Naturens rolle: Michael Strunge: Plasticsolen
Julia Roberts: "Nature is speaking":
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
(hentet den 26/3 21)
- Diverse malerier
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt emne: Romantik og romantisme. Læs på Systime i "Brug litteraturhistorien" afsnittet: En kaotisk tidsalder:En kaotisk tidsalderNedskriv 5-6 centrale kendetegn om tidsalderen/perioden - og medbring kendetegnene til lektionen.
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Præsentation af ny skriftlig genre: den reflekterende artikel - og ny opgave i marts (gruppeaflevering)Gennemlæs/repeter som lektie kendetegn for universalromantikken i vedhæftet oversigt:Universalromantik kendetegn.docx
Til brug i lektionen:Lyrik Universalromantik arbejdsproces .docx
Gennemlæs hele digtet (vedhæftet): Morgenvandring, som vi startede på i sidste lektion. Nedskriv dernæst 4-5 små/korte sætninger om handlingsforløbet i elevfeedback , så I kan svare på: hvad sker der i digtet (referatplan)?
Vi vil gerne, at I i lektionen kan indbetale 500 kr til programpunkterne i Budapest (mobile pay).Læs vedhæftet doc. om nationalromantikken. Indskriv stikord i elevfeedback om, hvad der kendetegner nationalromantikken.Nationalromantikken i Danmark.doc
Obs: Pia er med i starten af timen for at præsentere programmet for Budapest
På Teams: i mappen 2.g, romantik og romantisme og nationalromantik: Find doc. om Grundtvig. I skal i starten af lektionen kunne svare på: Hvem var Grundtvig/hvad er han kendt for, hvad kendetegner hans forfatterskab, og hvilket syn har han på kristen
Program: Budapest
Afsnit
Læs vedhæftede doc. om biedermeier og om nyplatonismen. I skal kunne fortælle, hvad der kendetegner de to strømninger?: understreg/nedskriv derfor stikord under læsningen - og medbring dem til lektionen.
Biedermeier og nyplatonisme.pdf
3 stk.docx
Ingen lektier. Vi skal arbejde med nyplatonisme og med skriftlighed.
Teori.docx skema.docx
1) Læs vedhæftet doc. om romantisme, så I kan definere romantismens kendetegn i lektionen. Understreg pointer/kendetegn - eller nedskriv stikord under læsningen, så I kan huske kendetegnene.Romantisme og dobbeltgængermotivet docx Litteraturen på lang
H.C. Andersen Skyggen doc.pdf
Til brug i lektionen:H.docx Skyggen arbejdsark første del.docx
Til brug i lektionen:Emil Aarestrup Angst og der zerbrochene Krug .docx
Vi arbejder videre med romantismen. Desuden skriftlighed.
Lektionsplan:Skriftlig danskRomantisme - repetitionSkyggen færdig med opsamlingBudapest
Præsentation af ny skriftlig opgave (maj).Arbejde med indhold på studieturen. Og N.B.: Til badning er eget håndklæde, badedragt og tøfler nødvendige, badehætte anbefales. Kønsopdelt omklædning, men ikke bassiner
Oplæg på Egaa om Budapest.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kommunikation og sproghandlinger
I dette forløb ser på vi sprog som handling - det at man får ting til at ske og verden til at forandre sig ved hjælp af sprog. Vi skelner mellem holdning- og følelsesudtrykkende, regulerende og informerende sproghandlinger og mellem direkte og indirekte sproghandlinger. Principperne for samarbejde og høflighed samt facework introduceres i forbindelse med analyser af samtaler i udvalgte skønlitterære tekster, herunder begrebet undertekst. Desuden ser vi på, hvordan man kan skrue op og ned for sproghandlingers kraft ved hjælp af op- og nedtoninger, eksempelvis satellithandlinger.
Kernestof:
- Ole Schulz Larsen: "Kommunkationsanalyse", in: Håndbog til dansk, Systime, 2015-17, side 176-195,
https://hbdansk.systime.dk/?id=210
- Af Ibsen: Et dukkehjem
Supplerende materiale:
- Samtale mellem filminstruktøren Anne-Grethe Bjarup Riis og den prostituerede Susan Møller i "Go Morgen Danmark" (16.2.2011),
https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg
- Uddrag af Interview af Bertel Haarder i Youtube-klippet ”Bertel Haarder går amok”,
https://www.youtube.com/watch?v=DqVi2EVHQM0
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt emne: "Kommunikationsanalyse". På Teams (under 2.g) skal I hente kompendium - og læse s. 176-178, således at I kan forklare kommunikationsmodellen s. 176 med de forskellige begreber - og begreberne turtagning og gambit-funktioner.V
St. husk mobilnr., blå sygesikring, forsikring, pas
De af jer, der mangler at indskrive forsikringsoplysninger og eget telefonnummer i Excelarket i linket skal huske at få det gjort til denne time.
Vi skal arbejde videre med kommunikationsanalyse. Gennemlæs jeres notater fra sidste lektion, inden vi rejste til Budapest.
3 stk Dok1.docx
1) Genlæs/repeter vedhæftet doc. med begreber ift. kommunikationsanalyse: Pragmatik.docx
Anne Grethe Riis går amok i Go' Morgen Danmark
Læs jeres notater fra sidste lektioner om de 5 sproghandlinger, så I kan nævne dem.Læs i kompendiet (Teams: 2.g: Kommunikationsanalyse - sørg for at have det downloadet) s. 181 midt-182 midt om indirekte sproghandlinger, så I kan definere: a) overord
Læs i kompendiet "Kommunikationsanalyse" (Teams 2.g) om samarbejdsprincipper, høflighed samt face og facework s. 186 n.- 191 n. Nedskriv stikord under læsningen, så I kan formulere hovedpointerne fra siderne om betegnelserne.
Sørg for at have styr på samarbejdsprincipper, høflighedsprincipper samt face og facework kompendium s. 183-191. Vi skal også analysere film og tekst i lektionen.
Start med video fra sidste lektion
2.u Samarbejde, høflighed og facework Titel
Læs vedhæftet novelle. Vi arbejder videre med kommunikationsanalyse og sproghandlinger ift. tekstarbejde.
Læs i kompendium om transaktionsanalyse s. 191 n.-193, så i kan redde gør for indholdet: hvad er transaktionsanalyse - og hvad ser man på ift. kommunikation mellem mennesker?Vi skal først kort arbejde med minimalisme. Desuden afsluttende arbejde med
Museum: Køn. Undervisning: Køn og klima. Mødetid 12.45 Adresse: Domkirkepladsen 5. Kom selv ind til museet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Lyrikforløb - Når sproget spiller
Værklæsning: "Under vejr med mig selv" Klaus Rifbjerg (1956)
Grundbog: "Lyrik - når sproget spiller" (2016) af Mette Ewald og Rikke Taber (Systime)
Indhold
Kernestof:
Lyrik lektion 1.pptx
læsegruppe 3.jpg
Husk høretelefoner!
YAHYA HASSAN LANGDIGT
Malk De Koijn - Fågt Op I Skalle
Dronning Af Månen
Lyrik lektion 2.pptx
Komposition i lyrik teori.docx
Lyrik lektion 3- komposition.pptx
Saml_tre_digte_opgave_til_print.pdf
Lektion 4- Det lydlige.pptx
Lyrik lektion 5 udsigelsen og stemmen.pptx
sQuiz: Afvikler
Syntaks og ordklasser.pptx
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Analyseopgave syntaks og ordklasser.docx
Husk at være færdige med jeres præsentationer fra forrige lektion (de 5 grupper).
Gruppearbejde om figurer.docx
Stil troper og figurer.pptx
Motiv, tema og det samlede udsagn.pptx
Humaniora - metode.pptx
Tepotten.pdf
Udvidet disposition. Humaniora.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Modernisme og eksistentialisme
På vej mod det moderne læser vi:
- Johannes V. Jensen: På Memphis station (1903): om valget mellem det gamle og det moderne: teknologien, tempo og nye muligheder
Jais Nielsen: Afgang (billede)
Som kritik af udviklingen og angsten som livsvilkår
- Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921) Freud, uroen i storbyen, angsten
Perspektivering: Nordstrøm: Berlin (2006)
Efterkrigstiden byder på eksistentialisme, som kredser om valg, meningsløshed, tomhed, absurditet. Desuden vil vi i forløbet fokusere på Kierkegaards tilgang til eksistentialisme som en religiøs forståelse (Martin A. Hansen) og på den ateiske forståelse af eksistentialisme, som vi fx finder den hos Peter Seeberg - og som opstod efter værdisammenbruddet efter 2. verdenskrig. Blixen arbejder ligeledes med valget og skæbne:
- Karen Blixen: Ringen (1958)
- Martin A. Hansen: Agerhønen (en religiøs mening) (1947)
- Peter Seeberg: Patienten (tomhed, angst, meningsløshed og absurditet) (1962)
I forløbet indgår også arbejde med den personlige stemme i moderne tekster:
Knausgaard:
Stein:af Rampen
Fra Litteraturen på langs og på tværs: s.162-164 om eksistentialisme: Efterkrigen: skæbne og valg.
Fra Litteraturen på langs og på tværs: s.182 186 om
Udsendelse om eksistentialisme og Kierkegaard :
https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM
(hentet marts 2021)
Indhold
Kernestof:
Hej 3u: Jeg glæder mig til at møde jer igen :) Vi starter nyt forløb. Læs grundigt vedhæftet digt: Johannes V. Jensen: På Memphis station.
Til brug i lektionen:
Læs om ekspressionisme (vedhæftet) - og læs og analyser (par eller grupper) vedhæftet digt: Nat i Berlin
Lektie: Læs oplæg til kommende dansk stil (vedhæftet nedenfor). Præsentation af krav og lidt arbejde med stilen i lektionen (en forkortet debatterende artikel).Derefter starter vi evt. på eksistentialisme. Medbring kompendiet.Vi samler også op på "Na
Debat Uddannelsesreformen 3 elevtimer docx.docx
Vi holder en pause med "Modernisme og ekspressionisme", da vi skal deltage i et forløb: "Den personlige stemme", som både er et mundtlig eksamensforløb og en træning af den skriftlige eksamensgenre: "Den reflekterende artikel".
Læs i kompendiet "Den personlige stemme" uddraget af Stein: Rampen s. 8-11. Læs også vedhæftet dok. om ordklasser og nedskriv super korte definitioner af ordklasserne.
Medbring kompendiet til lektionen
Læs sproglig teori om sætningskonstruktioner - og sætningslængder i vedhæftet dokument. Nedskriv mini-pixi- definitioner af begreberne (de blå overskrifter)og medbring dem. Medbring også kompendiet.
Sproglig teori. Sætningskonstruktioner og sætningslængder..docx
IKKE LEKTIE:Farvelade-liste. Stilistiske virkemidler (1) (1).docx
Ikke lektie:Titel
Medbring kompendiet. Vi skal arbejde med Mads Mygind. Desuden præsentation af eksamensgenrerne og eksempler på eksamensopgaver.
Farvelade-liste. Sproglige virkemidler.docx 4
Vi genoptager vores emne om modernisme og eksistentialisme. Læs i kompendiet s. 13-16: Martin A. Hansen: Agerhønen. Vi skal desuden arbejde med teori om eksistentialisme.Desuden fokus på den skriftlige genre: Den analyserende artikel.
Ikke lektie - til brug i lektionen: fortaeligllertyper prosa.html
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Den personlige stemme
Den reflekterende artikel: Forløb hvor eleverne arbejder med at udforske og udvikle "den personlige stemme".
Der læses forskellige tekst-genrer, hvor der er en personlig stemme på færde: lyrik, essay og autofiktiv roman-anslag. I forløbet indgår forskellige skriveøvelser, der åbner dels for grammatiske og syntaktiske greb, dels for genremæssige greb til at skabe en personlig stemme.
Vi har set på fortællertyper og fremstillingsform
I den sproglige næranalyse er der fokus på følgende: adjektiver, fremdriftselementer, pronominer, substantiver, verber, ordvalg, retoriske spørgsmål, symbol/metafor, hel- og ledsætninger, kontraster, opremsninger, allitterationer og anaforer.
I slutningen af forløbet samarbejder vi i et huskunstnerprojekt med digter Mads Mygind om at skrive egen poesi med personlige stemmer.
Kernestof:
- Karl Ove Knausgård: "Sommernat" (2016)
- Mads Mygind: "I min hule hånd" (2023) - udvalgte digte
- Jesper Stein: af "Rampen" (2020)
- Svend Brinkmanns åbningstale ved bogmessen Bogforum 2017 (https://www.gyldendal.dk/artikler/svend-brinkmann-bogforum-2017) Uddrag af talen er brugt i undervisningen samt i en reflekterende artikel med titlen "Hvorfor læser vi egentlig litteratur?"
Supplerende materiale:
- "Teori om Ordklasser" (Fra: "Lyrik - når sproget spiller")
Indhold
Kernestof:
Vi holder en pause med "Modernisme og ekspressionisme", da vi skal deltage i et forløb: "Den personlige stemme", som både er et mundtlig eksamensforløb og en træning af den skriftlige eksamensgenre: "Den reflekterende artikel".
Læs i kompendiet "Den personlige stemme" uddraget af Stein: Rampen s. 8-11. Læs også vedhæftet dok. om ordklasser og nedskriv super korte definitioner af ordklasserne.
Medbring kompendiet til lektionen
Læs sproglig teori om sætningskonstruktioner - og sætningslængder i vedhæftet dokument. Nedskriv mini-pixi- definitioner af begreberne (de blå overskrifter)og medbring dem. Medbring også kompendiet.
Sproglig teori. Sætningskonstruktioner og sætningslængder..docx
IKKE LEKTIE:Farvelade-liste. Stilistiske virkemidler (1) (1).docx
Ikke lektie:Titel
Medbring kompendiet. Vi skal arbejde med Mads Mygind. Desuden præsentation af eksamensgenrerne og eksempler på eksamensopgaver.
Farvelade-liste. Sproglige virkemidler.docx 4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Menneskelige relationer inkl. værk
Marie Aubert: Må jeg komme med dig hjem: novelleantologi, 2016) - værk
Helle Helle: Fasaner (1996) - og minimalisme
Vita Andersen: Det smukke rum (realistiske hverdagssituationer, 1977) knækprosa i
1970´erne
Michael Strunge: Revolution (1981): lyrik i 1980 ´erne
Victor Leksell: Svag (2019)
https://www.azlyrics.com/lyrics/victorleksell/svag.html
- svensk
Martin Andersen Nexø: En lønningsdag (1900)
Herman Bang: Frøkenen og impressionisme (1883)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie, men medbring kompendiet: Modernisme og eksistentialisme. Opsamling på den reflekterende artikel. Desuden evt. arbejde med perspektiveringsafsnit i skriftlig dansk ift. den analyserende artikel.
Ikke lektie - til brug i lektionen:Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme | Brug litteraturhistorien
Eleveksempler Brinkmann.docx
Vi mødes til fravær i klassen og går sammen ned i hallen til Mads Mygind. Skriv til mig i chat, hvis I vil deltage i Master class workshop med Mads Mygind senere kl. 15.15 -17 i dag den 6/1.
Kompendium: Modernisme og eksistentialisme. Peter Seeberg: Patienten s. 17-20. I lektionen vil vi fokusere på at karakterisere patienten, lægerne, konen og slutningen. Understreg gode pointer i teksten under læsningen. Medbring kompendiet, som også l
3u (1).jpeg
Lektionsplan:1) Info: SRP og dansk2) Kort opsamling: eksistentialisme - og ift. Agerhønen3) Analyse af Seeberg: Patienten - og ift. eksistentialisme4) Perspektiveringsafsnittet i analyserende artikel
Ikke lektie - til brug i lektionenPerspektivér/vurdér og rund af | Eksamensgenrerne dansk stx
Vi laver et kort medieforløb om de sociale medier som (sociale) fortællinger/narrativer. Læs vedhæftet dokumenter: "Sociale medier" og "Medier i dansk". I skal nedskrive centrale pointer/begreber fra begge lektiematerialer - og kunne forklare/uddybe
Medier i dansk. Schmidt og Haaning. s.50-56. uddrag 2.pdf
Lektionsplan:0) Om links til terminsprøven1) Hvad er sociale medier: lektien1) Om: mikroblogging, narrativ teori og 4 fortællestrategier2) Lektien ift. 1)3) Analyse af medbragte sociale medier og oplæg4) Evt. start på høflighedsprincipper, debat og d
Til terminsprøven:Ordnet.dk Ordbog over det danske Sprog — ordnet.dkGymdansk.dk GymdanskDansksiderne.dk Dansksiderne: Dansksiderne
Lang lektie - hurtiglæsning på små sider:)Marie Auberts bog: novellerne s. 51-62 og s.65-77Desuden skal vi arbejde med minimalisme i lektionen.Husk at medbringe bogen.
Eksamenssp1.pptx
Læs i Aubert-bogen: "Storebror" s. 81-91 og medbring bogen til lektionen
St: Husk opgaveguiden
Læs vedhæftet tekst: Helle Helle: "Fasaner"- med fokus på personerne, stedet og sprog/skrivestil.Medbring høretelefoner/earPods til lektionen.Desuden: video om indledningen - og: opsamling: terminsprøven
helle-fasaner.doc
Til brug i lektionen:https://dsn.dk/hjaelp-til-dansk/kommaoevelser/komma-det-korte-overblik/
Menneskelige relationer
1) Medbring høretelefoner/earPods2) Læs grundigt de to vedhæftede digte af Vita Andersen og Michael Strunge. Understreg undervejs sproglige, stilistiske kendetegn - og nedskriv karakteristikker af det lyriske jeg i begge digte.Vita Andersen.pdf : De
Lektionsplan:Ny stilIndledningenDigtanalyse:En sproglig stilistisk analyseMenneskelige relationer
Victor Leksell - Svag (Lyrics)
Indledning.pptx gælder.pptx
Læs vedhæftet novelle: Martin Andersen Nexø: En lønningsdag (1900).Vi går tilbage i tiden. Læsefokus: starten, personkarakteristikker, relationerne og livsvilkår.
Desuden: øvelse i: Den debatterende artikel: diskussionen
Lektionsplan:1) Brain storm:kort rep.af Det moderne gennembrud - og Det folkelige gennembrud: Industriens århundrede3) Lektien: Analyse af "En lønningsdag"4) Øvelse: Den debatterende artikel: diskussionen
Ingen lektie pga opgaveaflevering.
Til brug i lektionen: Bang og impressionisme:Impressionisme og Herman Bang - dansk litteratur
Kort om perspektiveringskravet.
Repetition: romantikken Læs i Brug litteraturhistorien: "Romantikkens ideer" Romantikkens ideer | Brug litteraturhistorien
St husk: stile, ny stil, trivselsundersøgelse
Lektionsplan:Ny stil, trivselsundersøgelse mm1) Brain storm: romantikken2) Uddrag: Morgenvandring og uddrag: Indvielsen 3) Nyt forløb: Overgange: Syndefaldsmyten - Tove Ditlevsen:Tårer: Læsning og analyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Ungdom - stor og lysten. Overgange
Om overgange og forandringer i et tidmæssigt perspektiv: fra middelalder til moderne til tid, som en understregning af tematikkens eksistentielle karakter.
Vi arbejder med de menneskelige overgange fra barn til voksen, hvor unge møder udfordringerne i ungdomsfasen på vej ind i voksenlivet.
Brug litteraturhistorien: baggrundsviden om middelalderen:
-
https://bl.systime.dk/?id=155:
Middelalderens samfund: et slægtssamfund
-
https://bl.systime.dk/?id=154:
Middelalderens litteratur: Underholdning og fællesskab
-
https://bl.systime.dk/?id=153:
Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
-
https://bl.systime.dk/?id=268:
Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang
Middelalder: Tryllevisen: Harpens kraft (u.å.): Den farlige overgang:
slægtens ønsker, normen i forhold til forlovelsessituationen og mødet med dæmonen, som billede på hovedpersonens dilemma og angst/usikkerhed. Udtrykt i en sang - og dansevise (cirkel) , som understreger fællesskabet.
Tove Ditlevsen: Tårer (1944): den stærke moderfigur, hvor overgangen/løsrivelsen og uafhængigheden mislykkes
Anders Bodelsen: Drivhuset (1965): overgangen som seksuel bevidsthed og erfaring
Syndefaldsmyten som udtryk for: barndom (tryghed), ungdom (nysgerrighed og prøvelser) og voksenlivet (konsekvensen: ulykke/lykke)
Jakob Ejersbo: Blomster (2000): den rebelske unge, der er i oprør til forældrene
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftet tekst: Helle Helle: "Fasaner"- med fokus på personerne, stedet og sprog/skrivestil.Medbring høretelefoner/earPods til lektionen.Desuden: video om indledningen - og: opsamling: terminsprøven
helle-fasaner.doc
Til brug i lektionen:https://dsn.dk/hjaelp-til-dansk/kommaoevelser/komma-det-korte-overblik/
Menneskelige relationer
1) Medbring høretelefoner/earPods2) Læs grundigt de to vedhæftede digte af Vita Andersen og Michael Strunge. Understreg undervejs sproglige, stilistiske kendetegn - og nedskriv karakteristikker af det lyriske jeg i begge digte.Vita Andersen.pdf : De
Lektionsplan:Ny stilIndledningenDigtanalyse:En sproglig stilistisk analyseMenneskelige relationer
Victor Leksell - Svag (Lyrics)
Indledning.pptx gælder.pptx
Læs vedhæftet novelle: Martin Andersen Nexø: En lønningsdag (1900).Vi går tilbage i tiden. Læsefokus: starten, personkarakteristikker, relationerne og livsvilkår.
Desuden: øvelse i: Den debatterende artikel: diskussionen
Lektionsplan:1) Brain storm:kort rep.af Det moderne gennembrud - og Det folkelige gennembrud: Industriens århundrede3) Lektien: Analyse af "En lønningsdag"4) Øvelse: Den debatterende artikel: diskussionen
Ingen lektie pga opgaveaflevering.
Til brug i lektionen: Bang og impressionisme:Impressionisme og Herman Bang - dansk litteratur
Kort om perspektiveringskravet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Links til eksamen
I har adgang til i-bøger:
Eksamensgenrerne i skriftlig dansk:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
Brug litteraturhistorien:
https://bl.systime.dk/
Links til brug ved terminsprøve og eksamen i dansk:
Ordnet.dk
https://ordnet.dk/ods/forside
Gymdansk.dk
https://www.gymdansk.dk/
Dansksiderne.dk
https://www.gymdansk.dk/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399362372", "T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399362372", "H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399362372" }