Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Dorthe Fynbo Thorning, Susanne Stubberup
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Korsgaard: Hvis der skulle komme et ... værk
Titel 2 Drama: Clock work orange inkl. værk
Titel 3 Taler til tiden. Retorik og argumentation
Titel 4 Dokumentaren -  inkl. værk
Titel 5 Den korte film
Titel 6 Det moderne gennembrud DHO
Titel 7 Naturen og mennesket
Titel 8 Nyhedsformidling
Titel 9 Fra barok til oplysningstiden inkl. værk
Titel 10 Sprog og RAP inkl. værk
Titel 11 Romantik og romantisme
Titel 12 Kommunikation og sproghandlinger
Titel 13 Lyrikforløb - Når sproget spiller
Titel 14 Modernisme og eksistentialisme
Titel 15 Den personlige stemme
Titel 16 Menneskelige relationer inkl. værk
Titel 17 Ungdom - stor og lysten. Overgange
Titel 18 Links til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Korsgaard: Hvis der skulle komme et ... værk

Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017):
Livet på kanten
Værklæsning af Thomas Korsgaards debutroman "Hvis er skulle komme et menneske forbi" (2017) med særligt fokus på personkarakteristik, miljø, sprog og genren autofiktion.

Kernestof:
- Thomas Korsgaard:  "Hvis er skulle komme et menneske forbi" (2017)
- Teori om genren autofiktion i "De seneste fem års litteratur", Systime, https://5aarslitt.systime.dk/?id=334 & "Brug litteraturhistorien", Systime, https://bl.systime.dk/?id=340

Supplerende materiale:

- Bogmagasinet Bog.dk: "Thomas Korsgaard: Jeg vil fortælle om “taberne”. Fordi jeg kender dem. Det er dét, jeg kommer af",11/5-2021, https://bog.dk/thomas-korsgaard/ (besøgt 6/3-23)
- Anette Hyllested: ”En side af Thomas Korsgaard", jfmedier, 7/5-2018
- Thomas Korsgaard: "Bonderøve", klumme i Information, 16/6-2016

"Thomas Korsgaard: Jeg vil fortælle om “taberne”. Fordi jeg kender dem. Det er dét, jeg kommer af." Bogmagasinet 4. jan.2019
"Bonderøve ", Thomas Korsgaard. Information 16.juni 2016
"En side af Thomas Korsgaard", Anette Hyllested, 1.maj 2018

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drama: Clock work orange inkl. værk

Livet på kanten:
Arbejde med materiale fra Aarhus teater - og Aarhus Teater
Clockwork orange (drama) - værk: dramaet som genre,  personkarakteristikker:
Alex med et liv præget af vold, stoffer og sex, og som ender som en grønsag efter et ophold på psykiatrisk hospital. Tema samt kendetegn for det klassicistiske drama (belære og underholde), det naturalistiske drama (sætte problemer under debat) og det moderne drama (det enkelte individs tolkning).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Taler til tiden. Retorik og argumentation

Omdrejningspunktet for dette forløb er talen som genre. Tilgangen er dels receptiv analytisk dels produktiv, idet hver elev skriver og fremfører en tale som afslutning på forløbet.
Centrale fokuspunkter i forløbet er de tre talegenrer, det retoriske pentagram (analyse af kommunikationssituationen), appelformer, stilistiske virkemidler og argumentation.

Tekster:
Knut Hamsun: "Takketale ved Nobelprisoverrækkelsen" (1920) - norsk
Dronning Margrethe: "Nytårstale" (2011)
Jens Stoltenberg: "Tale på Rådhuspladsen i Oslo" (2011) - norsk
af Martin Luther King: "Jeg har en drøm" (1963)
af Pia Kjærsgaard: "Grundlovstale på Lykkeholms slot" (2004)
Sofie Linde: "Tale ved Zulu Comedy Galla" (2020)

Anvendte lærebøger:
Ewald og Taber: Lyrik – når sproget spiller (Systime, 2016): "Troper og figurer"
Johansen m.fl.: Grundbog i retorik (Systime, 2018): "Appelformerne", "Patos og evidentia" og "Argumentation"
Poulsen: Grundbog til dansk (Systime, 2012): "Enetalen: At tale til nogen" (s. 317-321) og "Det er en krop, der taler"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentaren - inkl. værk

I forløbet forsøger vi at indkredse en definition af dokumentaren som genre. Vi arbejder med dokumentarens forskellige typer og fortælleformer. Desuden beskæftiger vi os med fakta- og fiktionskoder (autenticitetsmarkører og det iscenesatte), dramaturgi samt brug og effekt af filmiske virkemidler.
Desuden arbejde med person og miljøkarakteristikker.
Kernestof:
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2012) - Livet på kanten
Emil Næsby Hansen: Uddrag af Skjold og Isabel (2018) - Ungdomsliv

Supplerende stof:
Schmidt og Haaning: Medier i dansk s. 152-153 og s. 163-165
Krydsfelt s. 286-288 og s. 298-301
Oplæg ved Christian Sønderby Jepsen og skuespillerne (danskfaglig fællestime)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den korte film

I dette forløb arbejder vi med at analysere og fortolke kortfilm ud fra komposition, fabula/sujet og suspense/surprise. Desuden anvendes Richard Raskins teori om de syv parametre i analysearbejdet, ligesom vi fokuserer på personkarakteristikker og sted samt kompositionen. Tryllevisen ”Jomfruen og dværgkongen” inddrages i en perspektivering til kortfilmen ”Ude i skoven” med fokus på overgangssituationen og naturen som arena for selve overgangen.

Tekster:
Martin og Michael Vrede Nielsen: "Til døden os skiller" (2010)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/til-doden-os-skiller
Lisa Svelmøe: "Ude i skoven" (2013) https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/ude-i-skoven/
Raskin: De 7 parametre
Krydsfelt: Teori  s. 310 + s. 316 - s. 318
Middelalder: den farlige natur og mennesket:
Tryllevisen "Jomfruen og dværgkongen" (u.å.): overgang, seksualitet og norm
Forløbet estimeres til ca 12 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det moderne gennembrud DHO

I forløbet arbejder vi som udgangspunkt med periodens kendetegn for derefter at analysere nedestående tekster ud fra 3´kategorier: determisnisme, køn og de sociale klasser.
Introduktionsvideo: Litteraturen på langs og på tværs,
Systime ibog:
Da Danmark blev moderne: https://bl.systime.dk/?id=197
Litteraturens moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=195
Retninger i det moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=193
1) Determinisme:
- Henrik Pontoppidan: Ørneflugt (1899)
2) Kønnene til debat:
- Uddrag af Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879 . start af 1.akt.: køn, ægteskab og seksualitet
- Amalie Skram: Constance Ring (ansøgningen om skilsmissen hos præsten: køn og seksualitet
3) Samfundets svageste:
- Holger Drachmann: Engelske socialister (1872)
- Ulrich Peter Overby: Socialisternes march (1871)
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)

Introduktionsvideo: Litteraturen på langs og på tværs,
Systime ibog:
Da Danmark blev moderne: https://bl.systime.dk/?id=197
Litteraturens moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=195
Retninger i det moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=193
Mande- kvinderoller til debat: https://bl.systime.dk/?id=192
Henrik Pontoppidan: ud med Gud: https://bl.systime.dk/?id=191
Amalie Skram: Ind med kvinderne: https://bl.systime.dk/?id=189

Supplerende stof:
Maleri: H.A. Brendekilde. Udslidt (1889) : https://bl.systime.dk/?id=130
Maleri: Erik Henningsen: Barnemordet (1886) https://bl.systime.dk/?id=193
Maleri: Christoffer-Wilhelm Eckersberg: Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre (1820) https://bl.systime.dk/?id=192
Maleri: Bertha Wegmann: Portræt af Jeanna Bauck (1881) https://bl.systime.dk/?id=192

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Naturen og mennesket

Vi starter 2.g men emnet "Naturen og mennesket", hvor vi vil fokusere på naturens rolle både i et fortidigt og et nutidigt perspektiv gennem litteraturhistorien og inden for forskellige genrer for at gøre os klogere på vores syn på naturen og de forandringer, vi oplever.
Kernestof:
Den farlige og lokkende natur:
- Jomfruen og dværgkongen (middelalder - tryllevise)
Mennesket alene i naturen. Kulturmøde.m Verdenslitteratur
Daniel Defoe: af Robinson Crusoe (1719) (genren robinsonaden)
Den dystopiske natur:
- Michael Strunge: Plasticsolen (Fra: Vi folder drømmenes faner ud,1981)
Klimakrisen
- Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (fra: Digte 2014, 2014)
Litteraturhistorien på langs og på og Brug litteraturhistorien
Supplerende stof:
- Storm P: Tilbage til naturen akvarel, 1945
_ Naturmælk (tegnefilm 2014
- Klip fra Søren Ryge: Far, mor og børn, afsnit 3 fire minutter (DR 2020)
- Sarah greens Rejseblog Småland.
- Julia Roberts: https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM (2017)
- Dok.: Before the flood (2016)
Nak og æd
Nyhederne: katastrofer sommeren 2023: Norge, Sydeuropa, Hawai
- Diverse billeder/malerier fra nettet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyhedsformidling

Om avisjournalistik, avistyper, stofområder, de fem nyhedskriterier, ydre komposition, billedlayout, kilder, vinkling, avisens genrer, nyhedsjournalistik, indre komposition, sprog
Analyser af avisartikler:
- Leder fra Berlingske: En løsning for de ældste elever (24.042020):
https://aiu.dk/files/2415/9169/8561/LEDER_BERLINGSKE_2020_-24-04_EN_LOSNING_FOR_DE_AELDSTE_ELEVER.pdf
-  Putins mænd overvåger hvert skridt, Kreml-kritikeren tager. Jyllandsposten  
- Kamala Harris tager sin plads ved magtens bord. Politiken 21.08 2020
- Regeringen forventer stort fald i det økonomiske råderum. Ekstrabladet  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fra barok til oplysningstiden inkl. værk

Litteraturhistorisk oversigtsforløb med fokus på de to perioders samfundsforhold, kunst og litterære tendenser. Som perspektivtekst til Holberg  inddrages et afsnit af "Klovn" med fokus på humor og fremstillingen af hovedpersonens naragtighed og dårskaber.

- Afsnit om barokken og oplysningstiden i: iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Kingo: (uddrag): "Ked af verden, kær i himlen", 1681.
- Ludvig Holberg: "Epistel 91" (forsvar for kaffe), i: iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget" uddrag fra iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Nikolaj Arcel: "En kongelig affære, 2012 (FILM)

Supplerende materiale:
- Om oplysningstiden (tegnefilm): https://www.google.com/search?q=Rather+homemade+productions%3A+Oplysningstiden+%E2%80%93+hvad+fanden+skete+der+lige+der%3F

- Introduktionsvideo om Barokken: https://litthist.systime.dk/?id=122
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sprog og RAP inkl. værk

Sprogligt emne:
Teori om rapgenren, hvor vi indkredser genrens kendetegn:
- Sprogets veje: "Sprog i det sociale spil" s.115-127 , hvor klassen arbejder med sociolingvistik i form af begreber som sprognorm, rigsmål, dialektgruppesprog, kønssprog og fremmede låneord.
- Lars Bukdah: "Sprog som værktøj og legetøj" s. 200-214 med fokus på genrens opståen med east coastrap og west coastrap, de danske undergenerer og genrens karanevalistiske træk.
Fælles analyse af ældre rap:
Per Vers: Black Power 2005
Valg af rap-værk med fremlæggelse: værk
Oplæg om rap af: Maries far: husk navn (St)
Perspektivering: rap: identitet som rapper og med andre rappere- inklusion (indenfor) og ekslusion (uden for gruppen) til middelalderens trylleviser (Identitet i form af slægtens sammenhold og fællesskab: slægt og ære) og nationalromatikken (identitet i form af fælles nation, hyldest af nationen og fællesskabet om fædrelandet) ift. mundtlighed: sang og ift. emnet" Identitet".

Virtuel undervisning pga nedlukning.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Romantik og romantisme

Forløbet ”Romantik og romantisme” er et litteraturhistorisk oversigtsforløb, hvor eleverne har arbejdet med tekstanalyse samt med at kunne demonstrere viden og perspektivere til den danske litteraturs historie. De har arbejdet bevidst med samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Staffeldts digte repræsenterer nyplatonismens splittelse mellem det jordiske og det himmelske, mens Oehlenschläger står som repræsentant for universalromantikken og dermed centrale begreber som organismetanken og panteisme. I forlængelse af Napoeonskrigene opstår nationalromantikken, der kredser om danskheden og den nordiske fortids storhed, hvormed vi møder nationalromantikken i form af fædrelandssangene. Med romantismens gennembrud stilles skarpt på de borgelige værdiers hulhed, de romantiske idealers bagsider samt menneskets skyggesider og farlige drifter.


Kernestof:
Brug litteraturhistorien(e-bog på systime.dk) - følgende afsnit:
- Romantikken: splittelse og harmoni (inkl. alle underafsnit)
- Romantismen: skuffede skæbner (inkl. alle underafsnit)

Tekster:
Universalromantikken:den harmoniske romantik: monisme, organismetanken og panteisme. Ideen om det gode, det sande og det smukke
Adam Oehlenschläger ”Morgenvandring” 1817

Nationalromantik:Gud, konge og fædreland - hyldest til nationen
"Fædrelandssangen (Der er et yndigt land) 1819.
H.C Andersen: ”I Danmark er jeg født” 1850
Grundtvig: Danmarks trøst 1820
Perspektivering: Nik og Jay: "Vi vandt i dag" 2012

Biedermeier: familien, idyl, ro, tryhed og harmoni, der hviler på fortrængninger af problemer og konflikter
Malerier:
Emil Bærentzen: Familiestykke 1828
Martinus Rørbye, Udsigt fra kunstnerens vindue 1825
Wilhelm Marstrand:Johan Ludvig Heibergs hjem 1870

Nyplatonisme: den splittede romantik: dualisme, ideernes og fænomenernes verden, Weltschmerz
Schack Staffeldt: ”Indvielsen" 1804

Romantisme: menneskets skyggesider, det interessante, drifterne
H.C. Andersen ”Skyggen” 1847: Det gode, sande og smukke udfordres af det onde
Steen Steensen Blicher: ”Sildig Opvaagning” 1828: Fokus: forandringen og kærlighed og seksualitet som konflikten
Maleri: Jean-Baptiste Greuze: Der zerbrochene Krug 1771

Perspektivering:
- Dualisme: barokken: Kingo og "Ked af verden, kær ad himlen" og Michael Strunges "Plasticsolen"
- Naturens rolle: Michael Strunge: Plasticsolen
Julia Roberts: "Nature is speaking": https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM (hentet den 26/3 21)
- Diverse malerier






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kommunikation og sproghandlinger

I dette forløb ser på vi sprog som handling - det at man får ting til at ske og verden til at forandre sig ved hjælp af sprog. Vi skelner mellem  holdning- og følelsesudtrykkende, regulerende og informerende sproghandlinger og mellem direkte og indirekte sproghandlinger. Principperne for samarbejde og høflighed samt facework introduceres i forbindelse med analyser af samtaler i udvalgte skønlitterære tekster, herunder begrebet undertekst. Desuden ser vi på, hvordan man kan skrue op og ned for sproghandlingers kraft ved hjælp af op- og nedtoninger, eksempelvis satellithandlinger.

Kernestof:
- Ole Schulz Larsen: "Kommunkationsanalyse", in: Håndbog til dansk, Systime, 2015-17, side 176-195, https://hbdansk.systime.dk/?id=210
- Af Ibsen: Et dukkehjem

Supplerende materiale:

- Samtale mellem filminstruktøren Anne-Grethe Bjarup Riis og den prostituerede Susan Møller i "Go Morgen Danmark" (16.2.2011), https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg
- Uddrag af Interview af Bertel Haarder i Youtube-klippet ”Bertel Haarder går amok”, https://www.youtube.com/watch?v=DqVi2EVHQM0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Modernisme og eksistentialisme

På vej mod det moderne læser vi:
- Johannes V. Jensen: På Memphis station (1903): om valget mellem det gamle og det moderne: teknologien, tempo og  nye muligheder
Jais Nielsen: Afgang (billede)
Som kritik af udviklingen og angsten som livsvilkår
- Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921) Freud, uroen i storbyen, angsten
Perspektivering: Nordstrøm: Berlin (2006)
Efterkrigstiden byder på eksistentialisme, som kredser om valg, meningsløshed, tomhed, absurditet. Desuden vil vi i forløbet fokusere på Kierkegaards tilgang til eksistentialisme som en religiøs forståelse (Martin A. Hansen) og på den ateiske forståelse af eksistentialisme, som vi fx finder den hos Peter Seeberg - og som opstod efter værdisammenbruddet efter 2. verdenskrig. Blixen arbejder ligeledes med valget og skæbne:
- Karen Blixen: Ringen (1958)
- Martin A. Hansen: Agerhønen (en religiøs mening) (1947)
- Peter Seeberg: Patienten (tomhed, angst, meningsløshed og absurditet) (1962)
I forløbet indgår også arbejde med den personlige stemme i moderne tekster:
Knausgaard:
Stein:af Rampen

Fra Litteraturen på langs og på tværs: s.162-164 om eksistentialisme: Efterkrigen: skæbne og valg.
Fra Litteraturen på langs og på tværs: s.182 186 om  

Udsendelse om eksistentialisme og Kierkegaard : https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM (hentet marts 2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Den personlige stemme

Den reflekterende artikel: Forløb hvor eleverne arbejder med at udforske og udvikle "den personlige stemme".
Der læses forskellige tekst-genrer, hvor der er en personlig stemme på færde: lyrik, essay og autofiktiv roman-anslag. I forløbet indgår forskellige skriveøvelser, der åbner dels for grammatiske og syntaktiske greb, dels for genremæssige greb til at skabe en personlig stemme.
Vi har set på fortællertyper og fremstillingsform
I den sproglige næranalyse er der fokus på følgende: adjektiver, fremdriftselementer, pronominer, substantiver, verber, ordvalg, retoriske spørgsmål, symbol/metafor, hel- og ledsætninger, kontraster, opremsninger, allitterationer og anaforer.

I slutningen af forløbet samarbejder vi i et huskunstnerprojekt med digter Mads Mygind om at skrive egen poesi med personlige stemmer.

Kernestof:
- Karl Ove Knausgård: "Sommernat" (2016)
- Mads Mygind: "I min hule hånd" (2023) - udvalgte digte
- Jesper Stein: af "Rampen" (2020)
- Svend Brinkmanns åbningstale ved bogmessen Bogforum 2017 (https://www.gyldendal.dk/artikler/svend-brinkmann-bogforum-2017) Uddrag af talen er brugt i undervisningen samt i en reflekterende artikel med titlen "Hvorfor læser vi egentlig litteratur?"

Supplerende materiale:

- "Teori om Ordklasser" (Fra: "Lyrik - når sproget spiller")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Menneskelige relationer inkl. værk

Marie Aubert: Må jeg komme med dig hjem: novelleantologi, 2016) - værk
Helle Helle: Fasaner (1996) - og minimalisme
Vita Andersen: Det smukke rum (realistiske hverdagssituationer, 1977) knækprosa i
1970´erne
Michael Strunge: Revolution (1981): lyrik i 1980 ´erne
Victor Leksell: Svag (2019)  https://www.azlyrics.com/lyrics/victorleksell/svag.html - svensk
Martin Andersen Nexø: En lønningsdag (1900)
Herman Bang: Frøkenen og impressionisme (1883)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Ungdom - stor og lysten. Overgange

Om overgange og forandringer i et tidmæssigt perspektiv: fra middelalder til moderne til tid, som en understregning af tematikkens eksistentielle karakter.
Vi arbejder med de menneskelige overgange fra barn til voksen, hvor unge møder udfordringerne i ungdomsfasen på vej ind i voksenlivet.

Brug litteraturhistorien: baggrundsviden om middelalderen:

- https://bl.systime.dk/?id=155: Middelalderens samfund: et slægtssamfund
- https://bl.systime.dk/?id=154: Middelalderens litteratur: Underholdning og fællesskab
- https://bl.systime.dk/?id=153: Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
- https://bl.systime.dk/?id=268: Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang
Middelalder: Tryllevisen: Harpens kraft (u.å.): Den farlige overgang:
slægtens ønsker, normen i forhold til forlovelsessituationen og mødet med dæmonen, som billede på hovedpersonens dilemma og angst/usikkerhed. Udtrykt i en sang - og dansevise (cirkel) , som understreger fællesskabet.
Tove Ditlevsen: Tårer (1944): den stærke moderfigur, hvor overgangen/løsrivelsen og uafhængigheden mislykkes
Anders Bodelsen: Drivhuset (1965): overgangen som seksuel bevidsthed og erfaring
Syndefaldsmyten som udtryk for: barndom (tryghed), ungdom (nysgerrighed og prøvelser) og voksenlivet (konsekvensen: ulykke/lykke)
Jakob Ejersbo: Blomster (2000): den rebelske unge, der er i oprør til forældrene




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Links til eksamen

I har adgang til i-bøger:
Eksamensgenrerne i skriftlig dansk:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/

Brug litteraturhistorien:
https://bl.systime.dk/

Links til brug ved terminsprøve og eksamen i dansk:
Ordnet.dk
https://ordnet.dk/ods/forside

Gymdansk.dk
https://www.gymdansk.dk/

Dansksiderne.dk
https://www.gymdansk.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer