Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Peter Jensen
|
Hold
|
2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Diskurser og argumentation
Introduktion til dansk med særlig fokus på den sproglige analyse (af tekster i alle genrer)
Vi arbejder især med diskursanalyse og argumentationsanalyse og retoriske virkemidler.
(appelformer, Toulmins argumentationsmodel, kommunikationsmodeller og diskursanalyse)
Undervejs skal I skrive en tale om "En jeg beundrer", analysere Sofie Lindes tale ved Zulu-showet (2018) og George Bush´s tale efter 11. september
Vi arbejder med teksters komposition, ordvalg og semantik (semantiske skemaer), ækvivalenskæder, nodalpunkter og undersøger hvordan diskurser i tekster er enten hegemoniske eller antagonistiske i forhold til den sociale praksis
Vi arbejder med diskurser om køn, krig og især danskhed (her bevæger vi os over mod digtanalysen)
Tekster i forløbet
Teori: Diskursanalyse i dansk
Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen, Systime
Taler:
George Bush: Tale til nationen (2001)
Sofie Linde: Zulu award (2020)
Tekster:
Yahya Hassan: Det sjette opholdssted (2013)
Maja Lee Langvad: Dette er danskerloven (2006)
Kaj Hoffmann: Den danske sange er en ung blond pige (1924)
Thøger Larsen: Du danske sommer jeg elsker dig (1923)
Shubidua: Danmark (1978)
Film: Visit Denmark: Nyd livet i Danmark (2014)
Fodbold-VM-sange:
Natholdet og Christopher: Tror kun på en Hjulmand (2022)
Michael Brask: VM til Jul mand (2022)
Gulddreng: Nu det VM (2022)
Elvvalgte sangtekster af Nick og Jay, Michael Falch, SUSPEKT, Natasja, Finn Jørgensen,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værk1 (roman) Korsgaard: Hvis der skulle komme et
Romanlæsning med fokus på socialrealistiske, autofiktive og humoristiske vinkler på beskrivelsen af drengen Tues opvækst i provinsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værk2 (Teater) AT: A clockwork orange
Vi arbejder med århus teaters opsættelse af A Clockwork Orange og skriver en anmeldende reportage
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SkriveCup Lys/mørke
Vi deltager i SkriveCup (LysogMørke) og arbejder således med at opleve, analysere, fortolke, forstå og remediere digte
Tekster i forløbet
B.S Ingemann: I østen stiger solen op (1837)
Lone Hørslev: I østen stiger solen op (2018)
Edith Södergrann: Triumf at finnas till (1918)
Tom Kristensen: Det er Knud som er død (1933) + Minds of 99
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Per Højholt: Månen forklaret (1993)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økopoesi og klimalitteratur
Vi arbejder med diskurser om klima og med økopoesi og klimalitteratur. Centralt står belysningen af subjekt-objekt forhold mellem menneske og natur
Tekster i forløbet
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
Theis Ørntoft: Min sorte kælders (2014)
Eske K Mathiessen: Endnu en gang er det slående (2010)
Eske K Mathiessen: Endelig lykkedes det (2005)
Eske K Mathiessen: Er ikke ansat hos poplerne (2005)
Morten Søndergaard: Bourdieu i køkkenhaven (2008)
Jens Blendstrup: Dette er det oversvømmede digt (2008)
Cecil Bødker: Øjet (1961)
Teori: Med inspiration fra Thor Gustafssen: Klimalitteratur, Systime
Baggrund:
Mathias Lindberg: Vi må smadre ideen om naturen for at redde klimaet (Information 23/9 2017)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Værk3 (Digtsamling) Inger Christensen Sommerfugled
Værklæsning af Inger Christensens sonetkrans Sommerfugledalen (1992) med fokus på digtsamlingens "system" (form) samt økokritik, natursansning, science (og sjæl), sprog (tolkning og tegn) og tematiseringen af sorg og kærlighed. Eleverne producere slides/plakater, der præsenterer læsninger af de enkelte digte
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Journalistik
Først nogle indledende timer om dansk pressehistorie, journalistikkens demokratiske rolle, den journalistiske metode og det redaktionelle princip. Forløbet er bygget op om en hypotese om at vi i de senere år i takt med medialiseringen og overgangen fra Gutenberg-galaksen til google-galaksen bevæger os fra news mod views..
Vi arbejder sprogligt med selv at skrive nyheder (baseret på nyhedskriterierne og den omvendte nyhedstrekant). Herefter arbejder vi analytisk med reportagen og med fortællende journalistik / new journalism
Tekster i forløbet
Baggrund:
Henrik Poulsen: Grundbog til dansk (det redaktionelle princip + fra news til views + den journalistiske metode)
https://www.gymdansk.dk/fortaeligllende-journalistik.html
Tekster:
Martin Krasnik: Dødsannonce, Weekendavisen
Herman Bang: Branden, Nationaltidende 4/10 1884
Diverse forsider fra 31/1 1933 Rigsdagsbranden
Flemming Christiansen og Kim Faber: Englevingen, kap 1 , Politiken
Nicholas Tomalin: The General Goes Zapping (oversat til dansk i Peter Frederiksen Vietnam - fra drage til tiger)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Samtaler + værk4 (dokumentar)
Viu skal arbejde meda samtalens arkitektur, herunder facework og høfligheds- og samarbejdsprincipper. Vi ser nærmere på turtagning, transaktionsanalyse, facework og talehandlinger med et særligt blik for magten i samtalen..
Vi trækker en parallel mellem talehandlinger og Bill Nicholls typer af dokumentarfilm. Dette benyttes ammen med vores viden om filmiske virkemidler og sproghandlinger til en værk-analyse af Christian Sønderby Jepsens dokumentar Testamentet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantik og kærlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Krimi
I forløbet arbejder vi med forskellige former for krimifortællinger. Fokus er på detektiven som læser og læseren som detektiv. Vi arbejde med labyrinten som metafor for krimifortællinge og ser nærmere på forholdet mellem moderniteten og krimigenren. Vi arbejder med suspense, opbygning og tegnlæsning og læser også postmoderne fortællinger der leger med vores genreforventninger. Til forløbet er der knyttet en selvstændig værklæsning
Ida
Jussi Adler Olsen: Flaskepost fra P
Sara Bøgelund
Sara Blædel og Mads Peder Nordbo: Opløst
Jakob
Michael Katz Krefeld: Pagten
Nicoline
Sissel Jo-Gazan: Uglens Øje
Caroline
Jussi Adler Olsen: Kvinden i buret
Anton
Dan Turéll: Mord I Mørket
Peter Leif Davidsen: Patriarkens hændelige død
Maria Stieg Larson: Mænd der hader kvinder
Maja Liza Marklund: Nedtælling
Gustav L Torben Nielsen: Nitten Røde Roser
Samuel Lars Kepler: Ildvidnet
Katrine
Gretelise Holm:
Jonatan
Anne Mette Hancock: Mercedes-snittet
Alisa Patrick Süskind: Parfumen
Oskar David Hewson: Forbrydelsen
Naja Jussi Adler-Olsen: Den grænseløse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Krimien (selvvalgt værk5)
I dette forløb arbejder vi med krimien som genre. Vi fokuserer især på krimiens struktur og dramaturgi (suspense, setup/pay off, plotbuer, labyrintiske strukturer, tegnfinding mm) og på detektiven som læser og læseren som detektiv.
Klassen læser som selvvalgt en kriminalroman, de godkendes af Peter. Eleverne har valgt....
Vi ser nærmere på krimiens historie og kulturelle betydning og læser selv følgende krimitekster
Henning Mortensen: Ræven går derude (2006) (åbningskapitlet)
Julie Bille: Vildt – kortfilm (2004)
Edgar Allan Poe: Dobbeltmordet i Rue Morgue
Jorge Louis Borges: Døden og passeren (1944)
Adda Djørup: Der er ingen ende på Paris (2015)
I P Jacobsen: Et skud i tågen
Teori-tekster er:
Peter Jensen Modernitet og kriminalromaner
Litteraturens veje: Krimi
Den store danske: Krimi-litteratur
Per Munkholm: Alle tiders mord (2007)
Umberto Eco: Kriminalromanens metafysik (2007)
I slutningen af forløbet begynder vi at arbejde mere med læsemetoder i dansk (reader-response, ideologikritisk, feministisk, freudiansk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Faglig formidling - fra Tænkepauser til Ted Talks
I dette forløb arbejder vi med det sproglige perspektiv på danskfaget og undersøger, overvejer og afprøver tricks til den gode faglige formidling
Alle elever læser en selvvalgt Tænkepause (værk) fra Aarhus Universitetsforlag og omdanner den til en Ted Talk på 8 min, der enten afleveres som video eller opføres live.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernitetens gennembrud 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Modernitet og modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
DHO Besættelsen
DHO om Besættelsen
Tværfagligt forløb i samarbejde med historie
Introduktion til opgaveskrivning
Tekster i forløbet
Martin A Hansen: Roden (1953)
Knud Sønderby: Eventyret og virkeligheden (1944)
Otto Gelsted: De mørke fugle fløj (1940)
Kaj Munk: Vort danske kald (1941)
Kaj Munk: Danmark, vort liv,(1945)
Halfdan Rasmussen Danmark (1942)
Morten Nielsen: Skæbne (1945)
Martin A Hansen: De henrettede (1944)
Tage Skou-Hansen: De nøgne træer (1957) (uddrag)
Baggrund:
Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen: Forbudt litteratur, Systime (uddrag - den ucensurerede illegale tekst)
Liva Johanne Ehler Molin: Besættelsesfilm lærer os mere om aktuelle kriser end om fortiden, Information 28/10 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#18
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399389171",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399389171",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399389171"
}