Holdet 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Peter Jensen
Hold 2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Diskurser og argumentation
Titel 2 Værk1 (roman) Korsgaard: Hvis der skulle komme et
Titel 3 Værk2 (Teater) AT: A clockwork orange
Titel 4 SkriveCup Lys/mørke
Titel 5 Økopoesi og klimalitteratur
Titel 6 Værk3 (Digtsamling) Inger Christensen Sommerfugled
Titel 7 Journalistik
Titel 8 Samtaler + værk4 (dokumentar)
Titel 9 Romantik og kærlighed
Titel 10 Robinsonader, rejser, oplysning, dannelse
Titel 11 Krimi
Titel 12 Krimien (selvvalgt værk5)
Titel 13 Faglig formidling - fra Tænkepauser til Ted Talks
Titel 14 Modernitetens gennembrud 1
Titel 15 Autofiktion og selvbiografisk digtning
Titel 16 Modernitet og modernisme
Titel 17 DHO Besættelsen
Titel 18 Forløb#18

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Diskurser og argumentation

Introduktion til dansk med særlig fokus på den sproglige analyse (af tekster i alle genrer)

Vi arbejder især med diskursanalyse og argumentationsanalyse og retoriske virkemidler.
(appelformer, Toulmins argumentationsmodel,  kommunikationsmodeller og diskursanalyse)

Undervejs skal I skrive en tale om "En jeg beundrer", analysere Sofie Lindes tale ved Zulu-showet (2018) og George Bush´s tale efter 11. september

Vi arbejder med teksters komposition, ordvalg og semantik (semantiske skemaer), ækvivalenskæder, nodalpunkter og undersøger hvordan diskurser i tekster er enten hegemoniske eller antagonistiske i forhold til den sociale praksis

Vi arbejder med diskurser om køn, krig og især danskhed (her bevæger vi os over mod digtanalysen)

Tekster i forløbet
Teori: Diskursanalyse i dansk  
Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen, Systime
Taler:
George Bush: Tale til nationen (2001)
Sofie Linde: Zulu award (2020)

Tekster:
Yahya Hassan: Det sjette opholdssted (2013)
Maja Lee Langvad: Dette er danskerloven (2006)
Kaj Hoffmann: Den danske sange er en ung blond pige (1924)
Thøger Larsen: Du danske sommer jeg elsker dig (1923)
Shubidua: Danmark (1978)

Film: Visit Denmark: Nyd livet i Danmark (2014)

Fodbold-VM-sange:
Natholdet og Christopher: Tror kun på en Hjulmand (2022)
Michael Brask: VM til Jul mand (2022)
Gulddreng: Nu det VM (2022)

Elvvalgte  sangtekster af Nick og Jay, Michael Falch, SUSPEKT, Natasja, Finn Jørgensen,

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værk2 (Teater) AT: A clockwork orange

Vi arbejder med århus teaters opsættelse af A Clockwork Orange og skriver en anmeldende reportage
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SkriveCup Lys/mørke

Vi deltager i SkriveCup (LysogMørke) og arbejder således med at opleve, analysere, fortolke, forstå og remediere digte

Tekster i forløbet
B.S Ingemann: I østen stiger solen op (1837)
Lone Hørslev:  I østen stiger solen op (2018)
Edith Södergrann: Triumf at finnas till (1918)
Tom Kristensen: Det er Knud som er død (1933) + Minds of 99
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Per Højholt: Månen forklaret (1993)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økopoesi og klimalitteratur

Vi arbejder med diskurser om klima og med økopoesi og klimalitteratur. Centralt står belysningen af subjekt-objekt forhold mellem menneske og natur

Tekster i forløbet

Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
Theis Ørntoft: Min sorte kælders (2014)
Eske K Mathiessen: Endnu en gang er det slående (2010)
Eske K Mathiessen: Endelig lykkedes det (2005)
Eske K Mathiessen: Er ikke ansat hos poplerne (2005)
Morten Søndergaard: Bourdieu i køkkenhaven (2008)
Jens Blendstrup: Dette er det oversvømmede digt (2008)
Cecil Bødker: Øjet (1961)

Teori: Med inspiration fra Thor Gustafssen: Klimalitteratur, Systime

Baggrund:
Mathias Lindberg: Vi må smadre ideen om naturen for at redde klimaet (Information 23/9 2017)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Værk3 (Digtsamling) Inger Christensen Sommerfugled

Værklæsning af Inger Christensens sonetkrans Sommerfugledalen (1992) med fokus på digtsamlingens "system" (form) samt økokritik, natursansning, science (og sjæl), sprog (tolkning og tegn) og tematiseringen af sorg og kærlighed. Eleverne producere slides/plakater, der præsenterer læsninger af de enkelte digte
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Journalistik

Først nogle indledende timer om dansk pressehistorie, journalistikkens demokratiske rolle, den journalistiske metode og det redaktionelle princip. Forløbet er bygget op om en hypotese om at vi i de senere år i takt med medialiseringen og overgangen fra Gutenberg-galaksen til google-galaksen bevæger os fra news mod views..

Vi arbejder sprogligt med selv at skrive nyheder (baseret på nyhedskriterierne og den omvendte nyhedstrekant). Herefter arbejder vi analytisk med reportagen og med fortællende journalistik / new journalism

Tekster i forløbet

Baggrund:
Henrik Poulsen: Grundbog til dansk (det redaktionelle princip + fra news til views + den journalistiske metode)
https://www.gymdansk.dk/fortaeligllende-journalistik.html


Tekster:
Martin Krasnik: Dødsannonce, Weekendavisen
Herman Bang: Branden, Nationaltidende 4/10 1884
Diverse forsider fra 31/1 1933 Rigsdagsbranden
Flemming Christiansen og Kim Faber: Englevingen, kap 1 , Politiken
Nicholas Tomalin: The General Goes Zapping (oversat til dansk i Peter Frederiksen Vietnam - fra drage til tiger)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Samtaler + værk4 (dokumentar)

Viu skal arbejde meda samtalens arkitektur, herunder facework og høfligheds- og samarbejdsprincipper. Vi ser nærmere på turtagning, transaktionsanalyse, facework og talehandlinger med et særligt blik for magten i samtalen..

Vi trækker en parallel mellem talehandlinger og Bill Nicholls typer af dokumentarfilm. Dette benyttes ammen med vores viden om filmiske virkemidler og sproghandlinger til en værk-analyse af Christian Sønderby Jepsens dokumentar Testamentet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Krimi

I forløbet arbejder vi med forskellige former for krimifortællinger. Fokus er på detektiven som læser og læseren som detektiv. Vi arbejde med labyrinten som metafor for krimifortællinge og ser nærmere på forholdet mellem moderniteten og krimigenren. Vi arbejder med suspense, opbygning og tegnlæsning og læser også postmoderne fortællinger der leger med vores genreforventninger. Til forløbet er der knyttet en selvstændig værklæsning




Ida
Jussi Adler Olsen: Flaskepost fra P

Sara Bøgelund
Sara Blædel og Mads Peder Nordbo: Opløst

Jakob
Michael Katz Krefeld: Pagten

Nicoline
Sissel Jo-Gazan: Uglens Øje

Caroline
Jussi Adler Olsen: Kvinden i buret

Anton

Dan Turéll: Mord I Mørket  

Peter Leif Davidsen: Patriarkens hændelige død

Maria  Stieg Larson: Mænd der hader kvinder

Maja Liza Marklund: Nedtælling

Gustav L Torben Nielsen: Nitten Røde Roser

Samuel Lars Kepler: Ildvidnet

Katrine

Gretelise Holm:

Jonatan

Anne Mette Hancock: Mercedes-snittet

Alisa Patrick Süskind: Parfumen

Oskar David Hewson: Forbrydelsen  

Naja Jussi Adler-Olsen: Den grænseløse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Krimien (selvvalgt værk5)

I dette forløb arbejder vi med krimien som genre. Vi fokuserer især på krimiens struktur og dramaturgi (suspense, setup/pay off, plotbuer, labyrintiske strukturer, tegnfinding mm) og på detektiven som læser og læseren som detektiv.

Klassen læser som selvvalgt en kriminalroman, de godkendes af Peter. Eleverne har valgt....


Vi ser nærmere på krimiens historie og kulturelle betydning og læser selv følgende krimitekster

Henning Mortensen: Ræven går derude (2006) (åbningskapitlet)
Julie Bille: Vildt – kortfilm (2004)
Edgar Allan Poe: Dobbeltmordet i Rue Morgue
Jorge Louis Borges: Døden og passeren (1944)
Adda Djørup: Der er ingen ende på Paris (2015)
I P Jacobsen: Et skud i tågen

Teori-tekster er:
Peter Jensen Modernitet og kriminalromaner
Litteraturens veje: Krimi
Den store danske: Krimi-litteratur
Per Munkholm: Alle tiders mord (2007)
Umberto Eco: Kriminalromanens metafysik (2007)

I slutningen af forløbet begynder vi at arbejde mere med læsemetoder i dansk (reader-response, ideologikritisk, feministisk, freudiansk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Faglig formidling - fra Tænkepauser til Ted Talks

I dette forløb arbejder vi med det sproglige perspektiv på danskfaget og undersøger, overvejer og afprøver tricks til den gode faglige formidling

Alle elever læser en selvvalgt Tænkepause (værk) fra Aarhus Universitetsforlag og omdanner den til en Ted Talk på 8 min, der enten afleveres som video eller opføres live.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 DHO Besættelsen

DHO om Besættelsen

Tværfagligt forløb i samarbejde med historie
Introduktion til opgaveskrivning

Tekster i forløbet
Martin A Hansen: Roden (1953)
Knud Sønderby: Eventyret og virkeligheden (1944)
Otto Gelsted: De mørke fugle fløj (1940)
Kaj Munk: Vort danske kald (1941)
Kaj Munk: Danmark, vort liv,(1945)
Halfdan Rasmussen Danmark (1942)
Morten Nielsen: Skæbne (1945)
Martin A Hansen: De henrettede (1944)
Tage Skou-Hansen: De nøgne træer (1957) (uddrag)

Baggrund:
Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen: Forbudt litteratur, Systime (uddrag - den ucensurerede illegale tekst)
Liva Johanne Ehler Molin: Besættelsesfilm lærer os mere om aktuelle kriser end om fortiden, Information 28/10 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#18

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer