Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Bonde Olesen
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentation & retorik
Titel 2 Slægt og ære (Værk)
Titel 3 Dokumentargenren - "Testamentet" (værk)
Titel 4 Hvis der skulle komme et menneske forbi (Værk)
Titel 5 DHO - Besættelsestiden 1940-45
Titel 6 Fra barok til oplysningstid (Værk)
Titel 7 Nyhedsformidling
Titel 8 Romantik og romantisme
Titel 9 Kommunikationsanalyse
Titel 10 Kønsroller - Det moderne Gennembrud (Værk)
Titel 11 Dokumentaren - et stykke virkelighed? (Værk)
Titel 12 Underhund - sociale skel i dansk litteratur
Titel 13 Den personlige stemme
Titel 14 Det værste og det bedste (Værk)
Titel 15 Sprog og holdning - diskursanalyse
Titel 16 Modernisme & Eksistentialisme
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentation & retorik

Et forløb om kommunikation og argumentation.

Vi arbejder med kommunkationsformer, talegenrer, pentagrammet og argumentation. Der vil være fokus på sproglige argumenters opbygning, appelformer og på, hvordan man holder en god tale. Forløbet afsluttes med fremførelse af selvskrevne taler for klassen.

Kernestof:

- Berit Langdahl m.fl: "Krydsfelt. Grundbog i dansk", Gyldendal, 2017, s. 257-262
- Dronning Margrethe II's tale om Coronasituationen 17/3-2020, http://kongehuset.dk/nyheder/laes-hm-dronningens-tale-til-befolkningen + video: http://kongehuset.dk/video-hendes-majestaet-dronningens-tale-til-befolkningen
Teksten:
- Greta Thunbergs tale ved klimamarchen i København 25. maj 2019. Teksten er også analyseret i en analyserende artikel som afslutning på forløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Slægt og ære (Værk)

Forløbet tager udgangspunkt i vikingetidens værdisæt og slægtens betydning for individet. Folkevisen og riddervisen "Ebbe Skammelsen" remediernes til rap, skuespil, stopmotionfilm og radioprogram.

Kernestof:

- Mimi Sørensen & Mads Rangvid: "Brug litteraturhistorien", Systime, afsnittene:
--Vikingerne og den norrøne kultur (p360)
--Den nordiske mytologi (p304)
--Det islandske mirakel (p308)
-- Middelalderens samfund: slægt, ære og hævn p155
-- Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab p154
-- Folkevisens flade personer og voldsomme temaer p153

- "Ravnkel Frøjgodes Saga" (VÆRK), I: Falkenstjerne - dansk litteratur. Bind 1
-" Ebbe Skammelsen", I: Falkenstjerne - dansk litteratur. Bind 1

Supplerende materiale:
- Oplæsning af Ravnkel Frøjsgodes saga: https://www.youtube.com/watch?v=UKlbAV7MOiw
- Søren Vrist Christensen: Video om folkevisernes genretræk:  https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentargenren - "Testamentet" (værk)


Klassen deltager d. 24/1-23 i oplæg og debat med dokumentarfilminstruktør Christian Sønderby Jepsen samt Henrik Ernst og Christian Ernst, som er medvirkende i dokumentarfilmen " Testamentet". I 3.g udvides forløbet med et mere dybdegående analysearbejde og begrebsanvendelse.


Kernestof:
- Christian Sønderby Jepsen: "Testamentet" (2011) - VÆRK
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", uddrag af kapitel 5.2 "Dokumentarfilm og Mockumentary",  https://hbdansk.systime.dk

Supplerende materiale:

Anslagene af følgende dokumentarer analyseres gruppevis med særligt henblik på at bestemme dokumentartype, filmiske virkemidler samt fakta- og fiktionskoder:

- Lisbeth Zornig: ”Min barndom i helvede” (2012), www.mitcfu.dk
- Jørgen Leth: ”66 scener fra Amerika” (1982), https://www.youtube.com/watch?v=fLQcmTJCSc8&t=260s  (besøgt 16/1-23)
- DR1: ”Mændene der plyndrede Europa” (2018), www.mitcfu.dk
- Helle Faber: ”Ballets dronning” (2006) , https://www.youtube.com/watch?v=izAQ9-Q1UiA
- DR1 & Anders Agger: ”Indefra med Anders Agger”, sæson 8, episode 7 (2021), https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-retspsykiatrisk-afdeling-_2_2__278289 (besøgt 16/1-23)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvis der skulle komme et menneske forbi (Værk)

Værklæsning af Thomas Korsgaards debutroman "Hvis er skulle komme et menneske forbi" (2017) med særligt fokus på personkarakteristik, miljø, sprog og genren autofiktion.

Kernestof:
- Thomas Korsgaard:  "Hvis er skulle komme et menneske forbi" (2017)
- Teori om genren autofiktion i "De seneste fem års litteratur", Systime, https://5aarslitt.systime.dk/?id=334 & "Brug litteraturhistorien", Systime, https://bl.systime.dk/?id=340

Supplerende materiale:

- Bogmagasinet Bog.dk: "Thomas Korsgaard: Jeg vil fortælle om “taberne”. Fordi jeg kender dem. Det er dét, jeg kommer af",11/5-2021, https://bog.dk/thomas-korsgaard/ (besøgt 6/3-23)
- Anette Hyllested: ”En side af Thomas Korsgaard", jfmedier, 7/5-2018
- Thomas Korsgaard: "Bonderøve", klumme i Information, 16/6-2016
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO - Besættelsestiden 1940-45

Tværfagligt forløb med historie om besættelsestiden i Danmark 1940-45. I dansk arbejder klassen bl.a. med kunst som modstand, fx illegale digte, vi analyserer tale af Kaj Munk samt modstandsfilm. I forbindelse med forløbet besøges Besættelsesmuseet i Aarhus.
Udover det faglige materiale har forløbet fokus på at klæde eleverne på til at skrive en større opgave, og der arbejdes med fx citatteknik, sammenhængskraft og sproglige overgange samt forskellen på de taksonomiske niveauer.

Anvendt materiale:
- Knud Sønderby: af ”Eventyret og virkeligheden”, I: Der brænder en ild, Folk og Frihed, 1944. Vi har læst uddraget fra iBogen ”Forbudt litteratur”, https://forbudtlitteratur.systime.dk/?id=216
- DR2: ”Danske digtere (3) - 1930-45”, 2002, www.mitCFU.dk
- Kaj Munk: ”En dyb sorg og smerte har opfyldt mit sind” (1944), https://dansketaler.dk/tale/kaj-munks-praediken-nytaarsdag-1944/
- Kaj Munk: "Vort danske Kald", 1941
- Halfdan Rasmussen: "Danmark 1942", De Frie Danske, 1943
- Martin A. Hansen: "De Henrettede", Folk og Frihed, 1944
- Otto Gelsted: "De mørke Fugle fløjl", I: "Ungdommens røst", nr 11, 1944, http://www.illegalpresse.dk/references/show/article/5/reference/33#/_ (besøgt 20.04.21)
-Erik Balling: "Matador", DR, 1980, uddrag af afsnit 16; "Lauras store dag"
https://www.dr.dk/bonanza/serie/154/matador/40357/matador---1624-lauras-store-dag
- Lotte Tarp (AF): ””Det sku’ nødigt hedde sig” (1997), I: Jørgen Sørensen (red): "Besættelsestiden i litteraturen", Systime, 2004
- Artikel om tyskertøserne i det illegale blad ”De frie danske”:
”Lad Tyskland beholde sit Helteafkom” (1945)
- FILM:


Basal videnskabsteori:
kausal og intentionel forklaring + diakron og synkron tilgang. Fokus på forskellen mellem projektforløb 1 (nat/samf) og DHO med humaniora

Den videnskabelige basismodel:  https://opgaveguide.systime.dk/?id=145
Metoder i dansk: https://opgaveguide.systime.dk/?id=140&L=0
De humanistiske videnskaber: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=240




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fra barok til oplysningstid (Værk)


Litteraturhistorisk oversigtsforløb med fokus på de to perioders samfundsforhold, kunst og litterære tendenser. Som perspektivteksttil Holberg  inddrages et afsnit af "Klovn" med fokus på humor og fremstillingen af hovedpersonens naragtighed og dårskaber.

Kernestof:
- Afsnit om barokken og oplysningstiden i: iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Kingo: (uddrag): "Ked af verden, kær i himlen", 1681.
- Ludvig Holberg: "Epistel 91" (forsvar for kaffe), i: iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget" uddrag fra iBogen "Brug litteraturhistorien", Systime.
- Nikolaj Arcel: "En kongelig affære, 2012 (FILM - VÆRK)

Supplerende materiale:

- Introduktionsvideo om Barokken: https://litthist.systime.dk/?id=122
- Podcast om Oplysninsgtiden: https://soundcloud.com/tony-sondergaard-andersen/oplysningstiden?fbclid=IwAR3i1BreUVdzKVgxAFOXABJCyonFHjjCJ_jdrS_Tb-rISFzGyD-AdQ8deqA (besøgt 04.09.23)
- Mads Nørgaard: Klovn-afsnittet "Don Ø affæren", sæson 2, afsnit 3, 2005


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyhedsformidling

Forløbet har fokus på de skriftlige nyhedsgenrer. Følgende begreber introduceres og anvendes i praksis: Nyhedsbehov, nyhedskriterier, avistyper, vinkling gennem kilder og layout, pressefotografiet, de forskellige nyhedsgenrer (informerende, opinionsgenrer og journalistiske fortællinger).

Kernestof:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime, kapitel 5.1 "Nyhedsjournalistisk", https://hbdansk.systime.dk/?id=218
- Jon Gehlert: "En nat i kulden med de hjemløse", Kristelig Dagblad, 08.02.2012 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/reportage-en-nat-i-kulden-med-de-hjemløse?fbclid=IwAR0HVzOo7ctqfrMMAcYKsdPnc7JRzFnmrCfni47UOBAX549dLP6lsUy8QUU)
- Herman Bang: (uddrag) "Branden", Nationaltidende, 1884
- Krydsfelt: "Analyse af pressefotografi", s. 366-371


Supplerende materiale:
- https://www.berlingske.dk/internationalt/chefredaktoer-derfor-bringer-vi-billede-af-druknet-kurdisk-dreng
- Udvalgte vindere af Årets pressefoto: https://www.åretspressefoto.dk
- DR-Søndag "Kampen om sandheden", sendt 10/12.2023, https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-kampen-om-sandheden-fiskere-uden-vand-vanens-magt_424651
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantik og romantisme

Forløbet ”Romantik og romantisme” er et litteraturhistorisk oversigtsforløb, hvor eleverne har arbejdet med tekstanalyse samt med at kunne demonstrere viden og perspektivere til den danske litteraturs historie. De har arbejdet bevidst med samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Staffeldts digte repræsenterer nyplatonismens splittelse mellem det jordiske og det himmelske, mens Oehlenschläger står som repræsentant for universalromantikken og dermed centrale begreber som organismetanken og panteisme. I forlængelse af Napoeonskrigene opstår nationalromantikken, der kredser om danskheden og den nordiske fortids storhed, hvormed vi møder nationalromantikken i form af fædrelandssangene. Med romantismens gennembrud stilles skarpt på de borgelige værdiers hulhed, de romantiske idealers bagsider samt menneskets skyggesider og farlige drifter.


Kernestof - baggrundsviden om perioden

Udvalgte afsnit fra følgende iBøger på Systime.dk:
- Litteraturens Veje
- Litteraturhistorien - på langs og på tværs
- Brug litteraturhistorien

Kernestof - litteratur og malerier:

Universalromantikken - Den harmoniske romantik: monisme, organismetanken og panteisme. Ideen om det gode, det sande og det smukke
- Adam Oehlenschläger ”Morgenvandring”, 1805

Supplerende: "Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur",  https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc (besøgt 3/1-24)

Nationalromantik: Gud, konge og fædreland - hyldest til nationen
- N.F.S Grundtvig: "Danmarks Trøst", 1820
- H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født", 1850
Perspektivering til:
- Peter Carlsen "Danmark 2009", 2013 - maleri
- Arla "Skridt for skridt", 2019, https://www.youtube.com/watch?v=xZGTUN7C72Q (besøgt 15/1-24)
- Carlsberg "The Danish Way", 2017 https://www.youtube.com/watch?v=jEKLwFdntPs (besøgt 15/1-24)

Supplerende:
- Michael Bruun, Jarl Friis-Mikkelsen/H. Bødtcher: "Re-Sepp-Ten", 1986
- DBU: Udtagelsen til Danmarks VM-trup november 22: https://www.youtube.com/watch?v=5QMdLMGQofE (besøgt 15/1-23)


Biedermeier: familien, idyl, ro, tryghed og harmoni, der hviler på fortrængninger af problemer og konflikter
Maleri: Emil Bærentzen: Familiebillede, 1828


Nyplatonisme: den splittede romantik: dualisme, ideernes og fænomenernes verden, Weltschmerz
- Schack Staffeldt: ”Indvielsen" 1804
Supplerende: "Nyplatonisme - dansk litteratur", https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc

Romantisme: menneskets skyggesider, det interessante, drifterne
- Emil Aarestrup: "I en Landsbykirke", 1838
- Steen Steensen Blicher: "Marie. En erindring fra Vesterhavet",1836 (uddrag)
- H.C. Andersen ”Skyggen” 1847: Det gode, sande og smukke udfordres af det onde


Supplerende materiale:

- DR2: "1800-tallet på vrangen (1) - Guld hor og romantik", 2007

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kommunikationsanalyse

I dette forløb ser på vi sprog som handling - det at man får ting til at ske og verden til at forandre sig ved hjælp af sprog. Vi skelner mellem  holdning- og følelsesudtrykkende, regulerende og informerende sproghandlinger og mellem direkte og indirekte sproghandlinger. Principperne for samarbejde og høflighed samt facework introduceres i forbindelse med analyser af samtaler i udvalgte skønlitterære tekster, herunder begrebet undertekst. Desuden ser vi på, hvordan man kan skrue op og ned for sproghandlingers kraft ved hjælp af op- og nedtoninger, eksempelvis satellithandlinger.

Kernestof:
- Ole Schulz Larsen: "Kommunkationsanalyse", in: Håndbog til dansk, Systime, 2015-17, side 176-195, https://hbdansk.systime.dk/?id=210
- Helle Helle: "Tirsdag nat", i: "Biler og dyr", 2000
- NRK: "SKAM", sæson 1, afsnit 2, sendt på DR3 i 2016
- I forløbet "Kønsroller" er der endvidere arbejdet med samtaleanalyse af Henrik Ibsens drama "Et Dukkehjem"

Supplerende materiale:

- Samtale mellem filminstruktøren Anne-Grethe Bjarup Riis og den prostituerede Susan Møller i "Go Morgen Danmark" (16.2.2011), https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg

- Uddrag af Interview af Bertel Haarder i Youtube-klippet ”Bertel Haarder går amok”, https://www.youtube.com/watch?v=DqVi2EVHQM0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kønsroller - Det moderne Gennembrud (Værk)

Forløbet beskæftiger sig med litteratur, der har kønsroller som tematik. Det primære fokus ligger på Det Moderne Gennembruds problemdebatterende litteratur, sædelighedsfejde, genrer og skrivestile (ismer). Afslutningsvist perspektiveres til Vita Andersen og 1970'ernes bekendelseslitteratur.

Kernestof:
- N.F.S Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad, 1855
- Amalie Skram: ”Forrådt”, 1892 (uddrag)
- Adda Ravnkilde: "En Pyrrhussejr", 1880 (uddrag)
- Birgitte Possing" "Argumenter mod kvinder", 2018 (uddrag)
- Herman Bang: ”Impressionisme. En lille replik”, 1890 (uddrag)
- Herman Bang: ”Den sidste balkjole”, 1887
- Henrik Ibsen: ”Et Dukkehjem”, 1879 (VÆRK)
- Maja B Hansen & Susan Mose: Det moderne gennembrud#MeToo, Gyldendal, 2019, kapitlerne: ”Sædelighedsfejden” (s. 37-39) & ”Det naturalistiske drama”  (s. 49-53).
- Mimi Sørensen & Mads Rangvid: ”Brug Litteraturhistorien”, Systime, 2014, S. 102-107
- Barbara Kjær-Hansen: ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs”, iBog, Systime, 2012, kapitlerne:
        -”Skrivestil og sprog”,
        -”Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke”
        -”Bekendelseslitteratur” & ”Knækprosa – Vita Andersen”
        -”Perspektivering til i dag”
  - Vita Andersen: ”Hun ser godt ud” & ”Søndag", 1977

Supplerende materiale:
- Billie Eilish: "What was I made for?" (2023), https://www.youtube.com/watch?v=cW8VLC9nnTo
- Youtube-video: "Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der?", 2015 (besøgt ....), https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Dk4: "Vita Andersen - Tryghedsnarkomaner", 2019, www.mitcfu.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dokumentaren - et stykke virkelighed? (Værk)

Forløbet repeterer analysebegreber fra dokumentarforløbet i 1.g med særligt fokus på fiktionskoder og autencitetsmarkører. Forløbet skal desuden styrke elevernes analyseevner og deres kritiske tilgang til dokumentargenren. I arbejdet med værket "Kandis for livet" diskuteres der, hvor grænsen går mellem oplysende skildring af virkeligheden og socialpornografi? Hvor meget kan en instruktør tillade sig at manipulere med sit materiale og samtidig kalde sit værk en "dokumentar"? Afslutningsvist behandles emnet og værket i en debatterende artikel med samme titel; ”Dokumentaren - et stykke virkelighed?”

Kernestof:

- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime iBog, https://hbdansk.systime.dk/?id=224
- Berit Riis Langdahl: "Krydsfelt - Grundbog i dansk", Systime iBog, https://krydsfelt.systime.dk/?id=292
- Mads Brügger: ”Den sorte svane”, TV2, 2024, klip fra dokumentarseriens første afsnit (00:00-08:16)
- Jesper Dalgaard: "Kandis for livet", 2021 (VÆRK)
- Kristian Villesen: "I dokumentarfilm må man mere", Information, 7.november 2013
- Jakob Albrecht &Sandra Kaarsgaard: "Ikke kun en betalt flybillet: Nu kritiserer anmeldere skamrost Kandis-film", Journalisten.dk, 10.02.2022
- Anna Raaby Ravn: "Virkelighedskunst", Weekendavisen, 25. februar 2022
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Underhund - sociale skel i dansk litteratur

Forløbet ”Underhund” har både en sproglig, skønlitterær og mediemæssig vinkel. I teksterne skal vi se på marginaliserede personer i samfundet, og vi betragter teksterne som en reaktion på og undersøgelse af og repræsentation af skellene i samfundet. Vi har fokus på at analysere fortolke og perspektivere tekster metodisk og have blik for den enkelte teksts særlige træk. Vi undersøger også sprogets rolle gennem tidernes realismeformater og den kritiske spejling af virkeligheden.

Kernestof:
• Tobias Rahim: ”Skæbnen elsker os” (2022)
• Teori fra ”Realismer og modernismer” Auring og Svendsen, Systime, 2011
• Henrik Pontoppidan: Uddrag af ”Naadsensbrød” (1885)
• Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag” (1900)
• Klasseteori fra ”Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark”, Systime 2023
• Glenn Bech: Uddrag af ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet” (2022)
• Haidar Ansari: Uddrag af ”Institutionaliseret” (2022)
•       Interview med Ansari v. Louise Lindhardsen i Litteraturportalen, Systime, 21/2-2022,          https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1683
• Tessa ft. Orgi-E: ”Blæstegnen” (2020)
• Uddrag af første sæson af dokumentarserien "Prinsesser fra blokken", DR, 2016, episode 1
• Thomas Korsgaard: ”René” (2024) - indgår i en analyserende artikel


Supplerende materiale:
- Gyldendal stream: "Minipodcastserie: Vi anerkender ikke længere jeres autoritet". Samtale mellem Glenn Bech & Haidar Ansari, https://stream.gyldendal.dk/minipodcastserie-vi-anerkender-ikke?_gl=1*192cok7*_ga*MTk5NDg5NjM0Mi4xNjQ0NTI5OTc2*_ga_LLQW17J8R2*MTY3NDMwMTg1OS4yNi4xLjE2NzQzMDE5MzUuNDcuMC4w
- Geti Amiri: ”Berlingske-skribent i kikset omklamring af rapstjerne”, Ekstra Bladet, 28.05.20
- Analysemodel til digte fra “Håndbog til dansk”, Systime
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Den personlige stemme

Forløb hvor eleverne arbejder med at udforske og udvikle "den personlige stemme".
Der læses forskellige tekst-genrer, hvor der er en personlig stemme på færde: lyrik, essay og autofiktiv roman-anslag. I forløbet indgår forskellige skriveøvelser, der åbner dels for grammatiske og syntaktiske greb, dels for genremæssige greb til at skabe en personlig stemme.
I den sproglige næranalyse er der fokus på følgende: adjektiver, fremdriftselementer, pronominer, substantiver, verber, ordvalg, retoriske spørgsmål, symbol/metafor, hel- og ledsætninger, kontraster, opremsninger, allitterationer og anaforer.

I slutningen af forløbet samarbejder vi i et huskunstnerprojekt med digter Mads Mygind om at skrive egen poesi med personlige stemmer.

Kernestof:
- Karl Ove Knausgård: "Sommernat" (2016)
- Mads Mygind: "I min hule hånd" (2023) - udvalgte digte
- Søren Ulrik Thomsen: af "Store Kongensgade 23" (2021)
- Jesper Stein: af "Rampen" (2020)
- Svend Brinkmanns åbningstale ved bogmessen Bogforum 2017 (https://www.gyldendal.dk/artikler/svend-brinkmann-bogforum-2017) Uddrag af talen er brugt i undervisningen samt i en reflekterende artikel med titlen "Hvorfor læser vi egentlig litteratur?"

Supplerende materiale:

- "Teori om Ordklasser" (Fra: "Lyrik - når sproget spiller")
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det værste og det bedste (Værk)

Værklæsning af Søren Ulrik Thomsens digtsamling "Det værste og det bedste" (2002). Fokus på form og skrivestil, som eleverne skal imitere i egne digte (skriftlig aflevering). I analyse og fortolkning af digtene arbejdes der stemning, sansebeskrivelser, tematik, billedsprog samt rim og rytme. Herunder også en auditiv analyse med afsæt i teori fra bogen "Kort og godt om lyd, rim og rytme" af Kirstine Hauer, DLF (2007).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Sprog og holdning - diskursanalyse

I dette forløb beskæftiger vi os med tekster, der udtrykker en bestemt holdning, og vi ser nærmere på hvordan sprog er magt.
Forløbet indledes med i træning af diskursanalysens begreber: diskurs, antagonisme, konnotationer, hegemoni, nodalpunkt, ækvivalenskæde og flydende betegner. Dernæst analyseres forskellige tekstgenrer med  temaer som terror, køn og danske værdier.


Kernestof:

- Mette Frederiksens nytårstale 2025, www.dansketaler.dk
- Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”, DLF. 2017, afsnittene 4.11 "Diskursanalyse i dansk" (p202) & 5.6 "Reklamer" (p227)
- Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen; "Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet", Systime 2015
- Georg Bushs tale til nationen, 2001
Birgitte Bergman: ”Amerikansk svømning viser os, hvorfor kugleskør kønsaktivisme er kvinders dødsfjende”, Berlingske, 26/3-2022, https://www.berlingske.dk/kommentarer/amerikansk-svoemning-viser-os-hvorfor-kugleskoer-koensaktivisme-er
- Kampagneplakater fra DF & Mellemfolkeligt Samvirke: ”Vores Danmark. Der er så meget vi skal passe på”, 2016

Supplerende materiale:

- Søren Vrist Christensen:  "Retorik og argumentation - Diskursanalyse", https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns (besøgt 10/1-2025)
- https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/introduktion
- https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer


TERMINSPRØVE: retskrivningsordbog, fremmedordbog og almindelige ordbøger kan tilgås via https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Modernisme & Eksistentialisme

I dette forløb undersøger vi, hvordan dansk modernisme og eksistentialisme griber ind i hinanden – både litterært og filosofisk. Med udgangspunkt i Søren Kierkegaards tanker om individets valg og angst, bevæger vi os frem til modernistiske forfattere som Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Vi trækker også tråde til Sisyfosmyten og Albert Camus’ idé om det absurde menneske – en figur, der trods livets meningsløshed nægter at give op. Gennem læsning, analyse og diskussion skal vi undersøge, hvordan disse ideer udspiller sig i dansk litteratur, og hvad de kan fortælle os om det moderne menneskes eksistens.
Som et nutidigt perspektiv inddrager vi afslutningsvist Christian Hjortkjær, der med afsæt i Kierkegaard sætter fokus på de eksistentielle udfordringer, mange (unge) mennesker i dag står overfor – især i forhold til skyld, skam og identitet i en kompleks og forventningstung samtid.

Kernestof:

- Sørensen & Rangvid: ”Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme”, I: "Brug litteraturhistorien", Systime, 2014
- Henriksen, Liselotte: "Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard", Systime iBog, 2021
- Litteraturens Veje om eksistentialisme
- Kierkegaards 4 arketyper: https://lonebrinkmann.dk/documents/Kierkegaard-arketyper.pdf


TIDLIG MODERNISME:
- Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station”, 1906 - om valget mellem det gamle og det moderne; teknologien, tempo og nye muligheder
- Pär Lagerkvist: ”Ångest, ångest är min arvedel”, 1916 - angsten som et livsvilkår
- Tom Kristensen: ”Nat i Berlin”, 1926 - Ekspressionisme, Freud, uroen i storbyen, angsten

MODERNISMENS 1. FASE - Heretica
- Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne", 1953 - om valg, ansvar og en søgen efter en religiøs mening
- Karen Blixen: ”Livets Veje”, Af: "Den afrikanske farm", 1935 - om valget og skæbnen

MODERNISMENS 2. FASE -  1960'ernes konfrontation
- Albert Camus: AF ”Sisyfosmyten”, 1942
- Peter Seeberg: ”Hullet”, 1962 - om absurditet og meningsløshed
- Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt”, 1963 - fremmedgørelse, konfrontation og forbrugersamfund

Undervejs inddrages Kierkegaards tilgang til eksistentialismen.

Med afsæt i Christian Hjortkjærs podcast "Utilstrækkelig" afsluttes forløbet med refleksioner over elevernes egen tilværelse - med inddragelse af begreberne valg, ansvar, frihed, skyld/skam og lykke.
- HøjskoleÅnd #4 - fortælling: Utilstrækkelig (2021), https://www.youtube.com/watch?v=AQgsulpcXmY (besøgt 24.04.25)


Supplerende materiale:

- En kortfilm om Søren Kierkegaard, https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM (besøgt 27.02.25)
- Paa kant med Kierkegaard: "Eksistentialisme", https://www.youtube.com/watch?v=DDViow6-79w&feature=youtu.be (besøgt 24.02.25)
- Søren Vrist Christensen: "Konfrontationsmodernisme - dansk litteratur", 2016, https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&t=2s (besøgt 25.03.25)
- DR: "Digtere, divaer og dogmebrødre", (2001), afsnit 5 (1960-1970) https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/25073/digtere-divaer-og-dogmebroedre-58-dansk-kultur-i-100-aar-(1960-1970)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer