Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Adam Etches
|
Hold
|
2022 FY/x (1x FY, 2x FY, 3x FY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Solsystemet
Vi starter blidt op på fysik ved at lære om solsystemet. Undervejs øver vi os på forskellige fysiker-dyder så som at designe forsøg selv og regne med enheder og titalspotenser.
Forsøgsliste
Måle antal terninger: Måle et stort antal terninger på forskellige måder og sammenligne resultatet med relativ afvigelse
Rotere på stol: Kvalitativ versus kvantitativ bestemmelse af omdrejningstid for en person som snurrer rundt på en kontorstol
Planeternes omløbstid: Databehandling i Excel for at finde ud af hvilken variabel det er som afgør en planets omløbstid omkring Solen.
Spaghettiforsøg: Modelforsøg til forklaring af årstiderne ved hjælp af et danmarkskort og spaghetti
Betingelser for liv: Simulering af klima i NetLogo. Undersøgelse af drivhuseffekten og skyers betydning. Kodeændringer for albedoeffekten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Forsøg:
- Mekanisk energi af en hoppende bold (Motion2Detector)
- Kraterstørrelser ved "meteor"-nedslag
- Vands specifikke varmekapacitet
- Temperatur af spritflamme
- Vands fordampningsvarme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bevægelse
Forsøg:
- Videoanalyse af basketbold
- Videoanalyse af astronaut som hopper på Månen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projektforløb 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Intro til kræfter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kræfter
Vi introducerer de vigtigste begreber inden for emnet Kræfter.
Forsøgsliste:
- Byg en reaktionstidsmåler
- Mål den statiske og dynamiske gnidningskoefficient
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tryk og opdrift
Vi introducerer begrebet tryk. Vi introducerer tryk i en væskesøjle og i en luftsøjle. Vi lærer om opdrift.
Forsøgsliste:
- Tryk i en væskesøjle
- Kraft på en sugekop
- Måling af opdrift med selvvalgt fri variabel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gasser
Vi laver nogle forsøg med atmosfærisk luft og samler vores resultater til idealgasloven som vi bliver gode til at bruge.
Forsøgsliste:
Boyle-Mariottes lov
Gay-Lussacs 1. lov
Gay-Lussacs 2. lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Elektricitet
Vi lærer teorien bag elektrisk strøm og får rutine i at bygge simple elektriske kredsløb og måle på dem.
Forsøgsliste:
Måling af strømstyrke i serie- og parallelkoblinger
Karakteristik af resistor, glødepære og diode
Karakteristik af tynd metaltråd
Måling af indre resistans og hvilespænding
Karakterisering af en solcelle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SRO
Emnet for jeres SRO er kinematik. Det vil sige vi undersøger et system hvor vi kender den resulterende kraft, og så bruger vi det til at finde accelerationen, hastigheden og positionen af et legeme som funktion af tid. Afhængigt af hvilken tilgang I vælger kommer I til at:
- Lave fysiske eksperimenter
- Simulere i NetLogo eller i Excel ved hjælp af Eulers metode
- Udlede kasteparablen for det skrå kast uden luftmodstand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Arduino
Vi laver nogle små øvelser med Arduino for at se hvad det kan. Vi slutter forløbet af med at I bygger, programmerer og kalibrerer et termometer fra bunden af ved hjælp af en termistor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Projektforløb 4
Projektforløb 4 har fokus på innovation. Formålet er at klæde jer på til at kunne skrive en "SRP med innovation" i 3. g.
Helt konkret arbejder vi med temaet "Affaldssortering og genanvendelse". I skal i grupper på 2-3 udvikle og beskrive en innovativ løsning til et problem inden for emnet. Projektet munder ud i at vi får en rundvisning på affaldsforbrændingen i Lisbjerg for at se hvad der sker med det affald som man ikke lykkes med at genanvende. Efter rundvisningen skal hver gruppe fremlægge deres projekt for Anders Skjødt Torp fra Kredløb A/S. Anders vil til sidst udnævne det projekt som han synes er bedst (målt på selve idéen, hvor detaljeret I har sat jer ind i den/udviklet den samt hvor godt I har beskrevet/pitchet jeres løsning).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
SRO-fremlæggelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Arbejde og mekanisk energi
Vi introducerer kraftens arbejde og kraftens effekt. Forløbet er primært teoretisk.
Forsøgsliste:
Kraft og træklængde for forskellige trisser
Forsøg med luftpudebane til at illustrere kraftens arbejde og kraftens effekt (variant af Atwoods faldmaskine)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Fjedre og elastikker
Vi lærer om Hookes lov og tjekker om andet end fjedre opfylder Hookes lov. Vi ser at Hookes lov fører til harmoniske svingninger.
Forsøgsliste:
Hookes lov for elastikker
Svingningstid af lod som svinger på en fjeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Arbejde og varme
Vi har tidligere arbejdet med termisk energi og varme. Nu skal vi koble det til begrebet arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Bølger
Vi introducerer de vigtige koncepter inden for emnet "bølger". Vi lærer om interferens og gitterformlen. Vi lærer om lys og lyd.
Forsøgsliste:
Tegne interferens fra dobbeltspalte
Benytte gitterformlen til at bestemme bølgelængde henholdsvis gitterkonstant
Måle lydens fart i luft
Målinger af lydstyrke i decibel
Stående bølger på en streng
Stående bølger i åbne og halvåbne rør
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Lys
Vi vender tilbage til emnet Lys. Vi bruger dets bølgegenskaber til at forudsige hvorfor lys afbøjes hvis det bevæger sig imellem to materialer. Dette bruger vi som springbræt til decideret optik. Vi lærer desuden om lysets refleksion og også om linser.
Forsøgsliste:
Brydning og spejling af lys
Linsers fokallængde og dioptri
Hjemmelavede linser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Atomer
Vi lærer om Rutherfords guldspredningsforsøg og Bohrs atommodel.
Forsøgsliste:
Rolling with Rutherford
Bohrs atommodel i NetLogo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Kosmologi
Vi lærer lidt grundlæggende kosmologi med fokus på Hubbles lov og afstandsbestemmelse.
Forsøgsliste:
Hubbles lov
Parallaksemåling med teodolitter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Projektforløb 5
Projektforløb hvor I frit får lov til at vælge 2 fag som træning op til SRP'en.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Centralbevægelse
Vi har fokus på den jævne cirkelbevægelse men udvider også til de mere generelle baner man kan have når tyngdekraften fra et centrallegeme påvirker et mindre legeme.
Forsøgsliste:
Jævn cirkelbevægelse af en gummiprop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Atomkerner
Vi genopfrisker lidt viden fra NV, og bygger ovenpå med især udregning af Q-værdier.
Forsøgsliste:
Absorption af ioniserende stråling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Harmonisk svingning genbesøgt
Vi genbesøger den harmoniske svingning. Delvist fordi I nu har lært om differentialligninger. Delvist fordi vi mangler at lære om den energi man kan lagre i en fjeder ved at strække eller sammentrykke den.
Forsøgsliste:
Måling af energien oplagret i en elastik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Bevægelsesmængde og stød
Vi lærer om kollisioner og ser at der findes to ekstremer. De elastiske stød og de fuldstændigt uelastiske stød. Vi lærer at bruge begrebet bevægelsesmængde.
Forsøgsliste:
Stød på luftpudebane
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Elektriske felter
Vi lærer teorien bag elektriske felter og ladede legemers bevægelse i dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Terminsprøve
Du må bruge følgende hjælpemidler:
- FysikABbogen online. Bemærk at den indeholder et periodisk system under kapitlet "værktøjer" og også en formelsamling i kapitlet "Formelsamling".
- www.kernekort.dk
- www.ordbogen.com
- Alle sider som der er et direkte link til fra en fysiklektion i Lectio. Du må ikke klikke videre på den givne side.
- Alle de fysiske bøger du orker at have med, herunder "Fysik i overblik" og "Databog fysik kemi"
- Computerprogrammer installeret på din computer, herunder Maple, WordMat, LoggerPro, GeoGebra, Excel, Word og Adobe Reader.
- Alle gamle afleveringer, inklusive feedback fra din lærer. Dog skal de ligge på din computer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
Magnetiske felter og induktion
Vi lærer teorien bag magnetfelter og ladede legemers bevægelse i dem. Vi lærer om induktion og dets rolle i energiforsyningen.
Forsøgsliste:
Simulering af ladede partiklers bevægelse i elektriske felter og magnetfelter
Småforsøg med induktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
29
|
Elbiler ("Fysik i det 21. århundrede")
Vi lærer om batterierne og DC-motorerne i elbiler. Vi lærer derudover om gearing og kraftmoment.
Forsøgsliste:
Måling af vindingsmodstand og motorkonstant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
30
|
Repetition
Vi bruger noget af tiden på gamle eksamensopgaver, noget af tiden på gamle eksperimenter plus et nyt eksperiment inden for elbilens fysik, og resten af tiden på at forberede os på en eventuel mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53409649172",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53409649172",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53409649172"
}