Holdet 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Espen Kirkegaard Espensen
Hold 2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingtiden
Titel 2 Middelalderen i Europa og Danmark
Titel 3 DHO-forløb Danmarks modernisering 1
Titel 4 Danmarks modernisering II
Titel 5 USA´s Historie
Titel 6 Besættelsestiden
Titel 7 Den Kolde Krig
Titel 8 Velfærdsstat mellem industrialisering og globalise
Titel 9 Romerrigets historie
Titel 10 Holocaust
Titel 11 Kinas historie
Titel 12 Global historie  - The great divergence
Titel 13 Kinas historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingtiden

Kort introduktion af historiefaget, ud fra spørgsmålene: Hvad, hvorfor og hvordan. Derefter forløb om vikingetiden med fokus på begrebet vikingetid, grundlæggelse af Danmark og kristendommens indførelse i Danmark. Herudover har fokus været på periodisering og på overgangen mellem oldtid/forhistorie og middelalder.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Indhold:
Lærebogsmateriale:
Frederiksen, Peter mf.: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2006, s. 285-294.

Blom, Mads mf. (red.): Vinkler på vikingetiden2, Nationalmuseet, 2013, s. 6-15; 28-43; 59-77; 95-103.

Kilder:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/

Filmklip:
Historien om Danmark afsnit 3, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565

Antal sider i alt: 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalderen i Europa og Danmark

Forløb med fokus på at øge elevernes historiske viden og kundskaber. Dermed har fokus været på identitet gennem historie og indsigt i egen kulturelle baggrund og dermed også i andre kulturer.

Fokuspunkter:
Periodisering
Korstog
Kongemagt og kirke.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie.

Indhold:
McGuire, Brian: Europæisk middelalder i Fokus – kernestof i historie 1, Gyldendal, 2007, s. 95-112.
Thiedecke, Johnny: Europa i støbeskeen, Forlaget Pantheon 2006, s. 94-102.
Hansen, Lars Peter Visti: Kristendom og islam i Fokus – kernestof i historie 1, Gyldendal, 2007, s. 125-142.
Knudsen, Sanne Stemann og Danielsen, Kim Beck: Middelalderen, Systime, 2011, s. 157-160.

Antal sider: 48

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO-forløb Danmarks modernisering 1

Forløbet er udviklet i samarbejde med danskfaget for at lede eleverne frem til skrivning af dansk-historie-opgaven.
Der har været fokus på særligt den sociale og økonomiske udvikling i det danske samfund i 1800-tallet. Det er meningen at forløbet skal udgøre første del af et forløb om Danmarks modernisering, hvor fokus i anden del i særlig grad vil være på den politiske udvikling.

Formål:
At give eleverne historisk viden, kundskaber og identitet og stimulerer deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden.
At give eleverne reflekteret indsigt i deres egen og andres historicitet og dermed kvalificere deres historiske bevidsthed.
At give eleverne indsigt i historisk og kulturel forandring, og styrke deres evne til at forstå egen kultur.
At give eleverne redskaber til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet historisk materiale, herunder forskellige former for historieformidling og historiebrug.
At styrke elevernes forståels for historisk metode i arbejdet med historisk materiale opøves elevernes kritisk-analytiske, kreative og innovative evner.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie.
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold:
Frederiksen, Peter mf.: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2006, s. 123-129 og s. 153-167.
Frederiksen, Peter mf.: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2006, s. 144-147 og s. 173-181 (kildetekster).
1800-tallet på vrangen, sæson 2, episode 2: https://www.dr.dk/drtv/se/1800_tallet-paa-vrangen_-kulturkamp-kapitalisme-og-bordelromaner-1864_1880_70416

ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmarks modernisering II

Forløbet handler om Danmarks modernisering. Fokus er på den politiske modernisering med enevældens fald og grundlovens givelse i 1848-1849. Der trækkes dog også tråde bagud til landboreformerne og oplysningstiden over den nationalliberale bevægelse, bondebevægelsen og det slesvigske spørgsmål. De slesvigske krige inddrages. Der arbejdes fremad mod den økonomiske modernisering i form af industrialiseringen. Ligeledes inddrages forfatningskampen for parlamentarisme og systemskiftet i 1901.

Fokuspunkter og indhold:
Danmarks økonomiske og politiske modernisering.
Demokratiets indførelse
Det slesvigske spørgsmål
Partiernes og det politiske livs etablering i Danmark
Danmark og oplysningstiden i Europa

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie.
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Politiske ideologier

Materiale:
Søndberg, Olaf: Den danske revolution 1830-1866, Systime, 2004. s. 14-15; 22-43; 47-53; 61-74.
Kilde nr. 8 (s. 91-92)
kilde nr. 30 (s. 125-126)
Sang: Dengang jeg drog afsted, https://www.youtube.com/watch?v=xMjWsGXI2xc (s. 115-116)

Film:
Grundloven, folket og magten ( 8 ) Indholdsbeskrivelse:
Dansk dokumentarserie i 10 afsnit. Lars Mikkelsen fortæller om 1800 tallet, som er den periode i Danmarkshistorien, hvor enevælden afskaffes og hvor danskerne får deres første grundlov og folkestyre. Men kampen for et mere lige og retfærdigt samfund er lang, og kræver store ofre undervejs. Ikke mindst for de laveste klasser i samfundet, bondebefolkningen og den gryende arbejderbevægelse. Og i slutningen af århundredet resulterer en anspændt situation mellem bondepartiet Venstre og godsejerpartiet Højre i et attentat på den siddende regeringschef Estrup.

"Slagtebænk Dybbøl: https://vimeo.com/88728643.
Grundtvig: "Der var en sommermorgen": http://www.ugle.dk/det_var_en_sommermorgen.html

www.ordnet.dk

ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 USA´s Historie

Forløbet handler om USA's historie, men har særligt fokus på årsagsforklaringer til Den amerikanske borgerkrig. Forløbet indledes dog med at belyse USA's tilblivelse og de ideer, USA bygger på.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Indhold:
Bjerre-Poulsen, Niels: USA – Historie og identitet, Systime, 2023, s. 8-11; 14-17 og 24-25.
Fokus: s. 13-22
Verdenshistorie 2: s. 8-22 og s. 30-33.
Ahle, Allan: Den amerikanske borgerkrig, Systime, 2001, s. 24-32; 46-58 og 63-66.
Uddrag af filmen "12 years a slave".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Besættelsestiden

Forløb, der er bygget op om problemstillingen: "Skulle den danske regering have handlet anderledes i forhold til den tyske besættelsesmagt under 2. verdenskrig?".

Forløbet fokuserer på den danske regerings samarbejdspolitik og debatten om regeringens linje i samtiden og i nutiden. Besættelsestiden gennemgås med fokus på samspil mellem internationale begivenheder og udviklingen i Danmark. Der er fokus på, hvorfor Danmark blev besat, hvad samarbejdspolitikken var, dannelsen af modstandsbevægelsen, augustoprøret og retsopgøret.

Der fokuseres på beherskelse af forskellige analysemetoder (primært materialekritik og kausalanalyse) men også på opgavetekniske færdigheder, herunder problemformulering på de 3 taksonomiske niveauer.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Ideologiernes kamp.
Danmarks internationale placering

Indhold:
Blüdnikow, Bent: ”Europa betalte prisen for vores egoisme”, interview med Jørgen Kieler bragt i Berlingske Tidende, 22. august 2004.
Kirchhoff, Hans: ”Fogh dæmoniserer historien”, kronik bragt i Information 16. oktober 2003.

Frederiksen, Peter: Danmark besat og befriet, Systime, 2009, s. 12-16, 22-36; 38-41; 47-51; 100-114; 134-138; 162-167 og 177-179.

TV-udsendelse: Jagten på historien afsnit 8: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Jagten%20p%C3%A5%20historien&orderby=title&SearchID=671045a6-bc86-449b-91be-dddbe0ccd695&index=1

To afsnit af DR's serie "Store danskere" om hhv. Erik Scavenius og Frode Jakobsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den Kolde Krig

Forløbet tager udgangspunkt i den kolde krigs udbrud og årsagerne hertil frem til Koreakrigen. Derefter arbejder eleverne selvstændigt med individuelle projekter om forskellige emner i tiden frem til ca. 1980 og den kolde krigs afslutning. Det er meningen med disse projekter, at eleverne gruppevis skal præsentere deres emner for klassen og dermed oplyse de øvrige elever om deres emne.
I den tredje fase af forløbet arbejdes der med den kolde krigs afslutning
Det er således særligt årsager til begyndelsen og til afslutningen på den kolde krig, der er forløbets centrale problemstillinger.
Indhold og formål:
Perioden 1914-1989: Kampen om det gode samfund
Ideologiernes kamp
Afkolonisering
Murens fald
1989-i dag: Det globale samfund
Nye grænser og konflikter

Formål:
Viden om periodens centrale udviklingslinjer og begivenheder.
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien.
formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
Barner, Kai Otto v.: Den Kolde Krig, Systime, 2011, s. 17-23; 31-43; 149-156
Kühle, Ebbe: Hvorfra – Hvorhen – Hvorfor – en verdenshistorie, Gyldendal, 1998, s. 215-221.
Kilde: Melvyn P. Leffler & David S. Painter, Origins of the Cold War - an International History, 1994. Taget fra: https://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=606
Lassen, Mikkel Thrane: Historie – metode – teori – filosofi, L&R, 2017, s. 103-107.
40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Velfærdsstat mellem industrialisering og globalise

Forløbet er et danmarkshistorisk forløb med velfærdsstaten som omdrejningspunkt. Tids- og emnemæssigt strækker forløbet sig fra den første industrialisering i sidste halvdel af 1800-tallet over velfærdsstatens etablering og Danmarks medlemskab af EF/EU til de udfordringer fra internationalisering og globalisering, som Danmark og velfærdsstaten står overfor i begyndelsen af det 21. århundrede.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Indhold
Rasmussen, Martin Cleemann m.f.: Danmarks historie – Det 20. og 21. århundrede.
Andersen, Lars mf.: Fokus kernestof i historie 3 – Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal, 2006.
Schroeder, Peter: Det 20. århundredes Danmarkshistorie, Columbus, 2007.
Petersen, Klaus mf. 13 historier om den danske velfærdsstat, 2012.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romerrigets historie

Formålet med forløbet er at give eleverne viden om og indsigt i romerrigets historie. Fokus har været på kejser Augustus' cementering af sin magt, og på hvorledes Augustus valgte at udøve magten og iscenesætte sig selv. Derudover har der været fokus på romerrigets undergang og kristendommens fremgang.

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Dokumentere viden om forskellige samfundsformer
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
Analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
Formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
  
materiale:
Carlsen, Jesper: Romerriget, Systime, 2001, s. 9-29.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Holocaust

Forløbet skal opfylde det faglige mål om at beskæftige sig med Holocaust og andre folkedrab. Der er fokus på Holocaust og nationalsocialismens vej til magten i Tyskland.

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Materialer:
Berlau, Solvej mf.: Vejen til folkedrab, Columbus, 2023, s. 12-21 og s.94-123 og s. 174-183.
Frederiksen, Peter: Det tredje rige, Systime, 2004, s. 15-53.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Global historie - The great divergence

Verdenshistorie/globalhistorie med fokus på kronologi og på spørgsmålet om, hvorfor "the great divergence" opstod. Altså hvorfor den vestlige verden blev dominerende i forhold til resten af verden. Forløbet indledes med et verdenshistorisk oversigtsforløb, med fokus på periodisering og kronologi.
Derefter analyseres forskellige forskeres bud på, hvorfor Vesten er dominerende i verden i dag - fra eurocentriske kulturforklaringer som David Landes' til deterministiske som André Gunder Franks. Analyserne sker med henblik på en vurdering af korrektheden og rækkevidden af de enkelte forklaringer og med henblik på en overordnet diskussion af, hvilke faktorer der har været bestemmende for den globale udvikling.

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
Foredrag af Niall Ferguson: https://www.youtube.com/watch?v=xpnFeyMGUs8
Den globalhistoriske udvikling - kompendium; sider: 6-38.
Larsen m.fl: Introduktion til historie, Systime 2005; sider: 44-56.
Sammenstødet i Cajamarca (Fra: Jared Diamond: Vejen til verden af i dag, Akademisk Forlag 2002, s. 81-86).
Niels Brimnes: Udfordring til Eurocentrismen; i Den Jyske Historiker, nr. 100 Mellem Civilisationshistorie og globalhistorie s.78-98 i uddrag.
Teknologi og konkurrence (uddrag af Peder Meyhoff m.fl.: Teknologihistorie, Systime 2005); sider: 176-180.
Uffe Østergård: Europa – Identitet og identitetspolitik, Munksgaard 1998; sider: 49-53.
Frederik Stjernfelt: Bondesnu, Weekendavisen, 17. december 1999.

ca. 90 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Kinas historie

Forløb om Kinas historie med særligt fokus på udviklingen i Kina fra kommunisternes magtovertagelse i 1949 til Maos død i 1976.

Hovedvægten lægges på de to centrale begivenheder: Det Spring Store Fremad og Kulturrevolutionen, hvor der i bearbejdningen lægges vægt på såvel tankerne bag som konsekvenserne af disse to politiske initiativer (kausal-/motiv-analyse).

Endvidere fokuseres der på Maos rolle i den politiske udvikling i denne periode, idet der i både indledningen til og afslutning på forløbet analyseres fremstillinger af Mao fra hans egen samtid og fra eftertiden - såvel i Kina som i omverdenen (brug af historien).

Faglige mål:
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling

Materialer:
Madsen, Jens-Peter Fage: Ansigt til ansigt med kineserne, Pantheon, 2012, s. 26-33 og s. 69-83.
Jensen, Kim Rathcke: ”Man bukker for at tilbede Mao” i Politiken 24/12-2013 og ”Xi Jinping genopliver Mao til eget brug” i Politiken 24/12-2013.
Madsen, Jens-Peter Fage: Kina på tærsklen til det 21. århundrede, forlaget Lee, 2000, s. 35-45.
Mette Holm: Kina – fra kejserdømme til kapitalisme, Frydenlund, 2001, s. 72-77.
Kilder fra www.his2rie.dk
Hundevadt, Kim: ”Kina-syndrom . massemorderen Mao” i Jyllands-Posten 11/11-2005 og ”Idoldyrkelse – opgøret med fortidens synder i Danmark” i Jyllands-Posten 12/11-2005.

ca. 50 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer