Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Mads Peter Fuglsang
|
Hold
|
2022 HI/t (1t HI, 2t HI, 3t HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. verdenskrig
1. verdenskrig er en vigtig del af Europas, men også verdens historie. Især hvis man forsøger at forklare krigen som et resulat af en udvik-ling, der strækker sig tilbage i 1800-tallet og involverer de europæiske stormagtsforhold og bestræbelser på at opbygge verdensomspændende kolonier. Vi starter forløbet med imperialismen og stormagternes forsøg på at legitimere deres kolonier og herredømme over store befolkninger i kolonierne. Spændingerne var tydelige i forholdet til den fremadstormende stormagt, Tyskland, men også mellem de tog gamle kolonimagter Frankrig og England.
Vi arbejder med årsager til krigsudbruddet, måden krigen blev udkæmpet på og konsekvenserne af den. Både de økonomiske, geopolitiske, menneskelige.
Krigen og den måde, den sluttede på, blev en vigtig del af forklaringen på 2. verdenskrig. Vi slutter af med at se på, hvordan 1. verdenskrig påvirker og er til stede i Danmark, Europa og verden i dag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Columbus 2010: 9-16/normallæs
-
Husk at lægge et billede ind i prezien af jeres historiske genstand!
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Columbus 2010: 16-18/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: "R. Kipling: Hvid mands byrde, 1899", i Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Columbus (i-bog)
-
Tekst: "Stefan Zweig: Verden af igår", i Johan Bender og Hans-Kurt Gade: Imperialismen og 1. Verdenskrig 1870-1918, Munksgaard 1986/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Columbus (i-bog): 18-22
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Columbus (i-bog): 22-25/normallæs
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2010: 31-36/studielæs
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2010: 36-40/studielæs
-
LÆSES I LEKTIONEN:
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2010: 40-45/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”En sønderjydes øjenvidneskildring fra Somme-slaget 1916”, i Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime (i-bog)
-
Jeppe Krogsgaard Christensen: ”Krigsroman er blevet til en fortvivlende god Netflix-film”, Kristeligt Folkeblad 2/12 2022
-
Podcast: ”Krigen på Vestfronten 1914-1918”, Kampen om historien, dr.dk 8/11 2022
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2010: 46-51/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2010: 52-56
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Fokuspunkter
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale europæiske og globale udvikling
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historisk problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Oplysningstiden
Forløbet udgør emnet for dansk-historie opgaven. Eleverne vælger en opgaveformulering, der tager udgangspunkt i en del af det gennemgåede forløb.
Selve forløbet starter med en karakteristik af enevældens samfund. Vi ser på, hvordan magten var samlet hos enevælden, og hvordan enevælden legitimerede sin magt. Gennem analyser af kongeportrætter finder vi ud af, hvordan enevælden iscenesatte sin magt. Vi arbejder både med den danske enevælde og med udviklingen i Europa.
Oplysningstankerne bliver vi kloge på ved at læse uddrage af kendte oplysningsfilosoffer: Locke, Rousseau, Montesquieu og Voltaire. Stru-ensees rolle i historien og oplysningstidens indvarsling i Danmark belyser vi med filmen ”En kongelig affære”. Herefter ser vi på konsekven-serne af oplysningstiden i Danmark med landbrugsreformerne og den måde kongemagtens forhold til det omgivende samfund ændrede sig med den oplyste enevælde.
Mod slutningen af forløbet vil vi igen fokusere på den europæiske udvikling med den franske og amerikanske revolution og de centrale dokumenter, der blev resultater af udviklingen her – den amerikanske uafhængighedserklæring og menneskerettighederne.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914- i dansk perspektiv, Systime 2008: 181-183/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Kongeloven 1665”, i Carl-Johan Bryld: Grundbog til danmarkshistorien, Systime (i-bog)
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2010: 183-189/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Saint Simon om Ludvig 14.”, i Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime (i-bog)
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2010: 189-194/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”John Locke: Om styreformen, 1690”, i Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perpektiv, Systime (i-bog)
-
Download "Adobe Acrobat Reader"
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 194-199/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN:
-
OBS OBS OBS! TAG JERES BOG (DEN RIGTIGE) MED!
-
Peter Frederiksen; Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg: Grundbog til danmarkshistorien, Systime 2006: 123-125/normallæs (OBS: Det er en anden bog, end den vi har læst i indtil nu!!).
-
Historisk metode og kildekritik, 1-3t HI 2022-25
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 205-211/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776”, i Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime (i-bog)
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 211-228/studielæs (NB: kun en del af lektien! Se nedenstående plan)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
- forkskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og formidling
Faglige mål
- redergøre for sammenhæng mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere hisrtoriske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige vælg.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Europæisk middelalder
Vi starter med at middelalderbegrebet og vores (for)forståelse af dets betydning. Vi kommer i den forbindelse også ind på, hvordan vores forestillinger om perioden er blevet brugt i forskellige aktuelle sammenhænge, fx brugen af tillægsordet ”middelalderligt” samt de populære middelalderfestivaler, som findes i flere danske byer. Diskussionen om individets betydning og mulighed for at udfolde sig kommer til at løbe som en rød tråd gennem hele forløbet.
I gennemgangen af den historiske periode fra ca. 500 til 1500 vil vi løbende se på og tale om, hvordan man skal forstå kirkens, kongens, adelens og bøndernes magt og betydning i middelaldersamfundet. Vi arbejder med rivaliseringen mellem Gregor 7. og Henrik 4, og vi kommer ind på feudalismen som samfundsstruktur. Forståelsen af hvordan de verdslige og religiøse aktører brugte deres magt afdækker vi gennem analyse af malerier, kalkmalerier og kildetekster.
Til slut i forløbet berører vi kort renæssancen og reformationen, og vi vil her tage stilling til, hvorvidt man kan betragte middelalderen som en mørk, stillestående eller en lys, fremgangsrig og dynamisk petiode, og om man altså med rimelighed kan skelne skarpt mellem middelalderen og senere perioder i historien. Her vil vi komme ind på periodisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tekst. ”Legende om Skt. Pauls besøg i helvede”, Carl Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime (i-bog)/normallæs
-
Tekst: ”Jacob Burckhardt om middelalderens mennesketype”, i Sanne Stemann Knudsen og Kim Bech Danielsen: Middelalderen. Historie, religion, litteratur og kunst, Systime 2011
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Henrik Christiansen: Den lyse middelalder”, forord i Brian Patrick McGuire: Den levende middelalder, Gyldendal 2005
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspekiv, (Systime 2008): 69-74/studielæs
-
LÆSES I LEKTIONEN:
-
OBS: Medbring både Verden før 1914 og Grundbog til danmarkshistorien
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspekiv, Systime 2008: 74-80/normallæs
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspekiv, Systime 2008: 74-80/normallæs/genlæs
-
Læs de to tekster om kongen, adelen og bønderne, som I ikke læste i sidste lektion.
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspekiv, Systime 2008: 80-87/normallæs
-
Kilde 27: ”Kejser Henrik 4. afsætter pave Gregor 7”
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspekiv, (Systime 2008): 87-91/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”En konges dødsleje: Vilhelm Erobreren fortryder et voldeligt liv”, i Brian Patrick McGuire: Mennesker og kultur. I Danmarks og Europas middelalder, Systime 2001
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 91-97/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: John P. Mckay m.fl.: A History of Western Society. From antiquity to the Enlightenment, Boston 1995: 350-351
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 97-100/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: Henrik Jensen: Den sorte død – og livet i senmiddelalderen, Gyldendal 1999: 6-7
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008:123-128/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Uddrag af Giorgio Vasari: Berømte Renaissance-kunstneres Leved”, i Kim Bech Danielsen og Sanne Stemann Knudsen: Renæssancen – da mennesket kom i centrum, Systime 2005
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 134-140/normallæs
-
Tekst: ”Mette Frederiksen tale ved Socialdemokratiets partikongres 22. september 2018”
-
Medbring Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• politiske og sociale revolutioner
• historiefaglige teorier og metoder Fokuspunkter
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodieringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Velfærdsstaten
Erindringshistorie og spørgsmålet om hvilken rolle velfærdsstaten spiller som et nationalt erindringsfællesskab og bliver brugt erindringspolitisk står centralt i forløbet. Sideløbende med analysen af velfærdsstatens udvikling og tilblivelsen af centrale reformer, der har været med til at skabe den velfærdsstat, vi har i Danmark, vil vi arbejde med historiebrug og især den socialdemokratiske fortælling om, at velfærdsstaten er et resultat af Socialdemokratisk velfærdspolitik.
Vi vil i forløbet analysere både tekster og kvantitative materialer som statistik, der kan give et billede af den politiske og økonomiske udvikling. Den kulturelle udvikling er i høj grad et spejl af den politiske og økonomiske udvikling. Vi kommer til at analysere forskellige kulturelle udtryk og forsøge at forklare dem som resultat af de økonomiske konjunkturer og samfundsudviklingen.
Forløbet afsluttes med de poltisk-ideologiske erindringsfællesskaber: den socialdemokratiske, den borgerligt-liberale og den nationalkonservative. Her får eleverne mulighed for at se tilbage på forløbet og arbejde med de perioder og reformer, som har en central plads i fortællingerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie – mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus 2020: 201-203 (inkl. ”Socialreformens indhold”)/studielæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Kanslergadeforliget”, i Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til danmarkshistorien, Systime 2006
-
Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie – mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus 2020: 203-209/normallæs
-
Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie – mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus 2020: 209-211/studielæs
-
Snak med et ældre menneske end dig selv - og forsøg at finde ud af, hvad der kendetegnede livet i Danmark i 1970erne og 1980erne.
-
Spørg til, hør og notér din mors eller fars eller onkels/tantes (eller en anden oldgammel persons) bedste musikhit fra 1980erne
-
Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie – mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus 2020: 211-212/studielæs
-
Tegning: ”Bo Bøjesen 1979 om flygtninge i DK”
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Hvad gjorde du, da Danmark blev ødelagt? 1999”, i Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006
-
Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie – mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus 2020: 213-215/normallæs
-
Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie – mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus 2020: 213-215/normallæs
-
Find et eksempel på kultur (musik, maleri, litteratur…), der illustrerer den politiske, økonomiske, sociale udvikling efter systemskiftet i 2001.
-
I giver hinanden lektier for til lektionen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundreder
- historiebrug og formidling.
Fokuspunkter
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Fascisme og nazisme
Forløbet handler om de totalitære ideologier i mellemkrigstiden, fascismen og nazismen. De starter med at analysere de strukturelle økonomiske og politiske forhold i Europa og verden efter 1VK og hvordan de havde betydning for udviklingen i Italien og Tyskland. Vi indkredser og definerer totalitarisme-begrebet og karakteriserer den fascistiske stat og ideologi.
Gennem arbejdet med en dokumentar og en forskellige fremstillinger forsøger vi at forklare, hvordan Hitler kunne komme til magten i Tyskland. Det munder ud i en skriveøvelse.
Til slut ser vi på indholdet i nazismen og konsekvenserne af ideologien. Her kommer vi ind på antisemitismen, holocaust og helt kort på 2. verdenskrigs forløb. Til slut arbejder vi med erindringshistorie og tyskernes bearbejdning af holocaust.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 81-85/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: "Keynes: Freden og dens økonomiske følger", Johan Bender og Hans Kurt Gade: Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig 1919-1945, Munksgaard 1997
-
OBS: Læs og overvej svar på spørgsmålene til Keynes-teksten, som vi læste i mandagslektionen.
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 85-88/normallæs
-
Se Mussolinis tale i Taranto 1934: Hvad lægger I mærke til ved Mussolinis fremtoning, og hans måde at holde talen på?
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 94-95/normallæs
-
Tabel: ”Inflationen i Tyskland 1919-1939”,
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 96-99/normallæs
-
Ses i lektionen: ca. 30 min. af dokumentaren DR: ”Hitlers Vej til magten 1: Det politiske spil”, dr.dk
-
Se resten af ”Nazisternes vej til magten 1: Det politiske spil", dr.dk og tag noter undervejs.
-
LÆSES I LEKTIONEN:
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 100-104/normallæs
-
Tænk over en forklaring på, hvorfor du tror, hadet mod jøderne fyldte så meget i den nazistiske ideologi
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 104-110/studielæs
-
Se filmen optaget af britiske parlamentsmedlemmer, der besøger koncentrationslejren Buchenwald lige efter befrielsen:
-
Medbring høretelefoner - I får måske brug for dem!
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 121-126/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 126-128, 132-139
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2007: 126-128, 132-139/normallæs
-
Anders Hassing og Christian Vollmond: "Fra fortid til historie", Forlaget Columbus (i-bog): p177
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: "Henryk M. Broder om erindringskulturen om holocaust, 2012"
-
SES I LEKTIONEN: Dokumentar: "Min morfar, Hitlers ven", DR2 2020 (uddrag)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Fokuspunkter
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Vietnam-krigen
I forløbet tager vi udgangspunkt i Vietnams nyeste historie fra 2. verdenskrig og frem til slutningen på Vietnam-krigen. Vi starter med tiden som fransk koloni, Ho Chi Minh og kommunismens tiltrækningskraft i Nordvietnam og kravene om selvstændighed fra Frankrig, der blev fremsat på Geneve-konferencen. Det stod klart, at Vietnam var blevet del af den kolde krig og USA, Kina og Sovjetunionen havde interesser i løsningen af konflikten mellem nord og syd.
I den sidste halvdel af forløbet fokuserer vi på USA's engagement i Vietnam-krigen, og hvordan den blev oplevet både blandt amerikanerne – soldaterne og befolkningen i USA – og blandt vietnameserne. Vi ser på, hvorfor USA ikke kunne vinde krigen, men heller ikke trak sig ud af Vietnam, selvom sejren ikke var i sigte.
Vi arbejder med kilder, som eleverne i høj grad selv skal placere i den rette sammenhæng og altså lære at håndtere det funktionelle kildebegreb. Hollywoods bearbejdning af Vietnam-krigen i de mange film, der er blevet til både under, men især efter krigen, spiller en vigtig rolle i forløbet. Vi ser filmklip og diskuterer, hvordan skildringen af Vietnam-krigen og de amerikanske soldater ændrer sig over tid og har en tæt sam-menhæng med de historiske begivenheder, der karakteriserede den tid, filmene blev til i.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, Systime 2003: 7-11/normallæs
-
Skriv jeres Prezi email i dokumentet i jeres historiemappe i Teams.
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Brev fra Ho Chi Minh til USA’s udenrigsminister Robert Lansing”, i Niels Bjerre Poulsen: Vietnam. Den kolde krigs slagmark, 1945-1975, Gyldendal 2016
-
SES I LEKTIONEN: Dokumentar: ”Vietnamkrigen”, afsnit 1
-
Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, Systime 2003: 13-15/studielæs
-
LÆSES I LEKTIONEN:
-
Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, Systime 2003: 23-26/studielæs
-
Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, Systime 2003: 33-34/normallæs
-
Tænk og skriv noter i stikord: Hvordan gik Geneve-forhandlingerne? Hvorfor fik/fik I ikke noget ud af forhandlingerne? Hvad vil I sige til jeres befolkning, når I kommer hjem fra forhandlingerne?
-
Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, Systime 2003: 41-45/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Udenrigsminister Dulles om kollektiv fred i Asien”, i Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, Systime 2003
-
Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, Systime 2003: 53-56/studielæs
-
I ser forløbet om velfærdsstaten igennem: Studieplan, noter og prezi. I samler op på forløbet, når vi er tilbage i klassen!
-
Peter Frederiksen: Vietnam – fra drage til tiger, Systime 2003: 71-75/normallæs
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Fokuspunkter
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Mellemøsten efter 2VK
Forløbet starter med Israel-Palæstina konflikten – den koloniale fortid, afkolonialiseringen og oprettelsen af Israel efter 2. verdenskrig – men vi har igennem forløbet også fokus på de forskellige staters forhold til hinanden og position i Mellemøsten. Det handler om den panarabiske bevægelse og betydningen og de socialistisk-inspirerede Baath-partier. Her sætter vi konflikten i Mellemøsten i relation til den kolde krig og rivaliseringen mellem USA og Sovjetunionen. Ægyptens rolle står centralt ifm. Juni-krigen og senere i Oktober-krigen, mens Iran træder ind på scenen efter den islamiske revolution i 1979.
Den muslimske radikalisme, hvor Afghanistan og Irak bliver mål for USA’s og vestens krigsførsel, undersøger eleverne i et projektarbejder, hvor de i grupper laver en podcast. Her skal eleverne selv opstille centrale problemstillinger og anvende selvvalgt kildemateriale og altså ar-bejde med at gøre historieformidling spændende og relevant.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- historiefaglige teorier og metoder.
Fokuspunkter
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksmpler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftlige og begrunde de formidlingsmæssige valg
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
USA's historie
I forløbet forsøger vi at forklare de amerikanske værdier, og vi bruger dem til at give et billede af den amerikanske nationale identitet. Vi starter med de første kolonister og forholdet til den britiske kolonimagt. Vi ser på oplysningstidsidealer og deres betydning for amerikaner-nes krav om uafhængighed, og vi diskuterer de to historiesyn, der ligger til grund for og som kan forklare amerikanernes succes med at få uafhængighed og fortsætte koloniseringen af østkysten.
Vi arbejder med indvandringen og ekspansionen mod vest og bruger Frontier-begrebet, Manifest Destiny samt Homestead-lovgivningen, der gjorde det muligt at fortrænge indianerne vestpå. Her ser vi kritisk på den historiefortælling, som tidligere kendetegnet amerikanernes skildring af indianerne og de opgør, der kraftigt reducerede de indfødste folks antal. Vi ser også på slavespørgsmålet, borgerkrigen og udviklingen i sortes rettigheder og sociale vilkår i USA.
Vi diskuterer løbende de amerikanske værdier og tilblivelsen af den nationale identitet og til allersidst diskuterer vi, hvilken betydning den har i den aktuelle valgkamp.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
INGEN LEKTIER!
-
SES I LEKTIONEN: Dokumentar: ”USA’s historie”, afsnit 1, DR2 2011
-
Niels Bjerre Poulsen: USA – historie og identitet, Gads Forlag 2000: 9-11/studielæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Hvad er en amerikaner”, i Niels Bjerre Poulsen: USA – historie og identitet, Gads Forlag 2000:
-
Niels Bjerre Poulsen: USA – historie og identitet, Gads Forlag 2000: 14-18/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Frederick Jackson Turner om civilisationensgrænsens betydning i amerikansk historie (1893)”, i Niels Bjerre Poulsen: USA – historie og identitet, Gads Forlag 2000
-
Niels Bjerre Poulsen: USA – historie og identitet, Gads Forlag 2000: 19-25/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: ”Måske er vi alligevel brødre – høvding Seattles tale til Den Store Høvding”, i Niels Bjerre Poulsen: USA – historie og identitet, Gads Forlag 2000
-
Podcast: Kampen om historien: ”USA’s glemte folkemord”, 14/5 2024 (findes hvor du henter podcasts, på DR’s hjemmeside eller på Spotify)
-
Niels Bjerre Poulsen: USA – historie og identitet, Gads Forlag 2000: 33-39/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Familien Pedersen vælger at udvandre”, i Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie. Bd. 2 Brydningstid, Forlaget Columbus 2023
-
Tekst: ”William Lloyd Garrison om slaveriet, 1. januar 1831”, i Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: USA’s tilblivelse, Forlaget Columbus (ibog) 2020
-
I har færdiggjort fremlæggelsen af jeres problemstillinger!
-
Niels Bjerre Poulsen: USA – historie og identitet, Gads Forlag 2000: 40-45/skimmelæs
-
Podcast: ”Oh Freedom”, dr.dk 2021
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt, og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- historiebrug og formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Fokuspunkter
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælde og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Romerriget
I forløbet om Romerriget starter vi med at karakterisere den romerske statsforfatning. Vi ser på, hvordan den romerske republik var bygget op med centrale institutioner, og hvilken position de forskellige samfundsgrupper havde i forhold til hinanden. Her kommer vi ind på klien-tela-systemet dets betydning for at opnå politisk magt i rebublikken.
Vi arbejder både med spørgsmålet om, hvordan Romerriget kunne vokse sig stort og blive et imperium, hvad der holdt det sammen så længe, og hvad der i sidste ende fik det til at bryde sammen.
Igennem hele forløbet arbejder vi med problemstillinger og materialer, der skal kunne relateres til samtiden. Eleverne trænes i at opstilles og besvare historiske problemstillinger og i at forholde sig metodisk kritisk til forskellige historiske materialer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 37-40/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Polyb. Om romernes statsforfatning”, Jesper Carlsen: Romerriget. Samfund, familie, slaver, Systime 2001
-
Tekst: ”Polyb. Om romernes statsforfatning”, Jesper Carlsen: Romerriget. Samfund, familie, slaver, Systime 2001
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 40-42/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Ciceros valgkamp”, i Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime (i-bog)
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 42-47/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Vergil, Æneiden”, i Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier fra oldtid til nutid, Columbus 2017
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 47-51/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Marcus Terentius om landbruget”, i Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime (i-bog) 2020
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 51-54/studielæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Augustus politiske testamente, år 14,” i Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 54-58/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Aristides: Tale til Rom”, i Kristian Jepsen Steg: På sporet af Rom, Lindhardt og Ringhof 2015
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2008: 59-66/studielæs
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Fokuspunkter
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Kommunismens sammenbrud
I forløbet beskæftiger vi os med perioden fra 2. verdenskrigs afslutning og frem til Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud i hhv. 1989 og 1991. Vi undersøger, hvordan Sovjetunionen forsøgte at opbygge kommunistiske politiske og økonomiske systemer i Østeuropa, og til sidst i forløbet vender vi blikket mod Kina, og Maos forsøg på at gøre det samme i Kina.
Vi analyserer den politiske udvikling og har her fokus på de mange udfordringer i form af protester, demonstrationer og oprør, som Sovjet-unionen og de østeuropæiske regimer kom til at stå overfor. Den økonomiske udvikling handler allerførst om at forstå forskellen på et plan-økonomisk og et kapitalistisk økonomisk system, og herefter om at finde ud, af hvilken rolle økonomien kom til at spille for kommunismens sammenbrud.
Alt i alt vil vi i forløbet finde svar på, hvad der førte til opdelingen i en vestlig, kapitalistisk og en østlig, kommunistisk blok, hvordan de kommunistiske samfund fungerede politisk og økonomisk samt hvorfor de endte med at bryde sammen. Til sidst forsøger vi at perspektivere til og forstå den allerseneste udvikling i international politik: Hvordan ser forholdet ud mellem verdens stormagter, er USA stadig domineren-de, og hvordan skal man forstå Ruslands og Kinas position i verden?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tobias Stern Johansen: ”Østtyskerne har aldrig kæmpet for deres frihed”, Kristeligt Dagblad 9/11 2024
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2007: 275-279/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN:
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2007: 280-282/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Breznjev-doktrinen 12. november 1968”, i Carl-Johan Bryld og Harry Haue: Kilde til den nye verden, Systime 2000
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2007: 282-286/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”The Kitchen Debate – transcript”, cia.gov
-
Hej 3t - der er nu kommet 17 eksemplarer af "Find Holger danske" tilbage til bogkælderen - skynd jer ned at låne dem. Forhåbentlig kan de sidste få i løbet af dagen eller mandag. Vh Katrine
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2007: 287-289/studielæs
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2007: 290-295/normallæs
-
Som forberedelse skal du læse de første fem sider i vedhæftet elevvejledning til SRP - frem til bilag 1.
-
Afsnit
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2007: 295-301/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Mao Zedons tale om folkerepublikken, juni 1949”, i Carl-Johan Bryld: Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500, Systime (i-bog) 2017
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2007: 301-305/normallæs
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime 2007: 305-307/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Francis Fukuyama. Historiens afslutning og det sidste menneske”, i Peter Frederiksen: Ideologiernes kamp. Kampen om det gode samfund, Systime (ibog) 2014
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske og sociale revolutioner
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Faglige mål
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Det britiske imperium
Forløbet har fokus på den Storbritannien og den politiske, økonomiske og sociale udvikling her. Allerførst diskuterer vi imperiebegrebet, og vi sammenligner kort det britiske imperium med andre store imperier i historien. Vi får et overblik over de forskellige faser i Storbritanniens kolonihistorie og opbygning af imperiet. Her ser vi bl.a. på, hvordan det kunne lade sig gøre for et relativt lille land at underlægge sig en så stor del af verdens landområder og befolkninger. Vi analyserer forskellige syn på imperiet: Hvordan skal man forstå imperiet, hvad hvad bri-ternes ide med det, hvilke fordele og hvilke ulemper var der knyttet til imperiet, og hvilke konsekvenser havde imperiet for de koloniserede samfund? Vi forsøger også finde ud af, hvordan imperiet blev holdt sammen, og hvorfor imperiet blev opløst. Her arbejder vi med Lenins, Saids og Kennedys imperieteorier.
Vi læser historiske kildetekster og specifikke begivenheder i den britiske kolonihistorie. Koloniseringen af det nuværende Zambia og især Indien som kronjuvelen i det britiske imperium har en særlig plads.
Mod slutningen af forløbet arbejder vi med afkoloniseringen, afslutningen på det britiske imperium, tiden som kolonimagt og dets betydning for den britiske selvforståelse samt imperiets betydning for Storbritannien i dag. Her læser vi og diskuterer forskellige fremtrændende histori-keres opfattelse af imperiet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bliv volontør i Tanzania i dit Sabbatår
-
Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier – fra oldtid til nutid, Columbus 2017: 147-149 (p134)/skimmelæs; 150-154(p167)/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN:
-
Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier – fra oldtid til nutid, Columbus 2017: 154-158 (p215)/normallæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Cecil Rhodes ”koncession” i Syd-Rhodesia 1888”;
-
Læs om historiebrug og Cecil Rhodes og tænk over, hvad du synes: Skal statuen af Cecil Rhodes fjernes, eller skal den ikke – og hvorfor?
-
Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier – fra oldtid til nutid, Columbus 2017: 158-163/studielæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Adam Smiths i ’The Wealth of Nations”; i Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime (i-bog) 2020
-
Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier – fra oldtid til nutid, Columbus 2017: 163-167/studielæs
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”J .R. Seeley: Englands ekspansion”, i Bo Lütken: Det engelske imperium, Munksgaard 1998
-
Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier – fra oldtid til nutid, Columbus 2017: 167-171/normallæs
-
Tekst: ”J .R. Seeley: Englands ekspansion”, i Bo Lütken: Det engelske imperium, Munksgaard 1998/normallæs (fra "Indien" og frem)
-
LÆSES I LEKTIONEN: Tekst: ”Dadabhai Naoroji: Fordele og ulemper ved det engelske styre”, i Bo Lütken: Det engelske imperium, Munksgaard 1998
-
Tekst: ”Ronald Hyam: Imperiet som projekt”, i Bo Lütken: Det engelske imperium, Munksgaard 1998/normallæs
-
Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier – fra oldtid til nutid, Columbus 2017: 172-176/normallæs
-
Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier – fra oldtid til nutid, Columbus 2017: 176-179/normallæs
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiden
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53427360972",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53427360972",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53427360972"
}