Holdet 2022 HI/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Nikolaj Petersen, Tina Agnete Lynge Kristensen
Hold 2022 HI/w (1w HI, 2w HI, 3w HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks tilblivelse (EKS)
Titel 2 Romerriget (EKS)
Titel 3 Besættelsen 1940-1945 (EKS)
Titel 4 Renæssancen (EKS)
Titel 5 Oplysningstiden og USA's fødsel (EKS)
Titel 6 Den Kolde Krig (EKS)
Titel 7 Albanien - et land i forandring
Titel 8 Hitlers vej til magten og Holocaust (EKS)
Titel 9 Kolonialisme - Grønland som eksempel (EKS)
Titel 10 Kina i det 20. og 21. århundrede (EKS)
Titel 11 Opsamling og repetion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarks tilblivelse (EKS)

FORLØBSBESKRIVELSE

Forløbet fokuserer på tilblivelsen af Danmark med etablering af kongemagt og stat. Derudover har klassen arbejdet med Historiebrug og skildringer af vikingetiden i populærkulturen med udgangspunkt i HBO-serien Vikings.

KERNESTOF
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

MATERIALE
- Iversen, K. & Pedersen, U. N., 2014. Vikingetiden - en moderne opfindelse af en gylden fortid. I: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. København: Columbus, p. 44.
- Frederiksen, P., Olsen, K. R., & Søndberg, O. (2014). Vikingetiden. I Grundbog til Danmarkshistorien (s. 27-35, 286). Aarhus: Systime.
- Henrichsen, T. R., & Jappe, L. A. (Instruktører). (2017). Historien om Danmark: Vikingetiden [Film].
- Hybel, N. (2013). Det danske riges tilblivelse. I M. Blom, M. Boritz, M. Broen, M. D. Danielsen, K.-J. Hemmersam, M. Kramm, & C. Vollmond, Vinkler på Vikingetiden (s. 71-77). Nationalmuseet & Skoletjenesten.
- Jantzen, C. (2013). Spor i byrummet efter det ældste Aarhus. I Den Gamle By: Danmarks Købstadsmuseum (Årbog), 79 (s. 61-63). Århus: Den Gamle By.
- Knud den Helliges gavebrev, 1085. (25. August 2011). Hentet fra Danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/knud-den-helliges-gavebrev-1085
- Renck, J. (Instruktør). (2013). Vikings - Wrath of the Northmen (S1, E2) [Film]. Canada, Irland.
- Sørensen, C. H. (1990). Vikingerne i eftertiden. I Vikinger og togter (s. 6-12, 81 + 85). København: Gyldendal
- Troelsen, A., & Ditlevsen, K. (2020). Om kildekritik. I Historielærerens øvelsesbog (s. 56-59). Columbus.

KILDER
- 'Årbøgerne fra St. Vaast', (Sørensen, 1990)
- ’Den angelsaksiske krønike’ om Angrebet på Lindisfarne, 793 (Sørensen, 1990)
- Alkuin af York om Angrebet på Lindisfarne, 793 (Sørensen, 1990)
- Knud den Helliges gavebrev, 1085 (Knud den Helliges gavebrev, 1085, 2011)
- Kildesæt ifm. Mordet på Erik Klipping, hentet fra http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/mordet-paa-erik-klipping-22-november-1286/ og Hansen, Bent m.fl. ”Danmark i tusind år”, Systime 1986
o Lundeårbogen
o Rydårbogen
o Næstvedårbogen
o Ribeårbogen
o Jyske krønike
o Uddrag fra indlæg fra processen mellem ærkebisp Jens Grand og kong Erik Menved for pavens domstol i Rom 1296-1297
o Maleri: ''De sammensvorne rider fra Finderup efter mordet på Erik Klipping Skt. Cæcilienat 1286'' (Otto Bache 1882)
o Videnskabelig fremstilling af Erik Arup

Billeder/Grafik
- Model af Århus i vikingetiden (Luftfoto), fra Vikingemuseet i Aarhus
- Model af Århus i vikingetiden (Åen), fra Vikingemuseet i Aarhus
- Støbeform m. thorshammer og kors, fra Nationalmuseet
- Lorenz Frøhlich: Dronning Thyra bygger Dannevirke (1855)
- ”For Danmark! Mod Bolchevismen!” Værgeplakat for SS-Ersatzkommando Dänemark
- Billede: Stryhn’s Vikingpostej, 2022
- Jonas Flodager Rasmussen: 'Higher Ground', Eurovision Song Contest, 2018. Video: Youtube, Eurovision Song Contest

Film/Serier
- Historien om Danmark – Vikingetiden (750-1050), instrueret og tilrettelagt af Thomas Roger Henrichsen og Louise Addemos Jappe, DR 2017
- ’Wrath of the Northmen’, fra HBO-serien Vikings, instrueret af Johan Renck (2013)

OMFANG
ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Romerriget (EKS)

FORLØBSBESKRIVELSE
Forløbet omhandler Antikkens samfund med særligt fokus på den romerske republik og overgangen til kejserriget.
Klassen har undervejs beskæftiget sig med det politiske system under republikken, patron/klient-systemet samt portrætteringen af den romerske republiks magtkampe gennem tv-serien 'Rome'.

KERNESTOF
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

MATERIALER
- Brunbech, P., 2016. Film og historie - sammenfatning & overblik. [Online]
Available at: https://www.youtube.com/watch?v=HSHu2C6U-ZI&list=PLpAHCzfyw21L18oG5ZZAyz1Yop_2JuV-b&index=4&ab_channel=HistorieLab
- Bryld, C.-J., 2011. Den græske polis fra -750 til -300. I: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Århus: Systime, pp. 15-18.
- Bryld, C.-J., 2023. Republikkens undergang ca. ÷107 til 14, s.l.: s.n.
- Hassing, A. & Vollmond, C., 2019. Fra fortid til historie. s.l.:Columbus.
- Helles, K., 1986. Romerriget - Et magtsystems opståen, udvikling og sammenbrud. København: Columbus.
- Rome - The Stolen Eagle; S1, E1. 2005. [Film] Instrueret af Michael Apted. Italien, Storbritannien, USA: HBO Network.
- Ørsted, P., 2009. Antikkens samfund. I: Fokus 1 - Fra antikken til reformationen. København: Gyldendal, pp. 33-63 + 95-124.

KILDER
- Cicero: Om staten, De re publica, I, 39 (54-51 f.Kr.). Fra (Ørsted, 2009, pp. 51-52)
- Augustus: Res Gestae Divi Augusti. Findes i- Rudi Thomsen- Det augustæiske principat. Gyldendal, 1963. S. 11 og 20
- Model for analyse af historiske film, (Brunbech, 2016)

Film/TV
- Rome – The Stolen Eagle, S1, E1, TV-serie (2005)

OMFANG
Ca. 50 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Besættelsen 1940-1945 (EKS)

FORLØBSBESKRIVELSE

Klassen har arbejdet med følgende delemner:
- Besættelsen 9. april 1940
- Samarbejdspolitikken 1940-1943
- Modstandskampen
- Befrielsen og Retsopgøret
- Besættelsestiden i populærkulturen

KERNESTOF

• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder.


Klassen har ifm. forløbet besøgt Besættelsesmuseet i Århus.

MATERIALER
- Frederiksen, P. (2002). Danmark - Besat og befriet. Århus: Systime, s22-32 + 38-41 + 56-58 + 110-114 + 162-167

KILDER
- P. Munchs erindringer (1940), fra (Frederiksen, 2002, s. 56-57)
- Scavenius om forholdet til Tyskland (1940), fra (Frederiksen, 2002, s. 58)
- Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003
- Oversigt over dømte ved retsopgøret (Tabel), fra Danmarkshistorien.dk
- Foranstaltninger overfor skyldige og medansvarlige (uddrag), fra Frihedsrådets pjece ’Naar Danmark atter er frit’, november 1943
- Befrielsesbudskabet, 4. maj 1945, fra BBC.

Film
- De forbandede år (I), 2020, instrueret af Anders Refn (vi har set de første 32 minutter af filmen)

Klassen har desuden arbejdet med trailere til følgende film:
o Drengene fra Sankt Petri (Søren Kragh Jakobsen, 1991)
o Flammen og Citronen (Ole Christian Madsen, 2008)
o Hvidstengruppen (Anne-Grethe Bjarup Riis, 2012)
o 9. april (Roni Ezra, 2015)
o Under Sandet (Martin Pieter Zandvliet, 2015)
o Skyggen i mit øje (Ole Bornedal, 2021)

OMFANG
ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Renæssancen (EKS)

FORLØBSBESKRIVELSE

I dette forløb arbejder vi med renæssancens forudsætninger og virkningshistorie. Fokuspunkter er humanismen, bykultur og den nye borger samt nybrud indenfor malerkunst, arkitektur og videnskab.

KERNESTOF

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

MATERIALER
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie, Colombus, I-bog Systime:
Kap. 8: afsnittene Indledning, humanismen, malerkunsten, arkitektur, nyt verdensbillede og reformation
Kap. 9: afsnittene: Indledning til Opdagelserne, Søvejen til Indien og Portugiserne udforsker Afrikas kyst
Dokumentar ’Italiens usynlige byer: Firenze’ (51 min); MitCFU.
Dokumentar 'Christoffer Colombus, MitCFU
Podcast: Politiken Historie: Luther gik op imod den mægtige verdenskirke
https://politikenhistorie.dk/podcast/reformationen/art7725664/Luther-gik-op-imod-den-m%C3%A6gtige-verdenskirke

KILDER
Kilder fra Frederiksen: Vores verdenshistorie.kap. 8
kilde 45: Boccacio om kvinden
Kilde 46: Mirandola: Om menneskets værdighed
Kilde 48: Alberti om malerkunsten
Benozza Gozzoli: Medici-familien fremstillet som de hellige tre konger, vægmaleri, Palazzo Medici, Firenze, ca.1460.(maleri)
Botticelli: Venus (maleri)
Rafael:Skolen i Athen (maleri)

Kilder fra Frederiksen: Vores verdenshistorie.kap. 9
Kilde 2: Guineakrøniken

Kilder fra Bryld: Verden før 1914 i dansk perspektiv, I-bog Systime
:’Galileis brev til Kepler’
’Galileis’brev til Storhertuginde Catharina

OMFANG
ca. 50 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Oplysningstiden og USA's fødsel (EKS)


FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi med Oplysningstiden med fokus de værdier og politiske idealer som opstår i denne periode. Vi undersøger den franske revolutions årsager og idégrundlag samt den amerikanske nations fødsel og de værdier som denne nation fødes med. Vi arbejder med slaveriet, den amerikanske borgerkrig samt historiebrug  af disse begivenheder i nutiden. Vi perspektiverer kort til oplysningstiden i Danmark.
Forløbet fylder ca. 10% af den samlede holdnorm

KERNESTOF
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser
• politiske og sociale revolutioner
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiefaglige teorier og metoder.

MATERIALER

DR2: Revolution; afsnit om 1700-tallet fra BBC’s serie om verdenshistorien, 2012.
Smitt & Vollmond: Verdenshistorie 2, Lindhardt & Ringhof, 2015 s. 10, 11,13, 14,15, 17, 18, 19, 41-42.
Jeppe Bæk Meier: USA’s tilblivelse, Systime, 2021: p149 (Den amerikanske revolution i nutiden)
Bjerre-Poulsen: USA historie og identitet, Gads Forlag, 2000, s. 9-11, 14-18, 26-27
Poul Høj: " Slaveri - øh, hvilket slaveri?" i Berlingske Tidende, 23. januar, 2011.

Miniforedrag om den franske revolution og danmark https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-den-franske-revolution-og-danmark/

Kampen om Historien: Borgerkrig i USA - dengang og nu: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien-3/kampen-om-historien-59

KILDER
Inge Adriansen et. al.: Fokus 2, Systime: Voltaire om tolerance + Diderot om kritik af religionen.

Smitt & Vollmond: Verdenhistorie 2, Lindhardt & Ringhoff, 2015: Joseph Wright: En filosof forelæser om solsystemet med en lampe som solen, 1766 (maleri)

Lars Andersen et. al.: Fokus 3, Gyldendal, 2005: Edmund Burke: Tanker om den franske revolution.

Jeppe Bæk Meier: USA’s tilblivelse, Systime, 2021:
tekst 2:7 (Tea Party-bevægelsens beskrivelse af sig selv 2018)
tekst 6.8 'Erklæring af United daughters of the Confederacy' +
tekst 6:9: Erklæring af League of the South om begivenhederne i Charlottesville, 23. august 2017
tekst 6.10: Mitch Landrieu om betydningen af konføderationsmonumenterne 2018

Bjerre-Poulsen: USA historie og identitet, Gads Forlag, 2000, kilder af Crevecour og Toqueville s. 11-13.

OMFANG
ca. 70 sider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den Kolde Krig (EKS)


FORLØBSBESKRIVELSE

I dette forløb har vi arbejdet med hvordan verdenskrigens alliancer erstattes af en bipolært verdensorden gennem en stigende mistillid mellem tidligere allierede. Vi undersøgt Trumandoktrinen, Dominoteorien og Marshallhjælpen og hvilke forklaringer hhv. traditionalister og revisionister har givet på ovenstående udvikling. Vi har arbejdet med Danmarks position under den kolde krig og på det danske beredskab ift. en mulig atomkrig. Endeligt har vi kigget på årsager til Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud og hvilke bud på fremtiden som dominerede efter murens fald.

KERNESTOF
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• globalisering
• historiefaglige teorier og metoder.

MATERIALE

Kai Otto Barner: Den kolde krig, Systime I-bog:
Den kolde krig – kamp uden krudt og kugler’ https://koldkrig.systime.dk/?id=263
Karl Marx og kommunismen https://koldkrig.systime.dk/?id=1972
Liberalisme https://koldkrig.systime.dk/?id=1974
’Ideologier i kamp’ https://koldkrig.systime.dk/?id=1976
Sovjetisk sikkerhedszone i Østeuropa https:/koldkrig.systime.dk/?id=260
Sovjetisk strategi i Østeuropa https://koldkrig.systime.dk/?id=259
Trumandoktrinen https://koldkrig.systime.dk/?id=256
Marshallplanen https://koldkrig.systime.dk/?id=257
Agenter hjælper Stalin https://koldkrig.systime.dk/?id=255
Berlinblokaden https://koldkrig.systime.dk/?id=249
Tysklands deling https://koldkrig.systime.dk/?id=248
Protester mod krigen og en hesteslagtning https://koldkrig.systime.dk/?id=185
Murens fald https://koldkrig.systime.dk/?id=128
Tøbrud https://koldkrig.systime.dk/?id=131

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2006-2010
Styrkeforholdet mellem øst og vest s. 169-170  
Våbenkapløb og terrorbalance s. 174-175

Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: Verden i nyeste tid Verden - Fra kold krig til krigen mod terror: Tolkninger af afslutningen på Den Kolde Krig

Lex.dk: Gulag https://denstoredanske.lex.dk/GULag

Murens fald https://youtu.be/nutkbqgmxto?si=IapAyqHR8Pn-KZbs
Sovjetunionens opløsning https://www.youtube.com/watch?v=FM7oZykeajM

Dokumentar: Nedtælling til 1961 - opførelsen af Berlinmuren; DR DK 45 min.
To teorier om verden efter Murens Fald (PP om Francis Fukuyama og Samuel Huntingtons teorier)

KILDER
Kai Otto Barner: Den kolde krig, Systime I-bog:
Tekst 1 - Brev fra Roosevelt til Stalin om Polen
Tekst 3 - Telegram fra Churchill til Roosevelt om Rumænien
Tekst 6: CIA rapport om Berlin
Tekst 33 - Referat af møde i den sovjetiske ledelse angående Anatolij Stjaranskij;
Tekst 40 - Bogomolov-kommissionens betænkning om Østeuropa
Tekst 41 - Møde mellem Gorbatjov og DDR’s partisekretær Egon Krenz

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2006-2010
Udenrigsminister Marshalls tale på Harvard Universitet  5. juni 1947
Zdjanovs tale ved Kominforms grundlæggelse, september 1947
Satiretegning af Stalin, Churchill og Roosevelt der deler Europa

To fotos: Den sydvietnamesiske henretter en formodet Viet Cong officer februar 1968 + 9-årige Kim Phuc løber grædende væk fra sin landsby efter hun er blevet ramt af napalm. 8 juni 1972.  Fra https://politiken.dk/fotografier/art6319376/40-%C3%A5r-siden-Ikoniske-billeder-minder-stadig-verden-om-USAs-blodige-krig-i-Vietnam

OMFANG
Ca. 70 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Albanien - et land i forandring

FORLØBSBESKRIVELSE

Vi har arbejdet med Albanien som optakt til en studietur. Vores fokus har ligget på de lange linjer i Albaniens historie. Vi har haft fokus på tiden som kommunistisk diktatur under Enver Hoxha, overgangen til demokrati samt den nuværende situation som ansøgerland til EU.

KERNESTOF

• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske og sociale revolutioner
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder.


MATERIALE

DR2 13.11.21: Deadline: Interview med Lea Ypi (24:00 – 36:00)
Lea Ypi: Fri, at blive voksen ved historiens afslutning, Informationsforlag, 2021: Kapitel 10 og 22

Afsnittet ’historie og erindring’ på https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug

Albaniens hemmelige bunkeranlæg
https://www.dr.dk/drtv/se/hemmelige-bunkeranlaeg_-truslen-fra-atomvaaben_260758 fra 36:00

’Mads og anarkiet’ 30 min. https://www.dr.dk/drtv/episode/min-verdenshistorie_-mads-og-anarkiet_377721

The Albanian exodos, BBC World, 2022 (22 min) på Mit CFU

Verdens hårdeste kommunistiske diktatur på vej mod EU (artikel) https://pov.international/albanien-verdens-hardeste-kommunistiske-diktatur-pa-vej-mod-eu/

Isobel Cockerell: Tik Tok udvandringen, Information, 2. september 2023

Iversen & Nedergaard Pedersen: Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel, Colombus, 2014, s. 44-53: Erindringsteder: Analyse og begreber.

Eleverne har desuden produceret en podcast om studieturen og har i forbindelse hermed arbejdet med erindringshistorie og analyse af erindringssteder i Tirana

OMFANG
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hitlers vej til magten og Holocaust (EKS)


FORLØBSBESKRIVELSE
Forløbet er en introduktion til folkedrabets karakteristika og forskellige teorier om hvordan et folkedrab opstår og hvad der kendetegner forskellige aktører i et folkedrab. Vi holder teorierne op mod Hitlers vej til magten og det efterfølgende folkemord kendt som Holocaust.

KERNESTOF
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede


GRUNDBOGSMATERIALE
https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/artikler/fns-folkedrabskonvention  
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrab-omstridt-begreb
https://folkedrab.dk/artikler/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrabets-aktoerer
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrabets-aktoerer/gerningsmaend-kan-alle-blive-gerningsmaend
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrabets-aktoerer/tilskuere-beskyttere-forskelle-ligheder
https://folkedrab.dk/artikler/n%C3%BCrnberg-lovene   
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-0  
https://folkedrab.dk/kilder/indfoerelsen-af-joedestjernen-den-19-september-1941  
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/foerste-internationale

DR Lyd: podcasten: Rwandas Folkemord https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/rwandas-folkemord-11162111004 9. november 2020

Carl-Johan Bryld: p.557 i Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime, I-bog, Id p586: Hitlers vej til magten
Hitler & the Nazis: Evil on trial, episode 6 'Crimes against humanity', Netflix 2024 (66 min)

KILDER
Mark Zuckerberg: “Today we’re updating our hate speech policy to ban Holocaust denial“ 12/10 2020 fra ‘Vejen til Folkedrab’, Colombus 2024.

Inflationen i Tyskland 1914-1923: Carl-Johan Bryld: p.348 i Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime, I-bog.
Uddrag af Versailles-traktaten: uddrag fra Carl-Johan Bryld: p.557 i Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime, I-bog.

Valgresultater 1919-1933 og Bemyndigelsesloven:  ID c1569 og ID c1575 i Peter Frederiksen, Vores Verden, Systime, I-bog.

Billede 4, 5, 6 fra Billedbog for store og små, 1936: Carl-Johan Bryld: p.833 i Verden efter 1914 – i dansk perspektiv, Systime, I-bog.

Kurt Werner om Barbi Jar https://folkedrab.dk/kilder/kilde-beretning-om-massakren-ved-babij-jar-kurt-werner-medlem-saerkommando-4a
SS-mand Kurt Gerstein om Belzec https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten

Jødiske erindringer ved krigens slutning kilde 95, 97, 99 og 101; Palle Andersen: Holocaust – en kommenteret kildesamling, Systime I-bog.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kolonialisme - Grønland som eksempel (EKS)

Forløbet tager udgangspunkt i Danmarks egen kolonihistorie med fokus på Grønland før 1945. Herefter arbejder vi generelt med den europæiske imperialismes årsager og konsekvenser. Slutteligt undersøger vi udviklingen på Grønland efter 1945 med særligt fokus på forholdet til Danmark.
Vi arbejder undervejs med forskellige synspunkter på kolonialismens eftervirkninger udtrykt i kilder, podcasts og dokumentarfilm. Vi arbejder i denne del med et erindringshistorisk perspektiv samt har fokus på historiebrug.


Faglige mål

• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• globalisering
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder


Materialer

Smitt & Vollmond: Verdenshistorie 2, Lindhardt & Ringhof, 2015, s. 77-91.

Maskingeværets historie 1, Mit CFU. Minuttal 8.30-28.00
DR Lyd: podcasten: Rwandas Folkemord https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/rwandas-folkemord-11162111004 9. november 2020

Statue af Hans Egede (uden maling)
https://da.wikipedia.org/wiki/Hans_Egedes_statue#/media/Fil:Egede_nuuk.JPG

Statue af Hans Egede (med maling)
https://www.dr.dk/nyheder/politik/gronlandsk-folketingsmedlem-vil-have-hans-egede-statue-fjernet

https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-historien_-undertrykker-eller-redningsmand_312969 (minutterne 16:20 - 21:11)

Historien om Grønland og Danmark, afsnit 3: Et lukket land https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-et-lukket-land_424644

Rostgaard & Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal, 2010, s. 27-39

Grønland indlemmelse som dansk amt: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/groenlands-afkolonisering-1945-1954

Dokumentar ”Kampen om Grønland”, 2020; MitCFU, 60 min.

Podcast Genstart med Aki-Matilda Høgh-Dam https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-01-01-05-00-77

Podcast: Spiralkampagnen: Doktor Rosens eksperiment 3:5 https://www.dr.dk/lyd/p1/spiralkampagnen/spiralkampagnen-3-5

Grønlands regeringschef beskylder Danmark for folkedrab, DR.DK 12. december 2024: https://www.dr.dk/nyheder/politik/groenlands-regeringschef-beskylder-danmark-folkedrab-min-taalmodighed-er-sluppet-op#!/

KILDER:

Kort over det britiske imperium
Hvid mands byrde
Uddrag af Gandhis brev til vicekonge Lord Irwin, 1930
Kristeligt Dagblad, 19. oktober 2005, ”Det sorte kapitel” (omtale af Kolonialismens Sorte Bog)
Niall Fergusson: hvordan Storbritannien skabte den moderne verden, 2003

Den historiske udredning Afvikling af Grønlands kolonistatus: ”Auraen om Grønland som den sårbare koloni”, 1945-1954, DIIS 2007 i Færk: Undskyld? Kampen om Danmarks og Grønlands fælles fortid.

Rostgaard & Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal, 2010, s. 27-39 samt kilderne s. 47-55 (Victor Gram, Kirsten Ladefoged, Kristen Amby og Elin Appel)

Søren Rud: ”Hans Egede som symbol på koloniprojektet i Grønland” i Noter nr. 229, juni 2021


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kina i det 20. og 21. århundrede (EKS)

Formålet med forløbet er at give en introduktion til Kinas nyere historie i det 20. og 21. årh. Vi starter med et kort indblik i det gamle Kina, herunder konfucianismens indhold og betydning. Herefter undersøger vi kommunismens historie i Kina fra revolutionen i 1949 over Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen til nutidens statskapitalisme. Forløbet afsluttes med en introduktion til begrebet globalisering og en diskussion af hvad begrebet har betydet for Kinas udvikling samt en kort introduktion til Huntington og Fukuyamas teorier om verden efter 1989.

Forløbet fylder ca. 12 % af den samlede holdnorm

Faglige mål

• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser
• politiske og sociale revolutioner
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• globalisering
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder


Materialer:
Clemens Stubbe Østergaard: Kinas eksperimenter, Columbus, 2008, s. 12-16.

Carl Johan Bryld: Civilisationernes verdenshistorie, I-bog Systime, 2017:

Kommunisterne samler Kina
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=c642

Et nyt Kina
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=c643

Opgøret med klassefjenderne
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=c771

Det store spring fremad
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=c772

Springet slår fejl
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=c894

Kulturrevolution og magtkampen efter Mao
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=362

Andrew Walder (politisk sociolog) om Kina under Mao på https://www.chinafile.com/library/books/china-under-mao

"Socialisme med kinesiske særtræk"

Podcast: Arven efter Tiananmen-massakren https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/arven-efter-tiananmen-massakren-11032215502

Kina – en økonomisk supermagt
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=367

Kina i verden
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=367

’Vores Århundrede: Det store spring fremad’ (00:00 - 30:00)

Kina vågner - det nye imperium, DR2, 2013 (00:00 - 25:00)
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=244

Kortfilm om globaliseringen: https://www.youtube.com/watch?v=JJ0nFD19eT8

Vollmond& Smitt: Verdenshistorie 2, L&R,  2015 s. 164-165

Intro til Huntington & Fukuyamas teorier om verden efter 1989, lærerens PP.

KILDER:

Avisartikel fra 'Chen Aftenavis', 25. august 1966
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=243#c795

’Proklamation af rødgardister'
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=243#c794

Malene Jensen: ”Kinas unge har fået magt og angiver ældre borgere”, Politiken, 11. september 2021.

China Cultural Revolution Photographs https://youtu.be/RCIDG6l_gdk

Jiang Zemins tale ved Dengs begravelse: //civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=244

Videoklip:
Tankman https://www.youtube.com/watch?v=YeFzeNAHEhU
Sammenstødet https://www.youtube.com/watch?v=kMKvxJ-Js3A&t=8s
Chinese student’s Amnesia https://www.youtube.com/watch?v=hooL98OwlMM

Analyse af erindringssteder:
1. https://en.wikipedia.org/wiki/Young_Mao_Zedong_statue
2. https://en.wikipedia.org/wiki/Statue_of_Mao_Zedong,_Chengdu
3. https://www.scmp.com/news/china/article/1379962/gold-mao-statue-worth-100m-yuan-unveiled-shenzhen
4. https://news.artnet.com/art-world/gold-mao-statue-china-402602
5. https://library.ucsd.edu/dc/object/bb5301165q
6. https://www.gettyimages.in/detail/news-photo/woman-holding-her-child-views-the-statues-of-mao-zedong-and-news-photo/71803974




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Opsamling og repetion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer