Holdet 2022 id/bx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Stine Friis Mortensen
Hold 2022 id/bx (1bx id, 2bx id, 3bx id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Dans for de mange
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Test og træning
Titel 5 Flagfootball
Titel 6 Pardans
Titel 7 Crossfit
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Træningsprojekt og atletik
Titel 10 Basketball
Titel 11 Musikvideo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Genre:
Boldspil

Forløbsbeskrivelse:
Ultimateforløbet introduceres ved arbejde med spillets ide og fairplay-princippet. Eleverne arbejder i forløbet med basisteknik:


Forhånds- og baghåndskast, gribeteknik og pivotering, 
Forsvarstaktik og angrebstaktik, spilbarhed – herunder cut

I undervisningen tilkobles ultimatespecifikt materiale om boldspillets definition, historie, teknik, taktik og fysiologiske krav, samt teori om idrætspsykologi -teamet og synergieffekt.

Faglige mål:
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder i Ultimate
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Litteratur:
Grundbog i Idræt C – praksis og teori af Van EE, Kristensen og Wolf (Gyldendal 2018)

sider: Ultimate s. 42-49øverst, Teamet og synergieffekt s. 146midt-148 (ca.10 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dans for de mange

Studieplan DANS FOR DE MANGE

Genre:

Musik og bevægelse

Faglige mål:

beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre overordnede genrer - her: musik og bevægelse

opnå kropsbevidsthed

indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Forløbsbeskrivelse:

Danseforløbet “Dans for de mange” indeholder 3 dansehistoriske nedslag: Folkedans, Les Lanciers og moderne fællesdans. Eleverne skal opnå dansemæssige færdigheder, så de kan indgå i dansenes form og mestre de basale trin i en sådan grad, at de danseæstetiske kendetegn træder tydeligt frem for hver dans. De samme dansetrin har forskellig æstetik i de tre danse. Til at støtte de konkrete dansefærdigheder læses dansehistorisk litteratur om de tre nedslag. Dansenes historiske og kulturelle kontekst understøtter dansens æstetik.

I forløbet introduceres grundtrin til de tre danse (danseskole) og eleverne arbejder derefter i faste dansegrupper for at træne dansefærdighederne og dansens form. Derefter danses dansene sammen hele klassen. I sidste del af forløbet kan eleverne videreudvikle deres færdigheder inden for én af dansene - og bygge videre på danserepertoiret. Dermed specialiserer eleverne sig i forskellige danse.

Faglige fokuspunkter: Folkedans - dansens udtryk, polkatrin, kæde, chassetrin, sidehop, dansefatning, følge musikkens tempo, kende dansens form og timing. Les Lanciers - dansens udtryk, inklination, holdning, chasse på flere måder, balancér, damedrejning 180 grader, følge musikkens tempo, kende dansens form og timing. Moderne fællesdans - markeret og isoleret bevægelseskvalitet, dansens udtryk, chasse-slide, moonwalk, zombie-frys, sammensatte bevægelser med udtryk. Kende dansens form og timing.

Teorikobling:

Litteratur: 

Grundbog i idræt C - Praksis og teori (Jeppe Elmelund Van EE et al 2018). s.14-17 (3 sider)

Den store Danske. Om Folkedans: https://denstoredanske.lex.dk/folkedans (1,5 sider)

Niels Ebdrup, “Derfor danser vi Lanciers”, 22.juni 2021, https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-danser-vi-lanciers (3 sider)

I alt = 7,5 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickleball

Pickleball

Pickleball
Genre: Nye og klassiske idrætter
Pickelball er med elementer fra både tennis, bordtennis og badminton et netspil inden for genren nye og klassiske idrætter.
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Taktik
Det handler om at dominére nettet: I spillet handler det om at komme frem til nettet, dvs. lige bag the non-volley zone, da man kan kontrollere spillet bedst i denne position, hvor man er i angreb. Derfor handler de første slag i en duel også om at optimere betingelserne for at kunne bevæge sig frem til nettet.

Litteratur:
Pickleball - Historie, regler, teknik, taktik. Kilde -> https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/ (8 sider)

Videoer:
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=fThStvI53oA
Dink: https://www.youtube.com/watch?v=Uo_iZnYxNl8
Flugtning: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Test og træning

Genre: Nye og klassiske idrætter

Forløbet sætter fokus på test og træning. I den første del af forløbet arbejdes der med træningsprincipper ift. grundtræning, og eleverne gennemfører træning inden for muskeludholdenhed, muskelstyrke, samt kondition.  

I forløbet gennemføres en konditionstest – denne gang Biptest. Ud fra denne diskuteres, hvad der har betydning for kondital og den maksimale iltoptagelse. Vi arbejder med følgende spørgsmål
- Hvordan definerer man kondition?
- Hvilke processer i kroppen foregår der under en træning?
- Hvordan træner man sin kondition?
- Hvilke fysiologiske ændringer sker der når du træner din kondition?
- Hvad er maxpuls, hvileplus og arbejdspuls?
- Hvad er steady state?


Fokus på følgende faglige mål:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner (her: træning)
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Fokus på følgende kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Grundlæggende principper for træning
- Naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet

- Idræt C - teori i praksis, (Estrup et al 2009) s.98-105 (6 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Flagfootball

Flagfootball
Genre: Boldspil

I forløbet vil vi arbejde med de grundlæggende teknikker herunder kaste/gribe samt forskellige teknikker til at bevæge sig på banen og gøre sig spilbar. Der arbejdes desuden med det taktiske element
herunder teamsamarbejde hvor der udvikles plays på de enkelte hold.

Der arbejdes herunder med analyse af styrker og svagheder hos eget hold og modstanderhold i forhold til at justere taktikken.

Forløbet afsluttes med en forløbsprøve hvor de tekniske og taktiske færdigheder testes. Det sker i forbindelsen med tekniske øvelser og det færdige spil.

Faglige mål:
1) Kaste en amrikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
2) Gribe en amarikansk fodbold stående og i bevægelse - både høje og lave bolde
3) Udføre cuts korrekt og effektivt (retnings- og temposkift)
4) Grundlæggende forståelse for regler og de mest anvendte begreber
5) Grundlæggende teknisk og taktisk forståelse af forskellige defence-og offence-principper herunder at kunne udføre disse i praksis

Litteratur: Aarhus Warthogs "Flagffotball Undervisning" ca. 6 sider
- Historie, regler, spillets idé, teknik
- Angrebsspil, løberuter

Grundbog i idræt C, Van EE & Kristensen "Aerob og anaerob energiomsætning s.168 - 171 (3 sider)

Grundbog i idræt C, Van Ee og Kristensen
- Om kohæsion s.146 - 148 (2 sider)

Video: Kamp mellem Italien og USA: https://www.youtube.com/watch?v=bODdMqc-7c0 (ca. 8 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pardans

Til studieplanen – Pardans
Genre:

· Musik og bevægelse

Forløbsbeskrivelse

Forløbet i musik og bevægelse fokuserer på to danse/stilarter der udføres parvist. De to danse er Cha cha cha og jive og er begge latinamerikanske. Forløbet har til formål at træne elevernes rytme til musikken, bevægelseskvaliteten i de to danse samt kreativitet i forhold at udvikle deres egen koreografi.

Eleverne skal indledningsvist danse solo for at lære grundtrinene og herefter med en dansepartner og udvikle evnen til at føre og blive ført. Undervejs skal eleverne observere, filme og fejlrette hinanden for at udvikle de grundlæggende tekniske og udtryksmæssige færdigheder i de nævnte stilarter. Gennem forløbet er der henholdsvis fælles lærerstyret instruktion til dansene samt arbejde i par og afslutningsvist i mindre grupper.

Faglige mål

De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:

- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse med særligt fokus på kreativitet, rytme og bevægelseskvalitet

- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete idrætslige problemstillinger (udvikle en dansekoreografi)

- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (at føre en partner og selv blive ført)

Variationer til Cha cha cha
1) Grundtrin:
2) Damedrejning
3) Spotdrejning
4) New Yorker
5) Triple Lockstep



Teknisk fokus til Cha cha cha

1) Groundede bevægelser glidende over gulvet
2) Chassétrin på 4 og 1 mens rockstep på 2 og 3.
3) Hofte bevæger sig i 8-tal så hoften skyder væk fra kroppens midterakse
4) Dansefatning (lukket eller åben) Kvinden lægger sin højre hånd i mandens venstre - mandens højre hånd holdes på kvindens skulderblad
5) Følg musikken og hinanden (herren fører)

Variationer til Jive

1) Grundtrin
2) Damedrejning
3) Side by side - Chassé hofte mod hofte
4) Mooch step
5) Kicks


Teknisk fokus til Jive
1) Start med strakt ben og storetåen i gulvet (H= venstre, D= højre)
2) Drej hofterne for enden af chasse´i rocksteppet
3) Dansefatning (åben)
4) Knæ og fodled skal være fjedrende
5) Følg musikken og hinanden (herren fører)

Litteratur:
- Grundbog i idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018, Van EE, Kristensen og Wolf ”Pardans” s.24-30
- Den store danske: Latinamerikanske danse: https://denstoredanske.lex.dk/latinamerikanske_danse
- Den store danske: Cha cha cha: https://denstoredanske.lex.dk/cha-cha-cha
Ca.4 sider


Videoer:
- Lær Cha cha cha grundtrin med din partner hjemme i stuen https://www.youtube.com/watch?v=xaRKPhVbX6Y&t=2s (6 min.31 sek. = ca. 2 sider)
- Jive: Grundtrin og variation (se fra 2 min. ca. 6 min.= ca. 2 sider): https://www.youtube.com/watch?v=j4QflWrRr7o&t=64s
Ca. 4 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Crossfit

Genre: Nye og klassiske idrætter

Indhold
Eleverne skal i dette forløb i crossfit gennem en kort teoretisk introduktion, hvorefter de skal afprøve forskellige work outs på egen krop. Der er i træningen fokus på funktionelle øvelser og den tekniske udførsel af de specifikke øvelser. Desuden lægges der vægt på høj intensitet i de forskellige WOD’s (Work-out-Of-the-Day) der varer fra 8-20 min. Eleverne skal således øve sig i at presse sig selv gennem hele work outen. Undervisningen er indledningsvist lærerstyret, hvor eleverne præsenteres for forskellige øvelser og work-out typer, således at de i slutningen af forløbet gruppevis kan tilrettelægge deres egen lille WOD.

Teoretisk og praktisk gruppearbejde
Hver gruppe komponerer deres egen WOD (10-15 min.). Grupperne beskriver og begrunder deres øvelsesvalg med grundlæggende anatomisk og fysiologisk terminologi (de 10 domæner). Grupperne demonstrerer øvelserne og deres grundlæggende teknik. De skal desuden instruere og hjælpe de andre elever gennem WOD’en. Efterfølgende evaluerer eleverne hinanden.

Pædagogiske overvejelser
Crossfit er en hård grundtræningsform, der både indeholder muskelstyrke, muskeludholdenhed, koordination, kondition osv. så det er meget VIGTIGT at pointere for eleverne, at øvelserne skal laves teknisk korrekt for at undgå skader. Selvom WOD’en foregår på tid, og man gerne vil være først færdig, skal de tekniske dele af øvelserne udføres rigtigt. Man vil opleve træthed undervejs, og man vil således slække på de tekniske krav, hvis man ikke bliver holdt op på det. Derfor er det ofte en fordel at arbejde i par, hvor den ene træner og gennemfører WOD’en først, mens den anden tæller gentagelser og holder øje med den tekniske udførsel af øvelserne. Der kan på forhånd udstikkes en række fokuspunkter, som de skal holde øje med. Eks.strakt ryg og brystet frem i et kettlebellswing.

Litteratur:
Crossfit dokument:
- historien bag crossfit, beskrivelse af crossfit, de 10 domæner, miniparlør (3 sider)
Sammensat af følgende kilder:http://www.aarhuscrossfit.dk/hvad-er-crossfit og http://da.wikipedia.org


Video
• Rich Froning, the fittest man on earth: http://www.youtube.com/watch?v=ubCJx23Y4S4
• Samantha Briggs, the fittest woman on earth: http://www.youtube.com/watch?v=PBLbsD5HTzg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volleyball

Volleyball
Genre: Boldspil

Volleyball
Genre: Boldspil

Formål:
Eleverne skal igennem de praktiske lektioner arbejde med volleyball teknik og taktik. De skal dybdegående arbejde med grundslagene: Serv, baggerslag, fingerslag og smash. Herefter skal vi arbejde med simpel forsvarsopstilling og angrebstaktik.

Indhold:
Forløbet starter ud med en introduktion til spillet omkring regler, spillere og banen. Herefter tager vi fat på baggerslaget og fingerslaget for at få grundslagene inkorporeret så tidligt så muligt i forløbet. Lektionerne herefter vil inddrage serven, både underhåndsserv og overhåndsserv/svæveserv samt smash som angrebsslag. Afslutningsvis arbejder vi med forsvarsopstilling og angrebstaktik samt kohæsion på et hold.

Litteratur
Volleyballkompendium - sammensat dokument (ca. 13 sider)
- s.7-10 om spillets idé, banen og regler
- s.41-44 om Baggerslaget
- s.95-97 om Fingerslaget/Hævning
- s.13-14 underhåndsserven
- s.25-26 - overhåndsserven
- s.74 - 77 - modtagningsopstillinger
- s.169-170 + 300-301 - angrebstaktik

"Volleyballregler - Alt du behøver at vide for at spille", Holdsport.dk: https://www.holdsport.dk/da/sportsregler/volleyball-regler (ca. 3 sider)


Grundbog i idræt C, Van Ee og Kristensen
- Om kohæsion s.146 - 148 (ca. 3 sider)

Video: https://www.youtube.com/watch?v=TXXJAmwsLQg&t=76s
(ca.10 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt og atletik

Genre: Nye og klassiske

Selve projektet
Du skal planlægge, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsforløb. Fokus for din træning skal være at forbedre dig inden for to af atletikdisciplinerne spydkast, hækkeløb eller længdespring.
Du skal dokumentere dine mål og træninger i elevfeedback i teams. Således skal du forsøge at fokusere din træning så du kan nå dine mål.

Forløbet startes og afsluttes med at du udfører tests, der kan illustrere din færdighed inden for spydkast, hækkeløb og længdespring (antal meter og tid i sekunder).Træningsprojektet strækker sig fra skoleårets start til uge 41, dvs. over ca. 8 uger.

Som afslutning på projektet skal du reflektere over dit projekt og din sluttest (skriftligt og mundtligt)

Den enkelte idrætslektion
Der vil enkelte gange være fællesstyret træning af SF.
Derudover kan der være selvtræning, hvor du skal have planlagt træning til lektionen. Her vil der samtidig være lærervejledning.
Her skal du hovedsageligt træne teknikken til de to discipliner.

Udenfor idrætslektionerne
Her skal du træne så du fysisk bliver i bedre form til at gennemføre dine discipliner – mindst én gang om ugen

Lektier i træningsprojektet
Du skal læse materialet, der er tilknyttet forløbet, det vil både være hvordan man teknisk og fysisk udfører atletikdisciplinerne spydkast, hækkeløb eller længdespring. Samt hvad der sker i kroppen når man træner.

Du skal træne mod dit mål 2-3 gange hver uge (idrætslektionen tæller for én træning).

Du skal føre træningsdagbog over én hjemmetræning om ugen – skrives i elevfeedback på idrætslektionen. Der kan skrives både:
subjektivt -> hvordan føltes det i kroppen undervejs?
objektivt - > tider, antal gentagelser, intensitet og puls.
Anvend Borg skala

I dine refleksioner i elevfeedback og særligt i slutningen af træningsprojektet skal du kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram. Det drejer sig specifikt om følgende:
- Superkompensationsprincippet
- Træningsfysiologi – hvad sker der i min krop når jeg træner?
- Forskellige intensiteter
- Borg skala
- Kontinuerlig træning vs. Interval træning

Atletikfaglige elementer i de tre discipliner
Hækkeløb:
- Afsætsbenet og svingbenets bevægelse
- Armenes bevægelse
- Tyngdepunktet

Længdespring:
- Tilløb, afsæt. svæv, landing

Spydkast:
- Fatning på spyddet
- Tilløb
- Afleveringen - kast af spyddet







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Basketball

Forløb: Basketball
Genre: Boldspil

Forløbet vil indeholde praktiske elementer inden for basketball. Vi skal træne driblinger, standsninger, afleveringer, modtagninger, skud, lay-up samt taktiske elementer med fokus på angrebsåbninger såsom forskellige cuts og personligt forsvar.

Faglige mål i de praktiske lektioner

Afleveringer
• 2-hånds-brystaflevering
- Studsaflevering

Driblinger:
• Almindelige driblinger: Speeddribling og kontroldribling.
• De tre retningsskift-driblinger: cross-over, bag-om-ryggen eller mellem-benene dribling. Vælg en af de sidste tre, som i ønsker at træne mest og forevise til den tekniske prøve.

Standsninger efter dribling
• Jump stop og
• 1-2-standsning.

Skud og lay-up
• Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og
• Lay-up med den bedste hånd fra stående.

Taktiske kompetencer:
• Placeringsevne både offensivt og defensivt.
• Det forventes, at i har kendskab til principperne om opfyldning og spacing i angrebet
• Angrebsåbninger -> give and go, cut, v-cut, (evt.backdoor)
- Personligt forsvar og hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.
• Basal viden om de mest almindelige regler i basketball med henblik på at kunne lede en kamp.

Litteratur:
Uddrag af Basketballkompendium af JESPER W. SØRENSEN
STENHUS GYMNASIUM (2018) - 9 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Musikvideo

Genre:
Musik og Bevægelse

Formål:
Formålet med forløbet, er at blive opmærksom på og bevidst om bevægelsernes kvalitet og udtryk
Herunder at kunne sætte ord på vores bevægelser og forholde sig til hvad vi udtrykker med forskellige bevægelser

Herunder skal vi kunne lave bevægelse til musik, tilpasse bevægelser til rytmen og stemningen i et stykke musik vha. tempo, kraft, rum osv… , kommunikere nonverbalt, samt opnå forståelse for bevægelseskvaliteter og at bevæge sig æstetisk. Slutmålet er at lave en koreografi , a la en musikvideo


Indhold:
Vi arbejder med Labans bevægelsesteori / bevægelsessystem BESS. Det giver et sprog til bevægelsesanalyse. Vi arbejder med konkrete tekster og videoer, og begrebet koreografi. Slutteligt indgår fremvisninger og filming af fremvisninger også i forløbet

Litteratur:
- Musikvideohæfte (PDF vedhæftet lektioner) ca.10 sider
- Eksempel på musikvideo: "Hey Love" (3.21 min.) https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=0P7N_vlvU8w&list=PLYY00GxotDVKxseNIlJ1bBsCfHq5Q3A1F&index=3&t=0s
- Eksempel på musikvideo: "OK go - Here it goes again" (3.05 min.) https://www.youtube.com/watch?v=dTAAsCNK7RA&list=RDdTAAsCNK7RA&start_radio=1&spfreload=5

IALT ca. 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer