Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kristoffer Berthelsen
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate (fra grundforløbet)
Titel 2 Dans med puls
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Rulleskøjteløb
Titel 5 Beachvolley
Titel 6 Dansk folkedans vs Tanzaniansk afrodans
Titel 7 Atletik og opvarmning
Titel 8 Floorball og fysisk træning
Titel 9 Pardans - cha-cha-cha og jive
Titel 10 Badminton

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate (fra grundforløbet)

Genre:
Boldspil

Forløbsbeskrivelse:
Ultimateforløbet er det fællesforløb der gennemføres i elevernes grundforløbsklasser. Ultimate introduceres ved arbejde med spillets ide og fairplay-princippet. Eleverne arbejder i forløbet med basisteknik:

Forhånds- og baghåndskast, gribeteknik og pivotering, 
Basistaktik: forsvarstaktik og angrebstaktik, spilbarhed – herunder cut

I undervisningen tilkobles teori om grundtræning, grundlæggende fysiologi (energigivende stofskifteprocesser – anaerobe processer og aerobe processer) og ultimatespecifikt materiale om boldspillets definition, historie, teknik, taktik og fysiologiske krav, teori om idrætspsykologi -teamet og synergieffekt.

Faglige mål:
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder i Ultimate
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed, kunne redegøre for centrale begreber indenfor for træning og idrættens discipliner
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Litteratur:

Ultimate-kompendium s. 6-9 + 27-29, basisviden om fysiologi
Claus Estrup et al: "Idræt C- teori i praksis" s. 39+42-44+98-100 (om kondition).
Kristoffer Henriksen et al -"Gyldendals idrætspsykologi" s 90-93

Video:
Stackingprincip: https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI&t=29s

I alt = ca. 14 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dans med puls

Færdighedsområde:
- Musik og bevægelse

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har til formål at give eleverne redskaber til at analysere dansestilarter (step, afrodans), samt videreudvikle en koreografi. Eleverne introduceres til forskellige måder at bevæge sig på og skal anvende afroaerobic teori til at analysere dansestilarter. Derudover introduceres eleverne til puls, kondition og pulstræning og skal løbende kunne reflektere over egen kondition og hvilken indflydelse kondition har på udførelsen af  rytmisk koreografi.

I den sidste del af forløbet skal eleverne gruppevis arbejde videre med en af de præsenterede dansestilearter. Her skal de videreudvikle på koreografien, og anvende deres viden omkring til relationskriterier til at skabe en varieret koreografi. Denne videreudvikling vises afslutningsvis for resten af klassen.

Faglige mål:
I forløbet er der særlig fokus på følgende faglige mål:
- gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning (her: kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner)
- opnå færdigheder indenfor udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet  - musik og bevægelse
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Litteratur:

Estrup et al. 2005: Idræt C – teori i praksis, s. 96-105
Nymann et al. 2010: DGI Aerobic og step 2010, s. 4-6

Videoer:
Afrodans blok 1 + 2: https://www.youtube.com/playlist?list=PLMOgMlS8gB13c3QInj9ZiUjPxQXb5a8AD

Mambo: https://www.youtube.com/watch?v=JTasczdXZFM

Grapevine: https://www.youtube.com/watch?v=z_3s977dpjA


I alt: 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickleball

Pickleball
Genre: Nye og klassiske idrætter
Pickelball er med elementer fra både tennis, bordtennis og badminton et netspil inden for genren nye og klassiske idrætter.
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Taktik
Det handler om at dominére nettet: I spillet handler det om at komme frem til nettet, dvs. lige bag the non-volley zone, da man kan kontrollere spillet bedst i denne position, hvor man er i angreb. Derfor handler de første slag i en duel også om at optimere betingelserne for at kunne bevæge sig frem til nettet.

Litteratur:
Pickleball - Historie, regler, teknik, taktik. Kilde -> https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/ (8 sider)

Videoer:
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=fThStvI53oA
Dink: https://www.youtube.com/watch?v=Uo_iZnYxNl8
Flugtning: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg


I alt ca. 10 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rulleskøjteløb

Rulleskøjteteknik - nye og klassiske idrætter

Rulleskøjteforløb i hallen med teknisk fokus og på kreativitet i bevægelser til musik. Der afsluttes med en kreativ fase, hvor eleverne fremviser deres færdigheder i et rulleskøjteshow til musik. Koreografisk princip - Start, midte, slutning - og udvalgte formationer.

Forløbet indeholder følgende tekniske fokuspunkter:

Sikkerhed: grundposition med forvægt, faldteknik - rulle af, følge bevægelsen.
Abe-position med albuer og knæ tæt på hinanden.
Store skøjtetag - balance på en skøjte, skøjte udad i seje tag.
Fladfisk - muskler, lårets inderside, store parallelle buer udad og indad.
Vending fra forlæns til baglænsløb - hold farten.
Hop - med forskudt landing i balance.
Balance - et ben
Bremse - klodsbremse eller T-bremse.
Slalom-løb
Kryds-indover-løb

Teorikobling: Motoriklæring. Motoriske læringsfaser.
Lone Wiegaard: "Motorik-ABC til idrætslæreren", udgivet i Fokus Idræt- nr 4, november 2011. 5 sider - fokuseret læsning af side 9-11.
Youtubevideo: "15 tings to make you a better skater" (8 minutter)

Omfang:10 sider ( 3 sider tekst og video-material
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Beachvolley


I forløbet er beachvolley spilles prmært 4 mod 4.

De primære tekniske fokuspunkter er:
-Fingerslag med en rimelig korrekt teknik, højde og præcision
-Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.

Der er i mindre grad fokuseret på underhåndsserv.

Taktisk fokuspunkter
- Spillets ide: At få flyttes spillet fra bagbane til hæver, der laver et oplæg på forbanen

-Generel evne til at placere sig selv fornuftigt på banen både ift medspillere. At kommunikere tydeligt og tage initiativ ift. at opsøge bolden.


Litteratur:

- Figur over faser i Motoriske læringsforløb, fra Wiegaard 2011, Motorik ABC


- Regler i beachvolley og banen, fra: https://www.dr.dk/sporten/webfeature/dm-i-beachvolley

-Artikel: Lange bukser og t-shirt? Nej tak! Danske beachvolley-kvinder i kamp for bikinien i Qatar: https://www.dr.dk/sporten/volleyball/lange-bukser-og-t-shirt-nej-tak-danske-beachvolley-kvinder-i-kamp-bikinien-i

Videoer:
- Lær slagene i beachvolley - baggerslag og fingerslag: https://www.youtube.com/watch?v=ZAzTOBZAbic
- How to Hand Set: https://www.youtube.com/watch?v=ca7e12I82CM&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title
- How to serve underhand: https://www.youtube.com/watch?v=ozECnJvX3oA


I alt ca. 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dansk folkedans vs Tanzaniansk afrodans

Noter:

(Totur til vejle, toppede høne, Isabel_afro, Dea Kjeldsen (traditionel) dans, jj paulo)

Teori : Laban BESS, Idræt og kultur, folkedans, afrobeat,
Rep af træningslære s. 96-105 (sammenhæng mellem kondi, rytme og bevægelseskvalitet)


Genre:

Musik og bevægelse

Faglige mål:

beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre overordnede genrer - her: musik og bevægelse

opnå kropsbevidsthed

indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Forløbsbeskrivelse:

Danseforløbet er koblet op på holdets lange studietur til Tanzania og indeholder to kulturelle dansehistoriske nedslag: Dansk folkedans og moderne tanzaniansk afrodans. Eleverne skal opnå dansemæssige færdigheder, så de kan indgå i dansenes form og mestre de basale trin i en sådan grad, at de danseæstetiske kendetegn træder tydeligt frem for hver dans. De to dansestile har meget forskellig æstetik. Til at støtte de konkrete dansefærdigheder læses dansehistorisk litteratur om folkedans og karakterisktika ved afrobeat.

I forløbet introduceres elev til "to-tur til Vejle" samt "den toppede høne". Disse danses rytme, grundtrin og variationer skal eleverne behærske, så det er muligt for at introducere de danske folkedanse for eleverne på vores samarbejdsskole i Bagamoyo.

Omvendt vil eleverne i forløbet modtage danseundervisning i afrodans i form af afrobeat, afrodans ved Dea Kjeldsen og på danseskolen TaSuBa i Bagamoyo.


Faglige fokuspunkter:
Folkedans - evne til at hold takt, dansens udtryk, polkatrin, kæde, chassetrin, sidehop, dansefatning, følge musikkens tempo, kende dansens form og timing.

Afrodans - evne til at holde takt, markeret og isoleret bevægelseskvalitet, dansens glade udtryk, højt energi niveau, at være flydende i bevægelserne,



Litteratur: 

Grundbog i idræt C - Praksis og teori (Jeppe Elmelund Van EE et al 2018). s.14-17

Omfang: ?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Atletik og opvarmning


Færdighedsområde:
Klassiske og nye idrætter

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet indledes med introduktion til hækkeløb, spydkast og højdespring. Efter introduktionen arbejder eleverne med at fordybe sig i to ud af de tre discipliner. Disse discipliner vises til den afsluttende forløbsprøve/”mini-OL”.
I forløbet er eleverne desuden introduceret til opvarmningsteori og har gruppevist planlagt og gennemført relevante opvarmningsprogrammer.

Der arbejdes med følgende tekniske fokuspunkter:

Hækkeløb:
- Passage af hækken:
o Tyngdepunktets bane skal bevæge sig mindst muligt op og ned (tyngdepunktet holdes højt hen mod hækken, overkroppen føres ned mod svingbenet hen over hækken)
o Svingben og afsætsbenets position i passagen af hækken (herunder at svingbenet hurtigt skal have kontakt med underlaget igen)
o Armenes arbejde (krydsbevægelse, bruges til at skabe balance og modvirke rotation)
- Timing

Højdespring:
- I afsæt:
o Svingbenet løftes til vandret ind forankroppen, så der roteres i kroppen.
o Armen løftes ind mod overliggeren for at skabe et højt tyngdepunkt.
o  Svaj i ryggen, ved passage af overliggeren.
o Nakken bøjes bagover og benene hænger umiddelbart efter afsættet.
o Hoften ”skydes” opad.

- I tilløb:
o Rytmen 1-2-3-4,5 hvor det næstsidste skridt er langt (forspænding) og det sidste kort og afvikles hurtigt.
o Der løbes i en halvcirkel

Spydkast:
- Tilløbets sidste del
o Krydsløb med spyddet i en tilbageført vandret position, parallelt med armene
o Overgang og 3 skrids rytme fra mellemskridt til aflevering (impulsskridt, stemskridt)
- Kroppens position ved klargøring til kastet
o Spyddet føres frem fra en lige position bag kroppen, albuen føres frem i hovedhøjde (forbi øret)
o Hofte presset aktivt fremad, så der dannes forspænding i overkroppen
- Selve kastet
o I afleveringen bevæges kastehånden fremad og opad i samme vinkel, som den vinkel spyddet danner med jorden





Videoer:
-Koordination og øvelser til hæk, fra A-sport.dk: https://www.youtube.com/watch?v=g-IXTxlUqrQ

- Spydkast teknik: https://www.youtube.com/watch?v=z01uou_tbH0

- Højdespring j-kurve: https://www.youtube.com/watch?v=-wBdunFVlxk

- Fysisk i højdesping og Fosbury-floppet:
https://www.youtube.com/watch?v=RaGUW1d0w8g


I alt ca. 13 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Floorball og fysisk træning

Forløbet kobler floorball med fysisk træning
Der arbejdes med basisteknik med staven og kropspositioner samt driblinger, pasninger, modtagninger og skud.
Taktisk arbejdes der med basistaktik i forhold til wing og back opgaver i defensiv og offensiv.
Eleverne arbejder med differentierede mål i træningsprojektet. De skal gennem forløbet sætte mål for deres træning, samt demonstrere viden om, hvordan dette mål kan opnås.
I løbet af forløbet skal eleverne træne både i idrætstimerne, samt derhjemme for at opnå deres mål. Programmet i idrætstimerne planlægges af læreren og omfatter konditionstræning med floorball samt styrketræning med egen kropsvægt.
Midt i forløbet deltager afvikles et motionsløb for alle 3.g’ere på Egaa Gymnasium på 4,8 km.
Forløbet afsluttes med en Yo-yo test samt test af maksimale antal armstrækkere. Der skal efterfølgende afleveres en rapport over træningsforløbet i OneNote.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Pardans - cha-cha-cha og jive

Forløbet i musik og bevægelse fokuserer på to danse/stilarter der udføres parvist. De to danse er Cha cha cha og jive og er begge latinamerikanske. Forløbet har til formål at træne elevernes rytme til musikken, bevægelseskvaliteten i de to danse samt kreativitet i forhold at udvikle deres egen koreografi.
Eleverne skal indledningsvist danse solo for at lære grundtrinene og herefter med en dansepartner og udvikle evnen til at føre og blive ført. Undervejs skal eleverne observere, filme og fejlrette hinanden for at udvikle de grundlæggende tekniske og udtryksmæssige færdigheder i de nævnte stilarter. Gennem forløbet er der henholdsvis fælles lærerstyret instruktion til dansene samt arbejde i par og afslutningsvist i mindre grupper.

Faglige mål
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse med særligt fokus på kreativitet, rytme og bevægelseskvalitet
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete idrætslige problemstillinger (udvikle en dansekoreografi)
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (at føre en partner og selv blive ført)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Badminton

Genre:
- Klassiske og nye idrætter

Forløbsbeskrivelse:
I dette badmintonforløb arbejder vi primært med overhåndsslagene clear, smash og drop. Derudover arbejdes der med lang forhåndsserv. Målet er, at eleverne skal opnå kompetence i selve udførelsen af forhåndsslagene samt bevægelsesmønstret frem og tilbage fra spillecentrum til bageste del af banen.
I udførsel af slagene er der fokus på kroppens bevægelse i slagene - armens bevægelsesmønster herunder ketcherens svingsløjfe og centralbevægelsen (rotation omkring rygsøjlen).
I benarbejdet arbejdes der med forspændingshop, chassé, Hartono-benarbejde og saksebevægelsen, samt fremløbet tilbage til spillecentrum.

Derudover arbejdes der med den sammensatte funktionelle øvelse: clear-drop-lob. Elever skal undervejs gøre sig nogle taktiske overvejelser ifm valg af slag.

Eleverne evalueres på deres evne til selvstændigt at udpege, korrigere og fejlrette hinanden i arbejdsgrupper, ved hjælp af videoanalyser af egne tekniske fokuspunkter.

Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter (her: Klassiske og nye idrætter)

Litteratur:
- Badmintonkompendium 2022, side 1+3
- Artikel: Medlemstilbagegang for badmintonsporten: Det kunne have været værre. https://badminton.dk/2021/04/08/medlemstilbagegang-for-badmintonsporten-det-kunne-have-vaeret-vaerre/
- Figur over faser i Motoriske læringsforløb, fra Wiegaard 2011, Motorik ABC

Videoer:

-Serv (lang forhånd): https://www.youtube.com/watch?v=ZuY6tCApyAM
-Clear: https://www.youtube.com/watch?v=CbmGhtK5A24
-Drop: https://www.youtube.com/watch?v=U1MmM6hj39c
-Hartonobenarbejde + benarbejde til forhåndssiden: https://www.youtube.com/watch?v=h9tx2UfNOso&list=PLWHRx8PEreX-IX1ODdhO_3qKHWpp40HOY&index=6



I alt ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer