Holdet 2022 id/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Nils Hedehus
Hold 2022 id/s (1s id, 2s id, 3s id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pickleball
Titel 2 Afro-aerobics
Titel 3 Volleyball
Titel 4 Rulleskøjteløb og motorik
Titel 5 Basketball
Titel 6 Pardans - cha-cha-cha og jive
Titel 7 Floorball og fysisk træning
Titel 8 Musikvideo
Titel 9 Badminton
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pickleball

Pickleball
Genre: Nye og klassiske idrætter
Pickelball er med elementer fra både tennis, bordtennis og badminton et netspil inden for genren nye og klassiske idrætter.
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Taktik
Det handler om at dominére nettet: I spillet handler det om at komme frem til nettet, dvs. lige bag the non-volley zone, da man kan kontrollere spillet bedst i denne position, hvor man er i angreb. Derfor handler de første slag i en duel også om at optimere betingelserne for at kunne bevæge sig frem til nettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Afro-aerobics

Der arbejdes med fokus på rymtesans, arbejde på 4 eller 8 taktslag, træning af koreografi samt kvalitet i bevægelser.
Faglige mål er:
1) at kunne huske serien
2) at kunne starte på 1. taktslag
3) at kunne holde rytmen
4) at kunne lave bevægelserne med kvalitet (grounding, bounce i benene, store bevægelser)
Parvis videooptagelser og analyse heraf inddrages som refleksionsmiddel.
Afslutningsvis arbejdes der gruppevis med udvikling af egne sekvenser indenfor stilarten aerobics.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Volleyball

Det overordnede formål er at arbejde med samarbejde og ansvarlighed.

De tekniske færdigheder der arbejdes med er serv (underhånd), modtagning med bagerslag, hævning med fingerslag samt smash. I denne sammenhæng er det en forudsætning at kunne stå i klarposition, bevæge sig efter boldens bane samt at time tilløb og afsæt.

Taktisk spilles der efter basis taktik med 6 mand i W opstilling. Der skal være bevidsthed om roller. Hvilket område man dækker som modtager, hæverens rolle samt 6'erens rolle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Rulleskøjteløb og motorik

I forbindelse med rulleskøjteteknik arbejdes der med fokus på motorisk læring. Der arbejdes henholdsvis med skøjtefærdigheder: start-stop, balance, skøjteteknik, fart-variation, cross-over, og baglænsløb. Der arbejdes projektorienteret med eget færdighedsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Basketball

Formålet med forløbet er at eleverne tilegner sig tekniske og taktisk kompetencer.
I den første del af forløbet arbejdes der primært med de tekniske elementer: afleveringer, skud, lay-up og dribling. Herefter introduceres angrebsåbninger: give & go, v-cut og backdoor, og der arbejdes med placering på banen.
Defensivt arbejdes der arbejdes primært med personligt forsvar.
I forløbet inddeles eleverne i faste teams. Teampsykologi fra grundforløbet repeteres i relation til basketball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 6 Pardans - cha-cha-cha og jive

Forløbet i musik og bevægelse fokuserer på to danse/stilarter der udføres parvist. De to danse er Cha cha cha og jive og er begge latinamerikanske. Forløbet har til formål at træne elevernes rytme til musikken, bevægelseskvaliteten i de to danse samt kreativitet i forhold at udvikle deres egen koreografi.
Eleverne skal indledningsvist danse solo for at lære grundtrinene og herefter med en dansepartner og udvikle evnen til at føre og blive ført. Undervejs skal eleverne observere, filme og fejlrette hinanden for at udvikle de grundlæggende tekniske og udtryksmæssige færdigheder i de nævnte stilarter. Gennem forløbet er der henholdsvis fælles lærerstyret instruktion til dansene samt arbejde i par og afslutningsvist i mindre grupper.

Faglige mål
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse med særligt fokus på kreativitet, rytme og bevægelseskvalitet
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete idrætslige problemstillinger (udvikle en dansekoreografi)
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (at føre en partner og selv blive ført)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Floorball og fysisk træning

Forløbet kobler floorball med fysisk træning
Der arbejdes med basisteknik med staven og kropspositioner samt driblinger, pasninger, modtagninger og skud.
Taktisk arbejdes der med basistaktik i forhold til wing og back opgaver i defensiv og offensiv.
Eleverne arbejder med differentierede mål i træningsprojektet. De skal gennem forløbet sætte mål for deres træning, samt demonstrere viden om, hvordan dette mål kan opnås.
I løbet af forløbet skal eleverne træne både i idrætstimerne, samt derhjemme for at opnå deres mål. Programmet i idrætstimerne planlægges af læreren og omfatter konditionstræning med floorball samt styrketræning med egen kropsvægt.
Midt i forløbet deltager afvikles et motionsløb for alle 3.g’ere på Egaa Gymnasium på 4,8 km.
Forløbet afsluttes med en Yo-yo test samt test af maksimale antal armstrækkere. Der skal efterfølgende afleveres en rapport over træningsforløbet i OneNote.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Musikvideo

Musikvideo er et kreativt og innovativt forløb om udarbejdelse af egne musikvideo-dansekoreografier.
Forløbets første del handler om analyse af forskellige musikvideoer med henblik på at få ideer til bevægelsestyper, som udtrykker og fortolker den valgte musik.
I den første del af forløbet læres en koreograferet dans – Thrillerdansen. Denne koreografi analyseres under inddragelse af Labans bevægelsesterminologi. Senere analyseres egen dansekoreografi ligelede med Labans bevægelsessystem.
I anden del af forløbet arbejdes der i grupper, som også er eksamensgrupper. Ud fra et selvvalgt musikstykke udarbejdes der en dansekoreografi.
I den sidste del af forløbet gennemøves engen kroeografi, så bevægelseskvaliteten højnes. Forløbet afsluttes med live-visninger fra alle grupper.

Faglige mål:
At opnå bevægelseskvalitet i egen koreografi bevægelser som passer til musikken i udtryk og tempo gennemført ide, som kan beskrives og fremvises med indlevelse produktet er en gruppeproces, som evalueres i processen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Badminton

I dette forløb arbejdes der med fokus på tekniske færdigheder.

Teknisk tages der udgangspunkt i underhåndsslag og det korte spil. Herefter arbejdes der med lang forhåndsserv, clear, drop og lob. Endvidere arbejdes der med centralbevægelsen samt svingsløjfe i clearslaget.

Taktisk arbejdes der med benarbejdet frem til nettet og tilbage i banen samt bevidsthed om spilcentrum.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition

Eksamensorientering, gruppedannelse, udvælgelse af eksamensforløb samt repetition.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer