Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Nils Hedehus
|
Hold
|
2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Forløbet er et fællesforløb for alle idræt C hold på Egaa Gymnasium. Forløbet repeteres for at indgå som praksisforløb på idræt B holdet.
Ultimateforløbet introduceres ved arbejde med spillets ide og fairplay-princippet. Eleverne arbejder i forløbet med basisteknik:
Forhånds- og baghåndskast, gribeteknik og pivotering,
Basistaktik: forsvarstaktik og angrebstaktik, spilbarhed – herunder cut
I undervisningen tilkobles teori om grundtræning, grundlæggende fysiologi (energigivende stofskifteprocesser – anaerobe processer og aerobe processer) og ultimatespecifikt materiale om boldspillets definition, historie, teknik, taktik og fysiologiske krav, teori om idrætspsykologi -teamet og synergieffekt.
Faglige mål:
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder i Ultimate
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed, kunne redegøre for centrale begreber indenfor for træning og idrættens discipliner
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Pickleball
Pickleball
Genre: Nye og klassiske idrætter
Pickelball er med elementer fra både tennis, bordtennis og badminton et netspil inden for genren nye og klassiske idrætter.
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Taktik
Det handler om at dominére nettet: I spillet handler det om at komme frem til nettet, dvs. lige bag the non-volley zone, da man kan kontrollere spillet bedst i denne position, hvor man er i angreb. Derfor handler de første slag i en duel også om at optimere betingelserne for at kunne bevæge sig frem til nettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Afro-aerobics
Der arbejdes med fokus på rymtesans, arbejde på 4 eller 8 taktslag, træning af koreografi samt kvalitet i bevægelser.
Faglige mål er:
1) at kunne huske serien
2) at kunne starte på 1. taktslag
3) at kunne holde rytmen
4) at kunne lave bevægelserne med kvalitet (grounding, bounce i benene, store bevægelser)
Parvis videooptagelser og analyse heraf inddrages som refleksionsmiddel.
Afslutningsvis arbejdes der gruppevis med udvikling af egne sekvenser indenfor stilarten aerobics.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball
Det overordnede formål er at arbejde med samarbejde og ansvarlighed.
De tekniske færdigheder der arbejdes med er serv (underhånd), modtagning med bagerslag, hævning med fingerslag samt smash. I denne sammenhæng er det en forudsætning at kunne stå i klarposition, bevæge sig efter boldens bane samt at time tilløb og afsæt.
Taktisk spilles der efter basis taktik med 6 mand i W opstilling. Der skal være bevidsthed om roller. Hvilket område man dækker som modtager, hæverens rolle samt 6'erens rolle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Rulleskøjteløb og motorik
I forbindelse med rulleskøjteteknik arbejdes der med fokus på motorisk læring. Der arbejdes henholdsvis med skøjtefærdigheder: start-stop, balance, skøjteteknik, fart-variation, cross-over, og baglænsløb. Der arbejdes projektorienteret med eget færdighedsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Basketball
Formålet med forløbet er at eleverne tilegner sig tekniske og taktisk kompetencer.
I den første del af forløbet arbejdes der primært med de tekniske elementer: afleveringer, skud, lay-up og dribling. Herefter introduceres angrebsåbninger: give & go, v-cut og backdoor, og der arbejdes med placering på banen.
Defensivt arbejdes der arbejdes primært med personligt forsvar.
I forløbet inddeles eleverne i faste teams. Teampsykologi fra grundforløbet repeteres i relation til basketball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pardans - cha-cha-cha og jive
Forløbet i musik og bevægelse fokuserer på to danse/stilarter der udføres parvist. De to danse er Cha cha cha og jive og er begge latinamerikanske. Forløbet har til formål at træne elevernes rytme til musikken, bevægelseskvaliteten i de to danse samt kreativitet i forhold at udvikle deres egen koreografi.
Eleverne skal indledningsvist danse solo for at lære grundtrinene og herefter med en dansepartner og udvikle evnen til at føre og blive ført. Undervejs skal eleverne observere, filme og fejlrette hinanden for at udvikle de grundlæggende tekniske og udtryksmæssige færdigheder i de nævnte stilarter. Gennem forløbet er der henholdsvis fælles lærerstyret instruktion til dansene samt arbejde i par og afslutningsvist i mindre grupper.
Faglige mål
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse med særligt fokus på kreativitet, rytme og bevægelseskvalitet
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete idrætslige problemstillinger (udvikle en dansekoreografi)
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (at føre en partner og selv blive ført)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Floorball og fysisk træning
Forløbet kobler floorball med fysisk træning
Der arbejdes med basisteknik med staven og kropspositioner samt driblinger, pasninger, modtagninger og skud.
Taktisk arbejdes der med basistaktik i forhold til wing og back opgaver i defensiv og offensiv.
Eleverne arbejder med differentierede mål i træningsprojektet. De skal gennem forløbet sætte mål for deres træning, samt demonstrere viden om, hvordan dette mål kan opnås.
I løbet af forløbet skal eleverne træne både i idrætstimerne, samt derhjemme for at opnå deres mål. Programmet i idrætstimerne planlægges af læreren og omfatter konditionstræning med floorball samt styrketræning med egen kropsvægt.
Midt i forløbet deltager afvikles et motionsløb for alle 3.g’ere på Egaa Gymnasium på 4,8 km.
Forløbet afsluttes med en Yo-yo test samt test af maksimale antal armstrækkere. Der skal efterfølgende afleveres en rapport over træningsforløbet i OneNote.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Musikvideo
Musikvideo er et kreativt og innovativt forløb om udarbejdelse af egne musikvideo-dansekoreografier.
Forløbets første del handler om analyse af forskellige musikvideoer med henblik på at få ideer til bevægelsestyper, som udtrykker og fortolker den valgte musik.
I den første del af forløbet læres en koreograferet dans – Thrillerdansen. Denne koreografi analyseres under inddragelse af Labans bevægelsesterminologi. Senere analyseres egen dansekoreografi ligelede med Labans bevægelsessystem.
I anden del af forløbet arbejdes der i grupper, som også er eksamensgrupper. Ud fra et selvvalgt musikstykke udarbejdes der en dansekoreografi.
I den sidste del af forløbet gennemøves engen kroeografi, så bevægelseskvaliteten højnes. Forløbet afsluttes med live-visninger fra alle grupper.
Faglige mål:
At opnå bevægelseskvalitet i egen koreografi bevægelser som passer til musikken i udtryk og tempo gennemført ide, som kan beskrives og fremvises med indlevelse produktet er en gruppeproces, som evalueres i processen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Badminton
I dette forløb arbejdes der med fokus på tekniske færdigheder.
Teknisk tages der udgangspunkt i underhåndsslag og det korte spil. Herefter arbejdes der med lang forhåndsserv, clear, drop og lob. Endvidere arbejdes der med centralbevægelsen samt svingsløjfe i clearslaget.
Taktisk arbejdes der med benarbejdet frem til nettet og tilbage i banen samt bevidsthed om spilcentrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Eksamensorientering, gruppedannelse, udvælgelse af eksamensforløb samt repetition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53443408953",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53443408953",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53443408953"
}