Holdet 2022 id/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Turgay Peter Abat
Hold 2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 *Ultimate (Grundforløbet)
Titel 2 *Introduktion til Idræt i gymnasiet (1.g)
Titel 3 Basketball
Titel 4 Pardans (Cha-cha-cha & Jive)
Titel 5 Badminton
Titel 6 Politiets fysiske optagelsesprøve
Titel 7 Floorball
Titel 8 Krea-performance til musik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 *Ultimate (Grundforløbet)

*NB! Ikke eksamensforløb

Genre: Boldspil

Ultimateforløbet introduceres ved arbejde med spillets ide og fairplay-princippet. Eleverne arbejder i forløbet med basisteknik:
- Forhånds- og baghåndskast, gribeteknik og pivotering
- Forsvarstaktik og angrebstaktik, spilbarhed – herunder cuts

I undervisningen tilkobles ultimatespecifikt materiale om boldspil: definition, spillets historie, teknik og taktik, samt teori om idrætspsykologi, samarbejde, teamdynamik og synergieffekt.

Faglige mål:
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder i Ultimate
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Litteratur:
Van EE, Kristensen og Wolf: "Grundbog i Idræt C – praksis og teori" (Gyldendal 2018)
Sider: "Ultimate" s. 42-49øverst, "Teamet og synergieffekt" s. 146midt-148 (ca. 10 sider)

Desuden diverse videoer fra Youtube (links i Lectio)
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 *Introduktion til Idræt i gymnasiet (1.g)

*NB! Ikke eksamensforløb

Genrer:
- Klassiske og nye idrætter
- Musik og bevægelse

Formål og indhold:
Forløbet strækker sig over hele studieretningsdelen af 1.g.
Det primære formål er at præsentere faget idræt i gymnasiet - herunder rammer og krav.
Dette gøres med udgangspunkt i dels afprøvning af forskellige former for grundtræning (fx cirkeltræning, coretræning, løbetræning) og tests samt dels i bevægelse til musik (svingserie, Lanciers, rytmetræning).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball

Eksamensforløb

Tekniske færdigheder:
I den første del af forløbet arbejdes der primært med de tekniske elementer: afleveringer, skud og driblinger samt med standsning (jump stop) og pivotering. Færdighederne trænes både isoleret og i sammensatte øvelser.

Taktiske færdigheder:
- Angreb: Herefter introduceres angrebsåbningerne give & go, v-cut og backdoor, og der arbejdes med spacing og udfyldning (af positioner) på banen.
- Forsvar: Der arbejdes primært med personligt forsvar.

I forløbet er fokus på småspil og spilsituationer til kun én kurv med en holdstørrelse på 2-3 spillere, dvs. 2-mod-2 eller 3-mod-3.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pardans (Cha-cha-cha & Jive)

Eksamensforløb

Forløbet fokuserer på de to latinamerikanske stilarter Cha-cha-cha og Jive. Forløbet har til formål at træne fornemmelsen for rytmisk bevægelse til musik samt bevægelseskvaliteten i de to stilarter.

I forløbet er der efter lærerstyret instruktion til grundtrin, udtryk og variationer blevet trænet/arbejdet i par.
Afslutningsvis er der i mindre grupper blevet udviklet egne sammensætninger/koreografier.

Faglige mål
- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse med særligt fokus på kreativitet, rytme og bevægelseskvalitet
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete idrætslige problemstillinger (udvikle en dansekoreografi)
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (at føre en partner eller selv at blive ført)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Badminton

Eksamensforløb

• Fokus er på singlespillet

• Forløbet kobles til teorien fra ”Hvordan lærer kroppen” i 1.g

• Spiltype, spillets historie

Teknik:
- skal kunne forklare og demonstrere for- og baghåndsgreb – herunder underarmsrotation
- skal kunne forklare og demonstrere: - chasséskridtet - stemskridtet - svingsløjfen (centralbevægelse)
- demonstrere kendskab til de seks centrale slag, og du skal kunne forklare, hvad der karakteriserer disse slag: 1. serv (kort/lang) 2. clear 3. smash 4. drop 5. netdrop 6. lob

I forlængelse heraf stationstræning med særligt fokus:
- Lang forhåndsserv
- Clear (Centralbevægelse)
- Netdrop (Herunder benarbejde fra spilcentrum til nettet og tilbage til spilcentrum)

Taktik:
- Regler (pointtælling, linjer og sideskift)
- Valg af slag (angrebsslag og forsvarsslag)
- Bevægelse på banen/Positionering

Fysiologi:
I en enkelt lektion er nogle af de idrætsfaglige elementer og begreber, som er relevante i en arbejdskravsanalyse blevet diskuteret, fx:
- Kontinuerligt arbejde vs. intervalarbejde
- Energisystemer: anaerobe processer vs. aerobe processer
- Intensitet: let, moderat, høj
- Grundtræningselementer: udholdenhed, eksplosivitet, bevægelighed/smidighed

Forløbsprøve:
- Opvarmning
- Basale slag: lang serv til clear
- Slagsekvenser: fx lang serv-clear-clear-drop/smash-lob/netdrop
- Bearbejde og grebskifte: feedingøvelse til netdrop
- Singlekamp med regler og pointtælling
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Politiets fysiske optagelsesprøve

Eksamensforløb

Klassiske og nye idrætter: Grundtræning
NB! Dette forløb udgør også træningsprojektet.

I forløbet afprøves de forskellige dele af politiets fysiske optagelsesprøve.
- Det primære formål er at beherske korrekt udførelse af opvarmningsprogrammets enkelte øvelser samt af de to udvalgte fokusdelprøver og forøvelser til disse.
- Det sekundære mål er at optimere sin præstation i de to udvalgte fokusdelprøver.

0. Opvarmning
---
1. Hurtighedstest
2. Længdespring
---
3. Kropshævninger
4. Bænkpres
---
5. 2400-meter løb

Opvarmningsprogram: Alle
Test nr. 1-4: Hver elev udvælger to fokusdelprøver (enten 1 el. 2 + enten 3 el. 4)
Test 5: Afprøvet af alle, men kan ikke vælges som fokusdelprøve

Faglige mål:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Floorball

Eksamensforløb

Genre: Boldspil

I forløbet arbejdes med individuel basisteknik:
- Greb ved forhånds- og baghåndsskud (slag- og trækskud)
- Boldkontrol ved dribling, aflevering og tæmning (skud- og afleveringsteknik)
- Angrebstaktik: spilbarhed – herunder cuts

Ifm. floorball-spillet tilkobles teori om idrætspsykologi, samarbejde og teamdynamik (kohæsion og synergieffekt).

Faglige mål:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder i floorball
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krea-performance til musik

Eksamensforløb

Genre: Musik og bevægelse

"BESStefar og de små Labaner"

I grupper laves en rytmisk-kreativ bevægelsesserie til musik (min. 60 sek. aktivitet, evt. intro/outro og pauser medregnes ikke). SE DEN VEDHÆFTEDE OPGAVEBESKRIVELSE.

Valg af bevægelser er frit, men det forventes, at der gøres brug af elementer og principper, som der er arbejdet med ift. inspiration til forskellige former for bevægelser: Laban/BESS, Leroy, Nik & Jay-serie mv.

Fokus på:
- bevægelseskvalitet – herunder at er sammenhæng ml. niveau og valg af bevægelser/koreografi.
- variation, dvs. en passende mængde af variationer af/i bevægelser.
- bevægelserne skal forholde sig til den anvendte musik (tempo, takt, kvalitet)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer