Holdet 2022 KE/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Kemi A
Lærer(e) Sif Sørensen
Hold 2022 KE/y (1y KE, 2y KE, 3y KE)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - hvad er kemi
Titel 2 Forløb 2 - fyrværkeri
Titel 3 Forløb 3 - slik
Titel 4 Forløb 4 - grundlæggende organisk kemi
Titel 5 Forløb 5 - projektforløb 1 - er plastic fantastisk
Titel 6 Forløb 6 - kemi og kager
Titel 7 Forløb 6 - kemi og kager - del 2
Titel 8 Forløb 7 - redoxreaktioner og batterier
Titel 9 Forløb 8 - hvor hurtigt går det
Titel 10 Forløb 9 - ligevægt
Titel 11 Forløb 10 - projektforløb 3 - SRO
Titel 12 Forløb 11 - syrer i sodavand
Titel 13 Forløb 12 - ølvidenskab
Titel 14 Forløb 13 - sker der noget (termodynamik)
Titel 15 Forløb 14 - spektroskopi
Titel 16 Forløb - projektforløb 5
Titel 17 Forløb 15 - reaktionskinetik
Titel 18 Forløb 16 - proteiner, fedtstoffer og lægemidler
Titel 19 Forløb 17 - kemi og kunst
Titel 20 Forløb 18 - luft og løse ender

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - hvad er kemi

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Laboratoriearbejde:
- reaktion mellem kobber og dibrom (vejledning 1a og 1b, forforsøg og  eksperiment)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - fyrværkeri

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atommodel og orbitaler
̶ kemisk bindingsteori, herunder tilstandsformer, opløselighedsforhold for ionforbindelser
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, opbygning og egenskaber for ionforbindelser inklusiv forbindelser med overgangsmetaller
̶ fældnings- og redoxreaktioner
̶ kvalitative eksperimentelle metoder,
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Laboratoriearbejde:
– flammefarver (vejledning 2)
– funker (vejledning 3)
– stjernekastere (vejledning 4)
– kaffefløde (demo, vejledning 5)
– vingummibamse i nød (demo, vejledning 6)
– fremstilling og afbrænding af pyroteknisk blanding (vejledning 7)
– påvisning af ioner i forbrændingsprodukter (vejledning 8)
– bordbomber (demo, vejledning 9)
– røgsatser (demo, vejledning 10)
– knaldsats (demo, vejledning 11)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Forløb 3 - slik

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter  
̶ formulere sig struktureret mundtligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Der arbejdes med følgende kernestof:
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ syre-basereaktioner

Laboratoriearbejde:
- salmiak (vejledning 13)
- pH i opløsninger af syrer og baser (vejledning 14)

Eleverne deltager med de to eksperimenter og spektrofotometri på orienteringsaften for kommende elever og deres forældre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - grundlæggende organisk kemi

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer  
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for carbonhydrider
̶ organiske reaktionstyper: substitution

Laboratoriearbejde:
- substitution i heptan (vejledning 15)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 - projektforløb 1 - er plastic fantastisk

Frem mod projektforløb 1 arbejder vi med grundlæggende organisk kemi, og vi har særligt fokus på carbonhydrider og især alkaner.

Om projektforløbet 1 gælder:

Klassen besøger Navitas for at høre oplæg om plastik og lave eksperimentelt arbejde. På skolen arbejder vi med plastik som ressource i samarbejde med samfundsfag. Desuden læser vi om, hvordan plastik kan fremstilles, hvad der gør, at der findes forskellige typer af plastik samt hvorfor plastik ikke opløses i vand.



Problemformulering:
Hvilke negative konsekvenser er der ved produktion og brug af plastik? 

For at svare på problemformuleringen skal I arbejde med nedenstående underspørgsmål:
Hvad er det grønne BNP? Hvordan udregnes det? Hvad menes med knappe ressourcer?  
Beskriv hvad plastik er, og hvad der gør, at forskellige typer af plastik har forskellige egenskaber? Herunder skal I forklare, hvordan plastik kan fremstilles (husk reaktionsskemaer) og argumenter for, at plastik er svært nedbrydeligt i naturen. 
Hvorfor kan plastik betragtes som en knap ressource. Hvad er negative eksternaliteter? Hvordan kan plastik opfattes som en negativ eksternalitet?  
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 - kemi og kager

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer

Eksperimentelt arbejde:
- knaldgas (vejledning 16)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6 - kemi og kager - del 2

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder med inddragelse af gasser og opløsninger
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder fældningstitrering, vejeanalyse,
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Laboratoriearbejde:
- hævemidler (vejledning 17)
- tør du spise kagen? (vejledning 18)
- hævemidler igen (vejledning 19 - demo)
- saltindhold (vejledning 20)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 7 - redoxreaktioner og batterier

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser inklusiv forbindelser med overgangsmetaller
̶ fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal

Laboratoriearbejde:
- begynderredox (vejledning 21)
- mangans oxidationstal (vejledning 22)
- ståluld (vejledning 23)
- spændingsrækken (vejledning 24)
- Daniell element (vejledning 25 - UDGÅR; VI NÅEDE DEN IKKE)
- fremtidens genopladelige batterier (vejledning 26, besøg på Kemisk Institut, Aarhus Universitet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 8 - hvor hurtigt går det

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ reaktionshastighed, herunder reaktionsorden og katalyse

Laboratoriearbejde:
- reaktion mellem et metal og syre (vejledning 27)
- reaktion mellem thiosulfat og syre (vejledning 28)
- lantolt (vejledning 29 - demo)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 9 - ligevægt

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder med inddragelse af gasser og opløsninger
̶ homogene kemiske ligevægte, og forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag

Laboratoriearbejde:
- forforsøg til indgreb i et ligevægtssystem (vejledning 24)
- indgreb i et ligevægtssystem (vejledning 25)
- bestemmelse af en ligevægtskonstant (UDGÅR - VI NÅEDE DET IKKE vejledning 26, deletime)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 10 - projektforløb 3 - SRO

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Der arbejdes med følgende kernestof:
- chromatografi (kapitel 7 i Basiskemi A)

Laboratoriearbejde :
- Bestemmelse af koffein med HPLC (laves på Kemisk Institut, Aarhus Universitet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 11 - syrer i sodavand

Der arbejdes med fælgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer, samt bjerrumdiagrammer
̶ kolorimetrisk og potentiometrisk titrering

Laboratoriearbejde:
- carbonsyre (vejledning 27 - demo)
- ascorbinsyres hydronolysegrad (vejledning 28)
- kolorimetrisk titrering (vejledning 29)
- potentiometrisk titrering (vejledning 30)
- potentiometrisk titrering af sodavand (vejledning 31)
- kemikerens egen sodavand (vejledning 32)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 12 - ølvidenskab

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne, alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere og phenoler
̶ kvalitative eksperimentelle metoder og separation

Laboratoriearbejde:
- oxidation af alkoholer (vejledning 33)
- alkoholers opløselighed i vand (vejledning 34)
- carbohydrater og Fehling (vejledning 35)
- basisopskrift til øl (vejledning 36)
- reaktioner med aldehyder og ketoner (vejledning 37)
- flaskning og carbonering (vejledning 38)
- destillation og bestemmelse af ethanolindhold (vejledning 39)
- måling af ethanolindhold (vejledning 40)
- esterdannelse (UDGÅR - VI NÅEDE DET IKKE, vejledning 41)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 13 - sker der noget (termodynamik)

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder

Der arbejdes med følgende kernestof:
termodynamiske tilstandsfunktioner; entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb

Eksperimentelt arbejde:
- simulering af kuldepose og selvvarmende kakaokop (vejledning 42)
- Hess' lov (vejledning 43)
- G, H og S for en opløselighedsreaktion (vejledning 44+45)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 14 - spektroskopi

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Der arbejdes med følgende kernestof:
- spektroskopisk identifikation ved hjælp af IR og 1H-NMR
- syntese

Laboratoriearbejde:
- syntese af ethylsalicylat (vejeldning 46)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb - projektforløb 5

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb 15 - reaktionskinetik

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ reaktionskinetik, herunder reaktionsorden, katalyse og hastighedskonstantens temperaturafhængighed

Laboratoriearbejde:
- reaktion mellem persulfat og iodid - kvalitativ del (vejledning 47a)
- reaktion mellem persulfat og iodid - kvantitativ del (vejledning 47b)
- aktiveringsenergi (vejledning 48)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb 16 - proteiner, fedtstoffer og lægemidler

Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende digitale værktøjer, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Laboratoriearbejde:
- denaturering af protein (vejledning 49)
- frie fedtsyrer i et fedtstof (vejledning 50)
- et fedtstofs indhold af dobbeltbindinger (vejledning 51)
- syntese af acetylsalicylsyre (vejledning 52)
- renhedsanalyse af acetylsalicylsyre (vejledning 53)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb 17 - kemi og kunst

Der arbejdes med følgende faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser inklusiv forbindelser med overgangsmetaller
̶ heterogene kemiske ligevægte og forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag

Laboratoriearbejde:
- kobberkomplekser (vejledning 54 - demo)
- calciumhydroxids opløselighedsprodukt (vejledning 55)
- fremstilling af pigmenter (vejledning 56 - demo)
- spottest (vejledning 57)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer