Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi A
|
Lærer(e)
|
Sif Sørensen
|
Hold
|
2022 KE/y (1y KE, 2y KE, 3y KE)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - hvad er kemi
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Laboratoriearbejde:
- reaktion mellem kobber og dibrom (vejledning 1a og 1b, forforsøg og eksperiment)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - fyrværkeri
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atommodel og orbitaler
̶ kemisk bindingsteori, herunder tilstandsformer, opløselighedsforhold for ionforbindelser
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, opbygning og egenskaber for ionforbindelser inklusiv forbindelser med overgangsmetaller
̶ fældnings- og redoxreaktioner
̶ kvalitative eksperimentelle metoder,
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Laboratoriearbejde:
– flammefarver (vejledning 2)
– funker (vejledning 3)
– stjernekastere (vejledning 4)
– kaffefløde (demo, vejledning 5)
– vingummibamse i nød (demo, vejledning 6)
– fremstilling og afbrænding af pyroteknisk blanding (vejledning 7)
– påvisning af ioner i forbrændingsprodukter (vejledning 8)
– bordbomber (demo, vejledning 9)
– røgsatser (demo, vejledning 10)
– knaldsats (demo, vejledning 11)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Forløb 3 - slik
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ formulere sig struktureret mundtligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Der arbejdes med følgende kernestof:
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ syre-basereaktioner
Laboratoriearbejde:
- salmiak (vejledning 13)
- pH i opløsninger af syrer og baser (vejledning 14)
Eleverne deltager med de to eksperimenter og spektrofotometri på orienteringsaften for kommende elever og deres forældre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - grundlæggende organisk kemi
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for carbonhydrider
̶ organiske reaktionstyper: substitution
Laboratoriearbejde:
- substitution i heptan (vejledning 15)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - projektforløb 1 - er plastic fantastisk
Frem mod projektforløb 1 arbejder vi med grundlæggende organisk kemi, og vi har særligt fokus på carbonhydrider og især alkaner.
Om projektforløbet 1 gælder:
Klassen besøger Navitas for at høre oplæg om plastik og lave eksperimentelt arbejde. På skolen arbejder vi med plastik som ressource i samarbejde med samfundsfag. Desuden læser vi om, hvordan plastik kan fremstilles, hvad der gør, at der findes forskellige typer af plastik samt hvorfor plastik ikke opløses i vand.
Problemformulering:
Hvilke negative konsekvenser er der ved produktion og brug af plastik?
For at svare på problemformuleringen skal I arbejde med nedenstående underspørgsmål:
Hvad er det grønne BNP? Hvordan udregnes det? Hvad menes med knappe ressourcer?
Beskriv hvad plastik er, og hvad der gør, at forskellige typer af plastik har forskellige egenskaber? Herunder skal I forklare, hvordan plastik kan fremstilles (husk reaktionsskemaer) og argumenter for, at plastik er svært nedbrydeligt i naturen.
Hvorfor kan plastik betragtes som en knap ressource. Hvad er negative eksternaliteter? Hvordan kan plastik opfattes som en negativ eksternalitet?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 - kemi og kager
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
Eksperimentelt arbejde:
- knaldgas (vejledning 16)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6 - kemi og kager - del 2
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder med inddragelse af gasser og opløsninger
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder fældningstitrering, vejeanalyse,
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Laboratoriearbejde:
- hævemidler (vejledning 17)
- tør du spise kagen? (vejledning 18)
- hævemidler igen (vejledning 19 - demo)
- saltindhold (vejledning 20)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7 - redoxreaktioner og batterier
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser inklusiv forbindelser med overgangsmetaller
̶ fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
Laboratoriearbejde:
- begynderredox (vejledning 21)
- mangans oxidationstal (vejledning 22)
- ståluld (vejledning 23)
- spændingsrækken (vejledning 24)
- Daniell element (vejledning 25 - UDGÅR; VI NÅEDE DEN IKKE)
- fremtidens genopladelige batterier (vejledning 26, besøg på Kemisk Institut, Aarhus Universitet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8 - hvor hurtigt går det
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ reaktionshastighed, herunder reaktionsorden og katalyse
Laboratoriearbejde:
- reaktion mellem et metal og syre (vejledning 27)
- reaktion mellem thiosulfat og syre (vejledning 28)
- lantolt (vejledning 29 - demo)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 9 - ligevægt
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder med inddragelse af gasser og opløsninger
̶ homogene kemiske ligevægte, og forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag
Laboratoriearbejde:
- forforsøg til indgreb i et ligevægtssystem (vejledning 24)
- indgreb i et ligevægtssystem (vejledning 25)
- bestemmelse af en ligevægtskonstant (UDGÅR - VI NÅEDE DET IKKE vejledning 26, deletime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 10 - projektforløb 3 - SRO
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Der arbejdes med følgende kernestof:
- chromatografi (kapitel 7 i Basiskemi A)
Laboratoriearbejde :
- Bestemmelse af koffein med HPLC (laves på Kemisk Institut, Aarhus Universitet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 11 - syrer i sodavand
Der arbejdes med fælgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer, samt bjerrumdiagrammer
̶ kolorimetrisk og potentiometrisk titrering
Laboratoriearbejde:
- carbonsyre (vejledning 27 - demo)
- ascorbinsyres hydronolysegrad (vejledning 28)
- kolorimetrisk titrering (vejledning 29)
- potentiometrisk titrering (vejledning 30)
- potentiometrisk titrering af sodavand (vejledning 31)
- kemikerens egen sodavand (vejledning 32)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb 12 - ølvidenskab
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne, alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere og phenoler
̶ kvalitative eksperimentelle metoder og separation
Laboratoriearbejde:
- oxidation af alkoholer (vejledning 33)
- alkoholers opløselighed i vand (vejledning 34)
- carbohydrater og Fehling (vejledning 35)
- basisopskrift til øl (vejledning 36)
- reaktioner med aldehyder og ketoner (vejledning 37)
- flaskning og carbonering (vejledning 38)
- destillation og bestemmelse af ethanolindhold (vejledning 39)
- måling af ethanolindhold (vejledning 40)
- esterdannelse (UDGÅR - VI NÅEDE DET IKKE, vejledning 41)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 13 - sker der noget (termodynamik)
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
Der arbejdes med følgende kernestof:
termodynamiske tilstandsfunktioner; entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb
Eksperimentelt arbejde:
- simulering af kuldepose og selvvarmende kakaokop (vejledning 42)
- Hess' lov (vejledning 43)
- G, H og S for en opløselighedsreaktion (vejledning 44+45)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb 14 - spektroskopi
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Der arbejdes med følgende kernestof:
- spektroskopisk identifikation ved hjælp af IR og 1H-NMR
- syntese
Laboratoriearbejde:
- syntese af ethylsalicylat (vejeldning 46)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb - projektforløb 5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb 15 - reaktionskinetik
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ reaktionskinetik, herunder reaktionsorden, katalyse og hastighedskonstantens temperaturafhængighed
Laboratoriearbejde:
- reaktion mellem persulfat og iodid - kvalitativ del (vejledning 47a)
- reaktion mellem persulfat og iodid - kvantitativ del (vejledning 47b)
- aktiveringsenergi (vejledning 48)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb 16 - proteiner, fedtstoffer og lægemidler
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ anvende digitale værktøjer, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Laboratoriearbejde:
- denaturering af protein (vejledning 49)
- frie fedtsyrer i et fedtstof (vejledning 50)
- et fedtstofs indhold af dobbeltbindinger (vejledning 51)
- syntese af acetylsalicylsyre (vejledning 52)
- renhedsanalyse af acetylsalicylsyre (vejledning 53)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb 17 - kemi og kunst
Der arbejdes med følgende faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Der arbejdes med følgende kernestof:
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser inklusiv forbindelser med overgangsmetaller
̶ heterogene kemiske ligevægte og forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag
Laboratoriearbejde:
- kobberkomplekser (vejledning 54 - demo)
- calciumhydroxids opløselighedsprodukt (vejledning 55)
- fremstilling af pigmenter (vejledning 56 - demo)
- spottest (vejledning 57)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb 18 - luft og løse ender
bestemmelse af en ligevægtskonstant
fedtstoffer og tilhørende eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53472068804",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53472068804",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53472068804"
}