Holdet 2022 MA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Cæcilie Norlyk Marcussen, Elisabeth Husum
Hold 2022 MA/z (1z MA, 2z MA, 3z MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte online-materialer til skriftlig eksamen
Titel 2 Intro
Titel 3 Tal og regneregler
Titel 4 Procent og rentesregning
Titel 5 Geometri og trigonometri
Titel 6 Analytisk geometri
Titel 7 Funktioner
Titel 8 Matematiske Friser
Titel 9 Statistik
Titel 10 Differentialregning
Titel 11 Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Titel 12 Komplekse tal
Titel 13 Vektorer
Titel 14 Marie Miljø
Titel 15 Vektorfunktioner
Titel 16 Integraler
Titel 17 Funktioner i to variable
Titel 18 Differentialligninger
Titel 19 Normalfordelingen i virkeligheden
Titel 20 Forberedelsesmaterialet: Sandsynlighedsregning
Titel 21 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte online-materialer til skriftlig eksamen

Det er tilladt at tilgå følgende på internettet under skriftlig eksamen:

Lærebog i matematik 1: https://laerebogimatematikstxa1.systime.dk/
Lærebog i matematik 2: https://laerebogimatematikstxa2.systime.dk/
Lærebog i matematik 3: https://laerebogimatematikstxa3.systime.dk/

Det er IKKE tilladt at tilgå noget som helst andet på nettet. Det vil blive betragtet som snyd og medføre bortvisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro

Introfilm om matematik og matematiks anvendelse:
https://www.youtube.com/watch?v=OmJ-4B-mS-Y
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tal og regneregler

Formål:
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Indhold:
Overslagsregning
Regnearternes hierarki
Symbolmanipulation
Ligefrem og omvendt poroportionalitet
Det udvidede potensbegreb
Ligningsløsning (algebraisk, grafisk, CAS)
Tilnærmet, eksakt og absolut værdi

Materialer:
Lærebog i matematik A1 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime, iBog.
Kapitel 1: Tal og regneregler
Ligninger eller ej: https://mbscience.dk/fag/aktivitetsrum/ligning/cG9zdDo0Mjk=
Sandt udsagn: https://mbscience.dk/fag/aktivitetsrum/ligning/cG9zdDoxMTcw
Sande udsagn eller ej: https://mbscience.dk/fag/aktivitetsrum/ligning/cG9zdDoxMTY4
Uendelighedsbegrebet: https://www.youtube.com/watch?v=Vp570S6Plt8&t=180s

Særlige fokuspunkter:
Vægten er lagt på at lære at læse den nye bog og lære om sandhedsbegrebet i matematik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Procent og rentesregning

Formål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

Indhold:
Absolut og relativ ændring
Renteformel
Opsparings- og gældsannuitet

Materialer:
Lærebog i matematik A1 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime, iBog
Kapitel 2: Procent og rentesregning
2.1 - 2.6

https://www.jyskebank.dk/produkter/ung/laan
https://www.jyskebank.dk/produkter/laan/regnlaan

Metode:
Her er anvendt autentisk datamateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Geometri og trigonometri

Formål:
– opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Indhold (ikke kernestof):
Pythagoras' sætning
Cos, sin og tan i den retvinklede trekant og i den generelle trekant

Materialer:
Lærebog i matematik A1 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime, iBog
Kapitel 3: Geometri og trigonometri
https://kalliope.org/en/text/andersen2001091301

Metode:
Fokus på bevisførelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Analytisk geometri

Formål:
– opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

Indhold:
Linje
Cirkel
Skæringer
Afstandsberegninger

Materialer:
Lærebog i matematik A1 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime
Kapitel 4: Analytisk geometri

Metode:
Fokus på CAS i form af tegneprogrammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Funktioner

Funktioner

Formål:
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
– læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog

Indhold:
Funktionsbegrebet
Sammensat funktion
Stykkevist  defineret funktion
Invers funktion
Karakteristiske egenskaber og grafiske forløb:
   lineære funktioner
   polynomier
   eksponentialfunktion
   potensfunktion
   logaritmefunktion
   trigonometriske funktion
Modellering som matematisk metode
Regression (anvendt)
   lineær, eksponentiel, potens og polynomiel
   usikkerhed og residualplot

Materialer:
Lærebog i matematik A1 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime, iBog
Kapitel 5: Funktioner
Kapitel 6: Funktionsklasser
Kapitel 7: Modeller med funktioner
https://kalliope.org/da/text/andersen2001091301

Metode:
Her er anvendt autentisk datamateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Matematiske Friser

Foredraget omhandlede matematiske friser, deres definition og vigtige sætninger. Bl.a. sætningen  Conway–Coxeter's sætning.

Foredraget involverede diskret matematik ,matematikhistorie og bevistypen modstridsbevis.

https://www.au.dk/samarbejde/samarbejde-med-skoler-og-gymnasier/livestreaming-af-forelaesninger-til-gymnasieskolerne/matematiske-friser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Statistik

Statistik

Formål:
– anvende statistiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Indhold:
Diskret og grupperet data
Grafisk præsentation
Stikprøve
Empiriske statistiske deskriptorer

Materialer:
Lærebog i matematik A1 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime, iBog
Kapitel 8: Deskriptiv statistik

Metode:
Her er anvendt autentisk datamateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Differentialregning

Formål:
– anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Indhold:
Differentialkvotient
Væksthastighed
afledet funktion
lineære funktioner
   polynomier
   eksponentialfunktion
   potensfunktion
   logaritmefunktion
Regneregler for differentiation (sum,  differens, produkt, sammensat funktion)
Monotoniforhold
Ekstrema
Optimering
Modellering
De trigonometriske funktioner

Materialer:
Lærebog i matematik A2 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime, iBog
Kapitel 1: Mere om funktioner
Kapitel 2: Grænseværdi og kontinuitet
Kapitel 3: Differentialregning (ikke beviserne for regneregler)
Kapitel 4: Monotoni (uden krumningsforhold)
Kapitel 5:  Anvendelser af differentialregning
Kapitel 6: De trigonometriske funktioner

Metode: vægt på deduktive metoder og bevisførelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kombinatorik og sandsynlighedsregning

Forløbets indhold og fokus
Vi gennemgik de grundlæggende emner indenfor kombinatorik, herunder permutationer og kombinationer.


Faglige mål
Anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
Anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder

Kernestof
Kombinatorik
Grundlæggende sandsynlighedsregning
Sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel
Binomialfordeling og normalfordeling
Konfidensintervaller
Hypotesetest i binomialfordelingen

– begreber og metoder fra diskret matematik (supplerende stof)

Anvendt materiale
Lærebog i matematik A2 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime, iBog
Kapitel 7: Kombinatorik
7.1 Om mængder
7.2 Permutationer
7.3 Kombinationer
Kapitel 8
8.1 Udfaldsrum og sandsynligheder
8.2 Hændelser
8.3 Stokastisk variabel
8.4 Binomialfordelingen
8.5 Normalfordelingen
8.6 Approksimation af binomialfordeling med normalfordeling
8.7 Binomialrest
8.8 Konfidensinterval for andel p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Komplekse tal

https://math.au.dk/samarbejde/besoegsservice/gymnasier/foredrag/komplekse-tal

Lokaler:
Aud. G1 (1532 – 116) Kl. 08:30 – 12:00
Koll G3 (1532 – 218) Kl. 12:00 – 13:00

Program:
8:30-9:30 oplæg ved Christian om komplekse tal
9:30-10:00 pause
10:00-11:00 opgaver til oplæg om komplekse tal ved Christian
11:00-11:30 pause (eventuelt frokost)
11:30-12:00 oplæg om introduktion til studiet ved Emma
12:00-12:30 rundvisning på instituttet ved Emma
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Vektorer

Vektorer
Formål:
– opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Indhold:
Vektorer i to dimensioner
Koordinatsæt
Skalarprodukt
Determinant
Projektion
Vinkler
Areal

Materialer:
Lærebog i matematik A2 STX, Morten Brydensholdt & Grete Ridder Ebbesen, Systime, iBog
Kapitel 9: Vektorer

Metode:
Særligt fokus på vekselvirkning mellem tegning og beregning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Marie Miljø

Projekt: Marie Miljø

Emnet er vektorer

Materialer:
MAT B htx, Systime, iBog, 5.12.1 Projektopgave: Marie Miljø, https://matbhtx.systime.dk/?id=243
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Vektorfunktioner

Vektorfunktioner
Dette forløb havde fokus på tid/sted-overvejelser, hastighed og acceleration.
Der blev lavet et projekt med Agnesis' heks.

Formål:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Indhold:
– vektorfunktioner
- grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse
- anvendelser af vektorfunktioner


Materialer:
Mat A2, kapitel 10, Systime
10.1 Vektorfunktion
10.2 Differentiation af vektorfunktion
10.3 Kurveundersøgelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Integraler

Integraler
Forløbet har fokus på matematisk ræsonnement.
Der er udarbejdet et projekt hvor volumenet af et selvvalgt objekt blev præsenteret.

Formål:
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Indhold:
– stamfunktioner
- ubestemte og bestemte integraler
- sammenhængen mellem areal og stamfunktion
- regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution
- anvendelser af integraler

– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

Materialer:
Materialer:
Mat A3, kapitel 1-2, Systime, 2019, 2. udgave, 1. oplag

Kapitel 1. Stamfunktion og integral
1.1 Stamfunktioner
1.2 Det ubestemte integral
1.3 Regneregler for ubestemte integraler
1.4 Integration ved substitution
1.5 Det bestemte integral
1.6 Areal og stamfunktion (Bevis for sætning 1.6.1 fra Mat A3, 2. oplag, Systime 2019 s. 26-29) (se lektion 7/11) /Cæ
1.7 Mere om arealer
1.8 Volumen
1.9 Kurvelængder (uden bevis)
1.10 Uegentlige integraler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Funktioner i to variable

Funktioner i to variable
I dette forløb var det primære fokus på anvendelse af GeoGebra til at visualisere forskellige problemstillinger indenfor funktioner af to variable. Herunder sammenhængen mellem og forskellen på koordinatsystemet i 2D og i 3D.

Formål:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af funktioner af to variable
(det er begrænset, hvor meget problemløsning vi har nået /Cæ)
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Indhold:
– funktioner af to variable
- partielle afledede
- grafisk forløb, herunder niveaukurver

Materialer:
Note om beviset for tangentplanens ligning (EH)
Mat A3, Systime
Kapitel 3. Funktioner i to variable
3.1 Indføring
3.2 Graf, snitfunktioner og konturplot
3.3 Partielle afledede
3.4 Tangentplan
3.5 Gradient
3.6 Ekstrema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Differentialligninger

Differentialligninger
Dette forløb havde fokus på matematisk modellering.
Der blev lavet en projektrapport med fokus på opstilling af differentialligninger i en autentisk kontekst.

Formål:
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende forskellige metoder til løsning af differentialligninger
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Indhold:
– lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
–modellering med anvendelse af afledet funktion.
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.


Materialer:
Kapitel 2. Differentialligninger
2.1 Grundlæggende begreber
2.2 Retningsfelter
2.3 Løsning ved kvadratur
2.4 Lineær 1. ordens differentialligning
2.5 Ligningerne y'=ky og y'=b-ay
2.6 Separation af de variable
2.7 Den logistiske ligning y'=(b-ay)y
2.8 Uhæmmet og hæmmet vækst
2.9 Opstilling af differentialligninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Normalfordelingen i virkeligheden

Normalfordelingen
Dette forløb har fokus på normalfordelingen, med udgangspunkt i data fra virkeligheden.

Formål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog

Indhold:
– normalfordeling
–invers funktion
– bearbejdning af autentisk datamateriale
- Grafen for at grafen for f skifter mellem konveks og konkav i x=μ±σ
- Middelværdien og spredningen af normalfordelingen
- P(X≤a)=Φ((a-μ)/σ)
- Et fraktilplot er en ret linje

Materialer:
Egen note.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forberedelsesmaterialet: Sandsynlighedsregning

Indhold:
Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion
Regning med sandsynligheder
Betinget sandsynlighed
Loven om total sandsynlighed
Bayes’ sætning
Mere om Bayes’ sætning og loven om total sandsynlighed

Materialer:
Note fra UVM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer