Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Andreas Hermansen, Andreas Riis Mandrup
|
Hold
|
2022 MU/b (1b MU, 2b MU, 3b MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til musik A
Rytmeøvelsen What a Funky Sound in Here
Elevpræsentationer i Onenote
Fælles Brainstorm på forventninger til sammenspil på Musik A
Afklarende teorispørgsmål
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sammenspil 1
Første lektion: Introduktion til sammenspil - hvordan bliver sammenspil godt for alle? Vi spillede Leonard Cohens ". Hallelujah" og Coldplays "The Scientist".
Lektion 2-3: Eleverne fik lov til selv at vælge numre helt frit. Vi spillede John Mayers "New Light" og Daft Punk: "Get Lucky".
Der blev også tid til et kursus i kabelpleje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Musikanalyse: Form
Introduktion til formanalyse via Musikipedia.
Forløbet med afsluttet med to lektioners projekt om Henrik Marstals Hitskabelonen, hvor eleverne undersøgte om en række nyere popsange fra 2010'erne levede op til skabelonen. Som en del af forløbet blev der lavet en aflevering med formanalyse af Gavin DeGraws: "Chariot"
I hvert modul blev der også brugt tid på at komme igennem indledende rytmelærer med digedage fra helnoder til 16.dele, inklusive bindebuer, punkteringer og trioler. Rytmeforløbet blev afsluttet med en videoaflevering, hvor eleverne i par læste udvalgte rytmer op af varierende sværhedsgrad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Introduktion til stemmen
Mundtlig og praktisk introduktion til Cathrine Sadolins funktioner som et redskab til arbejde med stemmen.
Vi sang kanon: æblemand, I like the flowers, Hvem har malet himlen blå.
Derudover gjorde vi klar til Luciaoptog og sang Luciasangen og to sange der skulle synges til fællessangsbegivhed på skolen: Jul i Angora og Jul på Vesterbro. Tre elever på holdet var band til fællessang.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Musikanalyse: Sound
Introduktion til soundanalyse via Rockmusik i tid og rum og Mathias Achermanns videointroduktion med lydeksempler.
Som en del af forløbet lavede eleverne en soundanalyse (inklusiv soundboks) af en af de tre versioner af Beatles "Come Together" som er beskrevet Rockmusik i tid og rum. Der blev også udarbejdet en ordliste med centrale soundbegreber og -effekter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Børnemusicalen Regnbuelandet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Musikcamp på Testrup Højskole
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Musikanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forårskoncert
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Afslutning på 1g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlig musik - groove
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Projektforløb 4 - Innovation
I forløbet arbejder holdet med podcast-produktion og laver som produkt til Projektforløb 4 en podcast på Musikcampen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Groove-analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Musikvidenskabssamarbejde 2024
Holdet får i dette forløb sammenspilsundervisning af KA-studerende fra Musikvidenskab, Aarhus Universitet.
Eleverne besøger første gang Musikvidenskab som en del af karrierelæringen, og slutter af med en koncert for hinanden på Egaa Gymnasium.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forårskoncert
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Opstart
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Fællessange og anbefalinger 3g
Fællessang og anbefalinger er blevet fordelt ud over hele året. Listen er ikke komplet. Læreren har desværre glemt at få skrevet nogle af sangene ned
Eleverne har selv prøvet at stå for en fællessang hver
Eleverne har medbring en såkaldt "Ugens anbefaling" to gange hver i løbet af året: En værk de har anbefalet til resten af holdet.
Fællessange:
Brusende toner
Septembers himmel er så blå
Tue Vest: Hvad tænker Ingrid på
Hold håbet op
Imagine
Vær Velkommen
Bella Ciao
Undertiden
Bellmann: Nu er jord og himmel stille
Danse i måneskin
Gi os lyset tilbage
Billy Joel: Vienna
Frihedens lysdøgn
Er Vesterhavet vest nok
Sensommervise
Let it be
John Mayer: Who Says
Nydningen
War is over
Mary Boy Chile
Whiskey in the jar
Slovakisk folkesang: A ja taka dzivecka
Finsk fællessang: Myrskyluodon Maija
Den blå anemone
Don’t look back in Anger
Ugens anbefalinger
David: Milan Allé
David: Sting: Shape of my heart
Villads: Phlake: Gimme the Keys
Sofie: A-ha: Lifelines
Andreas: Line Riders Beethovens 5th
Rasmus: Jamiroquai: If I like it, I do it
Aprilia: Leonard Cohen: The Partisan
Marius: Jakob Bro: Starting Point
Sofus: Jacob Collier: Dont you worry bout a thing
Jonathan: Tears Dry on their own
Liszt: Liebestraum No. 3, Notturno
Magnus: Rammstein: Benzin
Sarah: Earth, Wind and fire: Got to get you into my life
Elvira: Yebba: October Sky
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Skriftlig musik - opsamling på 2g
Eksamensarrangement: Ung Kniv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Operation SYNG
Tre korværker og fælles dag på Risskov Gymnasium
Flammer Rammer
Omvendt
På Kanten af ingenting
Alle tre fra årets SYNG-hæfte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Klassiske formtyper
Menuet
Rondo
Sonatesatsform
Menuet:
Formanalyse af Menuetten til Mozarts "Eine Kleine Nachtmusik", der inddrager bemærkninger til
○ melodi
○ instrumentering og satsteknik
○ dynamik
○ tonalitet
Ekstra perspektiv
Bachs dobbeltmenuet i g-mol
Rondo
Formanalyse af 1. satsen af Vivaldis efterår
1. Beskriv og forklar formen. Hvis det er en rondo, hvad
karakteriserer da denne form. Er der eventuelt nogle afvigelser fra hvad man
kunne forvente .. etc.
2. Er ritornellet i rondoen altid i samme toneart eller moduleres der? (dvs. er der
tale om en modulerende rondo?)
3. Beskriv det musikalske tema som det præsenteres i første ritornel: Hvordan er det bygget op, i hvilke dele vil du inddele det?
4. Kommenter et udvalgt ritornel og/eller en episode (et
soloafsnit) og sammenlign det med temaet. Analysere det harmoniske materiale i et afsnit af musikken.
Beskriv hvad der foregår: Hvordan adskiller den udvalgte ritornel/episode sig
fra det første ritornel (temaet) - hvilket tematisk materiale benyttes - hvilken
idé benytter komponisten - er der nogle harmoniske spidsfindigheder?
Hvad er tonearten i henholdsvis temaet og i ritornellet & episoden?
5. Hvilke elementer i værket er typiske for barokken/? Altså: beskriv typiske
stiltræk i værket. Hvad er en koncert?
Sonatesatsform
Formanalyse af 1. satsen til Eine Kleine Nachtmusik
Fokus på fagbegreber
• Form
• Melodi, tema
• Karakter
• Satsopbygning
• Homofoni
• Polyfoni
• Orgelpunkt
• Antifoni
• Klang
Tonalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Sammenspil i grupper
Tre mindre grupper
Benspænd: Hvordan kan man vise vokale færdigheder til eksamen?
A - Wolfpeck/Autumn Leaves/John Mayer: Wild Blue
B Første dag - Benjamin Hav og Augusta
C Ukendt Land - Blæst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Pop/rock - de sidste dele
Treklangsmedstemmer og vippeakkorder
Oplæg og deres placeringer
Mere bas (kvint og oktavveksel mm)
Særlige begivenheder
Slutninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Eksamensemne: Pop
Eksamensemnet bygger oven på forløb om Rockmusik i 1g og popmusik og modalharmonik i 2g
Analyser og fremlæggelser af de to projektnumre fra Pop-bogen med inddragelse af udvalgte eksterne faktorer. Undervisningen var strukturereret som et projektforløb.
A Dua Lipa: Don't start now
B Charlie XCX Femmebot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Musikcamp
Alle tre musikstudieretningsklasser tog i år på en weekendtur til Testrup Højskole
Eleverne fordelte sig på en række forskellige workshops, spillede koncert om aftenen og var til jazzhistorieforedrag med live-versioner af de historiske nedslag, der strakte sig fra Scott Joplins ragtime over New Orleans Jazz, til swing, bigband, bebop, cool jazz, modal jazz, fusionsjazz til i dag.
Workshops handlede om
-Rotationssammenspil
-Musikalsk produktion
-Dans
-Begynderviolin
-Begynderguitar
-Musik og levende billeder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Sammenspil i eksamensgrupper
Sammenspil i mulige eksamensgrupper
Desuden en lektion med rotationssammenspil
Gruppe 1
Nephew: At dø er at rejse
Gruppe 2
Minds of 99: Guldregn
Gruppe 3
Red Hot Chili Peppers: Can't Stop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Frem mod eksamen
Repetition og forårskoncert
Forårskoncert
Jeg tænker på dig: marvelous mosell
Rammstein: Mein Teil
Katy Perry: California Gurls
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53484322331",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53484322331",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53484322331"
}