Holdet 2022 MU/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Andreas Hermansen, Andreas Riis Mandrup
Hold 2022 MU/b (1b MU, 2b MU, 3b MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til musik A
Titel 2 Sammenspil 1
Titel 3 Musikanalyse: Form
Titel 4 Introduktion til stemmen
Titel 5 Musikanalyse: Sound
Titel 6 Børnemusicalen Regnbuelandet
Titel 7 Musikcamp på Testrup Højskole
Titel 8 Musikanalyse
Titel 9 Forårskoncert
Titel 10 Afslutning på 1g
Titel 11 Skriftlig musik - groove
Titel 12 Projektforløb 4 - Innovation
Titel 13 Groove-analyse
Titel 14 Musikvidenskabssamarbejde 2024
Titel 15 Forårskoncert
Titel 16 Pop-musik og Modalharmonik (Musikemne)
Titel 17 Opstart
Titel 18 Fællessange og anbefalinger 3g
Titel 19 Skriftlig musik - opsamling på 2g
Titel 20 Operation SYNG
Titel 21 Klassiske formtyper
Titel 22 Sammenspil i grupper
Titel 23 Pop/rock - de sidste dele
Titel 24 Eksamensemne: Pop
Titel 25 Musikcamp
Titel 26 Sammenspil i eksamensgrupper
Titel 27 Frem mod eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til musik A

Rytmeøvelsen What a Funky Sound in Here
Elevpræsentationer i Onenote
Fælles Brainstorm på forventninger til sammenspil på Musik A
Afklarende teorispørgsmål
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sammenspil 1

Første lektion: Introduktion til sammenspil - hvordan bliver sammenspil godt for alle? Vi spillede Leonard Cohens ". Hallelujah" og Coldplays "The Scientist".

Lektion 2-3: Eleverne fik lov til selv at vælge numre helt frit. Vi spillede John Mayers "New Light" og Daft Punk: "Get Lucky".

Der blev også tid til et kursus i kabelpleje
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Musikanalyse: Form

Introduktion til formanalyse via Musikipedia.
Forløbet med afsluttet med to lektioners projekt om Henrik Marstals Hitskabelonen, hvor eleverne undersøgte om en række nyere popsange fra 2010'erne levede op til skabelonen. Som en del af forløbet blev der lavet en aflevering med formanalyse af Gavin DeGraws: "Chariot"

I hvert modul blev der også brugt tid på at komme igennem indledende rytmelærer med digedage fra helnoder til 16.dele, inklusive bindebuer, punkteringer og trioler. Rytmeforløbet blev afsluttet med en videoaflevering, hvor eleverne i par læste udvalgte rytmer op af varierende sværhedsgrad.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Introduktion til stemmen

Mundtlig og praktisk introduktion til Cathrine Sadolins funktioner som et redskab til arbejde med stemmen.

Vi sang kanon: æblemand, I like the flowers, Hvem har malet himlen blå.
Derudover gjorde vi klar til Luciaoptog og sang Luciasangen og to sange der skulle synges til fællessangsbegivhed på skolen: Jul i Angora og Jul på Vesterbro. Tre elever på holdet var band til fællessang.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Musikanalyse: Sound

Introduktion til soundanalyse via Rockmusik i tid og rum og Mathias Achermanns videointroduktion med lydeksempler.
Som en del af forløbet lavede eleverne en soundanalyse (inklusiv soundboks) af en af de tre versioner af Beatles "Come Together" som er beskrevet Rockmusik i tid og rum. Der blev også udarbejdet en ordliste med centrale soundbegreber og -effekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musikcamp på Testrup Højskole

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Musikanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forårskoncert

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Afslutning på 1g

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Projektforløb 4 - Innovation

I forløbet arbejder holdet med podcast-produktion og laver som produkt til Projektforløb 4 en podcast på Musikcampen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Groove-analyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Musikvidenskabssamarbejde 2024

Holdet får i dette forløb sammenspilsundervisning af KA-studerende fra Musikvidenskab, Aarhus Universitet.

Eleverne besøger første gang Musikvidenskab som en del af karrierelæringen, og slutter af med en koncert for hinanden på Egaa Gymnasium.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Opstart

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Fællessange og anbefalinger 3g

Fællessang og anbefalinger er blevet fordelt ud over hele året. Listen er ikke komplet. Læreren har desværre glemt at få skrevet nogle af sangene ned

Eleverne har selv prøvet at stå for en fællessang hver
Eleverne har medbring en såkaldt "Ugens anbefaling" to gange hver i løbet af året: En værk de har anbefalet til resten af holdet.

Fællessange:
Brusende toner
Septembers himmel er så blå
Tue Vest: Hvad tænker Ingrid på
Hold håbet op
Imagine
Vær Velkommen
Bella Ciao
Undertiden
Bellmann: Nu er jord og himmel stille
Danse i måneskin
Gi os lyset tilbage
Billy Joel: Vienna
Frihedens lysdøgn
Er Vesterhavet vest nok
Sensommervise
Let it be
John Mayer: Who Says
Nydningen
War is over
Mary Boy Chile
Whiskey in the jar
Slovakisk folkesang: A ja taka dzivecka
Finsk fællessang: Myrskyluodon Maija
Den blå anemone
Don’t look back in Anger

Ugens anbefalinger
David: Milan Allé
David: Sting: Shape of my heart
Villads: Phlake: Gimme the Keys
Sofie: A-ha: Lifelines
Andreas: Line Riders Beethovens 5th
Rasmus: Jamiroquai: If I like it, I do it
Aprilia: Leonard Cohen: The Partisan
Marius: Jakob Bro: Starting Point
Sofus: Jacob Collier: Dont you worry bout a thing
Jonathan: Tears Dry on their own
Liszt: Liebestraum No. 3, Notturno
Magnus: Rammstein: Benzin
Sarah: Earth, Wind and fire: Got to get you into my life
Elvira: Yebba: October Sky
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Skriftlig musik - opsamling på 2g

Eksamensarrangement: Ung Kniv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Operation SYNG

Tre korværker og fælles dag på Risskov Gymnasium

Flammer Rammer
Omvendt
På Kanten af ingenting

Alle tre fra årets SYNG-hæfte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Klassiske formtyper

Menuet
Rondo
Sonatesatsform

Menuet:
Formanalyse af Menuetten til Mozarts "Eine Kleine Nachtmusik", der inddrager bemærkninger til
○ melodi
○ instrumentering og satsteknik
○ dynamik
○ tonalitet

Ekstra perspektiv
Bachs dobbeltmenuet i g-mol

Rondo
Formanalyse af 1. satsen af Vivaldis efterår

1. Beskriv og forklar formen. Hvis det er en rondo, hvad
karakteriserer da denne form. Er der eventuelt nogle afvigelser fra hvad man
kunne forvente .. etc.

2. Er ritornellet i rondoen altid i samme toneart eller moduleres der? (dvs. er der
tale om en modulerende rondo?)

3.  Beskriv det musikalske tema som det præsenteres i første ritornel: Hvordan er det bygget op, i hvilke dele vil du inddele det?

4. Kommenter et udvalgt ritornel og/eller en episode (et
soloafsnit) og sammenlign det med temaet. Analysere det harmoniske materiale i et afsnit af musikken.
Beskriv hvad der foregår: Hvordan adskiller den udvalgte ritornel/episode sig
fra det første ritornel (temaet) - hvilket tematisk materiale benyttes - hvilken
idé benytter komponisten - er der nogle harmoniske spidsfindigheder?
Hvad er tonearten i henholdsvis temaet og i ritornellet & episoden?
5. Hvilke elementer i værket er typiske for barokken/? Altså: beskriv typiske
stiltræk i værket. Hvad er en koncert?

Sonatesatsform
Formanalyse af 1. satsen til Eine Kleine Nachtmusik
Fokus på fagbegreber
• Form
• Melodi, tema
• Karakter
• Satsopbygning
• Homofoni
• Polyfoni
• Orgelpunkt
• Antifoni
• Klang
Tonalitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Sammenspil i grupper

Tre mindre grupper
Benspænd: Hvordan kan man vise vokale færdigheder til eksamen?

A - Wolfpeck/Autumn Leaves/John Mayer: Wild Blue

B Første dag - Benjamin Hav og Augusta

C Ukendt Land - Blæst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Eksamensemne: Pop

Eksamensemnet bygger oven på forløb om Rockmusik i 1g og popmusik og modalharmonik i 2g

Analyser og fremlæggelser af de to projektnumre fra Pop-bogen med inddragelse af udvalgte eksterne faktorer. Undervisningen var strukturereret som et projektforløb.

A Dua Lipa: Don't start now

B Charlie XCX Femmebot
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Musikcamp

Alle tre musikstudieretningsklasser tog i år på en weekendtur til Testrup Højskole

Eleverne fordelte sig på en række forskellige workshops, spillede koncert om aftenen og var til jazzhistorieforedrag med live-versioner af de historiske nedslag, der strakte sig fra Scott Joplins ragtime over New Orleans Jazz, til swing, bigband, bebop, cool jazz, modal jazz, fusionsjazz til i dag.

Workshops handlede om
-Rotationssammenspil
-Musikalsk produktion
-Dans
-Begynderviolin
-Begynderguitar
-Musik og levende billeder
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Sammenspil i eksamensgrupper

Sammenspil i mulige eksamensgrupper
Desuden en lektion med rotationssammenspil

Gruppe 1
Nephew: At dø er at rejse

Gruppe 2
Minds of 99: Guldregn

Gruppe 3
Red Hot Chili Peppers: Can't Stop
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Frem mod eksamen

Repetition og forårskoncert

Forårskoncert
Jeg tænker på dig: marvelous mosell
Rammstein: Mein Teil
Katy Perry: California Gurls
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer