Holdet 2022 SP/1g SP1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Tina Agnete Lynge Kristensen
Hold 2022 SP/1g SP1 (1g SP1, 2g SP1, 3g SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introducción a España
Titel 2 Identidades - jóvenes de América Latina
Titel 3 España - su cultura y su gente (eks)
Titel 4 México - un pais de contrastes
Titel 5 Colombia - realidad y estereotipos (eks)
Titel 6 El Fútbol en España y Argentina (eks)
Titel 7 El pasado difícil de España (eks)
Titel 8 Opsamling og repetion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introducción a España



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identidades - jóvenes de América Latina

Forløbet er en introduktion til forskellige unges tilværelse i Latinamerika. Vi arbejder med Chile og Argentina og de udfordringer unge møder - herunder uddannelsesmuligheder, kønsroller og homoseksuelles rettigheder.

Materiale:

Mikkelsen og Riismøller: La identidad contrastada, Gyldendal, 2013: Chile - el país de Nicolas + Nicolas un joven apasionado ; El país de Mariángeles: Argentina + Mariángeles, una chica diferente.

Det argentinske kvindeoprør, DR 28.august, 2017 (23 min)

Fabrizios første gang, 2025 (Argentina), Filmcentralen, 16 min.

Liv Raahauge-Pedersen: kampen for abortrettigheder ruller med dominoeffekt gennem Latinamerika, Verdens bedste nyheder, marts, 2022 https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/kampen-for-abortrettigheder-ruller-med-dominoeffekt-over-latinamerika/


El país de Nicolas  https://quizlet.com/81315618/el-pais-de-nicolas-chile-flash-cards/?i=3xj7u&x=1jqt

Nicolas un joven apasionado https://quizlet.com/444454164/nicolas-de-chile-flash-cards/?i=3xj7u&x=1jqt

El pais de Mariángeles https://quizlet.com/723733658/el-pais-de-mariangeles-flash-cards/?i=3xj7u&x=1jqt

Mariángeles https://quizlet.com/431135378/mariangeles-flash-cards/?i=3xj7u&x=1jqt

Forløbet udgør ca. 10 % af den samlede 3-årige undervisningstid

HJÆLPEMIDLER
Følgende hjemmesider må tilgås under terminsprøve, skriftlig og mundtlig eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
MinLæring: https://minlaering.dk/dashboard
Quizlet'er knyttet til EG22 sp1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 España - su cultura y su gente (eks)

FORMÅL & INDHOLD
I forløbet arbejder vi med forskellige aspekter af den spanske kultur og dens traditioner, herunder 'at gå i byen' og 'las fiestas populares'. I forløbet laver eleverne en video om hver deres "fiesta popular":

Kernestof

España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al.:
"Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" s. 16-19
"Jóvenes adictos a las tradiciones: hacer castells es adrenalina pura" s. 88-90.

Ya Vamos" (2023) af Gavilán, M. F. & Arfaoui, L. Colombus:
- "Las fiestas más populares en España" s. 162-164 (Las Fallas en Valencia, San Fermín en Pamplona, La Feria de Abril, La Tomatina en Buñol)

Anne og Anders: splittelse og forsoning i Spanien, DR 1 (fra 18:00 - 36:00 https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-anders-i-europa_-splittelse-og-forsoning-i-spanien_323501  


Supplerende tekster

"I byen på spansk", "Fiesta rimer på fare" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 8-11;26-29;78-83

- Daniel Sánchez Arévalo, Diecisiete, Netflix 2019,
- Fernando León de Aranoa: El buen patrón, 2021


LINKS:
- http://www.videoele.com/A1-Comunidades-autonomas.html - La geografía de España - Las autonomías



HJÆLPEMIDLER
Følgende hjemmesider må tilgås under terminsprøve, skriftlig og mundtlig eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
MinLæring: https://minlaering.dk/dashboard
Quizlet'er knyttet til 3gsp1 2022: https://quizlet.com/join/87uqNGWUf?i=3xj7u&x=1bqt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 México - un pais de contrastes

México – un país de contrastes

I forløbet arbejder vi México og landets mange aspekter. Vi ser på faktuelle forhold ang. befolkning og geografi, Narcocorridos som kulturelt udtryk for landets problemer med narkokarteller; traditioner som El día de Los Muertos, kunstnere som Frida Kahlo og kønsroller i opbrud.
Målet er at give et billede af Mexicos rige kultur uden at fokusere entydigt på stereotyper. Forløbet udgør ca. 10 % af den samlede holdnorm


Materiale

Kort tekst om narcocorridos og BuKnas de Culiacán af TL

Edgar Quinteros band BuKanas de Culiacán, Trailer til Narco Cultura https://www.youtube.com/watch?v=KiqzVnA5uLE

Zambrano & Clausen: Tapas, Kaleidoscope, 2001: cap. 14: México, El día de los muertos I
Bascuñan, Østergaard & Højgaard: Viva la vida, L & R, 2017: El mexicano ama fiestas s. 217

Om El Día de los Muertos  https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=O1q0e2AN4V4

Bascuñan, Østergaard & Højgaard: Viva la vida, L & R, 2017: ‘Frida, una artista mexicana’ s. 199-203.

Riismøller & Mikkelsen, La identidad contrastada, Gyldendal 2013: Aby - contra las convenciones.

Streetfood Latin America, Oaxaca Mexico, Netflix

HJÆLPEMIDLER
Følgende hjemmesider må tilgås under terminsprøve, skriftlig og mundtlig eksamen:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
MinLæring: https://minlaering.dk/dashboard
Quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Colombia - realidad y estereotipos (eks)


Forløbet:

I forløbet arbejder vi med Colombia. Vores fokus er de stereotyper, som omgiver landet og hvordan colombianerne forholder sig til dem.
Eleverne skal gennem forløbet blive bevidste om stereotypernes magt og få et indblik i den mere nuancerede virkelighed bagved.


Materiale:

Mikkelsen & Riismøller: La identidad contrastada, Gyldendal, 2013: El país de Mario

Narcos, Netflix: Episode 1 (20 min)

Tess Topholm i Spansklærerforeningens blad Rodrigo, januar 2017: Oh, blanca navidad

Sebastián Escobar: “Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix”, El Pais, 2016. (tekst fra Delprøve 1)

Horisont: Pablo Escobars flodheste https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-pablo-escobars-flodheste-_-colombias-groteske-udfordring_408232

Chimamanda Ngozi: The single story https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story

El País Colombia, 20. Febrero, 2016: 10 estereotipos sobre los colombianos que no se corresponden con la realidad  https://verne.elpais.com/verne/2016/02/20/mexico/1455973671_458019.html

Musik: Lido Pimienta: Eso que tu haces & Nada: https://www.youtube.com/watch?v=2azy1D-yyWc og https://www.youtube.com/watch?v=Cje1mE92Ymg

Film: Maria llena eres de gracia

Quizlet El país de Mario https://quizlet.com/dk/664020242/chile-el-pais-de-nicolas-flash-cards/?i=3xj7u&x=1jqt

Quizlet El narcotráfico https://quizlet.com/450664918/el-narcotrafico-flash-cards/?i=3xj7u&x=1jqt

Quizlet Maria llena eres de gracia https://quizlet.com/25496484/maria-llena-eres-de-gracia-flash-cards/?i=3xj7u&x=1jqt


HJÆLPEMIDLER
Følgende hjemmesider må tilgås under terminsprøve, skriftlig og mundtlig eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
MinLæring: https://minlaering.dk/dashboard
Quizlet'er knyttet til 3gsp1 2022: https://quizlet.com/join/87uqNGWUf?i=3xj7u&x=1bqt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 El Fútbol en España y Argentina (eks)

Forløbet sætter fokus på fodbold og fankultur, herunder dens identitetsskabende og politiske rolle i Spanien og Argentina.
Forløbet udgør ca. 10% af den samlede holdnorm


KERNESTOF:
Ya Vamos: El partido más importante, cap. 9A + 9B
Kloch & Tønner: España mañana: “Quiero ser futbolista”, Systime, 2022
Ole Bendtzen: ’Fodbold er Gud’, 2010, Filmcentralen, 53 min.
Duolingo Podcast: Una cancha para ellas.
El ritmo que nos une https://www.youtube.com/watch?v=6Y1dtxb-2lE Colombias sang, Copa America 2024
Un partido de fútbol: https://www.youtube.com/watch?v=3uEwO-msUM8

SUPPLERENDE STOF:
Perú’s hilsen til DK 2018 https://www.youtube.com/watch?v=CFvaxCfTqNg  
Landsholdets hilsen til Perú 2018 https://www.youtube.com/watch?v=YUgPkBsn21s

Interview con Lamin Layal  https://www.rtve.es/deportes/20241008/seleccion-uefa-nations-league-lamine-yamal-flick-barcelona/16279485.shtml
https://www.antena3.com/programas/el-hormiguero/invitados/lamine-yamal_2024091266e287a0b3741e0001e150de.html

https://quizlet.com/_8k8zg1?x=1jqt&i=3xj7u  El fútbol
https://quizlet.com/dk/955789351/ya-vamos-cap-9-a-b-flash-cards/?i=3xj7u&x=1qqt
https://quizlet.com/521120190/cataluna-y-el-barca-flash-cards/?x=1jqt Cataluña y El Barca
https://quizlet.com/112566507/gloser-til-fodbold-er-gud-flash-cards/?x=1jqt Fodbold er Gud



HJÆLPEMIDLER
Følgende hjemmesider må tilgås under terminsprøve, skriftlig og mundtlig eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
MinLæring: https://minlaering.dk/dashboard
Quizlet'er knyttet til 3gsp1 2022: https://quizlet.com/join/87uqNGWUf?i=3xj7u&x=1bqt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 El pasado difícil de España (eks)

I forløbet arbejder vi med Spaniens svære fortid. Vi opridser kort positionerne under La Guerra Civil og kommer ind på Francos diktatur, La Transición og ’El Pacto del Olvido’. Vi undersøger de sidste årtiers forsøg på at revidere historien med fokus på de forsvundne børn, de skjulte massegrave samt konflikten om Valle de los Caidos.
Forløbet udgør ca. 15 % af den samlede holdnorm

MATERIALE
Politikens Podcast: Glemslens pagt, 24.september, 2018 https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt
Om ’Guernica’https://www.youtube.com/watch?v=3lo5OSGg1k0
Ofre for Francos regime skal begraves igen https://www.dr.dk/ligetil/udland/ofre-francos-regime-skal-begraves-igen#!/
Tengberg-Hansen & Laursen: La guerra civil: illustrationer s. 44-45 + afsnittet ‘Las dos Españas’ s. 46, i Galeria, Gads Forlag, 2002 + https://quizlet.com/_128hxu?x=1jqt&i=3xj7u + https://quizlet.com/_128imr?x=1jqt&i=3xj7u
Kasper Kloch & Martin Tønner: ‘Símbolos franquistas en las calles de España: polémica y viejas herida’s og ‘Entre cráneos y huesos: Lloro cuando encuentro juguetes’  i España en la calle, Gyldendal, 2020.
Dokumentar: Horisont: Spaniens stjålne børn, 6. Januar 2014 + https://quizlet.com/_62nnw4?x=1jqt&i=3xj7u
Pedro Almodóvar: Madres paralelas, 2021

HJÆLPEMIDLER
Følgende hjemmesider må tilgås under terminsprøve, skriftlig og mundtlig eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
MinLæring: https://minlaering.dk/dashboard
Quizlet'er knyttet til 3gsp1 2022: https://quizlet.com/join/87uqNGWUf?i=3xj7u&x=1bqt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Opsamling og repetion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer