Holdet 2022 SP/1g SP2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne Stokbro Holst, Teresa Alvarez Alonso
Hold 2022 SP/1g SP2 (1g SP2, 2g SP2, 3g SP2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Español básico
Titel 2 Tema 1: Imágen e identidad
Titel 3 Tema 2 España - su cultura y su gente (Eksamen)
Titel 4 Tema 3: Identidades latinoamericanas (Eksamen)
Titel 5 Tema 4: El amor y el desamor
Titel 6 Tema 5: El Crimen
Titel 7 Tema 6: El Fútbol en España y Argentina (Eksamen)
Titel 8 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Español básico

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 1: Imágen e identidad

I forløbet undersøger vi, forholdet mellem menneskets udseende og deres identitet. Vi tager udgangspunkt i kroppens idealer og sportsverdenen. Vi går i gang med filmen "El buen patrón" i forbindelse med sprogdagen.

FAGLIG MÅL I FOKUS: Billedbeskrivelse (gloser om udseende i fokus - kroppen, tøj, adjektiver, farver, personlighed (væremåde)
GRAMMATIK I FOKUS: De modale verber, adjektivernes bøjning & gradbøjning, gustar, perfektum, gerundium.

MATERIALE:
- "Una  chica morena" i  "Tapas" af Inge M. Clausen & Angel Carmona Zambrano , s. 37, 39-40.
- "Anucios de contacto" i "Vidas 2", af Liv Kristiane Bugge et. al.,  s. 27-28
- Sang "Mi cintura" af Álvaro Soler (2018)  -  gerundium i fokus
- Debatindlæg: "Menneskekroppen mellem sport, pornografi og
reklame" i https://www.information.dk/debat/2009/11/menneskekroppen-mellem-sport-pornografi-reklame (baggrundsviden - til evt. perspektivering)
- "El cuerpo y el dopaje" i "El deporte" af Kristina Pilmark & Lene Håkansson, Gyldendal 2011, s. 54-56  
- "Un deportista que sale del armario" i "El sexo en proceso" af Maria F. Gavilán og Louise F. Arfaoui, Columbus 2021, s. 70-71.

PELÍCULAS
- "El buen patrón" af Fernando León de Aranoa (2021)
- "Cobardes" af José Corbacho & Juan Cruz (2008)

VÍDEO: "Mi deporte favorito" i  "Diverso 1 U5 / Diverso Básico U5 / Voces 1 U5 – Mi deporte favorito" - https://www.youtube.com/watch?v=chQjlwaM67Y,  af SGEL ELE Español para extranjeros. Fokus: Lytteforståelse

REVISADO Y TERMINADO d.21.05.2024


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2 España - su cultura y su gente (Eksamen)

I forløbet lærer vi om den spanske geografi og las comunidades autónomas. Derudover lærer vi om forskellige aspekter ved den spanske kultur og traditioner med fokus på "el botellón" og Las Fiestas Populares. Forløbet afsluttes med en kreativ øvelse, hvor eleverne i grupper producerer en video om hver deres "fiesta popular", hvor hver gruppe skal vælge mellem:  Las Fallas (Valencia), San Fermín (Pamplona), La Feria de Abril (Sevilla), Les Castells (Cataluña),o La Tomatina en Buñol (Valencia)

KERNETEKSTER:
- "Entrevista con Daniel Amario" af Bugge, L. K. et al i "Vidas" (2008), s. 89-90 (om "las tapas")
- "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 16-19 (om "el botellón"
- "Las fiestas más populares en España" i "Ya Vamos" (2023) af Gavilán, M. F. & Arfaoui, L. Colombus, s. 162-164

SUPPLERENDE TEKSTER- BAGGRUNDSVIDEN:
- "I byen på spansk", "Fiesta rimer på fare" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 8-11;26-29;78-83
- "España" af S. Bascuñán et. al. i "Viva la vida", L& R, 2017, s.37 (om Spaniens geografi)




Vídeo - interaktive lytteforståelse:
- http://www.videoele.com/A1-Comunidades-autonomas.html - La geografía de España - Las autonomías

GRAMMATIK I FOKUS:
Repetition Gustar
Perifraserne: Acabar de + infinitiv, Tener que + infinitiv & udvidet nutid.

REVISADO Y TERMINADO d.21.05.2024
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 3: Identidades latinoamericanas (Eksamen)

Vi starter med et introducerende overblik over Latinoaméricas geografi - hvilke lande findes der i Latinamerika. Derefter koncentrerer vi os om Latinamerikas folk og kultur. Vi tager udgangspunkt i to unge latinamerikanere, Nicolás fra Chile og Mariángeles fra Argentina. Vi læser om deres liv, drømme og udfordringer. I den forbindelse lærer vi også om Chiles kultur og historie samt de chilenske unges nyere udfordringer. Derudover lærer vi  om den senere udvikling i Argentinas syn på  'kønsroller' og 'seksualitet'. Vi perspektiverer det til den mere traditionelle måde at se køn og seksualitet på, og kommer her ind på begrebet "Machismo".
Vi afslutter forløbet med et miniforløb om datid, hvor vi arbejder med teksten "Frida, una artista mexicana" hvis liv og værdier kan perspektiveres til den nyere generationer latinamerikanske kvinder, som kæmper for deres rettigheder. Parallel til det laver eleverne en individuel mundtlig  præsentation om deres liv og drømme & en billedbeskrivelse.  

Kernestof:
-  "Mariángeles: una chica diferente", "El país de Nicolás: Chile" og "Nicolás: Un joven apasionado" i "La identidad contrastada" af Ole Nicolaj et.al. Gydendal 2013. s. 11-15; 68-72;73-76;78-80.
- Kortfilm, "Fabrizios første gang" (El inicio de Fabrizio) af Mariano Biasin, (2015) i Filmcentralen.
TV-reportage: Det argentinske kvindeoprør, Horisont, DR, 2017
https://www.youtube.com/watch?v=dGcxgE0D1No

Supplerende stof:
- "Argentina - La tradición y la Modernidad" PP lærer i https://itseg.sharepoint.com/:p:/s/msteams_ac36cb/EVDc2hx22y9DrfZbBMTXOF8B_0hy1By_9UFGq5Tk5Rt6jQ?e=WB7t0G (se længere nede)
- "Viden om vold" i https://danner.dk/viden-om-vold/ - Om partnevold -  Dk vs. Argentina (til perspektivering)
- "Frida, una artista mexicana"  i "Viva la vida" af Silvia B. Bascuñán et.al., Lindhardt og Ringhof (2020) s. 199-201, 203 - med fokus i datiderne.
- Documental. "Sydamerikas generation sex" af journalisten Billie Porter, i Mitcfu 2017 - Uddrag med fokus på de gamle og de nye kønsroller - homoseksualitet og ret til abort. Sekvenser: Intro: til sk.2:31; La iglesia católica y la homosexual: 7:29- 11:15; La historia de Argentina:15:18- 20-26; La homosexualidad y el aborto: 22:53- final) https://kortlink.dk/2qapv


REVISADO Y TERMINADO d.23.05.2024
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 4: El amor y el desamor

Formået: At lytte til spansk (sange), opnå tekstforståelse og arbejde med relevante udvalgte grammatiske emner samt ordforråd via arbejdet med teksterne.

I forløbet arbejder vi emnet kærlighed- herunder lykkelig og ulykkelig kærlighed (el amor y el desamor). I den forbindelse kigger vi på, hvilken slags kærlighed teksterne beskriver: "el amor feliz", "el amor infeliz", "el amor que lo vence todo", "el amor complicado" eller "el amor físico".  

Grammatik i fokus: Verbalperifraser, de personlige pronominer som objekt (repetition) og datiderne

KERNETEKSTER:
- "Ella y Él" af Ricardo Arjona
- "El perdón" af Enrique Iglesias
- "Parejas homosexuales" Tekst A fra opgavesættet 2018
- Filmen: "Carmen y Lola" af Arantxa Echevarría (2018)

Faglige mål i fokus:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Faglige mål i fokus: læseforståelse, lytteforståelse, fagets metode, præsentation af et emne &personkarakteristik.  
Grammatik: Fortsat arbejde med perfektum og perifraserne.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema 5: El Crimen

I forløbet beskæftiger vi os med to forskellige type kriminalitet, tyveri (los robos)  og  drab (los asesinatos) Vi tager udgangspunkt i de første tre kapitler at serien "La casa de papel" og filmen "La isla mínima". Vi arbejder med begge teksters historiske baggrund, og med hvordan den kommer til udtryk i temaerne, hovedpersonerne og symboler. Med udgangspunkt i dette laver vi også en komparativ analyse af begge tekster, og undersøger evt. sammenhæng mellem disse to perioder i Spaniens historie med udgangspunkt i, hvordan de fremstilles i teksterne.

1. DESDE LA SEGUNDA REPÚBLICA HASTA LA TRANSICIÓN
- "Breve historia de España" - PP lærer (vedhæftet længere nede)
- "De  la guerra a la transición" & "La transición" i  "Sin prisa, pero sin pausa" af  Aud Nørgaard et.al. Gyldendal 2016, (s.80-82/ kompendiet 2-3)
- Podcast: 24. september: Franco og Glemslens pagt i Politiken af Sille Westphal
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt
- "La isla mínima" af Alberto Rodríguez  2014 (film)
2. LA DEMOCRACIA EN LA DÉCADA DE LOS 10- 20
- "La casa de papel", Netflix - episodios 1-3
- "Glem 'Cobra Kai' og 'Away': Derfor er spanske serier det nye sort på Netflix" af Erik Jensen - (Texto: el éxito de las series españolas" med opgave i kompendiet, s.29-37 på dansk - til perspektivering) https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art7898993/Derfor-er-spanske-serier-blevet-det-hotteste-p%C3%A5-Netflix


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tema 6: El Fútbol en España y Argentina (Eksamen)

Forløbet sætter fokus på fodbold og fankultur, heriblandt dens identitetsskabende og politiske rolle i Spanien og Argentina.
Forløbet udgør ca. 10% af den samlede holdnorm


KERNESTOF:
El partido más importante, Cap. 9A + 9B i "Ya Vamos" (2023) af Gavilán, M. F. & Arfaoui, L. Colombus, s. 162-164
Kloch & Tønner: España mañana: “Quiero ser futbolista”, Systime, 2022
Ole Bendtzen: ’Fodbold er Gud’, 2010, Filmcentralen, 53 min.
Fútbol en Argentina, tekst lavet til kompendiet, s. 12.
Un partido de fútbol: https://www.youtube.com/watch?v=3uEwO-msUM8

SUPPLERENDE STOF:
Video om Lamine Yamal: La historia de Yamal es una de puro éxito inmigrante: "Los milagros ocurren" | Noticias Telemundo: https://www.youtube.com/watch?v=INStn-tlE8k
Dokumania: Fodbold er Gud: https://www.dr.dk/presse/dokumania-fodbold-er-gud

https://quizlet.com/_8k8zg1?x=1jqt&i=3xj7u  El fútbol
https://quizlet.com/dk/955789351/ya-vamos-cap-9-a-b-flash-cards/?i=3xj7u&x=1qqt
https://quizlet.com/112566507/gloser-til-fodbold-er-gud-flash-cards/?x=1jqt Fodbold er Gud



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer