Egaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/1g SP2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Egaa Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anne Stokbro Holst, Teresa Alvarez Alonso
Hold
2022 SP/1g SP2 (
1g SP2
,
2g SP2
,
3g SP2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Español básico
Titel 2
Tema 1: Imágen e identidad
Titel 3
Tema 2 España - su cultura y su gente (Eksamen)
Titel 4
Tema 3: Identidades latinoamericanas (Eksamen)
Titel 5
Tema 4: El amor y el desamor
Titel 6
Tema 5: El Crimen
Titel 7
Tema 6: El Fútbol en España y Argentina (Eksamen)
Titel 8
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Español básico
Indhold
Kernestof:
EG21 Gloser til Vidas
!Hola, 1g SP2! Jeg hedder Teresa og er jeres spansklærer. Jeg glæder mig maks. til at møde jer og fortælle jer om det spanske sprog og de spanske kulturer :-)
!Hola!
Joinlink EG21 Gloser til Vidas
Join link
Verbo SER = at være
IMPORTANTE: Du skal medbring en notesbog/kinabog eller lignede til alle timerne i spansk. Medbring også din bog og hæfte.
Verbo ser en español, aprender cancion español
Verbo ser en español, aprender canción español
Gå dig en tur/stå foran spejlet eller imponere dine forældre ved at sige alle de spanske gloser/sætninger du allerede kan, både på spansk og deres betydning på dansk. Hvor mange kan du?
Minlæring
EG 21 Gloser til Vidas
OPGAVE: Orange tavler: I skal bøje hablar, tocar, estudiar, trabajar, cantar
Verbos en español
Bøjning af ar verber.docx
Verbos -ar, -er , -ir
¿Hablas español?
Brug 15 min. på at gennemgå bøjningen af verberne 'hablar', 'estudiar', 'cantar' og 'trabajar' (se vedhæftet link& dok. fra sidst. Vi starter timen med 'una conversación' med disse verber ;-
To lektier: Begge bruger max. 30 min. på lektierne :-)
Información om udveksling Danmark - Spanien.pdf
Los números en español
Vidas (teksbog - den pinke) s. 172
Infobrev udveksling Bilbao sep. 2022.docx
Titel
Quizlet mappe 1g SP2 2022
1g SP2 2022 - Quizlet
Vidas libro de textos (teksbog); sider: 63, 143, 156-159
Quizlet 1g SP2
Vi mødes med de andre 2 spanskhold & laver sjove aktiviteter og konkurrencer, hvor vi lærer om den spansktalende verdens geografi: Alle de mange steder i verden, hvor du kan rejse hen og tale spansk :-)
I skal sidde i følgende grupper:
Paises y capitales de SuraméricaLos colores en español
América Latina: Países
Tillykke med jeres nye klasse! Og velkomne til vores hold! Alma, Villads, Julie og Karla :-)
Forbered dig til timen og til Delprøve 1 på torsdag (se Lectio) med udgangspunkt i lektierne.
1g SP2 2022 gloser
Gennemgå: 1. Dine noter om verbernes bøjninger (se videoerne herunder) 2. Reglerne for f./m. & ental/flertal med både substantiver og artikler. 3.Gennemlæs om alle de hv-ord vi har lært. Brug "Vidas arbejdsbog" (vedhæftet)
Vidas arbejdsbog.pdf s.26-27
I SKAL SIDDE I FØLG. GRUPPER:
Vidas libro de ejercicios (øvebog); sider: 27-28, 67, 91, 99, 140
Vidas arbejdsbog.pdf
Ingen hjælpemidler. Delprøve 1 er en del af jeres faglige mål i spansk og I kommer til at lave mange af dem. I skal forstå denne første som en træning og en måde hvorpå I lærer at arbejde på den måde :-)
1g SP2 2022
I skal sidde i disse par:
1g SP2 Quizlet
HUSK AT SIDDE I JERES GRUPPER:
Medbring begge dine bøger.
I skal sidde i følg. grupper. Det har været et par ændringer:
Cap. 7 Mi familia
Find et billede af din familie og skriv 5-10 stikord du har behov for at bruge når du skal præsentere din familie til en klassekammerat. Tag udgangspunkt i de gloser du kan i forvejen.
Cap. 6 Mi familia
I skal sidde i følg. grupper:
Medbring det billede om din familie som du forberede til sidste time. Gennemgå de gloser/sætninger du kan bruge om din familiemedlemmer når du præsenterer billedet til en kammerat i klassen (10 min.)
Los adjetivos
Cap. 8 Mis amigos
Prøvens fokus: Præsentationen af en familie. Dvs. hvad familiens medlemmerne hedder, hvor gammel de er, hvad de laver, hvordan de ser ud osv.
Sid i hestesko. Gracias :-)
Vi fejrer La Navidad sammen med de andre 1g spanske hold ;-)
Las Navidades 2022.doc
La Navidad
Gør dig klar til Bingo!
Los números.pdf
https://docs.google.com/presentation/d/1ibeG7AqWKP_e68Rl0k-EuvVZusRGt7XTUsc5hPh40T8/edit#slide=id.gac1df46325_0_15
Los colores en español
Vi fejrer nytår på spanske maner. Derfor skal du medbringe 12 druer (aftal med andre fra din klasse/holdet) så I kan købe en pakke druer sammen. Jeg medbringer alkoholfri 'CAVA' (spansk champagne) så vi kan skåle sammen. :-)
Quizlet 1 SP2 2022
A1 que donde como.html
Duolingo træning
Gustar (forklaring)
Learn a language for free
Manu Chao - Me Gustas Tu (2001)
¿Qué música te gusta?
How to tell time in Spanish
La hora en español - Telling Time in Spanish
OBS: Medbring en mappe til at gemme de forskellige opgaver I får fra mig.
Afsnit
https://sites.google.com/view/egaafaelles23/start
Quizlet-mappe 1g SP 2
Quizlet-mappe 1g SP2
IMPOTANTE: Medbring begge dine bøger til timen. Jeg går i gang med stoffet selv om der skulle være nogle elever der skal hente dem midt i timen.
Aprender español: días, meses y estaciones del año 📅
Siete Días | Los días de la Semana | Aprender Palabras | Pinkfong Canciones Infantiles
Cómo escribir en español.docx
Fotos repaso lecciones 9 a 12.docx
I SKAL SIDDE I FØLG. GRUPPER
Fotos ciudad, comida, casa.docx
RetteGuide Afleveringer 1g.docx
Medbring øvelserne om substantiverne fra sidst samt billedet af de sætninger i lavede på tavlerne.
Husk jeres nye grupper:
HUSK AT SIDDE I DE NY
Forberedelse:
OBS: Vil I hjælpe mig med at lave et hestesko, så I er klare til at sidde når jeg kommer ? Gracias :-)
IndividuelUdveksling2gBilbaoQueretaro.docx
Denisa, Felicia, Oscar, Felix, Josephine og Noah gør sig klar til Delprøve 1
Las preguntas del día repaso lec. 9 a 12.docx
GRUPOS ENCUENTRO 3 2023.docx
Vi skal ikke bruge vores spanske bøger denne gang :-)
1g SP2 Quizlet-Mappe
Noah gør sig klar til Delprøve 1.
Vi får besøg af brobygerne. Vi skal tage os godt af dem, så de føler sig velkomne. Vil 2 af jer hjælpe med at finde 5-6 ekstra stoler til dem inden timen starter? Gracias :-)
1g Quizlet-mappe 2022
Ir de compras (Vidas, pág. 78)
Vidas arbejdsbog
1g SP2 Quizletmappe
Husk jeres Vidas' bøger.
Vil I hjælpe med at sætte bordene i hestesko? Gracias :-)
Vivir Mi Vida LETRA.docx
Kønsroller og sex i Spanien under diktatur.docx
OBS: Følg. elever skal sende videoen fra ENCUENTRO 4 til vores Team - mappen 'Videos ENCUENTRO 4': Alma, Maria, Oscar, Denisa, Felix, og Villads
Descripción foto Vivir es fácil con los ojos cerrados.docx
RetteGuide Afleveringer 1g.docx 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tema 1: Imágen e identidad
I forløbet undersøger vi, forholdet mellem menneskets udseende og deres identitet. Vi tager udgangspunkt i kroppens idealer og sportsverdenen. Vi går i gang med filmen "El buen patrón" i forbindelse med sprogdagen.
FAGLIG MÅL I FOKUS: Billedbeskrivelse (gloser om udseende i fokus - kroppen, tøj, adjektiver, farver, personlighed (væremåde)
GRAMMATIK I FOKUS: De modale verber, adjektivernes bøjning & gradbøjning, gustar, perfektum, gerundium.
MATERIALE:
- "Una chica morena" i "Tapas" af Inge M. Clausen & Angel Carmona Zambrano , s. 37, 39-40.
- "Anucios de contacto" i "Vidas 2", af Liv Kristiane Bugge et. al., s. 27-28
- Sang "Mi cintura" af Álvaro Soler (2018) - gerundium i fokus
- Debatindlæg: "Menneskekroppen mellem sport, pornografi og
reklame" i
https://www.information.dk/debat/2009/11/menneskekroppen-mellem-sport-pornografi-reklame
(baggrundsviden - til evt. perspektivering)
- "El cuerpo y el dopaje" i "El deporte" af Kristina Pilmark & Lene Håkansson, Gyldendal 2011, s. 54-56
- "Un deportista que sale del armario" i "El sexo en proceso" af Maria F. Gavilán og Louise F. Arfaoui, Columbus 2021, s. 70-71.
PELÍCULAS
- "El buen patrón" af Fernando León de Aranoa (2021)
- "Cobardes" af José Corbacho & Juan Cruz (2008)
VÍDEO: "Mi deporte favorito" i "Diverso 1 U5 / Diverso Básico U5 / Voces 1 U5 – Mi deporte favorito" -
https://www.youtube.com/watch?v=chQjlwaM67Y
, af SGEL ELE Español para extranjeros. Fokus: Lytteforståelse
REVISADO Y TERMINADO d.21.05.2024
Indhold
Kernestof:
Gloser "El buen patrón"
Anuncios de contacto.docx
Quizlet-mappe 2g SP2 2023
Compendio Imagen e identidad; sider: 4, 11-12, 15-16
Diverso 1 U5 / Diverso Básico U5 / Voces 1 U5 – Mi deporte favorito
Compendio Imagen e identidad dok.
Mi cintura - Teams- fælles oversættelse
Supplerende stof:
Fotos sobre El buen patrón.docx
Oversigt Hitverberne.docx
Modale verber 2023.docx
Anuncios de contacto spørgsmål
Læsestrategier til begyndesprog.
Gustar med forstærkning
Lommetyren; sider: 18, 51, 64-66
Personkarakteristik.docx
Video conversación Cobardes.docx
Para hablar sobre Cobardes.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tema 2 España - su cultura y su gente (Eksamen)
I forløbet lærer vi om den spanske geografi og las comunidades autónomas. Derudover lærer vi om forskellige aspekter ved den spanske kultur og traditioner med fokus på "el botellón" og Las Fiestas Populares. Forløbet afsluttes med en kreativ øvelse, hvor eleverne i grupper producerer en video om hver deres "fiesta popular", hvor hver gruppe skal vælge mellem: Las Fallas (Valencia), San Fermín (Pamplona), La Feria de Abril (Sevilla), Les Castells (Cataluña),o La Tomatina en Buñol (Valencia)
KERNETEKSTER:
- "Entrevista con Daniel Amario" af Bugge, L. K. et al i "Vidas" (2008), s. 89-90 (om "las tapas")
- "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 16-19 (om "el botellón"
- "Las fiestas más populares en España" i "Ya Vamos" (2023) af Gavilán, M. F. & Arfaoui, L. Colombus, s. 162-164
SUPPLERENDE TEKSTER- BAGGRUNDSVIDEN:
- "I byen på spansk", "Fiesta rimer på fare" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 8-11;26-29;78-83
- "España" af S. Bascuñán et. al. i "Viva la vida", L& R, 2017, s.37 (om Spaniens geografi)
Vídeo - interaktive lytteforståelse:
-
http://www.videoele.com/A1-Comunidades-autonomas.html
- La geografía de España - Las autonomías
GRAMMATIK I FOKUS:
Repetition Gustar
Perifraserne: Acabar de + infinitiv, Tener que + infinitiv & udvidet nutid.
REVISADO Y TERMINADO d.21.05.2024
Indhold
Kernestof:
Quilet-mappe 2g sP2 2023
Compendio España, su cultura y su gente 2023.pdf
Compendio España su cultura y su gente; sider: 10, 14-15, 17, 19-22
Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlolydfil
Supplerende stof:
Video conversación Cobardes.docx
España: Comunidades autónomas, capitales - Juego de Mapas - Seterra
Gustar (forklaring)
HITverber Betydning Bøjning Skriv.docx
Regler om skriftlighed og ikke tilladte hjælpmidler
Minlæring - Perifraserne
Minlæring - perfektum/førnutid
At bygge en sætning op.docx - Las fiestas.docx
HACER UN VÍDEO Las Fiestas Populares.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tema 3: Identidades latinoamericanas (Eksamen)
Vi starter med et introducerende overblik over Latinoaméricas geografi - hvilke lande findes der i Latinamerika. Derefter koncentrerer vi os om Latinamerikas folk og kultur. Vi tager udgangspunkt i to unge latinamerikanere, Nicolás fra Chile og Mariángeles fra Argentina. Vi læser om deres liv, drømme og udfordringer. I den forbindelse lærer vi også om Chiles kultur og historie samt de chilenske unges nyere udfordringer. Derudover lærer vi om den senere udvikling i Argentinas syn på 'kønsroller' og 'seksualitet'. Vi perspektiverer det til den mere traditionelle måde at se køn og seksualitet på, og kommer her ind på begrebet "Machismo".
Vi afslutter forløbet med et miniforløb om datid, hvor vi arbejder med teksten "Frida, una artista mexicana" hvis liv og værdier kan perspektiveres til den nyere generationer latinamerikanske kvinder, som kæmper for deres rettigheder. Parallel til det laver eleverne en individuel mundtlig præsentation om deres liv og drømme & en billedbeskrivelse.
Kernestof:
- "Mariángeles: una chica diferente", "El país de Nicolás: Chile" og "Nicolás: Un joven apasionado" i "La identidad contrastada" af Ole Nicolaj et.al. Gydendal 2013. s. 11-15; 68-72;73-76;78-80.
- Kortfilm, "Fabrizios første gang" (El inicio de Fabrizio) af Mariano Biasin, (2015) i Filmcentralen.
TV-reportage: Det argentinske kvindeoprør, Horisont, DR, 2017
https://www.youtube.com/watch?v=dGcxgE0D1No
Supplerende stof:
- "Argentina - La tradición y la Modernidad" PP lærer i
https://itseg.sharepoint.com/:p:/s/msteams_ac36cb/EVDc2hx22y9DrfZbBMTXOF8B_0hy1By_9UFGq5Tk5Rt6jQ?e=WB7t0G
(se længere nede)
- "Viden om vold" i
https://danner.dk/viden-om-vold/
- Om partnevold - Dk vs. Argentina (til perspektivering)
- "Frida, una artista mexicana" i "Viva la vida" af Silvia B. Bascuñán et.al., Lindhardt og Ringhof (2020) s. 199-201, 203 - med fokus i datiderne.
- Documental. "Sydamerikas generation sex" af journalisten Billie Porter, i Mitcfu 2017 - Uddrag med fokus på de gamle og de nye kønsroller - homoseksualitet og ret til abort. Sekvenser: Intro: til sk.2:31; La iglesia católica y la homosexual: 7:29- 11:15; La historia de Argentina:15:18- 20-26; La homosexualidad y el aborto: 22:53- final)
https://kortlink.dk/2qapv
REVISADO Y TERMINADO d.23.05.2024
Indhold
Kernestof:
El país de Nicolás pág. 1-5.pdf
América del Norte y Central: Países - Map Quiz Game - Seterra
Quizlet-mappe 2gSP2 2023
Compendio Los jóvenes latinoamericanos; sider: 8, 17-21, 28, 32-33, 35-36
Fabrizios første gang
Sydamerikas generation sex
Mariángeles - una chica diferente (teksten- lydfil)
Argentina - la tradición y la modernidad PP lærer
Frida pág 43.pdf Frida pág 44.pdf
Supplerende stof:
Ejercicios comprensión El país de Nicolás.doc 2024.doc
NIcolás de Chile ejercicio pronombres pág80.pdf
Como hacer un resumen en español.docx
Personkarakteristik.docx
Mariángeles Ejercicios 1.docx
La violencia de género (partnervold)
Lommetyre; sider: 40, 42-44
DATIDERNEarti_üculo.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tema 4: El amor y el desamor
Formået: At lytte til spansk (sange), opnå tekstforståelse og arbejde med relevante udvalgte grammatiske emner samt ordforråd via arbejdet med teksterne.
I forløbet arbejder vi emnet kærlighed- herunder lykkelig og ulykkelig kærlighed (el amor y el desamor). I den forbindelse kigger vi på, hvilken slags kærlighed teksterne beskriver: "el amor feliz", "el amor infeliz", "el amor que lo vence todo", "el amor complicado" eller "el amor físico".
Grammatik i fokus: Verbalperifraser, de personlige pronominer som objekt (repetition) og datiderne
KERNETEKSTER:
- "Ella y Él" af Ricardo Arjona
- "El perdón" af Enrique Iglesias
- "Parejas homosexuales" Tekst A fra opgavesættet 2018
- Filmen: "Carmen y Lola" af Arantxa Echevarría (2018)
Faglige mål i fokus:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Faglige mål i fokus: læseforståelse, lytteforståelse, fagets metode, præsentation af et emne &personkarakteristik.
Grammatik: Fortsat arbejde med perfektum og perifraserne.
Indhold
Kernestof:
Las vacaciones de verano
I skal sidde i disse grupper:
Adjetivos: Descripción de personas
De compras - La ropa
Medbring et billede af din sommerferie, som du kan bruge til at fortælle dine kammerater om din ferie.
Minlæring - Perfektum
VIGTIGE uregelmæssige participier
Vosotros mismos
Brug 15 min. på at lære spansk i Duolingo.
Ønsker om gennemgang af grammatik
Compendio El amor y el desamor; sider: 4, 32
Quizlet-mappe 3g SP2 2024
Ella y él - Ricardo Arjona
Medbring din compendio, dine høretelefoner & en block/kinabog eller lignede, som du skal bruge til diktakt mm. resten af året. Vi starter timen med en kort samtale om det vi har lært om Cuba, en español !Claro!
I skal sidde i de følg. grupper i de næste 4 uger:
Documento común - resumen Ella y él
Ricardo Arjona - Ella Y Él (Official Video)
Husk grupperne :-):
Medbring din grammatikbog. Vi skal få styr på kongruens
Vi arbejder med opgaven i timen (par- arbejde) I skal sidde med en makker I arbejder godt med og, hvor I føler I har det samme niveau.
Medbring dit kompendium & oversigten over undtagelser om m./f.
Quizlet-mappe 3g SP 2024
Medbring tu compendio :-)
Minlæring - De personlige pronominer
Filmstriben
Medbring din grammatikbog.
Hjemmearbejde: Se filmen "Carmen y Lola" (Filmstriben-1 t. 43 m.) Filmen skal ses færdig til vi ses på onsdag, da jeres arbejde med filmen er også lektier til på onsdag ;-)
Carmen y Lola.docx-brug papir version afleveret i torsdags
OBLIGATORISKE PERIFRASER.docx
Gå i gang med at forberede dig til at arbejde med Delprøve 2 i timen.
Spansk, skriftlig eksamen - delprøve 2
1. Nærlæs Delprøve 2's formulering (se i Lectio, under opgaver)og tjek om du kender de verber du bliver spurgt om at bruge i prøven (betydningen og bøjningen - er der nogle der er uregelmæssige)
Afsnit
Como hacer un resumen en español.docx
Carmen y Lola
Personkarakteristik film Carmen y Lola: Send jeres video til mig på Teams hvis I ikke endnu har sent den. Gracias :-)
Arbejd videre med deres Delprøve 2 så I kan stille relevante spørgsmål om opgave i timen.
Medbring jeres kompendium & "Carmen y Lola"s hæft.
I skal side i følg. grupper:
Færdiggør din resume om filmen Carmen y Lola fra sidst, og lær den uden ad, så du kan genfortælle om filmen til én af dine kammerater.
Medbring dit kompendium og din grammatikbog
Minlæring - perifraser
Medbring dit kompendium, din hæfte om Carmen y Lola.
Arbejd på din aflevering så du afleverer til tiden.
Conceptos de amor
El amor y el desamor
El perdón en español & danés
Svar-Bazar texto el perdón.docx
Lektiefri
02.10.24. Siddeplader fællessamling.pdf
Minlæring - nærfremtid
Medbring din grammatikbog
Minlæring - el futuro
RetteGuide Afleveringer 2.docx
Presentación FUTURO.pptx
Quizlet-mappe 3g SP2
Los crímenes y su contexto histórico
Breve historia de España.pptx
Supplerende stof:
Fotos crimen Afdeling Q-filmene.docx
Video conversación fotos crímen.docx
Los números en español
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tema 5: El Crimen
I forløbet beskæftiger vi os med to forskellige type kriminalitet, tyveri (los robos) og drab (los asesinatos) Vi tager udgangspunkt i de første tre kapitler at serien "La casa de papel" og filmen "La isla mínima". Vi arbejder med begge teksters historiske baggrund, og med hvordan den kommer til udtryk i temaerne, hovedpersonerne og symboler. Med udgangspunkt i dette laver vi også en komparativ analyse af begge tekster, og undersøger evt. sammenhæng mellem disse to perioder i Spaniens historie med udgangspunkt i, hvordan de fremstilles i teksterne.
1. DESDE LA SEGUNDA REPÚBLICA HASTA LA TRANSICIÓN
- "Breve historia de España" - PP lærer (vedhæftet længere nede)
- "De la guerra a la transición" & "La transición" i "Sin prisa, pero sin pausa" af Aud Nørgaard et.al. Gyldendal 2016, (s.80-82/ kompendiet 2-3)
- Podcast: 24. september: Franco og Glemslens pagt i Politiken af Sille Westphal
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt
- "La isla mínima" af Alberto Rodríguez 2014 (film)
2. LA DEMOCRACIA EN LA DÉCADA DE LOS 10- 20
- "La casa de papel", Netflix - episodios 1-3
- "Glem 'Cobra Kai' og 'Away': Derfor er spanske serier det nye sort på Netflix" af Erik Jensen - (Texto: el éxito de las series españolas" med opgave i kompendiet, s.29-37 på dansk - til perspektivering)
https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art7898993/Derfor-er-spanske-serier-blevet-det-hotteste-p%C3%A5-Netflix
Indhold
Kernestof:
Quizlet-mappe 3g SP2
Los crímenes y su contexto histórico
Breve historia de España.pptx
Compendio El crimen; sider: 3, 12, 16-20
Compendio El crimen 2024.pdf
El éxito de las series españolas 3g SP2 2024.docx
Supplerende stof:
Fotos crimen Afdeling Q-filmene.docx
Video conversación fotos crímen.docx
Los números en español
Presentación pasado.pptx
Lommetyre; sider: 54-55
Minlæring-Brugen af præteritum - Øvelser 1-3
Minlæring - Gustar og andre lignede verber
Retteark D1 La isla mínima.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tema 6: El Fútbol en España y Argentina (Eksamen)
Forløbet sætter fokus på fodbold og fankultur, heriblandt dens identitetsskabende og politiske rolle i Spanien og Argentina.
Forløbet udgør ca. 10% af den samlede holdnorm
KERNESTOF:
El partido más importante, Cap. 9A + 9B i "Ya Vamos" (2023) af Gavilán, M. F. & Arfaoui, L. Colombus, s. 162-164
Kloch & Tønner: España mañana: “Quiero ser futbolista”, Systime, 2022
Ole Bendtzen: ’Fodbold er Gud’, 2010, Filmcentralen, 53 min.
Fútbol en Argentina, tekst lavet til kompendiet, s. 12.
Un partido de fútbol:
https://www.youtube.com/watch?v=3uEwO-msUM8
SUPPLERENDE STOF:
Video om Lamine Yamal: La historia de Yamal es una de puro éxito inmigrante: "Los milagros ocurren" | Noticias Telemundo:
https://www.youtube.com/watch?v=INStn-tlE8k
Dokumania: Fodbold er Gud:
https://www.dr.dk/presse/dokumania-fodbold-er-gud
https://quizlet.com/_8k8zg1?x=1jqt&i=3xj7u
El fútbol
https://quizlet.com/dk/955789351/ya-vamos-cap-9-a-b-flash-cards/?i=3xj7u&x=1qqt
https://quizlet.com/112566507/gloser-til-fodbold-er-gud-flash-cards/?x=1jqt
Fodbold er Gud
Indhold
Kernestof:
I skal lave Quizlet om Ya vamos cap. 9A+ 9B”: El partido más importante El partido más importante
1) Tal højt med dig selv! Besvar følgende spørgsmål med udgangspunkt i s. 3 og 4 i 'Fútbol-kompendiet':
Lav Quizlet: Para hablar de una foto - gerne 2-3 gange
Øv jer i at bøje ir/ser i præteritum:
Bøj ir og ser i præteritum og imperfektum Bøj desuden hablar, comer og vivir i præteritum og imperfektum
Øv jer på gloserne: El fútbol Flashcards | Quizlet
Øv jer på gloserne El fútbol Flashcards | Quizlet
Find teksten 'Fútbol en Argentina' s. 12 i kompendiet. Du skal øve dig på at læse teksten højt. Brug Google Translates udtalefunktion, hvis du er i tvivl om et ords udtale. Vær klar til at læse op i klassen.
Øv jer på gloserne her Quizlet Fodbold er Gud
Jer, der ikke var der i fredags, skal logge ind på CFU og se dokumentarfilmen "Fodbold er Gud".
OBS! Fik I et kompendium til temaet "Identidades latinoamericanas"? Hvis I gjorde det, så medbring det til timen :-)
Terminsprøve - opsamling .pptx
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485674969", "T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485674969", "H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485674969" }