Holdet 2022 SP/1g SP3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Ane Teichert
Hold 2022 SP/1g SP3 (1g SP3, 2g SP3, 3g SP3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 España-una introducción a la cultura y ...
Titel 3 El amor y las relaciones
Titel 4 Jóvenes en Latinoamérica
Titel 5 Samtaleforløb
Titel 6 El mundo del fútbol (EXAMEN)
Titel 7 El narcotráfico de Colombia (EXAMEN)
Titel 8 El pasado difícil de España (EXAMEN)
Titel 9 El clima y la gente (EXAMEN)
Titel 10 Repaso

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 España-una introducción a la cultura y ...

Fulde titel: España - una introducción a la cultura y a la gente joven

FORMÅL & INDHOLD
I forløbet lærer vi om den spanske geografi med fokus på Spaniens placering i forhold til resten af Europa/África samt "Las autonomías". Derudover skal vi lære om forskellige aspekter i den spanske kultur og traditioner, herunder tapas og la cultura de fiesta (botellón + las fiestas más populares). Forløbet afsluttes med en kreativ øvelse, hvor eleverne i grupper producerer en video om hver deres "fiesta popular":
Las Fallas en Valencia
San Fermín en Pamplona
La Feria de Abril
La Tomatina en Buñol

KERNETEKSTER:
- "España" af S. Bascuñán et. al. i "Viva la vida", L& R, 2017, s.37
- "Entrevista con Daniel Amario" af Bugge, L. K. et al i "Vidas" (2008), s. 89-90
- "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 16-19
- "Las fiestas más populares en España" i "Ya Vamos" (2023) af Gavilán, M. F. & Arfaoui, L. Colombus, s. 162-164

SUPPLERENDE TEKSTER:
- "I byen på spansk", "Fiesta rimer på fare" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 8-11;26-29;78-83

LINKS:
- http://www.videoele.com/A1-Comunidades-autonomas.html - La geografía de España - Las autonomías
- diverse Quizletter

Grammatik i fokus:
ser/estar/hay (repetition)
Direkte & indirekte objektspronomener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 El amor y las relaciones

FORMÅL & INDHOLD:
Formået med forløbet har været at lytte til spansk (sange) + opnå tekstforståelse og arbejde med udvalgt grammatik og ordforråd gennem arbejdet med teksterne og serien.
Forløbet handler om kærlighed, og vi har arbejdet med to sangtekster, som behandler netop dette emne, en "Tekst A" fra opgaven "Parejas homosexuales" samt set 2 episoder af den spanske serie "Élite" på Netflix.

Grammatik i fokus:
Verbalperifraser
Personlige pronominer som objekt (repetition)
Datiderne

MATERIALER:
Kernestof:
- "Ella y Él" af Ricardo Arjona
- "El perdón" af Enrique Iglesias
- "Parejas homosexuales" Tekst A fra opgavesættet 2018
- "Élite": Ep. 1 & 2 på Netflix (2018)

Faglige mål i fokus:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jóvenes en Latinoamérica

FORMÅL & INDHOLD:
formålet med forløbet er at få kendskab til forskellige latinamerikanske lande samt livet for udvalgte unge fra Latinamerika.
Vi har lært om Latinamerikas folk, sprog, kultur og værdier på et overordnet og generelt niveau. Udover at læse om to unge fra hhv. Nicaragua og Mexico, er vi dykket ned i disse landes geografi, socioøkonomiske forhold og kultur, herunder særligt madkulturel i México.

MATERIALER:
Kernestof:
Fra Mikkelsen, O. N. & Riismøller, P (2013) "La identidad contrastada":
- Héctor de Nicaagua
- Aby de México
Filmen ”Sin nombre” (2009)
Netflixprogram (2020): Streetfood Latinamerika: Oaxaca, México

Supplerende materaler:
Sang: "La gozadera" (2015) af Marc Anthony og Gente de Zona
Diverse arbejdsark brugt i undervisningen, billeder og quizlets

GRAMMATIK I FOKUS:
Datid
Perfektum - præsens - nær fremtid

Faglige mål i fokus:
- forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Samtaleforløb

Formål:
At oparbejde elevernes dialogiske mundtlighed og ordforråd knyttet hertil samt at repetere udvalgt grammatik.

Indhold:
I løbet af 9 lektioner træner vi samtalen som kommunikationsform ligesom vi repeterer forskellige grammatiske emner, især datid, som vi også har lavet en skriveøvelse med i ét modul.
Vi arbejder koncentreret med oparbejdelse af ordforråd til samtale ligesom vi arbejder med teknikken "at spørge ind til", at give lytterfeedback og at bruge kommunikationsstrategier. Samtaleemnerne er "Vosotros mismos", "Medios sociales" og "Viajes y encuentros".
Vi har desuden set og arbejdet med filmen "Hasta que nos volvamos a ver" (Netflix, 2022) i forbindelse med samtaleemnet "Viajes y encuentros", og i den forbindelse også læst en tekst om Perú "El Perú actual + La geografía" fra Janns, Q. P. (2023) "Vale un Perú". Columbus: 13-16.

Strukturen i aamtaleforløbet bygger på dette materiale: https://sites.google.com/apps.odder-gym.dk/atu-fokus-spansk/materiale-og-lektier

Materialer:
Quizlet, samtaleark, forskellige billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 El mundo del fútbol (EXAMEN)

FORMÅL & INDHOLD
I forløbet hat vi haft fokus på fodbold og primært dens identitets- og kulturskabende rolle i Argentina og Spanien. Vi har fokuseret på den særlige fankultur, som karakteriserer fodbolden i Argentina og vi har læst om hvilken rolle fodbold spiller for spanierne - formidlet af en dansk sportsjournalist, der bor i Spanien. Vi har desuden læst om kvindefodbold, idet vi har læst om en ung kvinde fra Bilbao, der drømmer om en fremtid som professionel fodboldspiller og en anden ung kvinde, som har udlevet drømmen om at spille professionelt.

MATERIALER:
Kernestof:
Teksten "Entrevista: Luna" fra bogen "Cultura y negocios en España" (2013) af Albertsen, D., Andreasen, M & Leth-Sørensen, F. Lindhardt og Ringhof. S. 88-93 - OBS: kun nærlæst s. 92-93
Teksten 'Ganar, gustar y golear" fra bogen "Retratos argentinas" af Svendsen, D. (2012). Gyldendal. OBS: dog kun 3 afsnit.
Teksten "Mariana, 21 años: “Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible.”. I: Tønner, M., Kloch, K. & Vilhelm, T. (2022) "España mañana". Systime
Tekst A "Vero Boquete, una futbolista española" fra skriftlig eksamen, 24. maj 2023
Dokumentar: Fodbold er Gud (2010). Filmstriben

Supplerende materiale:
Un partido entre el Barca y el Sporting de Gijón: https://www.youtube.com/watch?v=3uEwO-msUM8
Dansk artikel om "Fodbold er Gud": https://www.dr.dk/presse/dokumania-fodbold-er-gud
Intro-tekst om "Fútbol en Argentina" skrevet af Tina Lynge
Youtube-video med nyhedsindslag om Lamine Yamal: https://www.youtube.com/watch?v=INStn-tlE8k
Diverse fotos til billedbeskrivelse

Grammatik i fokus:
Repetition af forskellige emner:
Datid, verbalperifraser, relative pronomener, herunder introduktion af relative pronomener ifm. præposition.

Faglige mål i fokus:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 El narcotráfico de Colombia (EXAMEN)

Den fulde titel på forløbet er:
"El narcotráfico de Colombia - desde una perspectiva intercultural crítica"

FORMÅL & INDHOLD:
Forløbet skal give et indblik i den narkoproblematik, som forbindes med Colombia samtidig med at forløbet skal oparbejde elevernes interkulturelle kompetence samt udvide deres forståelse af, hvad denne kompetence indebærer.

Gennem forskellige tekster har vi fået belyst narkoproblematikken i Colombia. Vi har læst om landet og dets udfordringer og har fået nogle af svarene på, hvorfor narko er et problem i Colombia. Vi har desuden forholdt os kritiske overfor den ensidige, negative fremstilling af lande som Colombia ved at arbejde med begreberne "la única historia", "etnocentrismo", "estereotipos", "prejuicios" og "la perspectiva etnocéntrica de cultura" (modsat "la perspectiva dinámica de cultura") og vi har på et "stjerneløb" fået en let introduktion til andre positive aspekter ved landet.
Vi har set og arbejdet med de to første afsnit af Netflixserien "Narcos" som et eksempel på et medie, der fremstiller Colombia fra en ensidig vinkel. Vi har desuden læst andre tekster om Pablo Escobar samt set en dokumentar (Pablo Escobars flodheste) for at analysere forskellige perspektiver på Escobar (foruden det i "Narcos"). Afslutningsvist har vi læst en artikel, der præsenterer colombianernes kritiske stillingtagen til serien og dens fremstilling af deres land som et led i at udvide elevernes interkulturelle forståelse.

METODE:
Eleverne har gennem den induktive metode arbejdet med begrebet "interkulturel kompetence". Eleverne startede og afsluttede forløbet med at lave en hurtigskrivning over spørgsmålet "Hvad er interkulturel kompetence", hvilket dokumenterede en udvidet forståelse af begrebet.

MATERIALER:
Kernestof:
- "El país de Mario: Colombia" i: "La identidad contrastada" af Mikkelsen, O. & Riismøller, P. (2013): 22-25
- Ep. 1-2 af "Narcos", Netflix
- Tekst A og Tekst B fra skriftlig eksamen fra 2019: "Juan Pablo Escobar - el hijo de un narco" + "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix"
- "Narcos, difícil de vender en la Colombia que la inspiró" (artikel, 2017): https://www.lavozdegalicia.es/noticia/television/2017/09/09/narcos-dificil-vender-colombia-inspiro/0003_201709G9P53994.htm
- Horisontprogram (2023): "Pablo Escobars flodheste", https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-pablo-escobars-flodheste-_-colombias-groteske-udfordring_408232

Supplerende materialer:
- "Oh Blanca Navidad" af Topholm, T. i Spansklærerforeningens medlemsblad "Rodrigo"
- TedTALK "The danger of a single story" af Chimamanda Adichie: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
- Dansk artikel: https://www.dr.dk/nyheder/udland/colombias-kokainproduktion-saetter-rekord
- Arbejde med "Otras historias" fra Colombia (stjerneløb)
- Diverse arbejdsark knyttet til forløbets vigtige begreber
- Quizlet:
https://quizlet.com/450664918/el-narcotrafico-flash-cards/

Faglige mål i fokus:
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 El pasado difícil de España (EXAMEN)

FORMÅL & INDHOLD:
Eleverne får en let introduktion til den spanske borgerkrig og det efterfølgende diktatur: Spaniens svære fortid. Vi har kort fokuseret på krigens to parter: ”Los nacionalistas” og ”Los republicanos”.
Derudover har vi især set på den splittelse, som borgerkrigen og diktaturet har påført det spanske folk frem til i dag, samt behovet for at huske - og gøre op med - landets fortid. Dette konkretiseret gennem dokumentarfilmen "El silencio de otros" samt teksterne "Símbolos franquistas en las calles de España" og "Más que rencor sentimos rabia". Vi har desuden læst om Franco og hans betydning den dag i dag.

MATERIALER
Kernestof:
- Tekst: "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas" i bogen "España en la calle" (2020) af K. Kloch & Tønner, M. Gyldendal
- Tekst: "Francisco Franco - El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte" i bogen "España en la calle" (2020) af K. Kloch & Tønner, M. Gyldendal
- Tekst: "Más que rencor sentimos rabia" (2005), uddrag fra: http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/newsid_4439000/4439212.stm
- Dokumentarfilm: "El silencio de otros" (2018)

Supplerende tekster:
- Indledende dansk tekst fra "España en la calle", s. 62-65
-Dansk tekst om "La memoria Histórica" fra bogen "La guerra civil española. La dictadura franquista y la memoria histórica" af Caprani, H. (2024), s. 113
- Diverse arbejdsark og quizlets brugt i undervisningen


Grammatik i fokus:
Verbalperifraser
Passiv (OBS: differentieret)

Faglige mål i fokus:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold

Tilladte hjælpemidler til terminsprøve og eksamen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
MinLæring: https://minlaering.dk/dashboard
Quizlet'er knyttet til 3gsp3: https://quizlet.com/join/T6hd9tdNX?i=tfz94&x=1bqt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 El clima y la gente (EXAMEN)

FORMÅL:
At give en introduktion til nogle af de klimaforandringer og -udfordringer den spansktalende verden står overfor.

INDHOLD:
I forløbet har vi set på klimaforandringernes konsekvenser især i Spanien og på hvordan forskellige personer forsøger at forandre forbrugsmønstre, især med fokus på tøj og mad. Vi har desuden arbejdet med avocadoproduktionens konsekvenser for mennesker og biodiversitet i Latinamerika, ligesom vi har læst om den store tøj-ørken i Chile (Atacama) og eleverne har også skullet overveje egne forbrugsmønstre.  

Materiale:
Kernetekster:
I Kasper Kloch et al.: España frontera climática, Columbus, 2024:
"Calor extremo: En verano tenemos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana"
"Luchando por el clima desde la cocina"
"Javier produce ropa ecológica y sostenible: Mis camisetas duran 20 años."

Netflix. Rotten, sæson 2, episode 1 "Advokadokrigen". 2018 – 2019

Tekst A fra eksamenssættet "Reciclaje" (2023): "El imenso cementerio de ropa usada"

Supplerende stof:
Kasper Kloch et al.: España frontera climática, Columbus, 2024:
"Spanien tørster under en brændende sol" og "Drømme om et grønnere Spanien"
Kort spansk reportagevideo og youtubeklip fra oversvømmelserne i Valencia

Faglige mål i fokus:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering terminsprøve Delprøve2 28-02-2025
Delprøve 1 (vol. 4) 20-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repaso

Vi repeterer eksamensemner og ser frem mod skriftlig og mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer