Egaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/1g SP3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Egaa Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Ane Teichert
Hold
2022 SP/1g SP3 (
1g SP3
,
2g SP3
,
3g SP3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk
Titel 2
España-una introducción a la cultura y ...
Titel 3
El amor y las relaciones
Titel 4
Jóvenes en Latinoamérica
Titel 5
Samtaleforløb
Titel 6
El mundo del fútbol (EXAMEN)
Titel 7
El narcotráfico de Colombia (EXAMEN)
Titel 8
El pasado difícil de España (EXAMEN)
Titel 9
El clima y la gente (EXAMEN)
Titel 10
Repaso
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk
Indhold
Kernestof:
Til brug på timen: QuizletHola
Hola clase. Der er ingen lektier til dette modul. Jeg glæder mig til at møde jer alle. Un saludo, Ane
Grupos:
Du skal øve dig rigtig godt på ordene til cap. 1 her i Quizlet (husk også at udtale dem højt derhjemme): Quizlet
1) Brug 10 minutter på at repetere ordene til cap. 1: QuizletCap1
2) Brug 15 minutter på at lære nye ord til cap. 2 (husk at høre udtale og sige dem højt): QuizletCap2
3) Lær tallene op til 10 UDENAD. Gerne op til 20, hvis du har lyst/tid: Aprender español: Los números del 0 al 100 (nivel básico)
IMPORTANTE: Medbring headphones! :-)
Link til video med sang
Øv dig på ordene til cap. 2 igen: Quizlet
Øv dig på tallene op til 20:
Øv dig på sangen med verbalbøjninger:
Du skal øve dig mindst 20 minutter på ordene til det næste kapitel: Cap.3QUIZLET
Du skal også repetere de regelmæssige bøjninger (hablar / comer / vivir) så du kan dem UDENAD. Du skal også kunne bøje den uregelmæssige "ser" udenad.
Link til klasse: QuizletClase
Du skal øve dig mindst 20 minutter på disse nye ord og udtryk: QuizletCap4
Titel
Du skal igen øve dig godt (ca. 20 minutter) på gloserne til cap. 4: QuizletCap4
Derudover skal du øve dig på bøjningen og betydning af disse verber. Det vil sige: du skal sætte dig og sige bøjningerne højt - og om muligt kunne dem udenad:
ser – vivir – trabajar – hablar – comprender – tocar - cantar
Du skal øve dig en sidste gang på ordene til cap. 4: QuizletCap.4
Du skal også øve dig på tallene op til 100 (nogen af jer skal bruge ekstra tid på dette, da I er kommet senere til og derfor heller ikke kan dem op til 20). Så det er bare med at øve sig. Se denne video og gentag tallene HØJT for dig selv. Slut af me
Link til video med tallene på spansk
Du skal øve dig på alle ordene til cap. 1-4: QuizletCap.1-4
Du skal lave to øvelser i øvebogen: s. 43: øvelse 9 (obs: en, de, con), øvelse 10 (handler om det høflige "usted")
Øv dig godt på ordene til det nye kapitel (mindst 20 minutter): QuizletCap5
Start med med at scrolle ned på forsiden og dan dig overblik over alle ordene - lyt til udtalen ved at trykke på højtaleren på hvert enkelt "kort" og gentag. Lav herefter flashcards og så fx Learn eller Test.
vidas1.pdf
Slides med grammatik til kap.1-5: Grammatik ENCUENTRO 1(kap.1-5).pptx
I skal forberede jer til denne 1. prøve i spansk ved at læse op på grammatik, som I har svært ved. Se ovenstående Powerpoint med de emner, vi har været igennem indtil nu. Brug ca. 20-30 min.
Du skal øve dig på ord til kapitel 1-5. Øv især de ord, som du måske ikke fik øvet godt nok som lektie. Her er link til vores gruppe i Quizlet, hvor du finder alle vores ord: LinkTilGruppe
Du bør også øve dig i at kunne svare på spørgsmålene her på dette slide (brug ca. 20-30 min):
Til denne 'encuentro' (=møde) skal du 3 ting:
1. Øv dig godt på landenes navne og hovedstad - kig også på flagene: Países y capitales
2. Øve dig flere gange på landenes placering i Latinamerika (Ane viser tirsdag hvordan): América Latina: Países
3. Øve dig på farverne på spansk: Los Colores
Hola clase - både til elever jeg allerede kender og til de nye på holdet, jeg glæder mig til at møde jer!
Alle skal øve sig godt på disse ord i Quizlet (brug mindst 20 minutter): QuizletCap5
De nye elever på holdet skal selv gå i bogkælderen og få hentet bogen "Vidas" inden timen.
Link til vores gruppe på Quizlet: Titel
Øv dig godt på disse relativt få ord til cap. 6: QuizletCap.6
Øv dig på bøjningen af "llamarse" og "tener", så du kan begge udenad.
Til de nye på holdet: det kan være en rigtig god idé at øve på ordforråd til cap. 1-4 - find emnerne i vores quizletgruppe.
Øv dig på ordene til cap. 3-4-5-6 (altså repetition): her i Quizlet
Du skal ligeledes øve dig på at svare på disse spørgsmål, så du kan det mere eller mindre udenad:
Skærmbillede 2022-11-11 kl. 09.56.14.png
Øv dig mindst 20 minutter på disse ord til cap. 7 Mi Familia
Sarah, Shukri og Laura skal komme med en god joke :-)
Alle øver sig godt på ordene til cap. 7: Quizlet
Alle øver sig godt på at kunne svare på disse spørgsmål:
Skærmbillede 2022-11-18 kl. 13.08.02.png
Øv dig mindst 20 minutter på ordene til vores nye emne: Mis amigos
Brug 10 minutter på at repetere tallene fra 1-100 (især hvis du ikke kan dem godt nok!!!): Aprender español: Los números del 0 al 100 (nivel básico)
Øv dig endnu engang godt på ordene til cap. 8: QuizletCap8
Alle øver sig ekstra godt på ordene til cap. 8 (især jer der var fraværende sidste uge): QuizletCap8MisAmigos
Grammatik til kap. 6-7-8: Grammatik kap. 6-8.pptx
Især fraværende de sidste to gange bør læse op på (ny) grammatik til kap. 6-7-8, især slidet om adjektiver (lav også gerne øvelserne som angivet på slide): Grammatik kap. 6-8.pptx
Du skal øve dig på ordene til kap. 6-7-8. Start med det kapitel, som du husker dårligt. Husk at der er elevtid til prøven i næste uge (torsdag), så du skal faktisk bruge noget tid på at repetere og øve dig: QuizletKap6CuatroJóvenesQuizletKap7MiFamili
Øv dig rigtig godt på alle ordene til kap. 6-7-8. Her er et samlet link til de tre, men hvis du vil øve dem hver for sig, skal du finde links på lektionen i torsdags: Link til samlet Quizlet
Læs op på teorien til kap. 6-7-9. Kig dette Powerpoint igennem: Grammatik kap. 6-8.pptx
Øv dig på tallene op til 100 (hvis du ikke kan dem)
Forbered dig som angivet på tirsdagens lektion.
Som lektie skal I læse denne danske tekst om spansk jul og nytår: La Navidad Española (baggrundsviden).docx
Du skal også øve dig på disse spanske juleord i Quizlet: La navidad
I skal sætte jer i disse bordgrupper:
Fillipa - Barkat - Gustav - Laura HBenjamin - Laura E - Mahamed - SarahCecilie - Christian M - Ida - MichaelChristian BN - Julie - Maryam - Rasmus KLJakob - Omar - Rasmus HM - Selma - ShukriZahur - Mathias - Ruben - Mikkel
Øv dig mega godt på ordene til det nye capítulo: Mi barrio (mit kvarter): Quizlet
HUSK HUSK HUSK også at bruge tid på at høre ordene udtalt og selv sige dem efter!
Øv dig mindst 15 min på ordene til kap. 9 igen: QuizletCap9
Øv dig så du kan bøjningen af "ser" og "estar" udenad :-)
Link til DUOLINGO: DUOLINGO LINK
Øv dig en sidste gang på ordene til cap. 9 (15 min mindst): Quizlet
Øv dig ligeledes på både 1) betydning og 2) bøjning af følgende verber: ser, estar, trabajar, estudiar, comprender, Hablar, Hacer, llamarse
Du kan starte med at se på et bøjningsskema over hvert enkelt verbum, lidt efter lidt tvinger du dig selv til at sige det mere og mere udenad, det vil sige: uden at kigge. Til sidst prøver du at skrive betydning og bøjning ned til hvert verbum på et
Øv dig godt på ordene til det nye emne (mad = comida): QuizletCap10
Øv dig også på bøjningen af verbet "ir" så du kan den udenad (más o menos)
Brug ca. 15 minutter på at øve dig på ordene til cap. 10 (mad): Quizlet
Brug ca. 15 minutter på at øve dig på bøjningen af diftongerende verber. Øv dig på at bøje COSTAR-QUERER-PREFERIR
Øv dig en sidste gang på ord til cap. 10 (brug ca. 10 minutter - afhængigt af, hvor godt du allerede kan dem): QuizletCap10
Øv dig på nye udtryk til at lave billedbeskrivelse. Det er ISÆR vigtigt, du kan sige dem mundtligt, så brug højtalerfunktionen på hvert lille ord og lyt og sig selv efter højt, mundtligt: QuizletBilledbeskrivelse
Nu skal vi igang med ordforråd, der knytter sig til hjemmet, hvordan man kan have det i løbet af en dag og de daglige rutiner. Øv dig godt på disse ord: Titel
Øv dig igen på ordene (I får en lille test i den på timen): Quizlet
Grammatik til emne 9-12: Grammatik cap. 9 til 12.pptx
I skal lave opgaven til teksten på s. 65 i tekstbogen færdig. Opgaven blev udleveret på papir, men den vedhæftes også her: La postal de Eduardo Arbejdsark.docx
Til de fraværende tirsdag: Læs teksten og lav så meget af opgaven i dokumentet, som du kan nå/finde ud af.
Arbejdsark 3. modul d. 07.02.docx
Modulet er et arbejd-selv modul. I kan sidde på skolen eller derhjemme, hvis I vil.
Arbejdsark 1. modul d. 09.02.docx
Til brug på timen: La hora en español - Telling Time in Spanish
Som lektie skal du repetere bøjning af 3 forskellige grupper af verber. Du skal øve dig på at bøje:
1) De helt regelmæssige (fx hablar, comer, vivir)
2) De refleksive (fx llamarse, bañarse, levantarse)
3) De diftongerende (fx costar, querer, preferir)
Du gør følgende:1) start med at se på bøjningsskemaet. Sig bøjningerne højt for dig selv. 2) Luk computeren og sig bøjningen højt for dig selv, gerne flere gange. 3) Lav noget andet i x-antal minutter (fx i 20-30 minutter) og sæt dig herefter ned og
Kan du dem? Ellers må du prøve trin 1-2-3 igen.
FÆLLESDAG WORKSHOPS
Øv dig godt på ordene til cap. 12: QuizletCap12
Hvordan siger man på spansk, at klokken er 14.10 //17.30 //22.45
øv ordene til kap. 12 en sidste gang (link på tirsdagens modul) og repeter brug og bøjning af refleksive verber (der kommer ny teori her, så det er vigtigt du er med på bøjningen af dem)
Prøven handler især om grammatik og ordforråd indenfor kapitel 9-10-11-12. Så du bør læse op på/øve:Quizletterne (gå ind på vores klasse og vælg dem du har mest brug for at træne) og Grammatikken som er i dette PP:
Grammatik cap. 9 til 12.pptx
det kan også være en god idé at genbesøge grammatikken fra sidste prøve (især adjektiver): Grammatik kap. 6-8.pptx
OBS OBS OBS: du kan lave repetitionsøvelser på s. 112-113 i øvebogen som forberedelse til prøven.
Du skal øve dig mindst 20 minutter på ordene til det nye emne "Compras": Quizlet Cap 13
Skærmbillede 2023-03-09 kl. 09.04.26.png
Øv dig på de nye ord til cap. 13 igen: Quizlet
Øv dig en SIDSTE gang på ordene til kap. 13: Quizlet
Repeter også farverne på spansk. Du finder dem her, hvis du ikke kan dem: QuizletFarver
Vi starter på nyt emne: "Tiempo libre" (fritid). øv dig mindst 20 minutter på ordene (og husk at bruge højtaleren og høre udtale + selv sige dem efter): Quizlet
GRUPPER TIL ENCUENTRO 3 (Vi mødes i auditoriet, men senere skal i ud i disse grupper): Grupos .xlsx
For at kunne snakke (og spille) med spanierne, skal du øve dig på ordene til "comida" godt: Quizlet
Øv dig også på at kunne svare udenad på disse spørgsmål:
¿Cómo te llamas?
I behøver ikke have bøgerne med til denne time.
Øv dig mindst 15 minutter på ordene til cap. 14: QuizletCap.14
Brug 20 minutter på at læse teksten "Paranoia rellena la encuesta" på s. 84 i tekstbogen. Hvis du kun når fx halvvejs på de 20 minutter, er det HELT fint. Bare du bruger 20 minutter (sæt din timer og læg mobilen væk!). Du skal:
læse højt mundtligt for dig selv, så du øver din udtaleOversætte mundtligt - Brug tid på at slå ord op bagi tekstbogen, som du ikke forstår. Oversæt så godt du kan.
Repeter gloser til kap. 13: QuizletCap13
Brug mindst 15 minutter.
Du skal træne betydning og bøjning i nutid af følgende verber:
ir - ayudar - estudiar - salir - lavarse - hacer - querer - acordarse
fremgangsmåde:1) se på bøjningsskema i ordbog. Sig bøjningen højt flere gange2) efterhånden lukker du skærmen ned, og prøver udenad3) du laver noget andet i lidt tid, fx kan du gå en tur, tømme opvaskeren, se et afsnit af en serie4) så vender du tilb
Du må bruge max 30 min på lektien - så hvis du har mega svært ved det, er det en god idé faktisk at bruge tiden. Hvis det er det nemmeste i verden, behøver du ikke bruge så lang tid.
Til brug på timen: BilledbeskrivelseQuizlet
Påbegynd forberedelse til delprøven på torsdag. Se på torsdagens modul, hvor forberedelsen er beskrevet.
Vi laver prøve på timen til emnerne 13 og 14. Du skal derfor op til prøve bruge mindst 2 timer på at repetere ordforråd og grammatik til de to emner (men du kan også øve andre quizletter efter behov):
Link til vores quizletmappe med eller emner
Grammatik til kap. 13-14: GRAMMATIK kap 13-14.pptx
Repeter også teorien til de diftongerende og refleksive verber
Du kan også øve dig på at bygge sætninger: At bygge en sætning op.docx
Øv dig mindst 15 minutter på disse ord (hvor du allerede kender flere): Quizlet
Barkat og Jakob laver delprøve fra sidste uge i dette modul.
Til vores 4. og sidste ENCUENTRO skal du øve dig på disse ord og udtryk. Brug mindst 20 minutter (lyt også til udtalen af ordene vha. højtalerknappen på kortene): QuizletVivirMiVida
No hay deberes :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
España-una introducción a la cultura y ...
Fulde titel: España - una introducción a la cultura y a la gente joven
FORMÅL & INDHOLD
I forløbet lærer vi om den spanske geografi med fokus på Spaniens placering i forhold til resten af Europa/África samt "Las autonomías". Derudover skal vi lære om forskellige aspekter i den spanske kultur og traditioner, herunder tapas og la cultura de fiesta (botellón + las fiestas más populares). Forløbet afsluttes med en kreativ øvelse, hvor eleverne i grupper producerer en video om hver deres "fiesta popular":
Las Fallas en Valencia
San Fermín en Pamplona
La Feria de Abril
La Tomatina en Buñol
KERNETEKSTER:
- "España" af S. Bascuñán et. al. i "Viva la vida", L& R, 2017, s.37
- "Entrevista con Daniel Amario" af Bugge, L. K. et al i "Vidas" (2008), s. 89-90
- "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 16-19
- "Las fiestas más populares en España" i "Ya Vamos" (2023) af Gavilán, M. F. & Arfaoui, L. Colombus, s. 162-164
SUPPLERENDE TEKSTER:
- "I byen på spansk", "Fiesta rimer på fare" i "España en la calle", Gyldendal 2019, af Kasper Kloch et.al. s. 8-11;26-29;78-83
LINKS:
-
http://www.videoele.com/A1-Comunidades-autonomas.html
- La geografía de España - Las autonomías
- diverse Quizletter
Grammatik i fokus:
ser/estar/hay (repetition)
Direkte & indirekte objektspronomener
Indhold
Kernestof:
Til træning af regioner: España: Comunidades autónomas - Juego de Mapas - Seterra
Til træning af regionernes hovedstæder: España: Comunidades autónomas, capitales - Juego de Mapas - Seterra
Øv dig 5-10 minutter på ordene i Quizletten her: Dónde está...?
Brug 5-10 minutter på at tale om dette kort over Spanien idet du bruger nogle af udtrykkene fra Quizletten. Du kan stille dig spørgsmålene nederst på arket og selv svare på dem:
mapaespañaHABLAR.docx
Vi skal i biografen og se en spansk film med de andre 2g-spanskhold.
Vi mødes i Øst for Paradis kl. 8.15. I skal finde Ane for at få krydset jer af (fravær) og for at få en billet.
I er selv ansvarlige for transport til og fra biografen (Øst for Paradis).
Som lektie skal du se traileren til filmen: El Buen Patrón - Tráiler
Til brug på timen: Palabras - tiempo libre
Som lektie skal du øve dig på de 17 regioner og deres hovedstæder i Spanien. brug nedenstående links:
1) Øve sig på regionerne
2) Øve sig på regionernes hovedstæder
Til brug på timen: Skriveøvelse med GUSTAR.docx
Du skal læse s. 9 i kompendiet som er starten af den spanske tekst "entrevista con Daniel Amaro". du skal:
1) læse højt på spansk for dig selv. Gør dig umage med udtale
2) Oversæt MUNDTLIGT til dansk, linje for linje. Hvis du er nødt til at slå ekstra ord op i ordbogen, så gør du selvfølgelig det, og skriver dem på i kompendiet!
Du må kun bruge din ordbog! Ingen translate, claro!
De fraværende i sidste modul kan med fordel lave den lektie, som ligger på forsiden af din MinLæring. Det handler om psykoverber. lav det, du kan nå/har overskud til, så du er lidt med på, hvad der foregår i timen her.
Som lektie skal du læse tekst på tid. Du skal bruge 20 minutter på at læse så meget du kan af s. 10 i kompendiet. Det handler IKKE om at du skal læse den overfladisk og dermed er "færdig", nej. Du skal:
1) Læse højt for dig selv på spansk.
2) Oversætte linje for linje mundtligt til dansk. Du kan være nødt til at slå yderligere ord/udtryk op i ordbogen og skrive dem på i kompendiet, så du kan oversætte det på timen her.
Skriv her i elevfeedback, hvor langt du nåede. Fx "jeg nåede at læse til og med linjen "... una combinación de varias tapas".
Til brug på timen: Quizlet Los jóvenes españoles...
Du skal lave den lektie, som er oprettet til jer på MinLæring. Den består af en video, du skal se, samt 1 opgave du skal lave. Det handler om substantiver og er repetition fra 1g.
Øv ordene til teksten i mindst 15 minutter - øv dig også på at sige dem højt derhjemme: Quizlet
Quizlet til vejret
Du skal læse tekst på tid. Sidste gang læste vi sammen s. 13 i kompendiet. Lektien er at læse koncentreret i 20 minutter. Du skal:
1) Sætte dig med kompendiet, s. 14. Læs en sætning højt for dig selv. En af gangen.
2) Oversæt mundtligt til dansk. Brug quizletten på sidste modul med ordene til teksten + evt. en ordbog. Skriv nye ord på i kompendiet! Så du husker dem.
3) Når du har læst i 20 min. er du færdig. Angiv her i elevfeedback, hvor langt du nåede.
Samme lektie som i tirsdags, der blev aflyst.
Vi har nu læst hele teksten "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" hver for sig som lektie men også til sidst sammen. Du skal som lektie til dette modul skimlæse hele teksten igen - og læs især lidt grundigere de dele, som du
Vi skal arbejde med spørgsmål til teksten på timen, så det er vigtigt du har genopfrisket dens indhold.
Til brug på timen: HACER UN VÍDEO Las Fiestas Populares.docx
Genlæs den danske tekst om "fiestas" i Spanien s. 16-19. Svar på følgende spørgsmål - og læg dine svar her i elevfeedback:
1. Er der ny viden fra teksten/noget du ikke vidste om den spanske festkultur?
2. Hvad synes du er det mest interessante i teksten? hvad er det sjoveste? hvad er det mærkeligste?
3. Forsøg at perspektivere tekstens indhold til festtraditionerne i Danmark - er der noget der ligner i DK/er anderledes i DK, osv.?
Nye læsegrupper:
LEKTIE: I skal have jeres idé/manuskript for videoen HELT færdig. I skal OGSÅ allerede have fundet eventuelle billeder/videoer på nettet, som I vil bruge! På den måde kan I nå at blive færdige med videoen på timen her.
I får i dette modul 20 minutter til at gøre jeres video om jeres "fiesta" færdig. De fraværende sidste gang får en grammatikopgave, som I skal lave imens, videoerne laves færdige.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
El amor y las relaciones
FORMÅL & INDHOLD:
Formået med forløbet har været at lytte til spansk (sange) + opnå tekstforståelse og arbejde med udvalgt grammatik og ordforråd gennem arbejdet med teksterne og serien.
Forløbet handler om kærlighed, og vi har arbejdet med to sangtekster, som behandler netop dette emne, en "Tekst A" fra opgaven "Parejas homosexuales" samt set 2 episoder af den spanske serie "Élite" på Netflix.
Grammatik i fokus:
Verbalperifraser
Personlige pronominer som objekt (repetition)
Datiderne
MATERIALER:
Kernestof:
- "Ella y Él" af Ricardo Arjona
- "El perdón" af Enrique Iglesias
- "Parejas homosexuales" Tekst A fra opgavesættet 2018
- "Élite": Ep. 1 & 2 på Netflix (2018)
Faglige mål i fokus:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Til brug på timen: Link til ordopslagstavle
Som lektie skal du se på dine noter til PERFEKTUM, som blev introduceret inden sprogdagen. Hvordan laver man perfektum (før nutid) på spansk? Hvis du ikke har noter, kan du læse om perfektum på MinLæring her: MinlæringLinkTilPerfektum
Til brug på timen (hvis du ikke allerede har én gemt): Delprøve 1 LISTA DE TAREAS.docx
Du skal øve dig på ordene til sangen mindst 15 minutter: Quizlet Ella y él
Du skal lytte til sangen derhjemme mindst 2 gange: Ricardo Arjona - Ella Y Él (Official Video)
Medbring høretelefoner!
Link til sangen på Youtube: Ricardo Arjona - Ella Y Él (Official Video)
Som lektie skal du gennemlæse sangen derhjemme (udleveret på papir sidste gang, men den vedlægges også her elektronisk).
Du skal læse højt for dig selv på spansk og oversætte mundtligt til dansk, linje for linje (brug alle gloserne nederst som hjælp!).
Ella y Él Lyrics.docx
Som lektie skal du lave den krydsord, du finder på s. 7-8 i kompendiet.
Som lektie skal du skimme den del af teksten, som I læste på timen mandag og så skal du læse teksten færdig! Det er teksten "Parejas homosexuales" på s. 9-10 i kompendiet. Læs højt for dig selv og oversæt mundtligt.
Lav til og med opg. 10 i kompendiet (s. 14-15-16)
Som lektie skal du lave opg. 12 i kompendiet (s. 18). Skriv i hånden og brug ingen ordbog!
Vær også obs på, at der ligger en aflevering med fredag aften. Tag evt. lige et kig på opgaveformuleringen allerede nu :-)
Link til Quizlet
Ingen lektier så Brug tid på afleveringen :-)
Du skal øve dig mindst 20 min. på ordene til serien: QuizletÉlite
Du skal øve dig RIGTIG godt på ordene til serien i 15 minutter. Øv dig desuden i at bøje de forskellige verber, som indgår i quizletten. Fx kan du tage "empezar" og bøje det i alle personer og tal mundtligt (empiezo - empiezas - empieza - empezamos -
Til brug på timen: Nicky Jam & Enrique Iglesias - El Perdón | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Til brug på timen: RetteGuide Afleveringer 3G.docx
Lyt til denne sang mindst 3 gange derhjemme: 21. El Perdón - Nicky Jam y Enrique Iglesias [Official Music Video YTMAs]
Du skal kunne bøjningen af disse verber i præsens (nutid) udenad:
ir - estar - tener - seguir
Start fx med at kigge i et bøjningsskema til hvert verbum (find det i ordbogen) og sig bøjningen højt for dig selv, flere gange! Lidt efter lidt lukker du computeren ned og siger bøjningen højt for dig selv uden hjælp. Til sidst kan du prøve at skriv
Til brug på timen: Ana Torroja - Un Año Más | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Lektien er at medbringe vindruer! Køb en bakke (gerne grønne uden sten, men alt kan gå) vindruer (I kan eventuelt gå 2 personer sammen om en bakke).
MEDBRING HEADPHONES!!!!
Se den video om datid på spansk, som er oprettet som LEKTIE på MinLæring. Påbegynd noter til emnet "Datiderne på spansk".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jóvenes en Latinoamérica
FORMÅL & INDHOLD:
formålet med forløbet er at få kendskab til forskellige latinamerikanske lande samt livet for udvalgte unge fra Latinamerika.
Vi har lært om Latinamerikas folk, sprog, kultur og værdier på et overordnet og generelt niveau. Udover at læse om to unge fra hhv. Nicaragua og Mexico, er vi dykket ned i disse landes geografi, socioøkonomiske forhold og kultur, herunder særligt madkulturel i México.
MATERIALER:
Kernestof:
Fra Mikkelsen, O. N. & Riismøller, P (2013) "La identidad contrastada":
- Héctor de Nicaagua
- Aby de México
Filmen ”Sin nombre” (2009)
Netflixprogram (2020): Streetfood Latinamerika: Oaxaca, México
Supplerende materaler:
Sang: "La gozadera" (2015) af Marc Anthony og Gente de Zona
Diverse arbejdsark brugt i undervisningen, billeder og quizlets
GRAMMATIK I FOKUS:
Datid
Perfektum - præsens - nær fremtid
Faglige mål i fokus:
- forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Øv dig mindst 15 minutter på de latinamerikanske lande: América Latina: Países - Juego de Mapas - Seterra
Du skal bruge 20 minutter på at øve dig på datidsbøjningerne - som vi snakkede om mandag vil det sige, at du gentager bøjningerne igen og igen og skriver dem ned på et blankt stykke papir. Først når man kan begge dele udenad, kan man faktisk bøjninge
Øv dig fx med følgende verber:
bailar – trabajar – amar – llevar – conocer – comer – convencer – salir – vivir - seguir
Til brug på timen: QuizletUregelmæssigPræteritum
Øv dig på datidsbøjningerne - IGEN - og især hvis du ikke kunne dem særlig godt i sidste uge. Brug "trabajar" "convencer" og "vivir" til at øve med.
Du skal også kunne bøjningen af "ser" i både præteritum og imperfektum - udenad! :-)
Lav opg. 7 og opg. 8 i kompendiet på s. 9. Prøv også at oversætte sætningerne (mundtligt!), så godt du kan.
Du skal læse tekst på tid. Læg din telefon væk og sæt dig i ro og mag og læs 20 minutter af teksten om Nicaragua, der starter på s. 14 i kompendiet. Du skal læse højt på spansk, arbejde med din udtale, og du skal oversætte mundtligt til dansk - sætni
Angiv her i elevfeedback, hvor langt du nåede. Fx "jeg nåede til og med "... muchos colores y mucha alegría" s. 15
Til brug på timen: QuizletHéctor
Se lektien til mandag (som blev aflyst), det er den samme lektie til dette modul.
Du skal læse tekst på tid. Brug 20 minutter hvor du koncentreret læser fra starten af teksten på s. 18. Læs højt for dig selv på spansk - oversæt mundtligt linje for linje til dansk. Slå ukendte ord op i ordbogen og skriv på i kompendiet.
Skriv her i elevfeedback, hvor langt du nåede at læse.
Du skal igen læse tekst på tid. Vi læste sidste gang s. 18-19 sammen på klassen. Du skal derfor starte fra toppen af s. 20. Læs 20 minutter. Skriv nye ord på i kompendiet. Noter her i elevfeedback, hvor langt du nåede.
Hvis du gerne vil have et større ordforråd, kan du også lige øve dig 5 minutter på nøgleordene til teksten: HéctorQUIZLET
NYE GRUPPER:
Skærmbillede 2024-01-31 kl. 14.53.34.png
RetteGuide Afleveringer 3G.docx
Til brug på timen: QuizletAbyDeMéxico
Omdan de resterende 6 perfektumformer på s. 18 i teksten om Héctor til datid. Forhold dig til hvad der står i teksten og tag stilling til, hvilken datid du skal bøje det enkelte verbum i og bøj det efter subjektet i teksten.
I finder reglerne for datid i jeres noter eller i det Powerpoint, som ligger i vores team --> filer --> gramática --> Powerpoints
Brug 10 minutter på at øve dig på ordene til teksten om México og Aby: Quizlet
Brug 10-15 minutter på at læse fra toppen af s. 30 (sidste gang læse vi på timen s. 28-29 af teksten om México). Angiv her i elevfeedback, hvor langt du nåede. Skriv fx: "jeg har læst til og med linjen '... son símbolos de la cultura mexicana" på s.
Du skal øve dig på disse ord. Brug 20 minutter. Link til Quizlet
Øv dig igen rigtig godt på ordene til filmen (brug 20 minutter), vi så mandag. Hvis du ikke var der mandag, kan du med fordel se filmen selv derhjemme på Filmstriben (login med bibliotekslogin). Filmen er ret voldsom dog, så fat en pude eller et fami
Link til quizlet
I skriver en delprøve her på timen (60 minutter). Som del af elevtiden (2 timer), SKAL du forberede følgende:
Øv dig mindst 15 minutter på ordene til filmen. Fokuser iSÆR på ordenes udtale: Quizlet
I skal arbejde selv i dette modul. Åbn vedhæftede arbejdsark og se, hvad du skal: Arbejdsark ArbejdSelv onsdag 13.03.docx
I dette modul får vi besøg af de 12 spanske udvekslingsstuderende fra Bilbao, som pt er på besøg her. Vi skal lave flere hyggelige ting på spansk med dem. Blandt andet skal vi spille et spil, der hedder "Explorar el mundo".
For at du er bedst muligt klædt på og forberedt til at spille spillet, skal du lave forberedelsen som beskrevet i dette dokument. Brug ca. 20 minutter på lektien:
Explorar el mundo FORBEREDELSE.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Samtaleforløb
Formål:
At oparbejde elevernes dialogiske mundtlighed og ordforråd knyttet hertil samt at repetere udvalgt grammatik.
Indhold:
I løbet af 9 lektioner træner vi samtalen som kommunikationsform ligesom vi repeterer forskellige grammatiske emner, især datid, som vi også har lavet en skriveøvelse med i ét modul.
Vi arbejder koncentreret med oparbejdelse af ordforråd til samtale ligesom vi arbejder med teknikken "at spørge ind til", at give lytterfeedback og at bruge kommunikationsstrategier. Samtaleemnerne er "Vosotros mismos", "Medios sociales" og "Viajes y encuentros".
Vi har desuden set og arbejdet med filmen "Hasta que nos volvamos a ver" (Netflix, 2022) i forbindelse med samtaleemnet "Viajes y encuentros", og i den forbindelse også læst en tekst om Perú "El Perú actual + La geografía" fra Janns, Q. P. (2023) "Vale un Perú". Columbus: 13-16.
Strukturen i aamtaleforløbet bygger på dette materiale:
https://sites.google.com/apps.odder-gym.dk/atu-fokus-spansk/materiale-og-lektier
Materialer:
Quizlet, samtaleark, forskellige billeder
Indhold
Kernestof:
Vi skal igang med et lille samtaleforløb. Øv dig mindst 20 minutter på disse ord og udtryk: Titel
Øv dig mindst 20 minutter til et nyt samtaleemne: Quizlet
Velkommen hjem fra studietur og øv dig mindst 20 minutter igen på ordene til "medios sociales": Quizlet
Du skal læse op på de to datider:
Hvordan er de regelmæssige bøjninger i præteritum og imperfektum?
Hvordan er de uregelmæssige bøjninger i præteritum og særligt "ser" og "ir"?
Hvilke regler er der for brug af præteritum? hvornår skal vi bruge præteritum?
Hvilke regler er der for brug af imperfektum? hvornår skal vi bruge imperfektum?
Se på lektien til torsdag d. 25.04, der blev aflyst. Vi laver nemlig skriveøvelse med fokus på datid i dette modul.
Vi skal igang med et nyt mini-tema: Viajes y encuentros culturales
Øv dig mindst 20 minutter på disse ord til emnet: Quizlet
Vi starter PRÆCIST kl. 13.40. Kom Ikke for sent - så er der fravær.
Øv dig mindst 20 min. på ordene til filmen fra i onsdags, så du er klar til at kunne arbejde med den: Quizlet
Øv dig på disse samtaleord igen (brug 20 min.)
Alle skal medbringe en lille spiselig ting - prøv gerne at koordinere det lidt mellem jer. Vi kan fx få:
Lidt chips, lidt sodavand (i så fald skal nogle medbringe papkrus - det ville være super!), lidt oliven, lidt frugt (fx melon), lidt ristede mandler, etc. ALLE medbringer noget eller går sammen med en anden om at medbringe noget :-)
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
El mundo del fútbol (EXAMEN)
FORMÅL & INDHOLD
I forløbet hat vi haft fokus på fodbold og primært dens identitets- og kulturskabende rolle i Argentina og Spanien. Vi har fokuseret på den særlige fankultur, som karakteriserer fodbolden i Argentina og vi har læst om hvilken rolle fodbold spiller for spanierne - formidlet af en dansk sportsjournalist, der bor i Spanien. Vi har desuden læst om kvindefodbold, idet vi har læst om en ung kvinde fra Bilbao, der drømmer om en fremtid som professionel fodboldspiller og en anden ung kvinde, som har udlevet drømmen om at spille professionelt.
MATERIALER:
Kernestof:
Teksten "Entrevista: Luna" fra bogen "Cultura y negocios en España" (2013) af Albertsen, D., Andreasen, M & Leth-Sørensen, F. Lindhardt og Ringhof. S. 88-93 - OBS: kun nærlæst s. 92-93
Teksten 'Ganar, gustar y golear" fra bogen "Retratos argentinas" af Svendsen, D. (2012). Gyldendal. OBS: dog kun 3 afsnit.
Teksten "Mariana, 21 años: “Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible.”. I: Tønner, M., Kloch, K. & Vilhelm, T. (2022) "España mañana". Systime
Tekst A "Vero Boquete, una futbolista española" fra skriftlig eksamen, 24. maj 2023
Dokumentar: Fodbold er Gud (2010). Filmstriben
Supplerende materiale:
Un partido entre el Barca y el Sporting de Gijón:
https://www.youtube.com/watch?v=3uEwO-msUM8
Dansk artikel om "Fodbold er Gud":
https://www.dr.dk/presse/dokumania-fodbold-er-gud
Intro-tekst om "Fútbol en Argentina" skrevet af Tina Lynge
Youtube-video med nyhedsindslag om Lamine Yamal:
https://www.youtube.com/watch?v=INStn-tlE8k
Diverse fotos til billedbeskrivelse
Grammatik i fokus:
Repetition af forskellige emner:
Datid, verbalperifraser, relative pronomener, herunder introduktion af relative pronomener ifm. præposition.
Faglige mål i fokus:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Indhold
Kernestof:
Til brug på timen: Quizlet
Hola mis queridos estudiantes de español. Espero que hayáis tenido unas vacaciones fantásticas!
Para la primea clase tienes que llevar una foto de tus vacaciones (du kan printe det, eller du kan medbringe det digitalt). Nos vemos!
Læsegrupper:
Link til hold på Quizlet
Tienes que practicar las palabras claves para el tema (usa 15 minutos como mínimo!!): Link til vores hold i Quizlet
Til brug på timen: Un partido de fútbol. Nivel A2
Kan du bøjningen i nutid af "poder", "querer" og "deber"?
Tienes que leer la página 7 del compendio. FOKUS er din udtale. Det vil sige det ikke er vigtigt, om du forstår det hele, det er til gengæld rigtigt vigtigt, at du virkelig arbejder med din udtale og gør dig umage. Er der ord, du er meget i tvivl om
Du skal læse tekst på tid (det har vi prøvet flere gange nu). Du skal gøre følgende:
Sæt dig koncentreret i 20 minutter (væk med mobilen!). Læs fra toppen af s. 14 i kompendiet (det er fortsat Luna, der fortæller om fodbold i Spanien). Læs så langt du kan nå idet du 1) læser højt for dig selv og 2) oversætter MUNDTLIGT linje for linj
GLOSER el mundo del fútbol LUNAtekst.docx
Skriv her i elevfeedback, hvor langt du nåede. fx: til og med linjen ... "caracteriza mucho al Athletic de Bilbao." i første spalte
Til brug på timen: La historia de Yamal es una de puro éxito inmigrante: "Los milagros ocurren" | Noticias Telemundo
¿Quién es Lamine Yamal? Busca en Internet y escribe 3 frases cortas como respuesta
En del af de to timers elevtid, som laves derhjemme INDEN prøven på timen er følgende:
1) Lave den oprettede lektie på MInLæring, der handler om ser/estar/hay (den hedder ELEVTID til Delprøve 1...) og består af afsnit der skal læses samt i alt 3 øvelser, der skal laves!
2) Øve sig på Billedbeskrivelsesudtryk i Quizlet
3) Øve sig på forskellige ord, der er rigtig gode at kende i forhold til delprøven, her i quizlet
Derudover skal du selv beslutte dig for, hvad du ellers vil læse op på:bøjning af verber i præsens? perfektum? datid (OBS: det kan være en god idé!)?
Til brug på timen: Delprøve 1 LISTA DE TAREAS-kopi.docx
Læs 20 minutter af teksten om den kvindelige fodboldspiller Mariana, som starter på s. 18 i kompendiet. Læs højt, oversæt mundtligt til dansk. Husk at slå svære ord op og skrive på.
Noter her i elevfeedback, hvor langt du nåede.
Læs den lille korte tekst på s. 23 i kompendiet, som handler om fodbold i Argentina. Læs højt, oversæt mundtligt til dansk.
Læs teksten om River-fan Fernando Martín færdig! Det vil sige, du skal have læst afsnittet "Superclásico" (s. 29) også! Hvis du blev færdig sidste gang sammen med din gruppe, skal du lige genlæse det sidste afsnit.
Practica las palabras claves para el documental (usa 20 minutos como mínimo): Quizlet
Hvis du har problemer med at få lov at øve Learn flere gange fx, skal du tilgå sættet via vores QuizletHold, hvor det er uploadet til.
Practica las palabras otra vez (usa unos 20 minutos): QuizletFodboldErGud
Øv dig en sidste gang på dokumentarens ord: QuizletFutbolEsDios
Brug også 10 minutter på at repetere de generelle fodboldord: QuizletElMundoDelFútbol
Til brug på timen: Evalueringsark Fútbol.pptx
Du skal færdiggøre din præsentation af en tekst, som vi startede på i mandagens modul. Det vil sige: du skal lave de stikord, du har behov for til præsentationen, OG du skal øve dig mindst 1 gang på præsentationen derhjemme.
Skærmbillede 2024-09-23 kl. 15.04.32.png
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
El narcotráfico de Colombia (EXAMEN)
Den fulde titel på forløbet er:
"El narcotráfico de Colombia - desde una perspectiva intercultural crítica"
FORMÅL & INDHOLD:
Forløbet skal give et indblik i den narkoproblematik, som forbindes med Colombia samtidig med at forløbet skal oparbejde elevernes interkulturelle kompetence samt udvide deres forståelse af, hvad denne kompetence indebærer.
Gennem forskellige tekster har vi fået belyst narkoproblematikken i Colombia. Vi har læst om landet og dets udfordringer og har fået nogle af svarene på, hvorfor narko er et problem i Colombia. Vi har desuden forholdt os kritiske overfor den ensidige, negative fremstilling af lande som Colombia ved at arbejde med begreberne "la única historia", "etnocentrismo", "estereotipos", "prejuicios" og "la perspectiva etnocéntrica de cultura" (modsat "la perspectiva dinámica de cultura") og vi har på et "stjerneløb" fået en let introduktion til andre positive aspekter ved landet.
Vi har set og arbejdet med de to første afsnit af Netflixserien "Narcos" som et eksempel på et medie, der fremstiller Colombia fra en ensidig vinkel. Vi har desuden læst andre tekster om Pablo Escobar samt set en dokumentar (Pablo Escobars flodheste) for at analysere forskellige perspektiver på Escobar (foruden det i "Narcos"). Afslutningsvist har vi læst en artikel, der præsenterer colombianernes kritiske stillingtagen til serien og dens fremstilling af deres land som et led i at udvide elevernes interkulturelle forståelse.
METODE:
Eleverne har gennem den induktive metode arbejdet med begrebet "interkulturel kompetence". Eleverne startede og afsluttede forløbet med at lave en hurtigskrivning over spørgsmålet "Hvad er interkulturel kompetence", hvilket dokumenterede en udvidet forståelse af begrebet.
MATERIALER:
Kernestof:
- "El país de Mario: Colombia" i: "La identidad contrastada" af Mikkelsen, O. & Riismøller, P. (2013): 22-25
- Ep. 1-2 af "Narcos", Netflix
- Tekst A og Tekst B fra skriftlig eksamen fra 2019: "Juan Pablo Escobar - el hijo de un narco" + "Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix"
- "Narcos, difícil de vender en la Colombia que la inspiró" (artikel, 2017): https://www.lavozdegalicia.es/noticia/television/2017/09/09/narcos-dificil-vender-colombia-inspiro/0003_201709G9P53994.htm
- Horisontprogram (2023): "Pablo Escobars flodheste",
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-pablo-escobars-flodheste-_-colombias-groteske-udfordring_408232
Supplerende materialer:
- "Oh Blanca Navidad" af Topholm, T. i Spansklærerforeningens medlemsblad "Rodrigo"
- TedTALK "The danger of a single story" af Chimamanda Adichie:
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
- Dansk artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/colombias-kokainproduktion-saetter-rekord
- Arbejde med "Otras historias" fra Colombia (stjerneløb)
- Diverse arbejdsark knyttet til forløbets vigtige begreber
- Quizlet:
https://quizlet.com/450664918/el-narcotrafico-flash-cards/
Faglige mål i fokus:
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Indhold
Kernestof:
Øv dig ca. 20 minutter på nøgleordene til vores nye emne: Quizlet
Som lektie skal du læse den danske artikel på s. 4-5 i kompendiet (til fraværende sidst: kompendiet ligger elektronisk i teams) OG du skal besvare de 3 spørgsmål på s. 6 i kompendiet - på dansk :-)
Grupper:
Til brug på timen: COLOMBIAtekstTrajabo.docx
Læs resten af teksten om Colombia færdig. Det vil sige til og med s. 10 i kompendiet. Den skal læses højt og du skal oversætte til dansk (herunder skrive nye ord på, som du har slået op i ordbogen).
Til brug på timen: CULTURA begreber.docx
Som lektie skal du genlæse s. 11-12 i kompendiet, der handler om to forskellige kulturforståelser. Du skal kende forskellen på "la definición estática de cultura" og "la definición dinámica de cultura".
Øv dig mindst 10 minutter på ordene til forløbet: Quizlet
Som lektie skal du tjekke rettelserne og kommentarerne til den seneste skriftlige opgave (I har fået den rettede version tilbage med yderligere rettelser, som vil være markeret med gult, og kommentarer).I får ikke tid til det i timen. Hvis du har spø
Samme lektie som til onsdag (så hvis du ikke allerede har gjort det, har du nu muligheden):
Seriens 1. afsnit og ca. 30 minutter af afsnit 2 (det giver samlet set 1,5 timer) ses derhjemme i dette modul! (med mindre andet ønskes, i så fald skal AT have en besked senest søndag om at være til stede i 4. modul).
I det efterfølgende modul (onsdag) får I en læseprøve i afsnittene, som I skal kunne svare på, for ikke at få fravær for modulet (og det bliver intet problem, hvis du faktisk har set afsnittene)
Usa 20 minutos para practicar estas palabras para la serie: QuizletNarcos
Forbered dig INDEN prøven ved at gøre følgende:
øv dig 15 minutter på disse få ord, som vil forekomme i prøven: Quizlet
Brug ca. 45-60 min på at lave den oprettede lektie på MinLæring. Den handler om datiderne, herunder uregelmæssig præteritum.
Brug resten af tiden på at forberede dig i overensstemmelse med din sidste ToDo-liste, det vil sige efter individuelt behov (billedbeskrivelsesudtryk, bøjning og betydning af verber, tider, adjektiver, verbalperifraser, psykoverber etc.).
Øv dig mindst 15 minutter på ordene til serien, som vi skal arbejde med, mundtligt og skriftligt: Quizlet
Lav opg. 4a s. 22 i kompendiet. Opgaven er at du skal skrive din egen personlige, subjektive anmeldelse af de to første afsnit. Du må også give stjerner (6 mulige i alt). begrund. Og skriv på let, forståeligt spansk.
Til brug på timen: Programa Otras Historias de Colombia.pptx
Som lektie skal du svare på disse tre spørgsmål i elevfeedback:
1) Er du tilfreds med din karakter - hvorfor/hvorfor ikke?
2) Er du tilfreds med din egen indsats i spansk? hvorfor/hvorfor ikke?
3) Har du noget særligt, du gerne vil drøfte med AT til karaktersamtalen? (fx dit arbejde fremadrettet/mundtlighed/skriftlighed/deltagelse/fravær/mulighed for hjælp/andet...?)
OBS: Vigtigt, at du medbringer en opladt mobiltelefon OG høretelefoner til din mobiltelefon!!!
De fraværende i sidste modul skal som lektie se Horisontprogrammet "Pablo Escobars Flodheste" (ca. 22 min): DRTV - Horisont: Pablo Escobars flodheste - Colombias groteske udfordring
De tilstedeværende sidste gang tager endnu et kig på skemaet med de tre perspektiver på Pablo, så I kan præsentere dem mundtligt for en makker.
Til brug på timen: DATIDERNEartículo.docx
Alle forsøger - efter bedste evne - at læse hele den første side af artiklen. Det vil sige til bunden af s. 23 i kompendiet. Læs højt, oversæt mundtligt til dansk så godt du kan.
Som lektie skal du færdiggøre arbejdsarket med datiderne i teksten, som vi påbegyndte i sidste modul (ligger på lektionen mandag). Prøv selv, men hvis der er forklaringer, hvor du er HELT lost, kan du prøve at spørge ChatGPT :-)
Øv dig en sidste gang rigtig godt på nøgleordene til forløbet. Gå på vores hold på Quizlet og find dem og øv dig mindst 10 min.
Læs de spørgsmål (med tilhørende stikord), som du finder på næstsidste side i kompendiet. Du skal blot læse dem og forstå dem, så vi ikke skal bruge tid på dette i timen, hvor vi skal bruge dem til at tale ud fra. Brug mindst 10 min.
I dette modul skal I arbejde selv, da Ane er på kursus. Lav følgende opgave, hvor I skal forberede og lave en mundtlig præsentation (varighed 4-8 minutter) af vores tema. Åbn vedhæftede dokument og se, hvordan:
UNA PRESENRACIÓN ORAL DEL TEMA 3gsp3.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
El pasado difícil de España (EXAMEN)
FORMÅL & INDHOLD:
Eleverne får en let introduktion til den spanske borgerkrig og det efterfølgende diktatur: Spaniens svære fortid. Vi har kort fokuseret på krigens to parter: ”Los nacionalistas” og ”Los republicanos”.
Derudover har vi især set på den splittelse, som borgerkrigen og diktaturet har påført det spanske folk frem til i dag, samt behovet for at huske - og gøre op med - landets fortid. Dette konkretiseret gennem dokumentarfilmen "El silencio de otros" samt teksterne "Símbolos franquistas en las calles de España" og "Más que rencor sentimos rabia". Vi har desuden læst om Franco og hans betydning den dag i dag.
MATERIALER
Kernestof:
- Tekst: "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas" i bogen "España en la calle" (2020) af K. Kloch & Tønner, M. Gyldendal
- Tekst: "Francisco Franco - El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte" i bogen "España en la calle" (2020) af K. Kloch & Tønner, M. Gyldendal
- Tekst: "Más que rencor sentimos rabia" (2005), uddrag fra:
http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/newsid_4439000/4439212.stm
- Dokumentarfilm: "El silencio de otros" (2018)
Supplerende tekster:
- Indledende dansk tekst fra "España en la calle", s. 62-65
-Dansk tekst om "La memoria Histórica" fra bogen "La guerra civil española. La dictadura franquista y la memoria histórica" af Caprani, H. (2024), s. 113
- Diverse arbejdsark og quizlets brugt i undervisningen
Grammatik i fokus:
Verbalperifraser
Passiv (OBS: differentieret)
Faglige mål i fokus:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Tilladte hjælpemidler til terminsprøve og eksamen:
Ordbogen.com
:
https://www.ordbogen.com/da/#/
MinLæring:
https://minlaering.dk/dashboard
Quizlet'er knyttet til 3gsp3:
https://quizlet.com/join/T6hd9tdNX?i=tfz94&x=1bqt
Indhold
Kernestof:
Til brug på timen: Link til podcast
Som lektie skal du tage et kig på dette evalueringsark og lave mindst én af boksene derhjemme (du bestemmer selv hvilken). Det er "en gave" til dig selv, da du får en fornemmelse af, hvad du skal kunne i forløbet, hvad du har styr på, hvad du måske i
Evalueringsark Narcotráfico.pptx
Medbring høretelefoner
Tienes que leer el texto danés en el compendio que está en las páginas 3-6. Después tienes que responder a las preguntas 1-2-3 en la página 7 del compendio - det vigtige er at du kan SIGE svarene mundtligt til de tre spørgsmål :-)
Til de fraværende i sidste modul: det nye kompendium ligger i Teams under filer. Det kan være en fordel for jer at lytte til den podcast, som der er opgave til på s. 1 i kompendiet (foruden det andet I skal lave). Den fungerer som intro og ramme for
Medbring vindruer (store grønne, helst).
Læs tekst på tid: brug 20 minutter, hvor du sidder koncentreret uden afbrydelser og læs teksten, der starter på s. 8 i kompendiet. Læs højt for dig selv på spansk og oversæt linje for linje til dansk - skriv nye ukendte ord på i kompendiet (men undla
Noter her i elevfeedback, hvor langt du nåede (obs: skriv blot ovenover/nedenunder den feedback du har fået her i elevfeedback)
Til brug på timen: AKTIVpassivSpansk.docx
Læs teksten færdig om Matias Alonso og Valencia (Símbolos en las calles..) :-) Læs højt og oversæt så meget du kan nå på 30 min.
Til brug på timen (1): HITverber Betydning Bøjning Skriv.docx
Til brug på timen (2): ØVELSER med SEpassiv.docx
Lav øvelsen, vi sluttede med sidst, færdig. Det vil sige arbejdsarket (findes på mandagens lektion) med at omdanne fra aktiv til passiv og passiv til aktiv skal laves færdigt inden timen.
Forbered dig til delprøven i overensstemmelse med din sidst udfyldte ToDo-liste. Hvad har du brug for at læse op på og dermed blive bedre til denne gang?
brug mindst 1,5 timer på at sætte dig ind i grammatik, øve verbers bøjning, øve ordforråd til billedbeskrivelse, se på kommentarer og feedback på tidligere delprøve 1, lave opgaver på MinLæring til de grammatiske ting, du skal øve dig på osv. osv.
Brug også noget tid (du vurderer selv hvor meget) på at øve ord til det nye emne (el pasado difífil de España): Quizlet
Som lektie - og indføring - i den spanske (lidt komplicerede) dokumentar, vi skal se, skal du læse den korte danske tekst på s. 12 i kompendiet.
Derudover skal du læse og forstå de spanske spørgsmål til dokumentaren, som du finder på s. 13. Du skal ikke besvare dem (for det kan du først, når du har set dokumentaren) - kun forstå dem så du er klar til at besvare, mens vi ser filmen. Så du skal
Kom IKKE for sent til dette modul, da vi starter filmen PRÆCIS. Den tager nemlig 1 time 35 min.
Skriv stikord til spørgsmålene på s. 13 i kompendiet (hvis ikke du gjorde det mens vi så filmen)
Øv dig mindst 15 min. på ordene til dokumentaren: Quizlet
Practica las palabras para el documental una última vez (usa unos 15-20 minutos).
Brug mindst 20 minutter på at forberede stikord til mundtlig præsentation af filmen. I din præsentation skal du især fokusere på præsentationen af filmens 3 "grupper" og de vigtigste personer. Husk det er vigtigt, du NØJES med stikord, så du træner m
Passiv med ser&estar&participium.docx
ArbejdSelv 3gsp3 31. januar.docx
I skal læse teksten om Francisco Franco færdig som lektie. I kender proceduren: Læs højt på spansk, linje for linje, oversæt mundtligt til dansk.
Nye grupper:
Skærmbillede 2025-02-03 kl. 14.51.59.png
Tienes que hacer ejercicio 1) combinar (p. 20 del compendio)
También debes practicar las palabras claves para el tema (juega al "Learn" unos 10-15 minutos): Quizlet
Medbring den gule delprøve 1 (terminsprøve), da vi skal gennemgå et par opgaver, som vi ikke nåede mandag.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
El clima y la gente (EXAMEN)
FORMÅL:
At give en introduktion til nogle af de klimaforandringer og -udfordringer den spansktalende verden står overfor.
INDHOLD:
I forløbet har vi set på klimaforandringernes konsekvenser især i Spanien og på hvordan forskellige personer forsøger at forandre forbrugsmønstre, især med fokus på tøj og mad. Vi har desuden arbejdet med avocadoproduktionens konsekvenser for mennesker og biodiversitet i Latinamerika, ligesom vi har læst om den store tøj-ørken i Chile (Atacama) og eleverne har også skullet overveje egne forbrugsmønstre.
Materiale:
Kernetekster:
I Kasper Kloch et al.: España frontera climática, Columbus, 2024:
"Calor extremo: En verano tenemos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana"
"Luchando por el clima desde la cocina"
"Javier produce ropa ecológica y sostenible: Mis camisetas duran 20 años."
Netflix. Rotten, sæson 2, episode 1 "Advokadokrigen". 2018 – 2019
Tekst A fra eksamenssættet "Reciclaje" (2023): "El imenso cementerio de ropa usada"
Supplerende stof:
Kasper Kloch et al.: España frontera climática, Columbus, 2024:
"Spanien tørster under en brændende sol" og "Drømme om et grønnere Spanien"
Kort spansk reportagevideo og youtubeklip fra oversvømmelserne i Valencia
Faglige mål i fokus:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
Indhold
Kernestof:
Practica estas nuevas palabras unos 15 minutos: Quizlet
Alle skal have lavet opg. 1 - 2 - 3 - 4 (p. 4-5 del compendio) som er introducerende opgaver til den tekst, vi skal igang med at læse.
Hvis du ikke var der sidste gang, finder du kompendiet elektronisk i teams :-)
Tienes que leer el resto del texto sobre Antonio y los jóvenes de Andalucía. Es decir, tienes que leer p. 6-7 del compendio (leer en voz alta, traducir oralmente al danés)
(hvis du ikke var der sidste gang, skal du så læse hele teksten til denne gang)
Der er ikke nogen obligatoriske karaktersamtaler. Hvis du har brug for en samtale, skal du skrive det her i elevfeedback med en begrundelse. Altså: hvad du har brug for at tale om - og "min karakter" er ikke begrundelse nok - du skal i så fald specif
Los deberes consisten en leer el texto danés "Drømme om et grønnere Spanien" en las páginas 9-11 del compendio.
Derefter skal du lave 3 små, simple sætninger på spansk, der opsummerer hvad den danske tekst fortæller om:1) Tøjproduktion og -forbrug2) Fødevareindustrien og den spanske madkultur3) den spanske vinindustri
Skriv sætningerne ned i hånden i kompendiet eller på computeren - du bestemmer :-)
Du skal læse 20 min. af teksten om Miguel el cocinero derhjemme. Læs højt, oversæt mundtligt linje for linje til dansk. Du kender proceduren - skriv her i elevfeedback, hvor langt du nåede.
Du kan starte der, hvor du nåede til i timen mandag (hvis du nåede at læse og forstå noget af teksten på timen)
Tienes que finalizar el texto sobre Miguel (p. 15 del compendio)
Læs denne danske artikel om narkokartellernes indpas på avocadomarkedet: Avocado-krigen: Mexicos narkokarteller slår ihjel for ‘det grønne guld’
Practica estas palabras muy bien. Vamos a usarlas MUCHO: Quizlet
Debes usar 20 minutos como mínimo
Øv dig en sidste gang på ordene til avocadokrigen: Quizlet
Brug mindst 20 min, hvor du træner med Flashcards og Learn. Der var mange fraværende sidste gang - I bør især øve rigtig godt :-)
Du skal læse 15 min. af teksten om Javier og hans tøjvirksomhed. Hvis du ikke var der sidste gang (hvilket mange ikke var), så starter du fra toppen s. 18 (og læser gerne i mere end 15 minutter!). Hvis du var der sidste gang, så fortsætter du i 15 mi
Noter her i elevfeedback, hvor langt du nåede.
Til brug på timen: a) Konjunktiv: Konjunktiv3GSp3.docx
b) Repetition af andre emner: REPETITION af grammatikemner.docx
Vi skal se på teksten med tøjproducenten Javier igen. Du skal skimlæse hele teksten igen som forberedelse (og hvis du ikke er så godt inde i teksten, så bør du nok studielæse fremfor at skimlæse).
1) Start med at se på dine sidste delprøve 1-opgaver og den feedback du har fået tidligere: Hvad skal du prioritere at øve dig på?
2) Forslag til ting, du kan øve: Ordforråd (gå på vores Quizlet og find diverse emner, du kan øve), Udvalgt grammatik, Billedbeskrivelsesudtryk, HITverbers betydning og bøjning...
3) Lav den lille lektie, der er oprettet på MinLæring om demonstrative pronomener. Det er 3 afsnit, du skal læse og du skal blot lære betydning af samt at kende forskel på "ese - este - aquel" og vide, hvordan de bøjes i hunkøn. (teorien blev også in
Til brug på timen: 'Fast fashion', ropa barata y que dura muy poco en tienda - Salvados
practica todas las palabras claves para el tema. usa 20 minutos como mínimo: Link til vores QuizletHold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering terminsprøve Delprøve2
28-02-2025
Delprøve 1 (vol. 4)
20-03-2025
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repaso
Vi repeterer eksamensemner og ser frem mod skriftlig og mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Vamos a repetir el tema "el mundo del fútbol". Tienes que usar unos 20 minutos en practicar palabras claves y tener una visión general de textos y subtemas.
I dette modul skal vi se en tidligere mundtlig eksamen i spansk (videoen: Ved det grønne bord). For at du bedst muligt kan følge med i eksaminationen, skal du tage et kig på den tekst og det billede, som eleven er oppe i. Du behøver ikke læse teksten
Eksamenstekst + instruls DetGrønneBord.pdf
Som forklaret mandag skal vi i dette modul lave eksamensøvelse - som også er den mundtlige aflevering denne uge. Du skal medbringe dit "El pasado difícil" kompendium - i fysisk udgave!! Du kan med fordel også øve dig 20 minutter på nøgleordene til "e
Ingen lektier.
I de første 30 min af dette modul, skal I arbejde selv (AT til medarbejdermøde)I skal derfor bruge 30 min. på at øve præsentationen, som I forberedte onsdag, flere gange. Øv den gerne 2 gange individuelt og den sidste gang (kl. 12.20) finder du samme
Vamos a repetir el tema del narcotráfico. Tienes que preparar un resumen oral de UNO de los textos del tema. Intenta hablar del texto por 30-40 segundos como mínimo.
Skriv her i elevfeedback, hvilken tekst du har forberedt at snakke om (jeg skal bruge denne viden inden timens start)
Forbered dig i overensstemmelse med individuelle behov. Brug elevtiden! (2 timer)
I dette sidste modul skal vi øve lidt afsluttende billedbeskrivelse, tale kort om eksamen og spille CrumbleAndShoot med FunFacts om jer selv mens vi spiser lidt let tapas.
Lektien er at skrive en fun fact ind om dig selv her i elevfeedback (som skal bruges til crumble and shoot).
Og lektien er at medbringe den ting, som er angivet ved dit navn på denne liste. Alt kan købes i Rema:
Ane: paptallerkener og -krusBarkat: 1-2 glas olivenBenjamin: 1-2 glas olivenCecilie: 1-2 glas olivenChr. B: Jamón (1-2 pakker)Chr. M: Jamón (1-2 pakker)Filippa: Chorizo (1-2 pakker)Gustav: Chorizo (1-2 pakker)Ida: Lidt brød (flute fx)Jakob: Lidt brød
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485678323", "T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485678323", "H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53485678323" }