Holdet 2022 SA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Louise Dam Vildbrad
Hold 2022 SA/u (1u SA, 2u SA, 3u SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Politik efter folketingsvalget 2022
Titel 2 Forløb#2 Kan vi opretholde den danske velfærdsstat
Titel 3 Forløb#3 Hvad er status på dansk økonomi - også ..
Titel 4 Forløb#4- Er dansk økonomi i en krise?
Titel 5 Forløb#5 Hvor ulige er vi i DK?
Titel 6 Forløb#6 Hvorfor er USA et polariseret land? (SRO)
Titel 7 Forløb#7 Kan vi gøre noget ved en dårlig sundhed..
Titel 8 Forløb#8 Hvordan sikrer vi demokratiet i fremtiden
Titel 9 Forløb#3Hvor er EU på vej hen?
Titel 10 Forløb#10 Hvordan skal DK agere i verden?
Titel 11 Forløb#11 Hvilken verdensorden har vi i dag?
Titel 12 Forløb#12 Amerikansk valg
Titel 13 Forløb#13 hvilken rolle spiller medierne?
Titel 14 Forløb#14 Hvorfor handler DK med udlandet
Titel 15 Forløb#16 Køn, ligestilling og kultur
Titel 16 Forløb#15 globalisering og forskellige landetyper

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Politik efter folketingsvalget 2022

Forløb hvor I introduceres til dansk politik og danske partier med udgangspunkt i folketingsvalget 2022 og efterfølgende regeringsdannelse. Vi arbejder med aktualitet i forhold til nyheder om dansk politik

Begreber og teorier
- ideologierne: de klassiske og forgreninger
- populisme
- vælgertyper: kerne-, marginal- , issue-
- Fordelings- og værdipolitik. Politiske skillelinjer
- Molins model og Kaare Strøm. Og rational choice

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kan vi opretholde den danske velfærdsstat

Vi arbejder med hvad velfærd i DK er.
I skal kende til stat, marked og civilsamfund samt de forskellige modeller, som man kan karakterisere velfærdsstater ud fra.
vi arbejder med interne og eksterne udfordringer, som DK står over for og også forskellige strategier til at løse disse udfordringer (udvidelsesstrategi, nedskæringsstrategi etc.).
I skal lære at læse tabeller og forklare dem

Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf

Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Hvad er status på dansk økonomi - også ..

...i en bæredygtig kontekst?

Vi arbejder med første økonomiforløb. Forløbet starter med Projektforløb 1 hvor vi fokuserer på den bæredygtige økonomi.
I skal vide hvad der karakteriserer bæredygtighed bredt og hvordan en økonomi kan være bæredygtig (doughnut-modellen). I skal også selv komme med løsninger.
Herefter arbejder vi med det økonomiske kredsløb, de 6 samfundsøkonomiske mål, målkonflikter, samt marked og statslig indblanden i markedet. dette illustreres ved hjælp af udbuds- og efterspørgselskurver.
I skal vurdere status for dansk økonomi ved at undersøge økonomiske nøgletal fra Økonomiministeriet.

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

Kernestof:
-velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
-makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4- Er dansk økonomi i en krise?

Dette er en fortsættelse af forløbet i 1.g, hvor vi arbejder mere ned i de forskellige økonomiske politikker, som man kan føre. I skal også kende til nogle af de områder der ikke bruges så meget mere.
Desuden arbejder vi med økonomien og arbejdsmarkedets sammenhæng. Og også hvordan danske økonomi hænger sammen med EU.
Forløbet sluttes af med en undersøgelsesopgave om dansk økonomi.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Hvor ulige er vi i DK?

Hvordan kan man klassificere forskellige grupperinger i DK?
Hvordan kan vi tale om at vi er ens eller forskellige og hvad skal der til for at vi snakker om ulighed?
Det er nogle af de spørgsmål vi skal arbejde med i dette forløb.
I skal arbejde med forskellige måder at klassificere og inddele befolkningen på (forskellige modeller, begreber, Bourdieu som teoretiker) og anvende det til at sige noget om ulighed i DK.
Vi arbejder mere casebaseret med Glenn Bechs opfattelse af klassesamfundet og forløbet sluttes af med projektarbejde om uligheder i DK.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Hvorfor er USA et polariseret land? (SRO)

Dette forløb lægger op til jeres SRO hvor vi dykker ned i et andet politisk system, nemlig USA. Vi arbejder med partigrupperne og herefter arbejder vi mere specifikt ned i forskellige forklaringer på, hvorfor landet er polariseret og hvordan det er nået dertil.
vi undersøger også hvilke politiske emner, der i høj grad skaber skillelinjer for befolkningen.
Forløbet er også et metodeforløb frem mod SRO

Faglige mål:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Kan vi gøre noget ved en dårlig sundhed..

... og trivsel?
Forløb om unge og mistrivsel med inddragelse af samfcup
Dette innovationsforløb skal I udarbejde en problemstilling omkring unge og trivsel og herefter en løsning på problemet, som I kvalificerer fagligt gennem teori og empiri.

I forløbet arbejder vi med forskellige sociologiske teorier, der kan bruges i undersøgelsen af unges trivsel/mistrivsel i dag og vurdering af jeres løsningsforslag.
Teorier: giddens, Ziehe, Beck, Simmel/Tönnies, Durkheim, Bauman, Rosa

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.  

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Hvordan sikrer vi demokratiet i fremtiden

I dette forløb dykker vi ned i forståelsen af hvad demokrati er og de forskellige former for demokrati, der findes. vi starter med at arbejde med DK som case og I skal vurdere om vi er et ideelt demokrati eller om der også er plads til forbedringer her.¨
Dernæste arbejder vi specifikt med Habermas, som definerer demokrati som de deliberative - evnen til at tale sammen og lade det bedste argument vinde. herefter skal I også kunne undersøge hvordan man klassificerer lande der ikke er (så) demokratiske - herunder ungarn (studietur) og Rusland

Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#3Hvor er EU på vej hen?

I dette forløb skal vi arbejde med EU og Danmarks indflydelse på og påvirkning af EU. Desuden arbejder vi også med EU som en demokratisk institution. Og så er det knyttet til EP-valget d. 9. juni
Vi skal først have institutionerne på plads og også kende til beslutningsprocessen. I skal kunne bruge de forskellige integrationsteorier/begreber som knytter sig til EU-området.Vi diskuterer til slut hvorfor der ses en klar højredrejning i EU - i forhold til de partier som sidder og skal sidde i EP.
Empirien består bl.a. i en EU-debat og rollespilsdag arrangeret af DEO

kernestof:
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold

faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Hvordan skal DK agere i verden?

Forløb med fokus på dansk udenrigspolitik i dag.
Vi arbejder lidt med den udenrigspolitiske strategi og prøver at forstå det manøvrerum som DK har. Det holder vi op mod arktis som case-studie
Vi arbejder herunder også med dansk ulandsbistand (dette kan hænge sammen med globaliseringsforløbet senere)

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 Hvilken verdensorden har vi i dag?

Forløb om international politik, hvor vi dels arbejder med krigen i Ukraine og perspektiverer kort til Arktis.
Vi skal undersøge om USA har så stor magt som de har haft og hvilke andre store aktører der er på spil - herunder magtstrukturer
Til sidste stifter vi også bekendtskab med svage stater

Faglige mål
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Kernestof
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#13 hvilken rolle spiller medierne?

---for demokratiet?
---for unge?

Medieforløb, hvor vi både abrejder med mediernes rolle i dansk politik, men også hvilken indflydelse medierne har på unge og identitetsdannelse
I skal selv kunne inddrage forskellige sociologer fra tidligere men kommer også til at arbejde med forskellige medieteorier. Vi arbejder også med diskursanalysen og fokus på de sociale medier

Kernestof:
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#14 Hvorfor handler DK med udlandet

`Forløb om international handel og danmarks konkurrenceevne. Herunder også forskellige handelsteorier.
Vi arbejder med, hvordan DK's økonomiske status er i dag og hvordan handel og protektionisme har indflydelse på verdensordenen

Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#16 Køn, ligestilling og kultur

Kort forløb om køn og ligestilling, hvor vi samler op på grundforløbet og arbejder med Judith Butler og Simone de Beauvoirs teorier.
Herunder også teorier om feminismebølgerne og patriarkatet.

Vi arbejder med, hvordan der politisk og sociologisk fokuseres på ligestilling.

Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige  problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer