Egaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Egaa Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Louise Dam Vildbrad
Hold
2022 SA/u (
1u SA
,
2u SA
,
3u SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Politik efter folketingsvalget 2022
Titel 2
Forløb#2 Kan vi opretholde den danske velfærdsstat
Titel 3
Forløb#3 Hvad er status på dansk økonomi - også ..
Titel 4
Forløb#4- Er dansk økonomi i en krise?
Titel 5
Forløb#5 Hvor ulige er vi i DK?
Titel 6
Forløb#6 Hvorfor er USA et polariseret land? (SRO)
Titel 7
Forløb#7 Kan vi gøre noget ved en dårlig sundhed..
Titel 8
Forløb#8 Hvordan sikrer vi demokratiet i fremtiden
Titel 9
Forløb#3Hvor er EU på vej hen?
Titel 10
Forløb#10 Hvordan skal DK agere i verden?
Titel 11
Forløb#11 Hvilken verdensorden har vi i dag?
Titel 12
Forløb#12 Amerikansk valg
Titel 13
Forløb#13 hvilken rolle spiller medierne?
Titel 14
Forløb#14 Hvorfor handler DK med udlandet
Titel 15
Forløb#16 Køn, ligestilling og kultur
Titel 16
Forløb#15 globalisering og forskellige landetyper
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Politik efter folketingsvalget 2022
Forløb hvor I introduceres til dansk politik og danske partier med udgangspunkt i folketingsvalget 2022 og efterfølgende regeringsdannelse. Vi arbejder med aktualitet i forhold til nyheder om dansk politik
Begreber og teorier
- ideologierne: de klassiske og forgreninger
- populisme
- vælgertyper: kerne-, marginal- , issue-
- Fordelings- og værdipolitik. Politiske skillelinjer
- Molins model og Kaare Strøm. Og rational choice
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
Kandidattesten - Tag DR's Valgtest til Folketingsvalget 2022 | DR
kandidattest tv2
Ideologiskema til udfyldelse 1u 2022.docx
Tip en 13 - Egaa Gym og FV 2022.docx
Se tv-avisen på dr eller nyheder på TV2. Noter tre pointer ned fra udsendelsen omkring valget.
79704688-7e7fb-304
Politikområder - Enhedslisten
Vores politik | Liberal Alliance
Vores partiprogram - Konservative
Læs eller genlæs om de tre klassiske ideologier i Luk Samfundet op. Links nedenfor
Liberalisme
Konservatismen
Socialisme
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
Læs om de ideologiske forgreninger i Luk Samfundet Op. Dvs. De tre første afsnit under afsnit 5.5: Socialliberalisme, Socialkonservatisme og Socialdemokratisme (link er nedenfor). Husk at tage noter
Socialliberalisme og neoliberalisme
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Spørgsmål til dansk politik.docx
Læs om Grønne ideologier
Og om Nationalisme
Messerschmidt tordner løs med klassiske DF-mærkesager: ”Vi gider ikke al det med tørklæder, bederum, ramadan og halal-kød"
En lille lektie. Læs i Luk samfundet op afsnit 5.6: Populisme
Overvej disse spørgsmål til lektien
Læs artikel om DF og Messerschmidt – skriv ned, hvor mange eksempler på populisme, I kan finde i artiklen. Brug begreberne bag populismen: Os- dem, konfliktoptrappende, modstand mod systemet, kritik af magthavere
Øvelser til lektion 1u 281122.docx
Læs grundigt 5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Til lektien - noter ned om følgende:
Dette er et erstatningsmodul for valgaften så I skal ikke møde op her
Opgave til fremlæggelse
Læs om fordelingspolitik i Luk Samfundet op Fordelingspolitik
Og om værdipolitik samme sted Værdipolitik
Læsefokusspørgsmål - overvej disse spørgsmål mens du læser
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ellemann-er-maaske-paa-vej-i-regering-med-mette-frederiksen
Læs afsnit 5.9 i Luk Samfundet op
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
Husk gerne høretelefoner
Venstre: Ellemann er 'måske' på vej i regering med Mette Frederiksen: 'Selvfølgelig er det et løftebrud'
DF: Messerschmidt tordner løs med klassiske DF-mærkesager: ”Vi gider ikke al det med tørklæder, bederum, ramadan og halal-kød"
SF
Enhedslisten
Radikale: Vil de vælte regeringen eller ej? Ny forvirring om den radikale Rwanda-linje
Konservative: Søren Pape står ikke fast på, at topskatten skal afskaffes: 'Altså vi skal jo alle sammen give noget'
Nye borgerlige
Socialdemokratiet
Alternativet: Franciska Rosenkilde: Alternativet vil alligevel have advokatvurdering
Danmarksdemokraterne. Det skal være billigere at køre bil i Udkantsdanmark – kulturlivet skal betale regningen
Moderaterne: Økonomer: Løkkes skatteplan vil forgylde direktøren og tage penge fra arbejdere i middelklassen
LA: Unge strømmede til for en politisk selfie: - Jeg ser hans TikTok hver eneste dag
Ingen lektie - I gør jeres præsentationer færdige
Tjekliste til oplæg om partier.docx
Partiernes julefrokoster.docx
I skal være klar til at fremlægge om jeres partier når timen starter.
Politiken: Debat
Kære 1uGodt nytår. I denne lektion skal I som lektie repetere Molins model. Vi skal også vælge, hvilket emne vi skal arbejde med og vi skal også have valgt elevteam og elevrådsrepræsentanter. Jeg glæder mig til at se jer
Supplerende stof:
Program for valgarrangement EG 01-11-2022.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Kan vi opretholde den danske velfærdsstat
Vi arbejder med hvad velfærd i DK er.
I skal kende til stat, marked og civilsamfund samt de forskellige modeller, som man kan karakterisere velfærdsstater ud fra.
vi arbejder med interne og eksterne udfordringer, som DK står over for og også forskellige strategier til at løse disse udfordringer (udvidelsesstrategi, nedskæringsstrategi etc.).
I skal lære at læse tabeller og forklare dem
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:
Læs dette lille afsnit som opstart til emne om velfærd
Jeg er hjemme med sygt barn, så vi ses i næste uge i stedet
I skal skrive uddybende på elevfeedback, hvad Erik Allardts tre velfærdsbehov går ud på. Giv et eksempel for hvert behov. I finder det i afsnit 9.1 i Luk Samfundet op
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
Læs også om markedet Markedet i Luk samfundet op og skriv tre pointer om det i elevfeedback
Læs om Staten og civilsamfundet (se link nedenfor). Og svar på spørgsmålene på elevfeedback
Civilsamfundet
Tre velfærdsmodeller
Dagens tegning: Ugens dyr
Hvis I ikke har læst om de tre velfærdsmodeller, er det lektie til i dag
Svar på spørgsmål på elevfeedback
SKAL LÆSES I TIMEN: Regeringen er klar med 2,3 milliarder kroner til inflationshjælp
SKAL LÆSES I TIMEN: Regeringen vil skære i kandidatuddannelser og fjerne det sjette SU-år
Læses i timen: Aftale på plads: Nyt kontanthjælpssystem til gavn for børnene
SKAL LÆSES I TIMEN: De har verdens dyreste sundhedssystem: 'Det er det rene vilde vest'
SKAL LÆSES I TIMEN: Italienerne og deres forhold til familien og den italienske stat
Spørgsmål til artiklerne. Skal laves i læsegrupper
Dagens tegning: Diagnose
Italienerne og deres forhold til familien og den italienske stat
Fakta om udgifter til velfærd
Læs artiklen om sundhedssystemet i USA og svar på spørgsmålene i elevfeedback
Spørgsmål til artiklerne
Læs 9.3: Velfærdsstatens udfordringer og svar på spørgsmålene i elevfeedback
Læs også 9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer
1: Den demografiske udfordring og nye familiemønstre
2. Udfordringerne med borgernes forventninger og stigende ulighed
3. Forandringer på det danske arbejdsmarked udfordrer den universelle velfærdsstatsmodel
4. 9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer
Til matrixfremlæggelser 090223.docx
I skal læse den tekst fra lektionen d. 9. februar, der passer med jeres nummer, så I er klar til at arbejde med matrixfremlæggelser
Til matrixfremlæggelser 090223.docx Her kan I se, hvilke begreber, I skal lægge særligt mærke til.
I skal lave jeres matrixfremlæggelser og så arbejde med afleveringen resten af timen. Genlæs lektien til i mandags
Spørgsmål til dagens lektie
Forside - Christian Budde
Skriv 1/2 side af jeres aflevering som I medbringer til jeres læsegruppe. Den halve side skal afleveres i Lectio. Det er meningen I skal lave 4 forskellige udkast, så I kan læse hinandens og finde ud af, hvad der fungerer godt.
Læs om forskellige strategier for at beholde velfærdsstaten i Luk samfundet op, afsnit 9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien. I skal kun læse om de to første strategier nedskæringsstrategien og udvidelsesstrategien. L
I skal nå bus nr. 100 kl. 11.48 fra grenåvej så husk madpakke eller spis hurtigt i kantinen. Bussen er på banegårdspladsen kl. 12.13 og vi skal mødes ved indgangen til rådhuset kl. 12.15Medbring en opladet computer og også skriveblok og noget at skri
Hvis det er muligt bliver vi på rådhuset efter besøget og arbejder med opsamling - ellers kører vi tilbage til gymnasiet.
Skriv til mig på Teams, hvis noget "går galt"
I skal medbringe ½-1 side af artiklen som I har skrevet.
Grupper
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Hvad er status på dansk økonomi - også ..
...i en bæredygtig kontekst?
Vi arbejder med første økonomiforløb. Forløbet starter med Projektforløb 1 hvor vi fokuserer på den bæredygtige økonomi.
I skal vide hvad der karakteriserer bæredygtighed bredt og hvordan en økonomi kan være bæredygtig (doughnut-modellen). I skal også selv komme med løsninger.
Herefter arbejder vi med det økonomiske kredsløb, de 6 samfundsøkonomiske mål, målkonflikter, samt marked og statslig indblanden i markedet. dette illustreres ved hjælp af udbuds- og efterspørgselskurver.
I skal vurdere status for dansk økonomi ved at undersøge økonomiske nøgletal fra Økonomiministeriet.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
-velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
-makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Til timen: Hvad er BNP? (bruttonationalproduktet)
Til timen: Negative produktionseksternaliteter lektion 1.docx
Tre første økonomiske mål - læs ned til "lav arbejdsløshed"
Tre sidste økonomiske mål - læs resten af teksten efter tekstboks 8.1 (starter med "bæredygtig udvikling ...")
Læs de første tre sider i dette ressourcerum - afsnittet: Hvordan svarer vi på klimakrisen?
Når I læser teksten, så prøv at tage noter til følgende:
Projektforløb 1 - lektion 1 til elever.pptx
Øvelse til lektion 2.docx
statistikbanken
Økonomer klar med ny grøn regnemodel til Finansministeriet: Skader på miljø og klima koster trecifret milliardbeløb om året
Det er vigtigt I kommer til skolen så hurtigt som muligt.I skal læse om BNP og bæredygtig udvikling. Det er to samfundsøkonomiske mål, man har i dansk økonomi. Det er grundlæggende teori, man bruge i økonomi, så sørg for at få det læst. Fokuser på, h
Tre første økonomiske mål - læs kun ned til "lav arbejdsløshed"
Tre sidste økonomiske mål - læs den sidste del af teksten, start ved "bæredygtig udvikling lige efter tekstboks 8.1
Til timen 1: Økonomer klar med ny grøn regnemodel til Finansministeriet: Skader på miljø og klima koster trecifret milliardbeløb om året
Til timen 2: doughnutmodellen.docx
Nr 1: DRTV - Den grønne optur: Hvordan skal vi køre?
Nr 2: DRTV - Den grønne optur: Hvordan skal vi bo?
Aktiver denne nøgle på jeres konto på Systime: 43321132-83eab-538
Se denne udsendelse, hvis du ikke har set den. Husk at lægge mærke til begrebet "power to x"DRTV - Den grønne optur: Hvordan skal vi køre?
Spørgsmål til quiz og byt
Kære 1uHåber I har haft en god påske. Vi skal i gang med sidste forløb i år som handler om dansk økonomi i dag. Vi skal bruge noget af det, vi arbejdede med i projekforløbet. Derfor bliver lektien at læse lidt nyt og lidt genkendeligt. Vi starter tim
Læs om de samfundsøkonomiske mål
Og svar på spørgsmålene på elevfeedback
Nye læsegrupper, som I gerne må sætte jer i, når I kommer i morgen
Læs følgende afsnit om det økonomiske kredsløb: 8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb
Overvej mens du læser, hvordan din tegning fra sidste lektion passer ind. Svar på spørgsmålet i Lectio
Samme lektie som i mandags
Dagens tegning: Ikke for børn
csm_299_Betalingsbalance_kapitalbalance_82ebfa6e61.png
71474&w=1460&h=808&r=cover&_filename=71474_FNs%20verdensm%C3%A5l1.jpg
Læs i Luk samfundet op om de "Tre sidste økonomiske mål". Især det sidste mål bør I kende godt efter Projektforløb 1
Noter mens du læser hvad der karakteriserer hvert af de tre mål samt hvilket mål, der er det sværeste at forstå
Ingen lektie, da I afleverer DHO
Vurdering af dansk økonomi 030523.docx
Testen er uden hjælpermidler og I skal skrive i hånden
Medbring høretelefoner, hvis du vil høre musik
Til timen:8.2: Hvordan fungerer markedet?
Opgave 150523.docx
Udbuds- og efterspørgselskurver.docx
Kære 1uMin dreng er syg og min mand er til møde, så jeg kommer først til timen ca. 12.50. Vi skal nå at afrunde forløb og samle op på lektien og I skal have testen tilbage. Derfor har jeg lagt et arbejdsark op, som I skal bruge de første 50 minutter
Opgaver til lektion 220523.docx
Ekstra-Opgave hvis I når de andre 220523.docx
Læs fra side 7 "ligevægtsprisen" og resten af kompendiet. De to første afsnit har jeg gennemgået med jer i timen, så det burde være kendt stof. Fokuser på sidste afsnit, der hedder "Afgifter"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4- Er dansk økonomi i en krise?
Dette er en fortsættelse af forløbet i 1.g, hvor vi arbejder mere ned i de forskellige økonomiske politikker, som man kan føre. I skal også kende til nogle af de områder der ikke bruges så meget mere.
Desuden arbejder vi med økonomien og arbejdsmarkedets sammenhæng. Og også hvordan danske økonomi hænger sammen med EU.
Forløbet sluttes af med en undersøgelsesopgave om dansk økonomi.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Kære 2uVelkommen tilbage til et nyt skoleår. Vi fortsætter fra start af vores økonomiforløb fra sidste år. Vi starter med at repetere, så til denne time skal du medbringe en tegning, som du selv har lavet, af det økonomisk kredsløb og du skal kunne f
Medbring desuden tre overskrifter til læsegruppen over hvad der er sket politisk i sommeren
Nye læsegrupper
Cases - DI (skal først bruges i timen)
Dagens tabel_inflation og lønstigning.docx (Skal først bruges i timen)
I skal installere følgende ibogspakke på jeres konto på systime.dk. Det er en samling af samfundsfagsbøger, som vi kommer til at bruge i 2. og 3.g (skriv til mig, hvis I ikke kan få det til at lykkes)Nøgle: 79705234-876d6-754
Repeter de samfundsøkonomiske mål: Vækst, lav inflation, plus på off. saldo, lav arbejdsløshed, plus på betalingsbalancen og ikke mindst bæredygtig vækst.Svar på spørgsmålene på elevfeedback.
Kære 2uJeg når ikke forbi inden min søn skal have dræn i ørene. Jeg har lagt en plan ud for lektionen, som jeg fører fravær ud fra. Husk alle fra læsegruppen skal deltage. God arbejdslyst!
Lektion 3 2u økonomisk redegørelse 210823.docx
Skal bruges i timen: Økonomiske politikker - skema til udfyldelse.docx
Lidt om finanspolitik lektion 230823 2u.pptx
Finanspolitiske cases 230823.docx
DRTV - TV AVISEN: Regeringen åbner for større skattelettelser
Læs om finanspolitik i Økonomibogen fra Columbus (via jeres systime-adgang)
Svar på spørgsmålene i elevfeedback
image.png
Øvelsesopgaver finanspolitik.docx
Dagens tabel_offentlig saldo.docx
Multiplikator mm. 280823.docx
Læs de to underafsnittet til kap. 7.2. I skal læse finanspolitikkens effekter og begrebet multiplikator. Tag noter til dette.
Svar på spørgsmålet i elevfeedback
Øvelse pengepolitik.docx
csm_057_Stram_pengepolitik_02_4e0c370fc1.png
image-20230904105052-1.png
eks 1.docx
eks 2.docx
Læs om pengepolitik og svar på spørgsmålene på elevfeedback
Feedback videoaflevering
Dagens tabel_privatforbrug.docx
Kære 2uJeg er syg og er taget hjem. I skal lave det øvelsesark, der hedder "øvelse pengepolitik". I skal udfylde skemaet om økonomiske politiker for valutapolitik og brug resten af lektionen på at arbejde med afleveringen. Skriv spørgsmål op til mig,
Læs om Valutapolitik. Skriv i elevfeedback en kort forklaring af, hvad devaluering er.
Læs også underafsnittet Valutakurser - faste eller flydende?
TEKST arbejdsmarkedspolitikkens instrumenter.docx
Læs grundigt om strukturpolitik. Noget skulle være genkendeligt fra vores forløb om velfærd. Nærlæs figuren. I skal ikke læse opgaverne, men I skal læse den grå boks nederst også
Afsnit
TEKST Flexicurity.docx
Vi kigger nærmere på strukturpolitik og figur 7.16 fra sidste gang. Nærlæs den igen i jeres lektie fra sidst
Spørgsmål til lektien
Kig på figuren nederst i dette afsnit - Kan den bruges i diskussionen?
Læs også afsnittet om Danmarks muligheder for økonomisk politik og svar på spørgsmålene i elevfeedback
TEKST Fælles finanspolitik i EU.docx
Øvelsesopgave EU og finanspolitikken.docx
Læs de to første sider ned til "Finanspagten"
Spørgsmål
Vi mødes på Dokk1 kl 8.40
Medbring opladet computer og madpakkeMedbring også blok/papir og blyant
Program
I skriver en kort individuel artikel om de to oplæg og afleverer her på Lectio senest kl. 13.30. Oplægget ligger under opgaver
Opstart på forløb om ulighed. Læs fra Luk samfundet op og svar på spørgsmålet i elevfeedback
Undersøgelsesopgave om dansk økonomi.docx
Samme lektie som i mandags.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Hvor ulige er vi i DK?
Hvordan kan man klassificere forskellige grupperinger i DK?
Hvordan kan vi tale om at vi er ens eller forskellige og hvad skal der til for at vi snakker om ulighed?
Det er nogle af de spørgsmål vi skal arbejde med i dette forløb.
I skal arbejde med forskellige måder at klassificere og inddele befolkningen på (forskellige modeller, begreber, Bourdieu som teoretiker) og anvende det til at sige noget om ulighed i DK.
Vi arbejder mere casebaseret med Glenn Bechs opfattelse af klassesamfundet og forløbet sluttes af med projektarbejde om uligheder i DK.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Indhold
Kernestof:
Til timen
Til timen - attraktive jobs
Til timen - socialgrupper
Læs vedhæftede tekst om livsstile - en måde at gruppere mennesker i et samfund på
Spørgsmål til tekst
Dagens figur - skal bruges i timen
Spørgsmål til minerva-modellen
Spørgsmål til tv2-kampagne
Test dig selv, hvor du placerer dig ifølge gallupkompasset. Skriv resultatet ind i elevfeedback
Spørgsmål til P3-kampagne
Skal først læses i timen
opgave til lektien
Opgaver til arbejde med Bourdieu
Læs vedhæftede tekst og svar på spørgsmålene på elevfeedback
Dagens figur
Læs denne korte tekst om sociale klasser
Læs også om sprog som kode
Skal høres i timen
Prøv at lave én hypotese til afleveringen som du medbringer til læsegruppen (det må ikke være den hypotese, som vi lavede på klassen om lang videregående uddannelse)Hypotesen sættes ind i elevfeedback
Husk høretelefoner
repetition kapitaler.docx
Spørgsmål til podcast
Læses i timen
Link til timen
Glenn Bech
Læs om begreberne absolut og relativ fattigdom (I skal ikke læse underafsnittene til afsnit 2.2)
læs on ulighed i undhed4.5: Ulighed i helbredsmæssige ressourcer og sundhed (I skal ikke læse den går tekstboks og opgaverne)
Lyt podcasten med Glenn Bech færdig og svar på spørgsmålene til (se mandagslektionen)
Projektopgave
Eksempler på hypoteser
I skal selv sørge for at give hinanden lektier for til at arbejde videre med projektarbejdet
Giv hinanden lektier for til gruppearbejdet
Brug 20 min på at skrive noget af jeres næste aflevering. Selvom I skal lave den i par, så lav dette individuelt. Brug tiden på udledningsopgaven - I skal arbejde med den i timen
Tidsplan for fremlæggelser
Til jer der ikke fremlægger: Sæt jer i læsegrupperne og gør følgende: brug ca. 20 min på at arbejde med afleveringen og resten af tiden på at læse nedenstående tekst og arbejde med de opgaver der er i teksten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Hvorfor er USA et polariseret land? (SRO)
Dette forløb lægger op til jeres SRO hvor vi dykker ned i et andet politisk system, nemlig USA. Vi arbejder med partigrupperne og herefter arbejder vi mere specifikt ned i forskellige forklaringer på, hvorfor landet er polariseret og hvordan det er nået dertil.
vi undersøger også hvilke politiske emner, der i høj grad skaber skillelinjer for befolkningen.
Forløbet er også et metodeforløb frem mod SRO
Faglige mål:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
lyt 6-7 minutter her. Det er første indslag
Læsning
Læs om partisystemet i USA
Læs om polariseringen af amerikansk politik samt underafsnittet hertil og svar på spørgsmål i elevfeedback
2.6: Polariseringen i amerikansk politik og vælgerne
2.6.1: Polarisering i amerikansk politik
Få en fra klassen til at logge på teams - møde i vores samf-team: EG22-u-SA. Sæt computeren til projekteren.
Her følger lektierne til begge lektioner i dag. I skal læse om kvalitativ og kvantitativ metode. Det er kernestof BÅDE i samfundsfag og SRP, så læs det grundigt og skriv ned, hvis der er noget, I ikke forstår. Det er vigtigt
3.1: Hvad er kvalitativ empiri?
3.2: Hvor finder man kvalitative datakilder? (I skal ikke læse underafsnittene)
Kapitel 5: Kvalitativ metode - interviews
5.1: Hvad er kvalitativ metode?
Kapitel 4: Kvantitativ metode - når du selv skal fremstille kvantitativ empiri
4.1: Hvad er kvantitativ metode?
Spørgsmål til teksten i USA's udfordringer - kap 3.docx
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=214
Link til Pew Research Center - om ulighed i USA
Eksemplarisk SRO - engelsk-samfundsfag.pdf
Problem- og opgaveformuleringer til 2u.docx
Vi snakker om ny aflevering og afdækker vores fælles netværk
I medbringer juleslik til læsegruppen
Udfoldning af tema.docx
At undersøge og at diskutere.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Kan vi gøre noget ved en dårlig sundhed..
... og trivsel?
Forløb om unge og mistrivsel med inddragelse af samfcup
Dette innovationsforløb skal I udarbejde en problemstilling omkring unge og trivsel og herefter en løsning på problemet, som I kvalificerer fagligt gennem teori og empiri.
I forløbet arbejder vi med forskellige sociologiske teorier, der kan bruges i undersøgelsen af unges trivsel/mistrivsel i dag og vurdering af jeres løsningsforslag.
Teorier: giddens, Ziehe, Beck, Simmel/Tönnies, Durkheim, Bauman, Rosa
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
OBS vi mødes på teams med tændt kamera kl. 12. Vi arbejder med afleveringen og opstart på Samf-Cup.
Folder om samf-cup
Arbejde med aflevering
Plan for lektionen
Thoams Ziehe: subjektivisering, ontologisering og potensering
Om Thomas Ziehe
Plan for lektionen d. 5.jan 2024 - OBS vi mødes kl 10.00 på TEAMS, hvis man hellere vil lave den individuelle opgave i aften, er I velkomne til det.
I skal læse om sociologen Anthony Giddens' teori om det senmoderne samfund. Det er central sociologisk teori, så læs det grundigt og tag noter til de pointer, jeg har skrevet nedenfor
Mens I læser, tag noter til følgende:
Læs om endnu en sociolog - Ulrick Beck - en mere pessimistisk sociolog
Ulighed i sundhed - Har I oplevet ulighed i sundhed?
Hvorfor dør danskerne tidligere end man gør i andre lande og hvorfor er der forskel på landsdelene?
hvorfor har unge så dårlig mental sundhed.
hvem har ansvaret for danskernes motionsvaner?
https://answergarden.ch/4012684
Brug en halv time på din aflevering, medbring den til lektionen. Vi arbejder med afleveringen en halv time i løbet af dagen
Kære 2uJeg er hjemme med sygt barn. Derfor skal I gøre følgende:1. Brug 50 min. til at arbejde med samf-cup. Jeg vil gerne have I udfylder vedhæftede skema og sender det til mig. Det er vigtigt, I finder nogle konkrete løsninger (f.eks. en bestemt ge
Samfcup skema.docx
Undersøg til i dag, om der er én i jeres netværk I kan kontakte i forhold til at løse jeres problem eller i forhold til at give input til jeres idé. Skriv et bud i elevfeedback
Vi arbejder ½ time med afleveringen og resten af tiden videre med samf-cup. Brug lektietiden på aflevering
I skal i denne dobbeltlektion nå at kontakte mindst to forskellige eksterne for at få vurderet jeres idé eller for at høre om de er interesserede i ideen/i et samarbejde
I skal gøre jeres præsentationer færdige. I skal give hinanden lektier for i grupperne
Vi mødes i lok 1B
I får halvdelen af lektionen til at gøre præsentationerne klar.
De sidste fremlægger til Samf-Cup og jeg hjælper den gruppe, der går videre med at forbedre deres oplæg
Læs eller genlæs om Ulrick Beck - tag noter til det, der karakteriserer det senmoderne samfund
Plan for i dag
Simmel & Tönnies
Durkheim
Video
Læs om endnu en sociolog - Bauman. Noter hvad begreberne flydende modernitet og tung modernitet betyder
Artikel vi arbejder med på timen - mistrivsel blandt unge
Turister og vagabonder
Læs om endnu en sociolog, der siger noget om det senmoderne samfund
Spørgsmål
Vi arbejder med afleveringen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Hvordan sikrer vi demokratiet i fremtiden
I dette forløb dykker vi ned i forståelsen af hvad demokrati er og de forskellige former for demokrati, der findes. vi starter med at arbejde med DK som case og I skal vurdere om vi er et ideelt demokrati eller om der også er plads til forbedringer her.¨
Dernæste arbejder vi specifikt med Habermas, som definerer demokrati som de deliberative - evnen til at tale sammen og lade det bedste argument vinde. herefter skal I også kunne undersøge hvordan man klassificerer lande der ikke er (så) demokratiske - herunder ungarn (studietur) og Rusland
Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Læses i timen
Ingen lektie. Vi starter op på demokrati-forløb
Læsning i timen
Medbring noget af jeres opgave, hvis I kan nå at skrive på den
Læses i timen (eastons model)
Læs om begreberne konkurrence- og deltagelsesdemokrati. Tag noter hertil. Tag også noter til R. Dahls definition af demokrati
læses på timen
Artikel - hvad viser den om demokratiet i DK? Hvilke begreber fra dagens lektion kan bruges i denne sammenhæng?
Artikel 2:
Jürgen Habermas - demokratisk samtale.pptx
Læs om rettigheder og pligter i et demokratisk samfund. I skal ikke læse tekstboks 9.1
Læs fra læsebogen på timen
Artikel - værnepligt
Om pligter
Spørgsmål til lektien
Læs denne artikel og skriv tre centrale pointer fra den i elevfeedback. Overvej hvorfor den er med i forløb om demokrati. Husk at tage noter.
Den parlamentariske styringskæde
Vælgerne
Medborgerbegreberne
I skal læse et af følgende afsnit som I skal fremlægge i matrix i lektionen. Derfor er det vigtigt, at I faktisk får forberedt jer grundigt
Den ansvarlige medborger
Den demokratiske medborger
Den værdiorienterede medborger
Den økologiske medborger
I kan kigge til disse spørgsmål, så I ved hvad I skal fokusere på
Læs om lovgivningsprocessen
Medbring evt en terning
Lovgivningsprocessen detaljeret
Valgsystemer til jeres noter
Til timen: I skal undersøge hvordan og i hvor høj grad magten fra den parlamentariske styringskæde flyttes ud til aktører udefra. Start med at læse hele afsnit 11.1 - uddeleger underteksterne (Fra "Kommunerne" til globaliseringen...".Når I har læst (
Til timen. Alle læser afsnit 11.1 men underafsnittene deler I op i læsegruppen.
Læs om regeringen som den udøvende magt
Om forskellige styreformer
Læs vedhæftede artikel om Ungarn
Deadline - ses i timen
Vi skal have helt styr på, hvad en retsstat er
Vigtig lektie om forskellige styreformer
Skriv kort i elevfeedback, hvad der karakteriserer ikke-demokratiske styreformer. Skriv også hvis der er noget, du er i tvivl om i forhold til lektien
freedom house
Se resten af Deadline-udsendelsen. Fra 12.50. Stop to gange undervejs og tag noter
Vi afslutter demokratiforløbet, måske bliver noget også onsdag
https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=301
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#3Hvor er EU på vej hen?
I dette forløb skal vi arbejde med EU og Danmarks indflydelse på og påvirkning af EU. Desuden arbejder vi også med EU som en demokratisk institution. Og så er det knyttet til EP-valget d. 9. juni
Vi skal først have institutionerne på plads og også kende til beslutningsprocessen. I skal kunne bruge de forskellige integrationsteorier/begreber som knytter sig til EU-området.Vi diskuterer til slut hvorfor der ses en klar højredrejning i EU - i forhold til de partier som sidder og skal sidde i EP.
Empirien består bl.a. i en EU-debat og rollespilsdag arrangeret af DEO
kernestof:
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Indhold
Kernestof:
Jeg glemte at skrive herinde, at I godt må tage noget morgenmad/kaffe med som I kan sidde med de første 15-20 min i timen
Læses i starten af timen
I skal læse i det kompendieum, I får udleveret tirsdag d. 23. april. I skal læse afsnit 1.1 samt underafsnittet EU’s formål om fred og fri bevægelighed. I skal ikke læse den grå tekstboks 1.1.2, men læg mærke til der også er et lille tekstafsnit efte
Læs i kompendiet afsnittet 1.2 hvor ligger magten i EU. Frem til Kommissionen - Dvs kun 1½ side
Læs i det udleverede hæfte s. 9-11 og s. 16-18
Vi mødes i lok. 24
Læs udleveret ark med oversigt over institutionerne
Send spørgsmål og powerpoint til LV på teams
Afsnit
Dem der ikke har sendt powerpoint og quiz-spørgsmål til mig skal sende det inden timen
Læs i kompendiet afsnit 1.3 Hvordan træffer EU beslutninger, ned til "beslutningsfasen" (dvs. 4 sider)
Oplysning om EUinstitutionerne
Flertalsberegner
EU har enekompetenceToldunionenHavets biologiske ressourcerKonkurrenceregler og handelspolitikMonetær politikInternationale aftalerEU har delt kompetenceForbrugerbeskyttelseDet indre markedSocial- og arbejdsmarkedspolitikEnergi og miljøØkonomisk, soc
Opgave til kvalificeret flertal
Husk jeres kompendier og notesbog - der bliver en læsning i denne lektionTag evt. høretelefoner med
Spørgsmål til tekst i kompendium 2 s. 17-21 (normallæses)
Spørgsmål til tekst i kompendium 2 s. 23-26
Læs i kompendiet 2.del s. 26-30
Dette kapitel skal I arbejde med
Kandidattest - laves i timen
Powerpoint fra sidst
Læs om skillelinjer i forhold til dansk politik og EU
Danmark og EU.pptx
Link til stemmeseddel
Følgende kandidater deltager i debatten:
Lyt til denne udsendelse frem til ca. 17:00 og læg mærke til hvordan EU's udfordringer beskrives - isæt i forhold til forventninger til den politiske højrefløj i Europa
Kandidattest fra Altinget
Tabel til halv skrivedag.xlsx
Vi starter i lok. 24. Forbered jer på, hvordan man laver en opgave med r-i-anden og hypoteser.
Læs som minimum afsnit 1.4 og afsnit 1.5 i vedhæftede fil
Skrivedag 230524.docx
Medbring jeres kompendier - alle tre OG notesbog!!!!
Tag følgende kandidattest. Vi sammenligner jeres svar med de andre "valg"
Begrebsliste
DR
Læs i kompendiet del 3, s. 13-17 om højrenational bølge og demokratikrise i EU
Medbring computere
Europaparlamentet - DEO
AI - DEO
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Hvordan skal DK agere i verden?
Forløb med fokus på dansk udenrigspolitik i dag.
Vi arbejder lidt med den udenrigspolitiske strategi og prøver at forstå det manøvrerum som DK har. Det holder vi op mod arktis som case-studie
Vi arbejder herunder også med dansk ulandsbistand (dette kan hænge sammen med globaliseringsforløbet senere)
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
I går fik Danmark plads i FN;s Sikkerhedsråd: Her er Lars Løkkes plan for, hvad den skal bruges til
Kære 3uJeg regner med at være rask til denne lektion. Det er derfor vigtigt I har lavet lektien til både torsdag og fredag, da vi skal prøve at nå to lektioner på én lektions tid - ca. Jeg glæder mig til at se jer igen. Skriv til mig, hvis noget med
I skal aktivere jeres ibøger igen med denne nøgle. Det er VIGTIGT I kun bruger den én gang hver:eNøgle: 79705234-93345-025
8.1: Danmark som småstat
Noter centrale begreber fra teksten i elevfeedback
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
Udenrigspolitik - udenrigsministeriet
Begrebsliste dansk udenrigspolitik
file:///C:/Users/eglv/Downloads/USS-DK-web-220215-FINAL-a.pdf
Skimlæs overordnet om mål og muligheder
Nærlæs om mål i dansk udenrigspolitik - skemaet er vigtigt
Svar på spørgsmål i elevfeedback
Her er link til danmarks partnerlande: https://um.dk/danida/lande-og-regioner/partnerlande Samt lande DK støtter: https://openaid.um.dk/
Læs om muligheder i dansk udenrigspolitik
Skriveøvelse: Hvad siger nedenstående tabel om dansk udenrigspolitik?
USA kræver mere oprustning i Grønland og Arktis
USA klar med ny strategi for Arktis: Danmark og Nato-allierede får en vigtig rolle
Breum: Russisk oprustning øger USA"s forventninger til Danmark i Arktis
Tidslinje
DISKUSSIONSOPGAVE:Læs artiklen „Taleban slog også Foghs udenrigspolitiske aktivisme ihjel“ (Kristeligt Dagblad, 16. august 2021). Diskutér derefter, hvad der taler for og imod, at Danmark kan og vil fortsætte den aktivistiske udenrigspolitik. Artikle
Læs om aktivisme som begreb
Svar på spørgsmålet i elevfeedback
Eksempel på god aflevering I.docx
Læs om blød og hård aktivisme - hvis du ikke gjorde det i timen tirsdag
Se Deadlineudsendelsen om Danmarks afrikastrategi
Overvej hvilke udenrigspolitiske mål, der er i spil med Afrikastrategien? Er det for Afrikas skyld eller DKs?
Vejledning
Arbejdsspørgsmål
Læs om dansk ulandsbistand som en del af udenrigspolitikken
svar på spørgsmål i elevfeedback
læsegruppe 2.jpg
Fælles dokument: https://docs.google.com/document/d/1e-QshpNCoGMt_lVKLi6UopPBiefrvMrRhbK7drXXtbw/edit?usp=sharing
Opstart aflevering - lav en disposition til den aflevering, som du vil lave (sammenligningen eller notatet) og læs den på elevfeedback, vi skal lige have det sidste oplæg med.
Medbring Knæk koden
Kære 3uJeg bliver lige 5-10 min forsinket.
I skal læse forskellige lektier til i dag - det skal munde ud i en "bazar"-fremlæggelse i klassen. Find det rigtige link nedenfor. Hvis man ikke læser lektier så efterlader man sin gruppe i en ret træls situation. Alle trends er pensum for alle siden
Første megatrend: Albert, anna, Barkat, Cecilia, Cecilie, Emil
Anden megatrend: Fajer, Frederik, Frederikke, Gustav, Iqbaal, Isabella
Tredje megatrend: Julie, Karla, Laura B, Laura W, Liva, Luca
Fjerde megatrend: Marcus, Marie, Matilde, Max, Milla, Mohamed
Femte megatrend: Nikolaj, Noah, Oscar, oliver, Signe, Simon
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 Hvilken verdensorden har vi i dag?
Forløb om international politik, hvor vi dels arbejder med krigen i Ukraine og perspektiverer kort til Arktis.
Vi skal undersøge om USA har så stor magt som de har haft og hvilke andre store aktører der er på spil - herunder magtstrukturer
Til sidste stifter vi også bekendtskab med svage stater
Faglige mål
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Indhold
Kernestof:
Ugens nyhed - en introduktion og et eksempel 1.pptx
Sørg for at få opsat jeres tofaktorgodkendelse - se Judes besked i Teams
Læs om magt og anarki i IP
Normallæs her
Aktører i global politik - lav øvelsen under tekstboks 1.4
Magt i international politik
Padlet
I skal læse om en helt central teori i IP - realisme - det er vigtig læsning for man kan ikke komme uden om denne teori, hvis man arbejder med IP
Læs om realismen - noter begreber
Om ukraine-krigen 1
Om Ukrainekrigen 2
Læs om liberalismen
Skriveøvelse: hvad kan man udlede af figuren nedenfor?
Artikel til timen. Lyt eller læs artiklen - hvad er dens hovedpointe? hvordan inddrages realisme og liberalisme i artiklen?
Vi arbejder med cases om Ukrainekrigen
Læs den grå boks
Rollespil
Læs om sikkerhedspolitik
Læs tekstboks 7.2 om Huntingtons teori
Ekstra tekst til timen
Læsegruppe 1.jpg
Synopsis-krav fra læreplan
Læs om konstruktivisme og svar på spgm 1-4 i tjek-på-lektien. Læg svarene i elevfeedback
Artikel - konstruktivisme
Læs om vurdering af menneskerettighederne
Menneskerettighederne - læs denne tekst
Skal bruges i timen - den samfundsfaglige regnemaskine
Kopi af A2_tabel_2a-20654.xlsx
Synopsis aflevering fremlæggelse.docx
Fremlæggelse af synopser - jeg vælger nogle grupper ud, der skal præsentere deres oplæg. Alle skal være klar til at fremlægge
Læs om FN (bl.a. arena og aktør). Det blvier ikke en lektie vi gennemgår mere en opsummering af noget vi har snakket om
Medbring Knæk Koden
Omregn tabel 2 i næste aflevering til indekstal og sæt den ind i den oprindelige tabel. læg et billede af tabellen i elevfeedbackHvis du ikke var til timen onsdag, så hent "den samfundsfaglige regnemaskine" og tabellen på onsdagens lektion
Overvej om I har nogle spørgsmål til jeres proces eller andet. Send dem gerne til mig på teams inden denne time.
https://www.perplexity.ai/
Vi mødes i klassen kl 12
Læs dette ark grundigt, så I ved hvad I skal i denne time. Vi starter med at dele jer ind i grupper på tre, som ikke har haft det samme projekt. Vær forberedt til at fremlægge i 10 min.
https://deo.dk/debat/valg-usa-2024-europa-alene/#form-anchor
Vi arbejder med afleveringen til i morgen tirsdag. Medbring ½-1 side, som du har skrevet. Det kan enten være stikordsform til undersøgelsen eller noget af din diskussion.
Læses i timen - svage stater
Læsegrupper 1.jpg
Spørgsmål
Vi afslutter forløbet med en klassedebat og ser så småt på et lille forløb om valget i USA og vælgeradfærd
Hvis du ikke nåede at læse teksten i går skal denne læses
Svar desuden på spørgsmål 1,3 og 4 til teksten (spgm 2 og 5 arbejder vi med i timen)
realisme og idealisme.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12 Amerikansk valg
Miniforløb om det amerikanske valg med fokus på vælgere og vælgeradfærdsteorier
Herunder også mål for statistisk usikkerhed
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Om statistisk usikkerhed - den længere forklaring
Voxmeter - meningsmåling
Beregning af konfidensintervaller.xlsx
læs om 2 vælgeradfærdsstrategier
Læses i timen
Vi arbejder m statistisk usikkerhed. læs i knæk koden s 33-34
Samt denne tekst
Læs denne artikel - hvilke vælgeradfærdsteorier kan forklare de pointer der er i artiklen?
Voxmeter
Prøv at udregne konfidensintervallerne til næste aflevering, medbring dem til timen
Læses i timen - mediernes rolle i vores samfund:
Læs om medialisering
Arbejdsark til lektion 29.docx
Tekst til timen
Normallæs om medierne i USA
Læs om medieteorier
18.30-19.00-spisning19.00-19.15 - oprydning19.15-19.40 - kantinen19.40-20.30 - aktiviteter i klassen
Det amerikanske valg - resultatet 06-11-2024.docx
241106 To artikler om Trump.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#13 hvilken rolle spiller medierne?
---for demokratiet?
---for unge?
Medieforløb, hvor vi både abrejder med mediernes rolle i dansk politik, men også hvilken indflydelse medierne har på unge og identitetsdannelse
I skal selv kunne inddrage forskellige sociologer fra tidligere men kommer også til at arbejde med forskellige medieteorier. Vi arbejder også med diskursanalysen og fokus på de sociale medier
Kernestof:
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Artikel til lektionen
Fokus på FORM/INDHOLD
Læs om diskursanalyse (som kan bruges i andre sammenhænge end medier)
Find min 3 forskellige politiske ledere i DK som I skal følge på sociale medier.
Udsendelse P1 orientering
Læsegruppe 2.jpg
Læs denne tekst om medierne og identitetsdannelse - det skulle gerne være genkendelig teori for jer
Statistik - skal bruges i timen
Artikel - hvad fokuserer medierne på i forhold til Trumps sejr
Arbejdsark
Statistik om sociale medier
Læsning i timen
Læs denne tekst også
Repeter Jürgen Habermas og den demokratiske samtale
Medbring høretelefoner
Om rewildering-projektets problemer
Facebook Mols-laberatoriet
Facebook - kritikere
Fællesdelsopgaver
Brinkmans briks 1
Brinkmans briks 2
Excel-fil
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#14 Hvorfor handler DK med udlandet
`Forløb om international handel og danmarks konkurrenceevne. Herunder også forskellige handelsteorier.
Vi arbejder med, hvordan DK's økonomiske status er i dag og hvordan handel og protektionisme har indflydelse på verdensordenen
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:
Læs om verdenshandlens udvikling (ikke opgaverne)
til timen - strukturpolitik
Til timen - Keynes
Til timen - monetarisme
Læs om handelsteorier. Det er vigtigt I noterer hvad de forskellige teoretikere siger om handel mellem lande
God opgave om statistisk usikkerhed.docx
Handelsteorier.docx
Opgaver til handelsteorier.docx
Handelsteorier mm.pptx
Vi skal rette hinandens øvelsesopgaver fra sidste lektion
Læs følgende tekst om priskonkurrenceevne - hav styr på begreberne lønudvikling, produktivitet og valutakurs som elementer i priskonkurrencen
Spørgsmål til lektien
TEKST - strukturel konkurrenceevne.docx
Spørgsmål til strukturel konkurrenceevne
Læs om social kapital som element i vores konkurrenceevne
hvis du ikke fik læst teksten om strukturel konkurrenceevne færdig, skal du også læse den
Spørgsmål til tekst/lektie
Til timen: Se de to nedenstående links - hvad lægger de hver især vægt på? Hvorfor?
Til timen - med din (teoretiske) viden om konkurrenceevne, forklar så hvorfor DK er placeret hvor de er
Læs og genlæs om det danske arbejdsmarked og overvej hvilken betydning indretningen af det har for konkurrenceevnen
Undersøgelse
Som forberedelse skal du læse de første fem sider af vedhæftet elevvejledning (frem til bilag 1)SRP EG22 2025 elevvejledning.docx
Læs dette afsnit
Matrix i læsegruppen
Alle læser
AI - god til artikelsøgning
Kære 3u. Hvis I når at se dette her, så HUSK "Knæk Koden"
Undersøg hvad I har af teori om politiske skillelinjer
Læs opgaveformuleringen igennem - se i jeres opgaver
image.png
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#16 Køn, ligestilling og kultur
Kort forløb om køn og ligestilling, hvor vi samler op på grundforløbet og arbejder med Judith Butler og Simone de Beauvoirs teorier.
Herunder også teorier om feminismebølgerne og patriarkatet.
Vi arbejder med, hvordan der politisk og sociologisk fokuseres på ligestilling.
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Indhold
Kernestof:
Læs følgende introtekst til miniforløb om Køn (jeg kan ikke gemme på min computer, så I får den her i google.docs)
Artikel til timen
Teorier om køn
Læs følgende kapitel
Danmarks statistik
Normallæs om politik-begrebet og de feministiske bølger
Udvidelse af politikbegrebet: De tre feministiske bølger | KØN OG LIGESTILLING
Læsning i timen - magt og køn
Spørgsmål
Magt - ressourcer
Magt - relationelt
Til timen
Til timen - Emma Holten
Maleri af kvindelige politikere
Kære 3uJeg bliver muligvis forsinket lidt til timen i dag. Hvis jeg gør, så bed kontoret åbne for 1B og gå i gang med at læse om relationelle magtbegreber (se link). I skal herefter i gang med at lave plancher over alle magtformerne, I har læst om
Relationelle magtformer
Læs om magt som ressource
Læs følgende artikel
Grupper til terminsprøve:
meningsmåling
23572_STX_Samfundsfag_A_del2_29052024_v3-20957.pdf
Kopi af Tabel_1-18033.xlsx
Kære 3uJeg har lige lagt et eksempel på et helt eksamenssæt ind. Det er ikke fordi I skal læse det som lektie, da det er lagt for sent ud. Men hvis I kan nå det, så er det en god idé at kigge det igennem og danne jer et overblik over det
Tolkning af R2 og regressionsligningen - Note.docx
Sådan skriver du samfundsfag
Kære alleJeg fører fravær ud fra billeder I sender til mig af jeres læsegruppe her fra 4. lektion
Selve opgaven til de to dage
Genlæs denne korte tekst om kultur
Læs også om identitetsdannelse når man lever i flere kulturer samtidig
Kære alleJeg fører fravær ud fra billede I sender til mig af jeres læsegruppe samt jeres powerpoint over miniprojektet
Opgaven ligger på torsdagslektionen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#15 globalisering og forskellige landetyper
Lille forløb der samler op på syn på globalisering og handel og forskellige landes muligheder i en (måske) globaliseret verden.
teorier om forskellige syn på globaliseringen og udviklingslande
Kernestof:
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Vi starter sidste forløb op omkring globalisering. I kommer til at læse og arbejde selv, da jeg tager karaktersamtaler med jer
I skal arbejde med dette kapitel i lektionen
Artikel - trump og told
Dansk eksport
Læs følgende:
Samt dette
Læs om tabere af globalisering
Lektion 19.marts.docx
Lav minimum 1 sides arbejde af jeres næste aflevering. Så vejleder jeg jer i denne lektion. Genlæs også lektien til d. 7/3
Medbring minimum 1 side af jeres næste opgave, som jeg kan give feedback på eller medbring spørgsmål til opgaven hvor I er gået i stå.
Opsamling på udviklingsstrategier og forskellige syn på globaliseringen
Læs om optimister, pessimister og skeptikere. Afsnit 7.5 og underafsnittene
Lineær regression - Globalisering og økonomisk velstand.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53486128696", "T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53486128696", "H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53486128696" }