Holdet 2022 SA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Marcel Dejbjerg Pedersen
Hold 2022 SA/w (1w SA, 2w SA, 3w SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politikforløb (Danske valg og spillet om magten)
Titel 2 Samfund og individ
Titel 3 Demokrati og medbogerskab
Titel 4 Hvad er god økonomi
Titel 5 Identitet i forandring
Titel 6 Politiske ideologier og partier
Titel 7 Projektforløb 1 - Samf/Kemi
Titel 8 Forskellige liv i DK
Titel 9 Velfærdsstat eller konkurrencestat
Titel 10 Økonomiske Politikker
Titel 11 International politik
Titel 12 Mediernes magt og politisk kommunikation
Titel 13 Klima og bæredygtighed
Titel 14 SamfundsCup
Titel 15 kropsidealer i det senmoderne samfund
Titel 16 International økonomi og Globalisering
Titel 17 EU i et dansk perspektiv
Titel 18 Det amerikanske præsidentvalg 2024
Titel 19 Dansk udenrigspolitik
Titel 20 Køn og ligestilling
Titel 21 Dansk politik og velfærdsstaten
Titel 22 Dansk økonomi i lyset af Ukrainekonflikt og Told

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Samfund og individ

Formålet med dette forløb er at undersøge unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionsbundne og det senmoderne samfund. I tilknytning hertil sættes der fokus på identitetsdannelse via de sociale medier, øget refleksivitet og begrebet ”risikosamfund”, ligesom sociologiske grundbegreber såsom ”primær socialisation” og ”sekundær socialisation” er centrale omdrejningspunkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvad er god økonomi

økonomiske mål + udsving i økonomien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Identitet i forandring

Læs følgende afsnit:
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
2.4 Sociale grupper


2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!

-Identitetsdannelse og sociale medier – det hele er i spil (læs kun om Branding og Image, og figur 2.19)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Politiske ideologier og partier

Forløbet efterfølger og uddyber samme tema fra grundforløbet
Formålet med dette forløb er at undersøge hovedtrækkene i centrale politiske partier og ideologier i Danmark, herunder konservatismen, liberalismen og socialismen samt de ideologiske forgreninger.

Der sættes endvidere fokus på sammenhængen mellem samfundets udvikling og de dominerende politiske skillelinjer, herunder overgangen fra den traditionelle, fordelingspolitiske skillelinje til nyere værdipolitiske  skillelinjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Velfærdsstat eller konkurrencestat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Økonomiske Politikker

I forlængelse af det tidligere økonomiforløb (økonomiske mål og det økonomiske kredsløb), starter vi på at  lære om de økonomiske politikker. Hvilke politiske  redskaber kan politikerne bruge for at styre/påvirke et lands økonomi?
Herunder Finanspolitik, Pengepolitik, indkomstpolitik, valutapolitik og struktur politik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 International politik

Forløbet omhandler overordnet set - aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og international.

Forskellige teorier om international politik, herunder realisme, idealisme/liberalisme samt varianter af disse  og konstruktivisme
Teorierne er blevet anvendt til at undersøge og diskutere aktuelle begivenheder og udviklingstendenser som fx konflikter og samarbejde. Med særlig fokus på Ukraine, Kina og aktis. Desuden er der arbejdet med begreber som hård/blød magt, stat/nation og forskellige typer sikkerhed, sikkerhedstrusler og sikkerhedspolitiske løsninger/ordninger indgår. Herudover
-  forskellige former for polaritet (uni- bi- og multipolatitet) og forskellige
typer af stater i magthierarkiet som supermagter, stormagter, mellemstore stater, småstater og svage stater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Mediernes magt og politisk kommunikation

Forløbet indbefatter massemedier og politisk kommunikation - Herunder samspillet mellem massemedierne og
den politiske meningsdannelse og mediernes betydning i den politiske beslutningsproces, som  
dagsordensættende funktion. ex. mediealisering og nyhedskriterier. Der fokuseres på følgende:   Teorier om medier og meningsdannelse, medierne og demokratiet, medierne og den politiske kommunikation (herunder det politiske system s
anvendelse af massemedier til at fremme bestemte budskaber (spinstrategier) i en bestemt ramme (framing) )og politiske kampagner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Klima og bæredygtighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 EU i et dansk perspektiv

- forskellige politiske systemer, herunder det danske politiske system og EU
- globaliseringens betydning for Danmark

Der arbejdes med EU's institutioner (de centrale aktører) og EU som politisk system. Stat vs international organisation og samspillet mellem det nationale og overnationale.  Herunder inddrages integrationsteorier   

Desuden ses på EU i internationalt perspektiv med fokus på DK interessesfære og betydningen for dansk udenrigspolitik. Der vil  endvidere blive arbejdet med danskernes holdninger til EU.

Magt- og demokratiopfattelser i EU-systemet - herunder demokratisk underskud vil ligeledes blive præsenteret.

Desuden vil der blive arbejdet med de økonomiske aspekter af EU-samarbejdet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering - udledning og undersøgelse 26-08-2024
Genaflevering på klassen 26-08-2024
samf - uddannelse 23-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Dansk udenrigspolitik

Med udgangspunkt i IP-bogen gennemgås både generelle perspektiver på udenrigspolitik og specifikke problemstillinger vedr. Dansk udenrigspolitik, herunder:
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Køn og ligestilling

Forløbet har omhandlet forskellige indgangsvinkler til køn og ligestilling med basis i bogen "Køn og ligestilling" med særlig fokus på - Køn i et sociologisk, politisk  og økonomisk perspektiv

- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Dansk politik og velfærdsstaten

Der arbejde med dansk politik i Politikbogen og andet materiale. Grundlaget blev lagt med forløbet i 1g "politiske partier og ideologier". Forløbet bliver perspektiveret til den danske velfærdsstat og til de reformer der pågår forøjeblikket.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Dansk økonomi i lyset af Ukrainekonflikt og Told

Med udgangspunkt  den nuværende Ukraine-krise  og toldkrig arbejdes der med DK's nuværende økonomiske situation. Dette forløb trækker på viden fra tidligere forløb i 1g og 2g  "makroøkonomi 1" og "økonomiske politikker"

- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring natio-nalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer