Holdet 2022 MU/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Dorthe Fynbo Thorning
Hold 2022 MU/a (1a MU, 2a MU, 3a MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i musik
Titel 2 Velkommen til musik A
Titel 3 Grundlæggende musikteori 2
Titel 4 Instrumentkunstskab
Titel 5 Rock/pop analyse 1 og sammenspil
Titel 6 Korteknikker 1(arrangement)
Titel 7 Sammenspil og kor efterår 2023
Titel 8 Afrikansk musik og dans (verdens musik)
Titel 9 Studietur til Tanzania
Titel 10 SRO og musikvidenskab
Titel 11 Groove, sound og udtryksfelt.
Titel 12 Forårskoncert - musikvidenskab samarbejde
Titel 13 Rondo (klassisk form 1)
Titel 14 Bas og trommer del 2
Titel 15 Sammenspilsforløb
Titel 16 Skalaer og tonalitet i rock/pop musik
Titel 17 Sonatesatsform (klassisk form 2)
Titel 18 Links til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i musik

Eleverne er her blevet introduceret til grundlæggende musikteoretiske begreber. De har primært lært noder og rytmer. Dette er gjort gennem individuelle øvelser, øvelser i grupper og par, rytmeøvelser på gulvet og senere ført ud i praksis gennem to sammenspilsnumre, som de har spillet i blandede grupper.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velkommen til musik A

Vi har arbejdet med at få eleverne til at falde til i deres studieretningsklasse.
Derfor har der været fokus på leg, fællesskab og det at finde sin plads i klassen.

Elever har i denne periode spillet sammenspil i mindre grupper og sunget kor ("Velkommen Tilbage", Andreas Odbjerg).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grundlæggende musikteori 2

Musikteori (trin 2)

Eleverne har beskæftiget sig med elementær musikteori, så som skalaer, kvintcirkel, intervaller og 3- og 4klange.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Rock/pop analyse 1 og sammenspil

Rock/pop-analyse del 1

Eleverne har i dette forløb arbejdet med grundelementer i analyse af rytmisk musik.
Vi har arbejdet med form-analyse af rock/pop-musik, og herunder ligeledes beskæftiget sig med begreber som hook, break, gimmick og tid og rum. Eleverne har lytte til eksempler på klassen og lavet selvstændige auditive analyser i grupper. Eleverne har også i løbet af dette forløb i højere og højere grad blevet introduceret til node-billeder og det at bruge dem i analyserne.

Materiale:
"Rockmusik i Tid og Rum"
Handouts fra "Tartelet.dk"
http://tartelet.dk/music_analysis_rock.html

Eleverne er i dette forløb startet i deres studieretning med musik på A niveau og derfor har vi også prioriteret sammenspil og fællessang, så eleverne har kunnet finde ind i det nye klasse-fællesskab.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Korteknikker 1(arrangement)

Undervisning i korteknikker, de mest grunlæggende indenfor flydekor, rytmiseret flydekor og melodirytmefordobling.

Bog: Bastarden af Thomas Hammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sammenspil og kor efterår 2023


Sammenspil for hele holdet:
"Uprising" (Muse)


Sammenspil i grupper:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Studietur til Tanzania

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Groove, sound og udtryksfelt.

I dette forløb har eleverne arbejdet med 2. del af den mere grundlæggende teori i forhold til analyse af rytmisk musik.
Eleverne har læst og arbejdet med begreberne:
- Sound og soundbox
- Udtryksfelt og tekstanalyse
- Grooveanalyse, herunder fokus på at aflæse grooveskemaer og forholde sig til samspillet mellem instrumenterne.

Eleverne har arbejdet både selvstændigt og i grupper, hvor de har lavet analyser og lavet fremlæggelser af disse.

Følgende hjemmesider er benyttet:
https://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse
https://www.tartelet.dk/musikanalyse/rock/Analyse_af_rytmisk_musik_jakob-m-jensen.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forårskoncert - musikvidenskab samarbejde

Indøvning af numre til Forårskoncerten (i fællesskab med 2b)
I år har øvning frem mod Forårskoncerten været baseret på et samarbejde med studerende fra Musikvidenskabeligt Institut ved Århus Universitet. 2a og 2b har arbejdet med numre på tværs af de to klasser og indstuderingen af de enkelte numre er primært forgået på musikvidenskab.

Følgende numre har eleverne arbejdet med:
"Jeg kan rigtig godt li´dig" (Andreas Odbjerg)
"Juice" (blæst)
"Giv lys igen" (Jacob Aksglæde)
"Murder on the Dancefloor" (Sophie Ellis-Bextor)

FAGLIGE MÅL:
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk.
- udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser.
- samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

KERNESTOF:
- musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse.
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra ind- og udland stemmedannelse og instrumentale teknikker.
- indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, solistisk og i gruppe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Skalaer og tonalitet i rock/pop musik

Forløb hvor vi dykker ned i modalharmonik og bluesharmonik.
Vi taler om den harmoniske trekant - og genopfrisker funktionsharmonik og forskelle mellem de forskellige harmonikformer.

Materiale:
"Musikteori - på video" (Anders Aare)

Musikipedias opslag om harmonisk analyse + trinanalyse
https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse
https://www.musikipedia.dk/trinanalyse

Udlevering af pdf: "Manual til M1"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Sonatesatsform (klassisk form 2)

Supplement til 2g-forløbet om rondo - som et eksempel mere på en stor klassisk form

Musik - metoder til analyse s. 158-160
youtubevideo om sonatesatsform: https://www.youtube.com/watch?v=HzHS7QL-B-c&list=PLZjrBvSPdGwS7Qv1qScnWcQcqiSBlD6cR&index=6

Mozart: Eine kleine Nachtmusik, 1. sats (næranalyse)
https://www.youtube.com/watch?v=Qb_jQBgzU-I

Mozart: Sonate i C, 1. sats (næranalyse)
https://www.youtube.com/watch?v=JcUh-ggBfzI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Links til eksamen

bastarden.praksis.dk
musikipedia.dk
jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/funktionsharmonik/index.html
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer