Holdet 2023 Ke/xy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Jesper Melchjorsen
Hold 2023 Ke/xy (1xy Ke, 2xy Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til kemi & Unge Forskere 1.g
Titel 2 Stofmængder og regne kemi & Unge Forskere 1g
Titel 3 Projektforløb 1
Titel 4 Redoxreaktioner, alkohol og syre
Titel 5 Kemi i vand
Titel 6 Reaktionshastighed
Titel 7 Kemiske ligevægte
Titel 8 Unge Forskere 2.g
Titel 9 Uorganiske forbindelser og komplekse forbindelser
Titel 10 Medicinalkemi
Titel 11 Maltakemi
Titel 12 Eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til kemi & Unge Forskere 1.g

Velkommen til kemi B. Vi starter med at beskrive atomets opbygning, periodesystemet, og hvordan man afstemmer kemiske reaktioner. Vi kommer også ind på simple carbonhydrider ("kulbrinter"), energi i kemiske reaktioner herunder om en reaktion er endoterm eller exoterm, samt hvordan ioner og ionforbindelser er opbygget og navngives.

Der opstartes desuden på Unge Forskere 1.g.

Efter forløbet skal du kunne:
- Opskrive og navngive simple kemiske forbindelser
- Beskrive forskelle og evt. ligheder mellem et atom, et grundstof, et molekyle og en kemisk forbindelse.
- Opbygning af etatomige og fleratomiige ioner og deres navne.
- Ionforbindelsers opbygning.
- Redegøre for begreberrne endoterm og exoterm.
- Kendskab til simple carbohydrider og deres navngivning.
- Afstemme et reaktionsskema under brug af relevante fagbegreber.
- Forklare principperne bag opbygningen af det periodiske system.
- Navngive almindeligt anvendt laboratorieudstyr.
- Udføre et kemieksperiment under hensyntagen til sikkerhed og affaldshåndtering.

Eksperimenter:
- Opløsning af ionforbindelser (exoterm eller endoterm reaktion?)
- Forbrænding af cyclohexen og heptan.
- Eksperimentelt arbejde i forbindelse med Unge Forskerprojektarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Stofmængder og regne kemi & Unge Forskere 1g

I forløbet vil vi lave forskellige beregninger i kemien med specielt fokus på at regne på stofmængder i kemien. Fx beregne hvor meget produkt man kan lave ud fra en vis mængde udgangsstof/stoffer (reaktanter), eller hvor meget produkt man maksimalt kan lave ud fra en vis mængde reaktant.
Vi ser på gasser, faste stoffer og stoffer i opløsning.

Centrale kernebegreber:
Stofmængdeberegninger
Stofmængde
Ækvivalente stofmængder
Begrænsende faktor
Molare masse
Masse
Stofmængdekoncentration
Idealgasloven
Tryk
Temperatur
Tilstandsformer

Eksperimenter:
- Øl og cidergæring
- Eftercarbonering (øl på flasker)
- Forgærbare sukre (demo)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Projektforløb 1

Projektforløb 1 med fysik, kemi og samfundsfag.

Fokus på bæredygtig energiproduktion og energianvendelse.

Ud af huset:
- Navitas, Ingeniørinstitut, AU
- Egå Renseanlæg
- Engeneering, AU, Karinebjerg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Redoxreaktioner, alkohol og syre

Vi arbejder videre med jeres gæringsprodukter og kommer ind på redoxreaktioner, destillation og alkoholers fysiske og kemiske egenskaber.

Vi samler også lidt op på input fra projektforløb 1, hvor I hørte om elektrolyse, kemisk rens af spildevand og biogasproduktion. Vi ser på teori og måske et eksperiment eller to.

Eksperimenter
- Destillation og alkoholbestemmelse
- Forsøg med alkoholer
- Fældnignsreaktioner
- Bestemmelse af syreindhold i cider/vin

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kemi i vand

Vi ser på kemi i vand med udgangspunkt i besøg på Egå renseanlæg i 1.g og kanoturen.

Specielt fokus er på ioner og salte (ionforbindelser)

Eksperiment:
- Find en morder (fældningsreaktion)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reaktionshastighed

Vi ser på kemisk reaktions hastighed og hvad der påvirker en kemisk reaktions hastighed. Herunder homegen og heterogen katalyse.

Som del af forløbet ser vi på redoxreaktioner, ioner, ionforbindelser.

Eksperimenter:
- Spændingsrækken og metal i syre (tidligere forløb)
- Metal i syre
- Skumpølse (spaltning af hydrogenperoxid) og reaktionsorden.
- Reaktionshastighed for dannelse af svovl (thiosulfat og syre).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kemiske ligevægte

Der arbejdes med følgende faglige mål:
– relatere observationer, model- og symbolfremstillinger til hinanden
– redegøre for og behandle simple kemiske problemstillinger på kvalitativt grundlag
- Beregne forskydninger af en kemisk ligevægt.

Efter dette forløb skal du:
- kunne forklare, hvad en dynamisk ligevægt er
- kunne opskrive ligevægtsloven
- kunne finde enheden for ligevægtskonstanten
- kunne formulere Le Chateliers princip
- kunne anvende Le Chateliers princip til at forudsige forskydninger ved et indgreb i et ligevægtssystem
- kunne kvalitativt forklare forskydninger ved indgreb i et ligevægtssystem ud fra ligevægtsloven

Laboratoriearbejde:
- Indgreb i kemisk ligevægt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Unge Forskere 2.g

Arbejde med Unge Forskerprojekter i SRO og Innovationsforløb.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Unge Forskere 27-01-2025
Aflevering studietur kemi / Unge Forskere 13-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Uorganiske forbindelser og komplekse forbindelser

Vi ser på komplekse forbindelser med specielt fokus på uorganiske metalkomplekser fra d-orbitalgruppen.

Der gives desuden kort intro til orbitalteori og Paulis aufbauprincip med henblik på at forstå farveforskellen i komplekser med samme metalion, men forskellige ligander.

Eksperiment:
- Påvisning af nikkel i smykker mm.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Medicinalkemi

I forløbet ser vi på medicinalkemien. Hvordan medicin udvikles, kemiske biologiske egenskaber for en virksom medicin og vi syntetiserer og analyserer medicin.

Eksperimentelt arbejde:
- Reaktionstyper (forbrænding, addition, substitution)
- Syntese af acetylsalicylsyre
- Kvalitativ renhedsbestemmelse af acetylsalicylsyre
- Analyse af ukendte organiske stoffer (eksperiment ligger under forløbet Maltkemi)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Unge Forskere 27-01-2025
Aflevering i klassen nr. 1 31-01-2025
Aflevering februar - medicinalkemi 04-03-2025
L15 arbejde selv, tirsdag 11-03-2025
L16 arbejde selv, onsdag 12-03-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Maltakemi

Vi arbejder med yoghurt, ostefremstilling og indholdsstoffer i drinks.

Faglige kernebegreber: Ost, proteiner,yoghurt, mælkesyre, syre og baser, carbohydrater, aminer, aldehyder, ketoner.

Vis ser desuden på farver i fødevarer og andre relevante kemiske forbindelser.

Eksperimentelt arbejde:
- Fremstilling og analyse af yoghurt / ost
- Syre-basetitrering for analyse af mælkesyre
- Analyse for carbohydrater (Fehlings test)
- Ekstraktion og analyse af farvestoffer med spektrofotometer og kromatografi
- Analyse af farvestof i drik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer