Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Jesper Melchjorsen
|
Hold
|
2023 Ke/xy (1xy Ke, 2xy Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til kemi & Unge Forskere 1.g
Velkommen til kemi B. Vi starter med at beskrive atomets opbygning, periodesystemet, og hvordan man afstemmer kemiske reaktioner. Vi kommer også ind på simple carbonhydrider ("kulbrinter"), energi i kemiske reaktioner herunder om en reaktion er endoterm eller exoterm, samt hvordan ioner og ionforbindelser er opbygget og navngives.
Der opstartes desuden på Unge Forskere 1.g.
Efter forløbet skal du kunne:
- Opskrive og navngive simple kemiske forbindelser
- Beskrive forskelle og evt. ligheder mellem et atom, et grundstof, et molekyle og en kemisk forbindelse.
- Opbygning af etatomige og fleratomiige ioner og deres navne.
- Ionforbindelsers opbygning.
- Redegøre for begreberrne endoterm og exoterm.
- Kendskab til simple carbohydrider og deres navngivning.
- Afstemme et reaktionsskema under brug af relevante fagbegreber.
- Forklare principperne bag opbygningen af det periodiske system.
- Navngive almindeligt anvendt laboratorieudstyr.
- Udføre et kemieksperiment under hensyntagen til sikkerhed og affaldshåndtering.
Eksperimenter:
- Opløsning af ionforbindelser (exoterm eller endoterm reaktion?)
- Forbrænding af cyclohexen og heptan.
- Eksperimentelt arbejde i forbindelse med Unge Forskerprojektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stofmængder og regne kemi & Unge Forskere 1g
I forløbet vil vi lave forskellige beregninger i kemien med specielt fokus på at regne på stofmængder i kemien. Fx beregne hvor meget produkt man kan lave ud fra en vis mængde udgangsstof/stoffer (reaktanter), eller hvor meget produkt man maksimalt kan lave ud fra en vis mængde reaktant.
Vi ser på gasser, faste stoffer og stoffer i opløsning.
Centrale kernebegreber:
Stofmængdeberegninger
Stofmængde
Ækvivalente stofmængder
Begrænsende faktor
Molare masse
Masse
Stofmængdekoncentration
Idealgasloven
Tryk
Temperatur
Tilstandsformer
Eksperimenter:
- Øl og cidergæring
- Eftercarbonering (øl på flasker)
- Forgærbare sukre (demo)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Projektforløb 1
Projektforløb 1 med fysik, kemi og samfundsfag.
Fokus på bæredygtig energiproduktion og energianvendelse.
Ud af huset:
- Navitas, Ingeniørinstitut, AU
- Egå Renseanlæg
- Engeneering, AU, Karinebjerg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redoxreaktioner, alkohol og syre
Vi arbejder videre med jeres gæringsprodukter og kommer ind på redoxreaktioner, destillation og alkoholers fysiske og kemiske egenskaber.
Vi samler også lidt op på input fra projektforløb 1, hvor I hørte om elektrolyse, kemisk rens af spildevand og biogasproduktion. Vi ser på teori og måske et eksperiment eller to.
Eksperimenter
- Destillation og alkoholbestemmelse
- Forsøg med alkoholer
- Fældnignsreaktioner
- Bestemmelse af syreindhold i cider/vin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kemi i vand
Vi ser på kemi i vand med udgangspunkt i besøg på Egå renseanlæg i 1.g og kanoturen.
Specielt fokus er på ioner og salte (ionforbindelser)
Eksperiment:
- Find en morder (fældningsreaktion)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reaktionshastighed
Vi ser på kemisk reaktions hastighed og hvad der påvirker en kemisk reaktions hastighed. Herunder homegen og heterogen katalyse.
Som del af forløbet ser vi på redoxreaktioner, ioner, ionforbindelser.
Eksperimenter:
- Spændingsrækken og metal i syre (tidligere forløb)
- Metal i syre
- Skumpølse (spaltning af hydrogenperoxid) og reaktionsorden.
- Reaktionshastighed for dannelse af svovl (thiosulfat og syre).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kemiske ligevægte
Der arbejdes med følgende faglige mål:
– relatere observationer, model- og symbolfremstillinger til hinanden
– redegøre for og behandle simple kemiske problemstillinger på kvalitativt grundlag
- Beregne forskydninger af en kemisk ligevægt.
Efter dette forløb skal du:
- kunne forklare, hvad en dynamisk ligevægt er
- kunne opskrive ligevægtsloven
- kunne finde enheden for ligevægtskonstanten
- kunne formulere Le Chateliers princip
- kunne anvende Le Chateliers princip til at forudsige forskydninger ved et indgreb i et ligevægtssystem
- kunne kvalitativt forklare forskydninger ved indgreb i et ligevægtssystem ud fra ligevægtsloven
Laboratoriearbejde:
- Indgreb i kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Unge Forskere 2.g
Arbejde med Unge Forskerprojekter i SRO og Innovationsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Unge Forskere
|
27-01-2025
|
Aflevering studietur kemi / Unge Forskere
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Uorganiske forbindelser og komplekse forbindelser
Vi ser på komplekse forbindelser med specielt fokus på uorganiske metalkomplekser fra d-orbitalgruppen.
Der gives desuden kort intro til orbitalteori og Paulis aufbauprincip med henblik på at forstå farveforskellen i komplekser med samme metalion, men forskellige ligander.
Eksperiment:
- Påvisning af nikkel i smykker mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Medicinalkemi
I forløbet ser vi på medicinalkemien. Hvordan medicin udvikles, kemiske biologiske egenskaber for en virksom medicin og vi syntetiserer og analyserer medicin.
Eksperimentelt arbejde:
- Reaktionstyper (forbrænding, addition, substitution)
- Syntese af acetylsalicylsyre
- Kvalitativ renhedsbestemmelse af acetylsalicylsyre
- Analyse af ukendte organiske stoffer (eksperiment ligger under forløbet Maltkemi)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Den lange vej mod sikre lægemidler_Aktuel Videnskab 2010.pdf
-
Medbring dine besvarelser til lægemiddelartiklen fra L1.
-
Carboxylsyrer som stofklasse
-
Esteres navne
-
Estersyntese - kondensationsreaktion
-
BasiskemiB; sider: 127, 130-133, 158-159, 167-171, 175-177, 183-187, 193-198, 201-206
Mygind, Nielsen, Axelsen
-
Syntese og renhed af acetylsalicylsyre_kemi AB 2025.docx
-
Acetylsalicylsyre Bioteknologi A Bind 2 s. 247-254.pdf
-
Læs om lægemidlers skæbne i kroppen i Notebooken under L8: Lægemidlers skæbne i kroppen (Lægemiddelkemi, Systime s. 20-23) (Webvisning)
-
Basiskemi C (3. udgave); sider: 127-132, 135-138
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen, Forlaget Praxis
-
Læs vejledningen og udfyld omkring sikkerhed og strukturer hjemmefra. Lav også gerne skitse af eksperimentet med rør, hvad der skal tilsættes osv. Forbrændingsreaktionen har I lavet i 1.g.
-
Vejledning_Substitution, forbrænding og addition_kemi B.docx
-
Funktionelle grupper i organiske molekyler
-
Foredrag: Red liv med matematik, fysik og biologi: Sådan sikrer man kvaliteten af medicin.
-
Begrebet isomeri
-
Strukturisomeri - stillingsisomeri
-
Strukturisomeri - kædeisomeri
-
Strukturisomeri - funktionsisomeri
-
Cis/trans-isomeri
-
Spejlbilledeisomeri - optisk isomeri
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Unge Forskere
|
27-01-2025
|
Aflevering i klassen nr. 1
|
31-01-2025
|
Aflevering februar - medicinalkemi
|
04-03-2025
|
L15 arbejde selv, tirsdag
|
11-03-2025
|
L16 arbejde selv, onsdag
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Maltakemi
Vi arbejder med yoghurt, ostefremstilling og indholdsstoffer i drinks.
Faglige kernebegreber: Ost, proteiner,yoghurt, mælkesyre, syre og baser, carbohydrater, aminer, aldehyder, ketoner.
Vis ser desuden på farver i fødevarer og andre relevante kemiske forbindelser.
Eksperimentelt arbejde:
- Fremstilling og analyse af yoghurt / ost
- Syre-basetitrering for analyse af mælkesyre
- Analyse for carbohydrater (Fehlings test)
- Ekstraktion og analyse af farvestoffer med spektrofotometer og kromatografi
- Analyse af farvestof i drik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
BasiskemiB; sider: 73-78, 81-84, 87-90, 121-126, 217-232, 239-243, 309, 314-317
Mygind, Nielsen, Axelsen
-
Del data fra eksperimenterne sidst og lav lineær regression af data fra absorpsionsmålingerne med maks. absorbansen som funktion af koncentrationen i mg/L.
-
Gennemlæse feedback på journalen og videoen for medicinalkemi-afleveringen. Medbring input til det næste arbejde.
-
Repeter og find noter til eksperimenter og emnerne i de 10 eksamensopgaver præsenteret fredag: Udkast til eksamensopgaver 2025 (Webvisning)
-
Find 3-5 bilag dvs. relevante figurer, reaktionsskemaer, billeder fra forsøg, modeller, kemiske strukturer eller lign., repeter eksperimentet og medbring et udkast til en disposition.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensorientering
Orientering om eksamen og oplæg i klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60210182045",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60210182045",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60210182045"
}