Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anne Bonde Olesen
|
Hold
|
2023 Ty/Ty2 (1g Ty2, 2g Ty2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Brücken bauen
Procentvis fordeling af stoffet i det 2-årige B-niv forløb: 10%
Forløb formål er at bygge bro mellem både det faglige og sociale, som eleverne kommer fra/med og de nye lærinsgfællesskaber på gymnasiet.
Der vil være fokus på:
1) Hvem er jeg og hvad kommer jeg med?
2) Kulturelle forskelle og ligheder mellem Danmark og Tyskland
3) Grundlæggende grammatik og sprogforståelse, der kobles til AP (dvs. hjælpeverber og regelmæssige verber + sætningsanalyse + bøjning af artikler)
Kernestof
- Das Deutschlandlabor: Diverse videoer om tysk identitet, kultur og samfund, https://learngerman.dw.com/de/das-deutschlandlabor/c-53074503
- Montez x SDP: "Fieber", 2023, https://www.youtube.com/watch?v=q0x4k0lIvRs
- DW: "Das Deutschlandlabor - Mentalität", https://learngerman.dw.com/de/16-mentalität/l-18945073
- Deutschland.de: "Bloss nicht", https://www.deutschland.de/de/topic/leben/dos-and-donts-in-deutschland-bloss-nicht-diese-fehler-begehen
Forløbets quizlets:
- Kleinwörter: https://quizlet.com/dk/259812916/kleinworter-flash-cards/?funnelUUID=46dff2aa-ae19-4c30-a1c3-4751c2449c41
- Haben, sein, werden: https://quizlet.com/dk/419768551/haben-sein-werden-flash-cards/?funnelUUID=db9f137d-b866-4e8d-9063-6b4faab4ad47
Grammatisk fokus: verbernes tider, artiklernes kasus og sætningsanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
Procentvis fordeling af stoffet i det 2-årige B-niv forløb: 10%
I forløbet arbejdes der med både den fysiske og mentale rejse. Der tages udgangspunkt i sange og skønlitteratur samt non-fiktive tekster og hjemmesider om aktuelle samfundsforhold i Tyskland, herunder om forbundslandenes funktion og placering i Tyskland.
Forløbets omdrejningspunkt er et længere gruppearbejde om fiktive rejser til forskellige tyske/tysktalende storbyer. Eleverne finder selv materiale og informationer om byerne på internettet. Forløbet afsluttes med mundligt oplæg med PowerPoint.
Kernestof:
- Cro: „Einmal um die Welt“, (2012), https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc
- Fatih Akin: "Tschick" (2016)
- ”Fakten über Deutschland”, in: ”Dein Deutschland”, Systime iBog (https://dd.systime.dk/?id=130)
- "Übersicht - Österreich", in : "Aus aktuellem Anlass", Systime (https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=157)
- ӆbersicht - Die Schweiz", in: "Aus aktuellem Anlass", Systime (https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=163)
- Edeka Webespot (Weihnachten): "Heimkommen", 2015, https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo
Supplerende materiale:
- https://www.tatsachen-ueber-deutschland.de/de/rubriken/auf-einen-blick/geografie-klima#background-page-2
- quizlet: https://quizlet.com/241828887/reisen-flash-cards/
- Seterra: "Erkunde-quiz", https://www.geoguessr.com/seterra/de/vgp/3014
- Kinderlieder zum Lernen: "Die 16 Bundesländer", https://www.youtube.com/watch?v=LTY0rr120os&t=72s
- Seterra: "Deutschland - Bundesländer", https://www.youtube.com/watch?v=sLVE7qV8ZaU
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die Märchenwelt (EKSAMEN)
Procentvis fordeling af stoffet i det 2-årige B-niv forløb: 15%
Eventyrforløbet tager udgangspunkt i en grundig gennemgang af eventyrgenrens karakteristika, herunder også forskellen på folke- og kunsteventyr. Der er fokus på klassiske tekster af brødrene Grimm samt træning i tekstanalyse med korrekt begrebsanvendelse.
Kernestof:
- Helle Egendal: "Märchen", in: "Gattungen", Gyldendal, 2017
- Grimm: "Die Sterntaler" (1812)
- Grimm: "Rotkäppchen" (1812)
- Christina Stürmer: "Märchen" (2004), https://www.youtube.com/watch?v=r9WX752TxVY
- Grimm: "Frau Holle" (læst i 2.g under forløbet "Repetition og eksamenstræning")
Supplerende materiale
- Animation af "Der Sterntaler": https://www.youtube.com/watch?v=ztw5nHm4KNc (besøgt 02.05.24)
- Filmatisering af "Frau Holle", https://www.youtube.com/watch?v=X8NhqNBNmqc
Forløbets quizlet:
- Märchen: https://quizlet.com/dk/584714429/marchen-flash-cards/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Im Dorf oder in der Stadt wohnen? (EKSAMEN)
Procentvis fordeling af stoffet i det 2-årige B-niv forløb: 15%
I forløbet har vi arbejdet med særlige kendetegn ved livet i henholdsvis storbyen og på landet. Hvilke fordele og ulemper ser forskelige generationer ved at bo disse steder? Vi dykker især ned i storbyens mangfoldigheder med dens negative og positive sider, og hvordan nogle hylder den, mens den for andre er lig med fremmedgørelse og angst.
Eleverne har trænet holdningsytringer og relevante faste vendinger igennem diskussioner af forskellige synspunkter, ligesom de har trænet at forstå tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier. Der er ligeledes trænet relevante lytte- og læse- og kommunikationsstrategier.
Forløbet indledes med en dagstur til Hamburg, hvor eleverne gruppevis laver en video om deres besøg med fokus på karakteristik af forskellige bydele og storbylivet generelt.
....
Kernestof:
- Erich Kästner: "Besuch vom Lande" (1928)
- Jörg Fauser: "Berlin, Paris, New York" (1979)
- Samy Deluxe: Hamburg 2009 (2009), https://www.youtube.com/watch?v=UeJe21J8rcs (besøgt 23/10-24)
- Annik Rubens: „Leben auf dem Land oder in der Stadt?“, Slow German #248, 11.10.22, https://slowgerman.com/2022/10/11/leben-auf-dem-land-oder-in-der-stadt-sg-248/
Supplerende materiale:
- "Begriffskarte Lyrik", I: Helle Egendal: „Gattungen“, Gyldendal, 2017
Forløbets gloser trænes i disse quizlets:
- https://quizlet.com/449320122/im-dorf-oder-in-der-stadt-wohnen-flash-cards/
- https://quizlet.com/818230632/meine-stadt-flash-cards/?new
Grammatiske fokuspunkter: pronominer & præpositioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Das geteilte Deutschland (EKSAMEN)
Procentvis fordeling af stoffet i det 2-årige B-niv forløb: 20%
Forløbet handler om livet i det delte Tyskland. Vi arbejder indledningsvist med årsagerne til murens opførelse og herefter primært om livet som østtysker i DDR på godt og ondt. I denne forbindelse ser klassen filmene "Die Klasse - Berlin '61" og "Das Leben der Anderen" (2006) og arbejder gruppevis med individuelle analyse- og fortolkningsspørgsmål, som afsluttes med mundtlige oplæg.
Til forløbet knyttes en skriftlig aflevering, der består af et brev fra en østtysk flygtning til en nær bekendt i Østberlin. I brevet berettes om flugten og årsagerne hertil. Formålet er at få eleverne til at reflektere over flugtens dilemmaer og menneskelige konsekvenser.
- Tema. ”Sprung! Berlin: ”Die Berliner Mauer – ein Symbol des kalten Krieges”, Alinea, 2010
- Die Besatzungszonen und Sektoren in Berlin ab 1945
- "Der Fall der Mauer" fra Pixie Wissen, Carlsen Verlag 2009 (uddrag)
- Zeitklicks: Leben in der DDR, https://www.zeitklicks.de/ddr/politik + https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag
- Ben von Grafenstein: "Die Klasse – Berlin ´61", ARD, 2015 (Tilgået på MitCFU)
- Günther Sattler: Was für ein Leben? Flugblatt aus Arnstadt, 30/9-1989
- Florian Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen", 2006
- Die Zeit: "Irgendwie ist es kälter", 1993, In: Andersen & Husum: "So ein Rummel", Gyldendal, 2004
- ZDF: "Nicht alles war schlecht: DDR - Liebe, Frust und Freiheit", 2009 (Tilgået på MitCFU)
Supplerende materiale:
- "Montagsdemos – die friedliche Revolution" (https://www.youtube.com/watch?v=fLHlE6o7vcc)
- Zeitklicks: "Eingemauert" (https://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/schau-mal/video/eingemauert-1-berlin/)
Forløbets gloser: https://quizlet.com/dk/219552205/das-geteilte-deutschland-flash-cards/?funnelUUID=3686aa03-06e1-4260-ac4c-6bf294e62946
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimi, Mord und Rache (EKSAMEN)
Procentvis fordeling af stoffet i det 2-årige B-niv forløb: 20%
I arbejdet med emnet styrkes elevernes progression indenfor ordforråd og en stadigt stigende korrekthed i morfologi og syntaks i det talte og skrevne sprog. Med afsæt i krimiens særlige genretræk analyseres og fortolkes en række tekster og film med fokus på komposition, personkarakteristik, motiv og særlige sproglige virkemidler. Vi arbejder endvidere med tv-serien "Tatort" som et stykke tysk kulturhistorie og undersøger årsagen til seriens kultstatus.
Kernestof:
- Helle Egedal: "Merkmale des Krimis", I: Helle Egedal: "Gattungen", Gyldendal, 2017
- Ferdinand von Schirach: "Ein hellblauer Tag" (2010), I: "Strafe", Luchterhand, 2018
- Milena Moser: "Letzte Pizza", I: Moser, Milena: Gebrochene Herzen oder Mein erster bis elfter Mord, Blanvalet 2006
- "Tatort - Borowski und der brennende Mann", ARD, 2016, tilgået på www.mitcfu.dk
- Karambolage | ARTE: "Tatort", 2020, https://www.youtube.com/watch?v=WikH-AOp7sc (besøgt 26.03.2025)
- Fuchs & Sinding: "Freuds Psychoanalyse", I: "Auf uns", Gyldendal, 2016
Supplerende materiale:
- https://quizlet.com/367731655/krimi-mord-und-rache-flash-cards/
- https://www.daserste.de/unterhaltung/krimi/tatort/index.html
Grammatiske fokuspunkter
- pronominer
- uregelmæssige verber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60235991249",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60235991249",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60235991249"
}