Egaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/Ty3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Egaa Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Mathilde Nygaard Beck
Hold
2023 Ty/Ty3 (
1g Ty3
,
2g Ty3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb i tysk: Generation Selfie
Titel 2
Ein neuer Anfang
Titel 3
Liebe und Identität (EKSAMEN)
Titel 4
Das urbane Leben (EKSAMEN)
Titel 5
Das Unheimliche (EKSAMEN)
Titel 6
Helden und Vorbilder (EKSAMEN)
Titel 7
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb i tysk: Generation Selfie
Materiale (kernestof):
Das Kennenlernspiel (i Beck/Hove: "Ein neuer Anfang", Praxis 2013)
Tim Bendzko: "Programmiert" (i "Auf uns" v/Fuchs og Sinding. Gyldendal 2016) + Video:
https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE
Check dein Profil bevor es andere tun (Video 2011:
https://www.youtube.com/watch?v=n1TroNdzbWg
)
Supplerende materiale
Programmiert - gloser:
https://quizlet.com/316454014/gloser-til-tim-bendzko-programmiert-2013-flash-cards/
Quizlet "Jeg mangler ord":
https://quizlet.com/595365291/eksamen-jeg-mangler-ord-flash-cards/
Diverse medier til at undersøge "hvad rører sig i Tyskland netop nu"?:
www.Bild.de (tabloid-avis, se også under de forskellige faner øverst)
https://kinderzeitung.kleinezeitung.at/ (børneavis)
https://www.zdf.de/kinder/logo ((hjemmeside for børn, hvor man både kan læse korte artikler samt gense dagens 2 liveudsendelser på et letforståeligt tysk)
https://www.tagesschau.de/100sekunden/ (nyheder på 100 sekunder)
https://www.zeit.de/index
Grammatik: (Alle sidehenvisninger er til Beck/Hove, "Melde dich mal", L&RU, 2016)
Sætningsanalyse: 10-16
Artikler: 18-21
Kort om verber: 35-40
Hjælpeverber: 47-51
Regelmæssige verber: 66-69
https://quizlet.com/141590310/traening-af-begreber-til-saetningsanalyse-flash-cards/
https://quizlet.com/523630770/traening-tegn-til-saetningsanalyse-flash-cards/?new
https://quizlet.com/144993332/traening-af-regelmaessige-verber-pa-tysk-flash-cards/
https://quizlet.com/595365291/jeg-mangler-ord-flash-cards/
Diverse grammatikøvelser på MinLæring + grammatikspil fra Fass die Grammatik an.
Faglige mål:
Forløbet er et introducerende forløb, som sigter efter, at føre eleverne ind i tysk i gymnasiet og de dermed forbundne tilgange, arbejdsformer, arbejdsmetoder og forventninger. Der arbejdes med Vokabeltraining, Lesestrategien og Kommunikationsstrategien, ligesom ordbog og oversættelsesprogrammer introduceres + der indtænkes relation til relevant materiale i sammenhæng med AP Almen. Der har været stor vægt på det trygge læringsrum og på en legende tilgang med stor stilladsering i øvelserne. Eleverne har ligeledes lavet en mundtlig videoaflevering, hvor de fortæller om sig selv ("Hier bin ich") + lavet en skriftlig test i de gennemgåede grammatiske emner.
Indhold
Kernestof:
Herzlich willkommen! Ich heiße Mathilde und bin eure neue Deutschlehrerin. Ich freue mich sehr darauf, euch zu treffen. Für diese Stunde sollst du nichts vorbereiten (= keine Hausaufgaben für diese Stunde). Wir sehen uns!
Hausaufgaben: Besucht das Link/Quizlet hier unten und übe 15-20 Minuten. Die Wörter brauchen wir für eine Übung in der Klasse. “Generation Selfie”-Kompendium bitte mitbringen!
Hausaufgaben: Macht schriftlich alle Aufgaben Seite 1 im Generation Selfie-Kompendium (dvs. skriv dine svar i kompendiet s. 1). Kompendium bitte mitbringen.
Hausaufgaben: Seite 3 im Generation Selfie-Kompendium findest du das Lied “Programmiert”. Finde das Link und höre das Lied 4-5 Mal und übe ganz laut mitzusingen. In der Klasse singen wir heute das Lied zusammen. Melde dich mal + Kompendium immer mitb
Ingen lektier. Hvis nogen af jer havde problemer i går med at lave jeres video om til et Youtube-link (afleveringen Hier bin ich), så sørg for at have adgang til videoen i dette modul - så finder vi helt sikkert ud af at du kan få afleveret. Medbring
Lektier: I Melde dich mal studielæser I s. 47-48 om Hjælpeverber. Med studielæsning menes, at I sætter jer grundigt ind i hvad der står på siderne, at I forstår alle eksempler og at I har sat jer grundigt ind i, hvordan man skal bruge de 3 skemaer fo
Hausaufgaben: I Melde dich mal træner du at kunne i alt 6 skemaer udenad i skemaet s. 48: Du skal kunne bøje Haben og Sein og Werden i Præsens og i perfektum – forfra og bagfra og udenad! Husk Generation Selfie-Kompendium + Melde dich mal, bitte. Fri
Lektier: Læs i Melde dich mal om sætningsanalyse s. 10-15. Hav i din læsning især fokus på at forstå indholdet i oversigten s. 13 + at kunne forstå de 8 spor s. 14. Begge dele skal I kunne forklare mundtligt med egne ord. Vi varmer op til testen på t
I dag er der en test i undervisningen (dette er den aflevering, I kan se ligger til i dag). Testen kommer til at omhandle sætningsanalyse, hjælpeverber og artikler. De to timers elevtid skal I bruge på at forberede jer på testen:
I kompendiet s. 24 løser du skriftligt opgave "1. Repeter sætningsanalyse" og "2. Forklar brugen af artikler" og "2. Find, ret og forklar fejl". Medbring Melde dich mal + kompendiet.
Træn 20 Minutter på MinLæring-linket (samme som vi arbejdede med i undervisningen tirsdag). Bitte Melde dich mal mitbringen.
Keine Hausaufgaben. Bitte Kompendium + Melde dich mal mitbringen.
Keine Hausaufgaben - Bitte Kompendium + Melde dich mal mitbringen.
Link til MinLæring:
Hausaufgaben: I Melde dich mal læser I s. 66-69. Du skal derudover terpe skemaet for verbet "sagen" s. 68 og kunne alle formerne i præsens, præteritum, perfektum og pluskvamperfektum. Medbring kompendium + Melde dich mal + varmt tøj - vi skal lave en
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 2
Ein neuer Anfang
Materiale/Kernestof:
G. Pausewang: Tante Wilma riecht nach Knoblauch (1996 i M.N. Beck "Leroy", Alinea, 2010)
"For evigt indespærret": Kidnapningen (omhandler Natascha Kampusch, udsendelse mitcfu, DR1, 2023)
"For evigt indespærret": Hadet (omhandler Natascha Kampusch, udsendelse mitcfu, DR1, 2023)
N. Kampusch: 3096 Tage (2010, uddrag i Ein neuer Anfang, Beck/Hove, L&RU, 2013)
Neujahrsvorsätze (video 2013 fra PS Praktisk Sprog:
https://www.youtube.com/watch?v=lE264tpRvmY
)
Neujahr und die guten Vorsätze (Grenzgenial, 2017:
https://www.grenzgenial.dk/de/schlagzeile/neujahr-und-guten-vorsaetze?fbclid=IwAR3M-ul4ayst0dNhWmZaXrflXWE2be1De0XU0RHLhk72fWzAHxEBBhQeJps
)
K.I.Z: Hurra, die Welt geht unter (2015 i Fuchs/Delfs "Stimmen aus der Grenzregion", 2022) + Musikvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=XTPGpBBwt1w
Supplerende + Web:
Der 9. November ist der Schicksalstag der Deutschen (video om Ausrufung der Weimarerrepublik, Progromnacht, Mauerfall)): https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/deutsche-einheit/9-november-gedenken-2141676#:~:text=November%20steht%20in%20der%20j%C3%BCngeren,Putsch%20die%20Macht%20zu%20%C3%BCbernehmen
Pro-Palästina-Demo in Berlin: Tausende demonstrieren für Gasa (video):
https://www.youtube.com/watch?v=NhakZp2AqL0
Hansi Hinterseer: "Pulverschnee, Sonnenschein und die Liebe" (2013)
Træning af småord:
https://quizlet.com/131307081/wichtige-kleinworter-flash-cards/
Gambitter i tysk:
https://quizlet.com/167212803/gambitter-i-tysk-flash-cards/
Træning af gloser til emnet Ein neuer Anfang:
https://quizlet.com/548437982/ein-neuer-anfang-flash-cards/?new
Kasus på tysk:
https://www.youtube.com/watch?v=_lBdwu-nqJY
Grammatisk anvendes Melde dich mal, Beck/Hove, L&RU, 2016:
Sætningsanalyse: 10-16
Genitiv: 28-29
Finitte og infinitte verber: 38-40
Hjælpeverber: 47-51
Regelmæssige verber: 66-70
Ordstilling: 123-127
Diverse grammatikøvelser på MinLæring + grammatikspil fra Fass die Grammatik an.
Faglige mål:
I dette forløb har vi omkredset emnet "en ny begyndelse" og i den forbindelse er der lavet nedslag i forskellige typer af nye begyndelser; at starte et helt nyt liv (fx Kampusch + Hurra, die Welt geht unter); at være ny elev, få ny kæreste, nyt job, starte et nyt år op osv. Eleverne har desuden trænet at føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, ligesom de har trænet at tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter. Eleverne har ligeledes i forbindelse med dette forløb skrevet en aflevering med fokus på en ny begyndelse fra deres eget liv.
Grammatisk har vi trænet at analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi. I forløbet har fokus især ligget på artiklerne og på verbernes bøjning.
Indhold
Kernestof:
Sæt jer i de nye nedenstående grupper og medbring Melde dich mal
Hausaufgaben: Die Genitiv-Aufgaben bei MinLæring lösen. Vær sikker på at læse læsestoffet først + se videoen, FØR du løser opgaverne, da du her får vigtig viden til hvordan opgaverne skal løses. Medbring Melde dich mal + Ein neuer Anfang (bogen, I fi
Lektier: Gentræn skemaerne s. 48 og 68 – I får brug for i undervisningen at kunne dem. Det er især vigtigt at I kan hjælpeverberne (haben, sein og werden) i præsens og perfektum s. 48 udenad + de regelmæssige verbers endelser i præsens, præteritum og
Lektier: Hele teksten “Tante Wilma riecht nach Knoblauch” er læst og forstået til i dag (er i kompendiet, I fik udleveret tirsdag + ligger under Filer og Undervisningsmaterialer i tyskkanalen på Teams for jer der ikke var der tirsdag). Skulle der vær
I dette modul arbejder I selv og opgaven er 2-delt (bemærk rækkefølgen):
Inden vi mødes idag har du løst de 2 opgaver fra i torsdags, hvor I arbejdede selv. Medbring bogen Ein neuer Anfang + kompendiet Ein neuer Anfang + Melde dich mal, da vi skal bruge alle 3 dele i dag. Træn også 10 min på Quizletlink med Wichtige Klein
Quizlet Wichtige Kleinwörter
Lektier: I bogen "Ein neuer Anfang" løser du s. 34 opgave c i opgaven "3096 Tage". Det vil sige at du først læser de 3 spørgsmål igennem i opgave c, så læser du s. 31, linje 38 til side 32, linje 7 i den tyske tekst og så besvarer du de 3 spørgsmål i
Hausaufgaben: Übe 15 Minuten bei Quizlet (sieh Link unten). Diese Kleinwörter sind wichtig, wenn man sein Deutsch verbessern möchte. Bitte das Buch “Ein neuer Anfang” mitbringen.
Småordene på tysk kan man ikke kunne for mange af og vi kan vel ikke leve med, hvis Kalle igen skal vinde 2 ud af 3 runder, så TRÆN mindst 20 min på samme ord som sidst på Quizlet: Wichtige Kleinwörter. Medbring bogen Ein neuer Anfang + Melde dich ma
Quizlet: Wichtige Kleinwörter
I dag skal vi sammen SKRÅLE en dejlig vintersang med Schlagersänger Hansi Hinterseer. Øv dig derfor mindst 5 gange - og gerne flere - på at synge sangen "Pulverschnee, Sonnenschein und die Liebe". Du finder teksten her + finder melodien på linket. De
Pulverschnee Hinterseer.pdf
Hansi Hinterseer - Pulverschnee, Sonnenschein und Liebe 2013
Afsnit
Hej med jerSom I nok har opdaget, så sner det stadig... Dette modul afholder I derfor hjemme, og jeg har flyttet det oprindelige program til på tirsdag i stedet. Modulet i dag kan I i princippet afholde allerede onsdag, hvis det passer jer bedre, men
Minlæring Øvelser af artikler og verber
Lektier: Træn grundigt på Quizlet-gloserne om Nytårforsætter. Du får brug for dem i en mundtlig opgave i timen, så træn dem, så du kan dem. Brug mindst 25 aktive minutter på at træne ordene – og skift både mellem tysk-dansk og dansk-tysk i besvarelse
Quizlet Neujahrsvorsätze
Lektier: I Melde dich mal læser du s. 123-127 om Ordstilling. Det er især “ikke-reglen” og de 4 regler for ordstilling, du skal kunne forstå og kunne forklare med egne ord efter endt læsning. Du skal også mundtligt kunne besvare de 6 spørgsmål i opga
Lektier: Løs opgave a. skriftligt i opgaven “Was machst du gerne?” s. 129 i Melde dich mal. Bemærk, at du skal skrive 5 sætninger, hvor der indgår både hoved- og ledsætning. Og bemærk også, at weil indleder ledsætninger, så hvor skal du så placere di
Lektier: Til i dag skal du have udfyldt opgaven færdig fra sidst om hvad der vægtes positivt og negativt i lige din tekstdel af sangen Hurra, die Welt geht unter. Hvis ikke du var der sidst, skal du læse sangen og finde sangen på nettet og indsætte
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mein neuer Anfang
11-12-2023
Finitte/Infinitte verber og ordstilling
15-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Liebe und Identität (EKSAMEN)
Materiale: (kernestof)
Bosse: Liebe ist leise (2009) + Musikvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=00R4K-dg60c
Katharina Kühn: Ich habe Arno gesehen (i Hansen/Pedersen "Meine Zeit", Systime 1993)
Verliebt sein - Wenn man verliebt ist, ist nichts mehr normal (i "Ich so - du so", Beltz Verlag, 2017)
Munich Supercrew: "Er sagt, sie sagt" (2021) + Musikvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=xnK2U2u9ApI
Die Mitte der Welt (Film, 2016)
Top 10 Länder mit der höchsten Infektionsrate von Chlamydien in Europa im Jahr 2022: (fra:
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1331537/umfrage/laender-mit-der-hoechsten-infektionsrate-von-chlamydien-in-europa/
)
Die Hautnah- Kampagne (2022, 4 kampagnebilleder fra: Liebesleben.de)
"Lola und Manni" (filmmanus fra scene fra filmen "Lola rennt", s. 92-93, Tyskforlaget, 2003)
Die Prinzen: "Gabi und Klaus" (1991) + Musikvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=9qKo2_ZH5Bk
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1827)
Wenn die Geschlechtsangleichung nicht glücklich macht (Video, ZDF 37 Grad, 2023:
https://www.youtube.com/watch?v=o_v1Klw412k.
Vi så fra 00:00 min til 7:19 min og videre fra 12:43 min til 17:00 min)
Supplerende:
K. Krehan, K. Stammerjohan: "Was ist Gender" (i "Wer bin ich? Sport und Identität", Gyldendal 2020)
Mitte der Welt- Quizlet:
https://quizlet.com/872377505/die-mitte-der-welt-film-flash-cards/
Quizlet til emnet:
https://quizlet.com/610173199/liebe-2024-flash-cards/?funnelUUID=8f8f2b85-35ec-45a3-8ece-8d6155dba670
Quizlet - Beim ersten Date:
https://quizlet.com/879432848/liebe-beim-ersten-date-flash-cards/?funnelUUID=81f693b0-d8dc-4cab-a40f-e8abfe7a2c98
Videoer/Geschlechtskrankheiten: https://www.swr.de/swraktuell/rheinland-pfalz/geschlechtskrankheiten-in-rlp-mehr-syphilis-und-tripper-stabile-zahlen-bei-hiv-aids-und-chlamydien-100.html
Quizlet - Wenn die Geschlechtsangleichung nicht glücklich macht:
https://quizlet.com/908879468/wenn-die-geschlechtsangleichung-nicht-glucklich-macht-flash-cards/?new
Grammatisk anvendes Melde dich mal, Beck/Hove, L&RU, 2016:
Modalverber: s. 56-69
Ordstilling: 123-127
Genitiv: 28-29
I forløbet har vi haft fokus på kærlighed og identitet bredt set og også set på kærlighed i både nyere og ældre tysksprogede tekster. Eleverne har trænet at tale tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
Vi har inddraget generativ AI som arbejdsredskab og fx fået dating-tips, scorereplikker og definition af hvad kærlighed er og samtidig forholdt os kritisk til det digitale materiale. Eleverne har ligeledes lavet en videoaflevering, hvor de havde en samtale med en chatbot på en fiktiv date på en restaurant.
I dette forløb har vi også haft besøg af vores tyske venskabsskole fra Blomberg, hvor vi også talte om datingmuligheder og -skikke i DK og Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Lektier: I dag skal vi arbejde en del med definitionen af finitte og infinitte verber og med deres placering i hoved- og ledsætninger. Hvis du synes at du har helt tjek på dette, har du ingen lektier for. Hvis du synes, at det stadig er lidt svært, s
Vi mødes i auditoriet og skal se en film. Kom præcist! Der er ikke pause eller mulighed for toiletbesøg mv. før vi har set filmen færdig (knap 2 timer), så brug pausen inden på at få den slags ordnet 😄. Filmen er med tyske undertekster og jo mere du
Quizlet Die Mitte der Welt
Test skrives i timen. Medbring udprintet gloseliste + Melde dich mal. Sæt jer i de nye nedenstående grupper fra times start:
Lektier: I dag får I jeres tests tilbage og skal arbejde med rettelserne individuelt. Medbring derfor Melde dich mal. Medbring høretelefoner, så I kan lytte til musik til arbejdet. I dag starter vi karaktersamtaler og I kommer derfor i høj grad til a
Husk Melde dich mal + det nye kompendium. Hvis ikke MB nåede at se din rettede test fra sidst, så medbring også denne i dag. Lektier: Im neuen Liebe und Identität-kompendium Seite 3 machst du schriftlich Aufgabe 1 + Aufgabe 2 (kompendiet ligger også
Der var begyndervrøvl med spørgeskemaet, men nu skal I gerne alle kunne se det på forsiden af Lectio!
NACH DEM HÖREN Opgave til Liebe ist leise.docx
Bitte Liebe-Kompendium, deine Notizen von Dienstag + Melde dich mal mitbringen. Hvis du nåede alle opgaver i tirsdags, er der ingen lektier. Hvis du ikke nåede dem, skal du sørge for at lave opgave 4 færdig til i dag. Du kan sætte ind på Lectio for
Link til opgaven i dag - HUSK AT OPTAGE JERES EGEN LYD OGSÅ (altså at I leger med at besvare robottens spørgsmål mundtligt, så I får optaget både robottens og jeres eget sprog/lyd i jeres video)Gliglish · learn languages by speaking with an ai teache
Bitte Liebe-Kompendium und Melde dich mal mitbringen. Keine Hausaufgaben.
Medbring Liebe-Kompendium + en jakke, da vi skal udenfor en tur. Lektier: Genlæs til i dag s. 5 + 6 indtil linje 28 i Liebe-kompendiet, så du har i frisk erindring hvad der sker i teksten “Ich habe Arno gesehen”.
Lektier:
Arno Øvelser.docx
- Melde dich mal + Liebe-Kompendium bitte mitbringen.
Die Prinzen Gabi und Klaus
Lektier: Medbring Melde dich mal + Liebe-Kompendiet. Gensyng også lige Gabi und Klaus et par gange derhjemme – vi synger den igen i dag.
Medbring Melde dich mal + Liebe-Kompendiet. Ingen lektier. I de sidste 45 min får vi besøg af 9 tyske elever fra Blomberg.
Medbring Melde dich mal + Liebe-Kompendiet. Ingen lektier. I de første 45 min får vi besøg af 9 tyske elever fra Blomberg.
Keine Hausaufgaben aber bitte Liebe-Kompendium und Melde dich mal mitbringen.
Keine Hausaufgaben aber bitte Liebe-Kompendium und Melde dich mal mitbringen. Husk: Indbetal via Mobilepay 130kr til: 3593KW. Navnet er: Hamborgtur 30/8 1gty3
Bemærk: Vi er i Glasburet (ved billedkunst - "glaskassen", der hænger ud over kantinen). Ingen lektier 😄
Lektier: Side 13 i Liebe-kompendiet finder du 4 billeder fra Liebeslebens “Hautnah” (hudnær)-kampagne. Forstå til i dag, hvad der står på de 4 billeder – og forsøg også at gennemskue, hvad budskabet på den enkelte plakat er/hvad vil de fortælle med p
Lektier: I kompendiet s. 15 læser du til og med linje 20 i teksten “Einleitung zum Thema: Was ist Gender”. Du skal forstå, hvad du læser, dvs. brug ordbog til enkeltord, som du ikke forstår, og brug Google Oversæt, hvis der er hele sætninger, du er i
Grupper 1g Tilfældige 25 april 2024.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Das urbane Leben (EKSAMEN)
Materiale (kernestof)
Stadtentdecker werden - schau ganz genau hin (i L. Rienermann "Entdecke deine Stadt", Beltz, 2011)
Erich Kästner: Besuch vom Lande (1929) + Oplæsning: https://www.deutschelyrik.de/besuch-vom-lande-1929.html
Hier und heute - Notschlafstelle für Kinder (dokumentar på mitcfu, 3Sat 2018)
Mitten unter uns (Uddrag fra 2023: https://strassenkinder-ev.de/mitten-unter-uns-obdachlose-kinder-und-jugendliche-in-deutschland/)
Gregor Tessnow: "Knallhart" (uddrag: Kapitel 1-3, Überreuter 2006)
Knallhart (2006, film - på mitcfu)
Marteria: Kids (2 Finger an den Kopf) (2014 i K. Fuchs m.fl. "Auf uns", Gyldendal, 2016) + Musikvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=fkMg_X9lHMc
München: Der Oktoberfest-Check/Checker-Tobi (video 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=QErY4OZNUns
)
“Minderjährig & obdachlos: Wie junge Menschen ohne festes Zuhause leben" | neuneinhalb | WDR (2024):
https://www.youtube.com/watch?v=GvoqeKBRA8s
J. Eisel: Frei (2014, uddrag af teksten i Fuchs/Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016)
Supplerende stof:
Hamburg in 5 Minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU
Eine Liebeserklärung an Hamburg:
https://www.facebook.com/TheBackpackBros/videos/617977245066792/?v=617977245066792
Fragen an Knallhart-Film: https://www.classtools.net/random-name-picker/84_SkKUJR
Gloser til emnet:
https://quizlet.com/314205007/grosstadt-flash-cards/
Træning inden Hamborgtur:
https://quizlet.com/342294082/redemittel-fur-die-hamburg-reise-flash-cards/
Grammatik (alle sider i Beck/Hove, "Melde dich mal", L&RU, 2016):
Repetition af de allerede gennemgåede emner:
Hjælpeverber: 47-51
Regelmæssige verber: 66-69
Ordstilling: 123-127
Personlige pronominer: 131-135
Derudover mindre øvelser i MinLæring, Duolingo + spil fra: Fass die Grammatik an.
Faglige mål:
I forløbet har vi arbejdet med storbyen som fænomen, og hvordan denne indeholder mange forskellige temaer, fx; oplevelse af forskellige byområder, hjemløshed og hyldest til storbyen med blik for positive og negative sider. I dette emne har det også været oplagt at træne holdningsytringer og relevante faste vendinger igennem diskussioner af forskellige synspunkter, ligesom eleverne har trænet at forstå tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier. Der er ligeledes trænet relevante lytte- og læse- og kommunikationsstrategier.
I august deltog eleverne i en endags ekskursion til Hamborg, hvor de havde fokus på at opleve Hamborg som en storby, ligesom de i grupper producerede videoer i byen med dette fokus, herunder at kunne beskrive de 4 områder: Speicherstadt, Schanzenviertel, Rathaus/Neuer Wall og HafenCity/Landungsbrücken/Elbphilharmonie.
Indhold
Kernestof:
Hallo ihr Lieben! Dann sehen wir uns wieder!
Lektier og et par vigtige ting at tjekke:
Besuch vom Lande (1929) - Deutsche Lyrik
Quizlet Hamburg
Keine Hausaufgaben - bitte Das urbane Leben-Kompendium + Melde dich mal mitbringen :)
Der er ingen lektier, men: I medbringer Das urbane Leben-kompendiet (ja! I dag skal vi faktisk bruge det 😄!). I timen i dag får I tid til at forberede jeres interviews og minioplæg til Hamborgturen og i grupperne planlægger I jeres rute færdig. Sæt
Læs info-brev grundigt! Det bliver en festlig dag :)
HUSK alle videokravene MENS I er i Hamborg: VIDEO Hamborg 2024.docx
Timen i dag er allerede afholdt, nemlig i fredags, hvor I fik ekstra tid i Hamborg. I skal derfor ikke komme til denne time. Sov godt :)
NB: Væsentlig ændring: Ingen lektier. Sæt jer i jeres Hamborg-grupper. I får hele dette modul til at arbejde med jeres Hamborg-video (klipning), så medbring alt det, I skal bruge til det - skriv evt. lige sammen som gruppe om hvem der skal medbringe
Lektier: På teams har I alle modtaget kommentarer til jeres Hamborg-video. Hav læst disse kommentarer til i dag. Medbring Das urbane Leben-kompendiet. Sæt jer i de “gamle” grupper – se nedenfor.
Hausaufgaben: Lies Kapitel 1 vom Text "Knallhart" Seite 23 im Kompendium (dvs. begge spalter). Nach dem Lesen sollst du die 4 untenstehenden Fragen mündlich beantworten können.
Lektier: Hvis ikke du nåede at blive færdig med de 6 spørgsmål fra timen i mandags, besvarer du disse skriftligt til i dag (se spørgsmål nedenfor). Hvis ikke du var til timen mandag, skal du desuden sørge for at få læste kapitel 1+ 2 i kompendiet s.
ATU | Fokus: Mundtligt boost i tysk - ATUFOKUS
Vi ser filmen "Knallhart" i auditoriet. Vær klar til undervisning, så vi kan komme i gang med filmen på slaget 8:15. Du behøver ikke medbringe andet end dig selv.
Lektier: Vi skal arbejde med filmen Knallhart i dag. Medbring Melde dich mal + Das urbane Leben-kompendiet. Træn til i dag nedenstående gloser – du får brug for at kunne dem i en øvelse i dag, især hvis du vil vinde over din gruppe i et spil.
Keine Hausaufgaben. Bitte høretelefoner + Melde dich mal + Das urbane Leben-Kompendium mitbringen.
I Melde dich mal repeterer I reglerne for ordstilling: Læs s. 124-125 om ikke-reglen og også de 4 regler for ordstilling s. 125. Jeres besvarelse om Knallhart viser generelt et behov for repetition heraf, så det er en god basisviden at have repeteret
Hausaufgaben: Lies den Text "Kids (2 Finger an den Kopf)" Seite 27 im Kompendium. Det handler om et "ich" der keder sig og laver forskellige mindre gode ting i ghettoen, mens alle andre laver de lidt bedre ting, som at betale for deres varer (ikke s
Lektier: I Melde dich mal læser du s. 131-134 (indtil afsnittet “Tolle Tipps und Leckereien”). Efter endt læsning skal du mundtligt kunne besvare de 6 spørgsmål i kassen “Fragen beantworten” s. 136. Medbring Melde dich mal.
Test skrives i timen - se mere under Opgaver. Medbring Melde dich mal.
Keine Hausaufgaben aber bitte das beste Buch der Welt ( = Melde dich mal) mitbringen. Magnus og Emmeli F: Medbring høretelefoner, så I kan lave test selvom der foregår andre ting i lokalet.
Modulet i dag kan du lægge når du vil, så længe nedenstående opgaver er løst inden vi ses onsdag d. 30/10. Der er ikke undervisning på skolen i dag i dette modul. Du kan dog skrive til MB via Teams i dette modul, hvis der opstår spørgsmål. Du skal...
Minlæring Personlige Pronominer
Lektier: Til i dag skal du sørge for at have løst opgaverne til mandagens modul. Medbring Das urbane Leben-kompendiet og Melde dich mal.
Hausaufgaben: Studienlesen vom Text Seite 19-20 in "Das urbane Leben"-Kompendium + stil skriftligt i alt 4 spørgsmål til teksten: 2 spørgsmål, der går på info i selve den læste tekst + 2 spørgsmål, som er mere undringsspørgsmål, som teksten ikke give
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Das Unheimliche (EKSAMEN)
Materiale (kernestof):
Thomas Bernhard: Frühzug (1978) (i Fuchs/Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016 + opgaver hertil i Auf uns s. 209-211.)
Spielzeugland (kortfilm på mitcfu af J. A. Freydank, 2007)
Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010 i Fuchs/Sinding Auf uns, Gyldendal 2016)
Anatomie (Afsnit af serien Schuld, ZDF 2017, på Mitcfu)
Hundefutter (Kortfilm af Till Kleinert, 2007, på Filmcentralen)
Großvater (andet afsnit af serien "Liebes Kind", 2023)
Österreich: Vor 15 Jahren wurde der Fall Fritzel aufgedeckt (uddrag fra Bayerische Rundfunk/Wolfgang Vichtl 26.04.2023: https://www.br.de/nachrichten/deutschland-welt/oesterreich-vor-15-jahren-wurde-der-fall-fritzl-aufgedeckt,TcSEoQQ)
Horisont: Personen Josef Fritzl (Udsendelse, DR1, 2009 på Mitcfu)
Johan Wolfgang von Goethe: Erlkönig (1782)
Rammstein: Dalai Lama ( 2004 i L. Ivertsen "Bis ans Ende der Welt", Tyskforlaget, 2009)
Supplerende materiale:
Diverse selvvalgte tekster fra F. Meimberg: "Auf die Länge kommt es an", Fischer, 2020
Vokabeln an "Spielzeugland":
https://quizlet.com/dk/514924398/spielzeugland-flash-cards/
Diverse gloser:
https://quizlet.com/dk/303754391/das-unheimliche-flash-cards/
Diverse spørgsmål til emnet Das Unheimliche: https://www.classtools.net/random-name-picker/24_JCXe26
Diverse til Erlkönig:
Quizletgloser:
https://quizlet.com/dk/620003555/erlkonig-flash-cards/?new=
“Goethe Erlkönig Lego Stop motion, (3:04 min):
https://www.youtube.com/watch?v=jMfbcwUla2M
Video (3 min):
https://www.youtube.com/watch?v=wusVHokSa98
Youtube-tutorial til udenadslære:
https://www.youtube.com/watch?v=5BeblqhNyj0&t=1s
At rappe Erlkönigdigtet hurtigst muligt med Kollegah:
https://www.youtube.com/watch?v=s7uAoOrAo5s
Skyggespil (00:00-2:48 min):
https://www.youtube.com/watch?v=JS91p-vmSf0
Opera – mit Musik von Schubert (fra 2:09-slut min)
https://www.youtube.com/watch?v=8noeFpdfWcQ
Komiker laver Erlkönig (3:05)
https://www.youtube.com/watch?v=4FfJOx7XaW8
Grammatik (alle sidehenvisninger til Melde dich mal, Beck/Hove, L&RU 2016):
Personlige pronominer:131-133
Possessive pronominer: 139-143
Der har i dette forløb i forbindelse med noteskrivning til tekstgennemgange og gruppearbejder hovedsageligt været fokus på at formulere sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd indenfor emnet og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks.
Diverse grammatiske øvelser på MinLæring.
Faglige mål:
I dette emne har eleverne haft fokus på at definere og derefter finde uhyggelige elementer i diverse tekster - både nyere og ældre former og i skrevne tekster og digitale tekster. I den forbindelse har eleverne især arbejdet med analyse og fortolkning, samt redegjort for og reflekteret over "Das Unheimliche"-elementer. Eleverne lavede desuden små uhyggelige film, hvor de inddrog uhyggelige elementer fra undervisningen.
Eleverne har ligeledes trænet på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive (fx Frühzug) som ikke-fiktive (fx Fritzl-sagen) samt analysere og fortolke disse.
Indhold
Kernestof:
Keine Hausaufgaben - wir fangen mit dem neuen Thema "Das Unheimliche" an. Bitte Melde dich mal mitbringen
Quizlet til Das Unheimliche: Quizlet Das Unheimliche
Lektier: Du færdiggør de 3 opgaver s. 1+2 i Das Unheimliche-kompendiet, som du påbegyndte i undervisningen: 1) Einstieg/Wortschatz zum Thema Das Unheimlicher. 2) Sätze bilden. 3) Sammenligne dine ord med Quizlet (se link nedenfor). Medbring kompendie
Quizlet Das Unheimliche
Lektier: 1) Zuerst liest du noch einmal den Text “Frühzug” Seite 4 im Kompendium.
Lektier: I dag skal vi arbejde med en kortfilm i undervisningen, og da den ikke er med undertekster, skal du træne mindst 20 minutter på nedenstående Quizlet. Jo mere du har trænet ordene, jo mere får du ud af at arbejde med filmen. Medbring Das Unhe
Quizlet Spielzeugland
Merkmale des Unheimlichen im Film
I dette modul skal vi lave tysk sammen med en syvendeklasse fra Hornslet Skole. Hvis I er dobbeltbookede, skal I komme til tyskmodulet. Tag godt imod vores gæster og glæd jer til et hyggeligt modul. I skal ikke medbringe andet end velvilje og store s
Lektier til modulet: Du skal inden modulet i dag læse info på linket længere nede og sætte dig ind i hvilke forventninger, der er til et storyboard.Selve modulets gang, hvor du skal samarbejde med din bordgruppe, kan du se i dokumentet nedenfor.I det
Sådan laver du et storyboard - Nordic Story
Lektier til modulet: HUSK: Læs kommentarer fra MB på mandagens lektion/Elevfeedback. I har selv givet hinanden lektier for i bordgruppen til i dag – husk derfor at øve replikker, medbringe rekvisitter, optageudstyr eller hvad I nu er blevet enige om
Lektier: Medbring lidt kaffe/te til dig selv og så også snacks til en fælles snackbod (fx clementiner, pebbernødder, ...), og så (u)hygger vi og ser jeres uhyggelige film. Hvis der bliver tid til overs, får I tid til at arbejde med jeres aflevering t
Lektier: I Das Unheimliche-kompendiet s. 24 læser I de første 16 linjer af teksten "Anatomie". Oversæt mundtligt teksten til dansk.
Lektier: Genlæs side 24 i kompendiet l. 1-37 i teksten Anatomie, og oversæt det mundtligt til dansk. Du skal arbejde ret tekstnært i timen i dag, så det er vigtigt, at du både har repeteret og forstår indholdet. Hvis der er steder eller ord, du er i
Det ultimative julehyggemodul - jeg ved at I er smadrede efter SRO! Medbring hyggesnack til den fælles snackbuffet (tag jer lige sammen denne gang og husk det i fællesskabets ånd :)!), juleferiestemning og måske en ide til en tysk julesang? Som krymm
Keine Hausaufgaben - Bitte Melde dich mal mitbringen. Vi får kort besøg af 3gere, der fortæller om tysk på A-niveau og resten af timen arbejder vi med afleveringer og spil.
Vigtigt modul, som alle fra holdet kommer til: Vi får besøg fra Sølystskolen, så medbring smil og modtagelsesglæde og åbne arme overfor vores gæster :)
Vi bevæger os ind i den virkelige verdens uhyggelige sager, og du skal derfor til i dag bruge 15-20 minutter på at fordybe dig i den fuldstændigt rædselsfulde og uhyggelige sag om Josef Fritzl.
image.png
Hausaufgaben: Seite 11 im Unheimliche-Kompendium: Bitte die ersten 21 Linien lesen und verstehen vom Text “Österreich: Vor 15 Jahren wurde der Fall Fritzl aufgedeckt” (læs indtil afsnittet “Die Frage bleibt: Warum...”).
Afsnit
Lektier: Træn grundigt på ordene til teksten “Erlkönig” på nedenstående Quizlet-link. Jo bedre I kan dem, jo bedre kan I arbejde med teksten i timen. Das Unheimliche-Kompendium bitte mitbringen.
Quizlet Erlkönig
Hausaufgaben: Lest das Gedicht Erlkönig (Seite 14 im Kompendium) noch ein Mal und macht eine Liste mit 4 ganzen Sätzen auf Deutsch: Welche unheimlichen Merkmale findest du im Text "Erlkönig"?
I Das Unheimliche-kompendiet læser I s. 17-18 teksten "Dalai Lama" af musikgruppen Rammstein. I skal prøve at forstå indholdet - og det er ok, hvis ikke I forstår det hele, men brug cirka 20 min på at prøve at komme igennem og forstå hele teksten. De
I denne time skriver vi en dejlig test i hånden - se forberedelse under Opgaver på Lectio.
Lektier: Medbring Das Unheimliche-kompendiet. Hvis man skrev test i mandags, møder man op i lokale 22. Hvis man mangler at skrive testen, møder man op i lokale 21 og skriver testen her (husk at medbringe de relevante ting - se afleveringen her på Lec
Vigtigt: Medbring Melde dich mal - og ellers: Keine Hausaufgaben :) (NB: Dette er et vigtigt modul at komme til i forbindelse med den større opgave, I skal besvare skriftligt over to moduler onsdag i næste uge)
I dag mødes vi i auditoriet, hvor vi sammen med de andre 2gtyskhold skal høre Lasse Sold Sunde fortælle om det tyske valg fra d. 23/2. Kom præcist - lad telefoner mm blive i taskerne under HELE oplægget, ingen toiletbesøg undervejs, tak :).
I dag skriver I en aflevering over 2 moduler - se også aflevering i Lectio. Medbring Melde dich mal, computer, oplader til computer, snack, vand, evt. høretlf mm, så du er klar til at skrive i begge moduler. Der er ikke pause mellem de 2 moduler, da
Lektier: Vi har læst sangen “Alles nur geklaut” sidst s. 31 i Helden und Vorbilder-kompendiet. Læs den igennem nogle gange og find så linket nedenfor og syng den 4-5 gange, så du kan SKRÅÅÅÅLE med, når vi i dag synger den i undervisningen. BEMÆRK de
Link til at synge "Alles nur geklaut": Die Prinzen - Alles nur geklaut (Offizielles Musikvideo)
Lektier: Udfyld inden modulet på elevfeedback nedenstående 3 spørgsmål - så påbegyndes karaktersamtaler i dag. (Det er kun MB der kommer til at læse jeres svar).
Keine Hausaufgaben - bitte Melde dich mal + Helden/Vorbilder-Kompendium mitbringen. Hvis ikke du fik besvaret i Elevfeedback i går, gør du det til i dag - NB! Skriv på mandagens modul (tryk "rediger"):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Helden und Vorbilder (EKSAMEN)
Materiale/Kernestof
Die Prinzen: Alles nur geklaut (sang 1993)
KZ Neuengamme (uddrag fra: https://www.kz-gedenkstaette-neuengamme.de/geschichte/ + fra https://www.kinder-vom-bullenhuser-damm.de/geschichte-der-aufarbeitung/die-taeter/, besøgt februar 2025)
Der Nazi in meiner Familie (ZDF-Doku/37 Grad, 2025: Erschreckendes Familien-Erbe:
https://www.youtube.com/watch?v=3o5KZkBoHhs
)
Helden werden nicht geboren, sondern gemacht (Hannelies Taschau, 1975 i A. Bruun Hansen m.fl "Meine Zeit", Systime 1933)
Erich Kästner: Helden in Pantoffeln (1949)
Sommersonntag (Kurzfilm) (2008 - set via Filmcentralen)
Web/supplerende:
Træning af gloser til emnet:
https://quizlet.com/366269516/helden-und-vorbilder-flash-cards/
Glosetræning til filmen Sommersonntag:
https://quizlet.com/130811089/sommersonntag-flash-cards/
Arbejdsspørgsmål til Sommersonntag: https://www.classtools.net/random-name-picker/98_CDf5mT
Grammatik (alle sidehenvisninger er til Melde dich mal, Beck/Hove, LRU 2016):
Genitiv: s. 28-29
Regelmæssige verber (især med fokus på perfektum): 66-70
Ordstilling: 123-127
Faglige mål:
Eleverne træner at føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, som de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter. Dette har de især gjort med fokus på at anvende kommunikationsstrategier. Eleverne træner også at forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
Der har ligeledes været fokus på at træne anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk i forbindelse med emnet. I forbindelse med emnet, har eleverne også trænet at anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
Indhold
Kernestof:
Lektier: Für heute lest ihr Seite 6 + die ersten 2 Linien Seite 7 im Helden und Vorbilder-kompendium (læs teksten grundigt - forsøg at oversætte i hovedet, hvad det betyder. Sæt en streg i margin, hvis der er noget du slet ikke forstår.)
Learn Languages with Music Videos, Lyrics and Karaoke!
Lektier: I sidste tysktime startede I med at skrive 5 vigtige pointer fra teksten s. 6-7 i kompendiet i jeres noter. Hvis ikke du blev færdig i timen, skriver du dem færdigt til i dag.
Lektier: Læs til i dag s. 8+ 9 i kompendiet af teksten “Helden werden nicht geboren, sondern gemacht” (se intro nedenfor). I skal gerne forstå det meste, af det I læser - marker i margin af teksten, hvis der er noget du har brug for at få forklaret p
image.png
Keine Hausaufgaben - bitte Helden/Vorbilder-Kompendium mitbringen. Hvis ikke du nåede det på timen, eller var fraværende, så skal du til i dag gerne have læst til og med s. 13, linje 11 i teksten "Helden werden nicht geboren...." i Helden - und Vorbi
I dag skal vi arbejde videre med emnet "Helden und Vorbilder" - nu til underemnet "Alltagshelden/Hverdagshelte". Vi skal i timen se en lille kortfilm, som er den, I skal skrive lille test om på mandag (d. 28/4). Træn aktivt 20-25 minutter på Quizlet-
Quizlet Sommersonntag
I dag er der test i undervisningen - se Lectio/Opgaver for mere info. Medbring Helden- und Vorbilder-Kompendiet + Melde dich mal.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Repetition
Indhold
Kernestof:
Lektier: Læs til i dag digtet s. 30 i Helden-Kompendiet: Helden in Pantoffeln (Helte i hjemmesko) og oversæt mundtligt til dansk. Overvej hvad budskabet med Kästners digt mon kunne være. Alle der ikke skrev test sidst, skriver testen i dag (Se Lectio
Lektier: I dag repeterer vi eksamensemnet Liebe und Identität-emnet i undervisningen. Lektien er inden undervisningen at få tjekket, at du ved hvad alle tekster helt overordnet handler om (skim dem lige igennem) + få dig et overblik over, om du har n
Hjælp til eksamen - sætninger mm.
Lektier: I dag skal vi repetere eksamensemnet “Das Urbane Leben”. Til i dag skal du inden timen udfylde begge kasser i Aufgabe 1 i vedhæftede oversigt over noter til emnet Das urbane Leben. Medbring alle noter og kompendier til alle eksamensemner: Li
Quizlet Großstadt
Fragen an Knallhart
Lektier: I dag repeterer vi eksamensemnet “Das Unheimliche”. Nedenfor er I fordelt på nogle forskellige tekster fra emnet. Lektien er at I hver især forbereder (evt. ud fra stikord, det afgør I selv) at fortælle 2-3 min frit om den givne tekst (fx ha
Quizlet: At tale om en tekst
Lektier: Lad tårene trille – dette er Årets Sidste Tyskmodul 🙁 I dag gennemgår MB eksamensformen og vi repeterer vores sidste emne: Helden und Vorbilder.
At tale om en tekst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60235992846", "T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60235992846", "H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60235992846" }