Holdet 2023 Ty/Ty3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mathilde Nygaard Beck
Hold 2023 Ty/Ty3 (1g Ty3, 2g Ty3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i tysk: Generation Selfie
Titel 2 Ein neuer Anfang
Titel 3 Liebe und Identität (EKSAMEN)
Titel 4 Das urbane Leben (EKSAMEN)
Titel 5 Das Unheimliche (EKSAMEN)
Titel 6 Helden und Vorbilder (EKSAMEN)
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i tysk: Generation Selfie

Materiale (kernestof):
Das Kennenlernspiel (i Beck/Hove: "Ein neuer Anfang", Praxis 2013)
Tim Bendzko: "Programmiert" (i "Auf uns" v/Fuchs og Sinding. Gyldendal 2016) + Video: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE
Check dein Profil bevor es andere tun (Video 2011: https://www.youtube.com/watch?v=n1TroNdzbWg)


Supplerende materiale
Programmiert - gloser: https://quizlet.com/316454014/gloser-til-tim-bendzko-programmiert-2013-flash-cards/
Quizlet "Jeg mangler ord": https://quizlet.com/595365291/eksamen-jeg-mangler-ord-flash-cards/
Diverse medier til at undersøge "hvad rører sig i Tyskland netop nu"?:
www.Bild.de (tabloid-avis, se også under de forskellige faner øverst)
https://kinderzeitung.kleinezeitung.at/ (børneavis)
https://www.zdf.de/kinder/logo ((hjemmeside for børn, hvor man både kan læse korte artikler samt gense dagens 2 liveudsendelser på et letforståeligt tysk)
https://www.tagesschau.de/100sekunden/ (nyheder på 100 sekunder)
https://www.zeit.de/index


Grammatik: (Alle sidehenvisninger er til Beck/Hove, "Melde dich mal", L&RU, 2016)
Sætningsanalyse: 10-16
Artikler: 18-21
Kort om verber: 35-40
Hjælpeverber: 47-51
Regelmæssige verber: 66-69

https://quizlet.com/141590310/traening-af-begreber-til-saetningsanalyse-flash-cards/
https://quizlet.com/523630770/traening-tegn-til-saetningsanalyse-flash-cards/?new
https://quizlet.com/144993332/traening-af-regelmaessige-verber-pa-tysk-flash-cards/
https://quizlet.com/595365291/jeg-mangler-ord-flash-cards/
Diverse grammatikøvelser på MinLæring + grammatikspil fra Fass die Grammatik an.

Faglige mål:
Forløbet er et introducerende forløb, som sigter efter, at føre eleverne ind i tysk i gymnasiet og de dermed forbundne tilgange, arbejdsformer, arbejdsmetoder og forventninger. Der arbejdes med Vokabeltraining, Lesestrategien og Kommunikationsstrategien, ligesom ordbog og oversættelsesprogrammer introduceres + der indtænkes relation til relevant materiale i sammenhæng med AP Almen. Der har været stor vægt på det trygge læringsrum og på en legende tilgang med stor stilladsering i øvelserne. Eleverne har ligeledes lavet en mundtlig videoaflevering, hvor de fortæller om sig selv ("Hier bin ich") + lavet en skriftlig test i de gennemgåede grammatiske emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Ein neuer Anfang

Materiale/Kernestof:
G. Pausewang: Tante Wilma riecht nach Knoblauch (1996 i M.N. Beck "Leroy", Alinea, 2010)
"For evigt indespærret": Kidnapningen (omhandler Natascha Kampusch, udsendelse mitcfu, DR1, 2023)
"For evigt indespærret": Hadet (omhandler Natascha Kampusch, udsendelse mitcfu, DR1, 2023)
N. Kampusch: 3096 Tage (2010, uddrag i Ein neuer Anfang, Beck/Hove, L&RU, 2013)
Neujahrsvorsätze (video 2013 fra PS Praktisk Sprog: https://www.youtube.com/watch?v=lE264tpRvmY)
Neujahr und die guten Vorsätze (Grenzgenial, 2017: https://www.grenzgenial.dk/de/schlagzeile/neujahr-und-guten-vorsaetze?fbclid=IwAR3M-ul4ayst0dNhWmZaXrflXWE2be1De0XU0RHLhk72fWzAHxEBBhQeJps)
K.I.Z: Hurra, die Welt geht unter (2015 i Fuchs/Delfs "Stimmen aus der Grenzregion", 2022) + Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=XTPGpBBwt1w

Supplerende + Web:
Der 9. November ist der Schicksalstag der Deutschen (video om Ausrufung der Weimarerrepublik, Progromnacht, Mauerfall)): https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/deutsche-einheit/9-november-gedenken-2141676#:~:text=November%20steht%20in%20der%20j%C3%BCngeren,Putsch%20die%20Macht%20zu%20%C3%BCbernehmen
Pro-Palästina-Demo in Berlin: Tausende demonstrieren für Gasa (video): https://www.youtube.com/watch?v=NhakZp2AqL0
Hansi Hinterseer: "Pulverschnee, Sonnenschein und die Liebe" (2013)
Træning af småord: https://quizlet.com/131307081/wichtige-kleinworter-flash-cards/
Gambitter i tysk: https://quizlet.com/167212803/gambitter-i-tysk-flash-cards/
Træning af gloser til emnet Ein neuer Anfang: https://quizlet.com/548437982/ein-neuer-anfang-flash-cards/?new
Kasus på tysk: https://www.youtube.com/watch?v=_lBdwu-nqJY
   

Grammatisk anvendes Melde dich mal, Beck/Hove, L&RU, 2016:
Sætningsanalyse: 10-16
Genitiv: 28-29
Finitte og infinitte verber: 38-40
Hjælpeverber: 47-51
Regelmæssige verber: 66-70
Ordstilling: 123-127
Diverse grammatikøvelser på MinLæring + grammatikspil fra Fass die Grammatik an.

Faglige mål:
I dette forløb har vi omkredset emnet "en ny begyndelse" og i den forbindelse er der lavet nedslag i forskellige typer af nye begyndelser; at starte et helt nyt liv (fx Kampusch + Hurra, die Welt geht unter); at være ny elev, få ny kæreste, nyt job, starte et nyt år op osv. Eleverne har desuden trænet at føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, ligesom de har trænet at tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter. Eleverne har ligeledes i forbindelse med dette forløb skrevet en aflevering med fokus på en ny begyndelse fra deres eget liv.
Grammatisk har vi trænet at analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi. I forløbet har fokus især ligget på artiklerne og på verbernes bøjning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mein neuer Anfang 11-12-2023
Finitte/Infinitte verber og ordstilling 15-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Liebe und Identität (EKSAMEN)

Materiale: (kernestof)
Bosse: Liebe ist leise (2009) + Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=00R4K-dg60c
Katharina Kühn: Ich habe Arno gesehen (i Hansen/Pedersen "Meine Zeit", Systime 1993)
Verliebt sein - Wenn man verliebt ist, ist nichts mehr normal (i "Ich so - du so", Beltz Verlag, 2017)
Munich Supercrew: "Er sagt, sie sagt" (2021) + Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=xnK2U2u9ApI
Die Mitte der Welt (Film, 2016)
Top 10 Länder mit der höchsten Infektionsrate von Chlamydien in Europa im Jahr 2022: (fra: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1331537/umfrage/laender-mit-der-hoechsten-infektionsrate-von-chlamydien-in-europa/)
Die Hautnah- Kampagne (2022, 4 kampagnebilleder fra: Liebesleben.de)
"Lola und Manni" (filmmanus fra scene fra filmen "Lola rennt", s. 92-93, Tyskforlaget, 2003)
Die Prinzen: "Gabi und Klaus" (1991) + Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=9qKo2_ZH5Bk
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1827)
Wenn die Geschlechtsangleichung nicht glücklich macht (Video, ZDF 37 Grad, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=o_v1Klw412k. Vi så fra 00:00 min til 7:19 min og videre fra 12:43 min til 17:00 min)

Supplerende:
K. Krehan, K. Stammerjohan: "Was ist Gender" (i "Wer bin ich? Sport und Identität", Gyldendal 2020)
Mitte der Welt- Quizlet: https://quizlet.com/872377505/die-mitte-der-welt-film-flash-cards/  
Quizlet til emnet: https://quizlet.com/610173199/liebe-2024-flash-cards/?funnelUUID=8f8f2b85-35ec-45a3-8ece-8d6155dba670
Quizlet - Beim ersten Date: https://quizlet.com/879432848/liebe-beim-ersten-date-flash-cards/?funnelUUID=81f693b0-d8dc-4cab-a40f-e8abfe7a2c98
Videoer/Geschlechtskrankheiten: https://www.swr.de/swraktuell/rheinland-pfalz/geschlechtskrankheiten-in-rlp-mehr-syphilis-und-tripper-stabile-zahlen-bei-hiv-aids-und-chlamydien-100.html
Quizlet - Wenn die Geschlechtsangleichung nicht glücklich macht: https://quizlet.com/908879468/wenn-die-geschlechtsangleichung-nicht-glucklich-macht-flash-cards/?new


Grammatisk anvendes Melde dich mal, Beck/Hove, L&RU, 2016:
Modalverber: s. 56-69
Ordstilling: 123-127
Genitiv: 28-29

I forløbet har vi haft fokus på kærlighed og identitet bredt set og også set på kærlighed i både nyere og ældre tysksprogede tekster. Eleverne har trænet at tale tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
Vi har inddraget generativ AI som arbejdsredskab og fx fået dating-tips, scorereplikker og definition af hvad kærlighed er og samtidig forholdt os kritisk til det digitale materiale. Eleverne har ligeledes lavet en videoaflevering, hvor de havde en samtale med en chatbot på en fiktiv date på en restaurant.
I dette forløb har vi også haft besøg af vores tyske venskabsskole fra Blomberg, hvor vi også talte om datingmuligheder og -skikke i DK og Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das urbane Leben (EKSAMEN)

Materiale (kernestof)
Stadtentdecker werden - schau ganz genau hin (i L. Rienermann "Entdecke deine Stadt", Beltz, 2011)
Erich Kästner: Besuch vom Lande (1929) + Oplæsning: https://www.deutschelyrik.de/besuch-vom-lande-1929.html
Hier und heute - Notschlafstelle für Kinder (dokumentar på mitcfu, 3Sat 2018)
Mitten unter uns (Uddrag fra 2023: https://strassenkinder-ev.de/mitten-unter-uns-obdachlose-kinder-und-jugendliche-in-deutschland/)
Gregor Tessnow: "Knallhart" (uddrag: Kapitel 1-3, Überreuter 2006)
Knallhart (2006, film - på mitcfu)
Marteria: Kids (2 Finger an den Kopf) (2014 i K. Fuchs m.fl. "Auf uns", Gyldendal, 2016) + Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=fkMg_X9lHMc
München: Der Oktoberfest-Check/Checker-Tobi (video 2019: https://www.youtube.com/watch?v=QErY4OZNUns)
“Minderjährig & obdachlos: Wie junge Menschen ohne festes Zuhause leben" | neuneinhalb | WDR (2024): https://www.youtube.com/watch?v=GvoqeKBRA8s
J. Eisel: Frei (2014, uddrag af teksten i Fuchs/Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016)

Supplerende stof:
Hamburg in 5 Minuten: https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU
Eine Liebeserklärung an Hamburg: https://www.facebook.com/TheBackpackBros/videos/617977245066792/?v=617977245066792
Fragen an Knallhart-Film: https://www.classtools.net/random-name-picker/84_SkKUJR
Gloser til emnet: https://quizlet.com/314205007/grosstadt-flash-cards/
Træning inden Hamborgtur: https://quizlet.com/342294082/redemittel-fur-die-hamburg-reise-flash-cards/


Grammatik (alle sider i Beck/Hove, "Melde dich mal", L&RU, 2016):
Repetition af de allerede gennemgåede emner:
Hjælpeverber: 47-51
Regelmæssige verber: 66-69
Ordstilling: 123-127
Personlige pronominer: 131-135

Derudover mindre øvelser i MinLæring, Duolingo + spil fra: Fass die Grammatik an.

Faglige mål:
I forløbet har vi arbejdet med storbyen som fænomen, og hvordan denne indeholder mange forskellige temaer, fx; oplevelse af forskellige byområder, hjemløshed og hyldest til storbyen med blik for positive og negative sider. I dette emne har det også været oplagt at træne holdningsytringer og relevante faste vendinger igennem diskussioner af forskellige synspunkter, ligesom eleverne har trænet at forstå tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier. Der er ligeledes trænet relevante lytte- og læse- og kommunikationsstrategier.
I august deltog eleverne i en endags ekskursion til Hamborg, hvor de havde fokus på at opleve Hamborg som en storby, ligesom de i grupper producerede videoer i byen med dette fokus, herunder at kunne beskrive de 4 områder: Speicherstadt, Schanzenviertel, Rathaus/Neuer Wall og HafenCity/Landungsbrücken/Elbphilharmonie.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Das Unheimliche (EKSAMEN)

Materiale (kernestof):
Thomas Bernhard: Frühzug (1978) (i Fuchs/Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016 + opgaver hertil i Auf uns s. 209-211.)
Spielzeugland (kortfilm på mitcfu af J. A. Freydank, 2007)
Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010 i Fuchs/Sinding Auf uns, Gyldendal 2016)
Anatomie (Afsnit af serien Schuld, ZDF 2017, på Mitcfu)
Hundefutter (Kortfilm af Till Kleinert, 2007, på Filmcentralen)
Großvater (andet afsnit af serien "Liebes Kind", 2023)
Österreich: Vor 15 Jahren wurde der Fall Fritzel aufgedeckt (uddrag fra Bayerische Rundfunk/Wolfgang Vichtl 26.04.2023: https://www.br.de/nachrichten/deutschland-welt/oesterreich-vor-15-jahren-wurde-der-fall-fritzl-aufgedeckt,TcSEoQQ)
Horisont: Personen Josef Fritzl (Udsendelse, DR1, 2009 på Mitcfu)
Johan Wolfgang von Goethe: Erlkönig (1782)
Rammstein: Dalai Lama ( 2004 i L. Ivertsen "Bis ans Ende der Welt", Tyskforlaget, 2009)


Supplerende materiale:
Diverse selvvalgte tekster fra F. Meimberg: "Auf die Länge kommt es an", Fischer, 2020
Vokabeln an "Spielzeugland": https://quizlet.com/dk/514924398/spielzeugland-flash-cards/
Diverse gloser: https://quizlet.com/dk/303754391/das-unheimliche-flash-cards/
Diverse spørgsmål til emnet Das Unheimliche: https://www.classtools.net/random-name-picker/24_JCXe26
Diverse til Erlkönig:
Quizletgloser: https://quizlet.com/dk/620003555/erlkonig-flash-cards/?new=
“Goethe Erlkönig Lego Stop motion, (3:04 min):  https://www.youtube.com/watch?v=jMfbcwUla2M
Video (3 min): https://www.youtube.com/watch?v=wusVHokSa98
Youtube-tutorial til udenadslære: https://www.youtube.com/watch?v=5BeblqhNyj0&t=1s  
At rappe Erlkönigdigtet hurtigst muligt med Kollegah: https://www.youtube.com/watch?v=s7uAoOrAo5s
Skyggespil (00:00-2:48 min): https://www.youtube.com/watch?v=JS91p-vmSf0  
Opera – mit Musik von Schubert (fra 2:09-slut min) https://www.youtube.com/watch?v=8noeFpdfWcQ
Komiker laver Erlkönig (3:05) https://www.youtube.com/watch?v=4FfJOx7XaW8


Grammatik (alle sidehenvisninger til Melde dich mal, Beck/Hove, L&RU 2016):
Personlige pronominer:131-133
Possessive pronominer: 139-143
Der har i dette forløb i forbindelse med noteskrivning til tekstgennemgange og gruppearbejder hovedsageligt været fokus på at formulere sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd indenfor emnet og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks.
Diverse grammatiske øvelser på MinLæring.


Faglige mål:
I dette emne har eleverne haft fokus på at definere og derefter finde uhyggelige elementer i diverse tekster - både nyere og ældre former og i skrevne tekster og digitale tekster. I den forbindelse har eleverne især arbejdet med analyse og fortolkning, samt redegjort for og reflekteret over "Das Unheimliche"-elementer. Eleverne lavede  desuden små uhyggelige film, hvor de inddrog uhyggelige elementer fra undervisningen.
Eleverne har ligeledes trænet på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive (fx Frühzug) som ikke-fiktive (fx Fritzl-sagen) samt analysere og fortolke disse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Helden und Vorbilder (EKSAMEN)

Materiale/Kernestof
Die Prinzen: Alles nur geklaut (sang 1993)
KZ Neuengamme (uddrag fra: https://www.kz-gedenkstaette-neuengamme.de/geschichte/ + fra https://www.kinder-vom-bullenhuser-damm.de/geschichte-der-aufarbeitung/die-taeter/, besøgt februar 2025)
Der Nazi in meiner Familie (ZDF-Doku/37 Grad, 2025: Erschreckendes Familien-Erbe: https://www.youtube.com/watch?v=3o5KZkBoHhs)
Helden werden nicht geboren, sondern gemacht (Hannelies Taschau, 1975 i A. Bruun Hansen m.fl "Meine Zeit", Systime 1933)
Erich Kästner: Helden in Pantoffeln (1949)
Sommersonntag (Kurzfilm) (2008 - set via Filmcentralen)


Web/supplerende:
Træning af gloser til emnet: https://quizlet.com/366269516/helden-und-vorbilder-flash-cards/  
Glosetræning til filmen Sommersonntag: https://quizlet.com/130811089/sommersonntag-flash-cards/
Arbejdsspørgsmål til Sommersonntag: https://www.classtools.net/random-name-picker/98_CDf5mT


Grammatik (alle sidehenvisninger er til Melde dich mal, Beck/Hove, LRU 2016):
Genitiv: s. 28-29
Regelmæssige verber (især med fokus på perfektum): 66-70
Ordstilling: 123-127


Faglige mål:
Eleverne træner at føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, som de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter. Dette har de især gjort med fokus på at anvende kommunikationsstrategier. Eleverne træner også at forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
Der har ligeledes været fokus på at træne anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk i forbindelse med emnet. I forbindelse med emnet, har eleverne også trænet at anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde