Holdet 2023 Ty/Ty5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Juliane Passow Odgaard
Hold 2023 Ty/Ty5 (1g Ty5, 2g Ty5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Brücken bauen
Titel 2 Liebe und Freundschaft
Titel 3 Märchenkiste EKSAMEN
Titel 4 Das Leben in der Großstadt EKSAMEN
Titel 5 Das Leben in der DDR EKSAMEN
Titel 6 Verbrechen und Schuld EKSAMEN
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Brücken bauen

Formål:
I dette forløb tager vi afsat i de færdigheder og kundskaber, som eleverne kommer med fra grundskolen. Der skal bygges bro mellem det eleven kommer fra/med og det, eleven gerne vil opnå. Der skal arbejdes med:
- Elevens mod i forhold til nye fællesskaber
- Fejlkultur og indstilling til læring som en proces
- Kulturforståelse mellem Danmark og Tyskland
- Sprogforståelse og sammenhæng mellem AP og Tysk
- At bygge bro mellem de faglige mål i grundskolen og i faget Tysk B i gymnasiet (mhp. Arbejdsformer, tekstformer, sværhedsgrad m.m)

Videoproduktion i grupper: Was ist typisch dänisch?

Der vil være fokus på:

1) Hvem er jeg og hvad kommer jeg med?
2) Hvad vil jeg gerne opnå/hvad drømmer jeg om?
3) Kulturelle forskelle og ligheder mellem Danmark og Tyskland
4) Grundlæggende grammatik og sprogforståelse, der kobles til AP (dvs. hjælpeverber og regelmæssige verber + sætningsanalyse + bøjning af artikler)

Kernestof:

Sang: Montez feat. SDP - Fieber (2023)
httRS://www.voutube. com/watch?v=gOx4k011vRs (sidst besøgt 30/06 2023) + songtekst

Deutschlandlabor zur deutschen Mentalität, video + arbejdsark
https://learngerman.dw.com/de/16-mentalit%C3%A4t/l-18945073 (sidst besøgt den 1/7 2024)

https://www.deutschland.de/de/topic/leben/dos-and-donts-in-deutschland-bloss-nicht-diese-fehler-begehen (sidst besøgt den 1/7 2024)

Supplerende stof:
Grammatiksider:
Mette Hermann: Kurz gesagt, Columbus 2022
- om ordklasser, side 9
- om verber, side 16, 19,
- om præsens og perfektum 31-32 og 35, 62-63
- om sætningsanalyse 115-117

Quizlet:
https://quizlet.com/join/q2kudbZzU?i=qf031&x=1bqt (hjælpeverbernes bøjning)

Arbejdsark: Bech og Hove: Melde dich mal https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/meldedichmal/arbejdsark.html
1 Bezeichnungen üben (sætningsanalyse)
2 Die Satzanalyse trainieren
3 Nebensätze analysieren
4 Der bestemte und unbestimmte artikel
39 "Falsch geraten", øvelse der skærper opmærksomhed på opslagsfejl ved arbejdet med ordbogen

Udtaleøvelser:
Fuchs og Sinding, Auf uns, Systime, 2016, side 10-11

Strategier til at tale tysk mere frit
Fuchs og Sinding, Auf uns, Systime, 2016, side 14-15 (SKAL TJEKKES)

Mette Hermann, Wie geht's, Gyldendal 2016, om det tyske sprog, side 6-9

Svarer til 10% af 2 års pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Liebe und Freundschaft

Vi læser forskellige tekstformer (sangtekst, musikvideo, digt, spillefilm og novelle til emnet "Liebe und Freundschaft". Vi træner læse og studieteknikker i tysk. Stort fokus på at have mod til at formulere sig selv og ikke at være bange for at lave fejl.
Tematisk er dilemmaerne mellem venner og i kærlighedslivet i fokus.

Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal, 2018, s. 79-82, 47-50, 61-74
Namika: Lieblinsmensch (20215):  https://www.youtube.com/watch?v=3ryohiCVq3M (sidst besøgt 01/07 2024)

Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822)

Bosse: Ich warte auf dich (2019) https://www.youtube.com/watch?v=Xbi393b5T9c (sidst besøgt 01/07 2024)

Film:
Die Mitter Welt von Jakob M. Erwa (2015)

Serie:
Staffel 1, Folge 02: ”Ja, nein, vielleicht“ (11. Maj 2020), ZDF, https://www.zdf.de/serien/liebe-jetzt/ja-nein-vielleicht-100.html (sidst besøgt 01/07 2024)

Grammatik: Hermann og Sinding, Kurz gesagt, Columbus, 2022
Om substantiver: 105-113 (køn, kasus og genitiv)

Modalverber (Min læring)

Sammenhæng mellem kasusendelser ved artiklerne og de personlige pronominer

Qizlet:
Ich warte auf dich https://quizlet.com/619987411/ich-warte-auf-dich-flash-cards/?funnelUUID=3d5cbb40-9289-4385-a434-6799df12a36c

Den bestemte artikels bøjning https://quizlet.com/dk/859028371/den-bestemte-artikels-bojning-flash-cards/?x=1jqt

Liebe jetzt https://quizlet.com/dk/651904123/ja-nein-vielleicht-aus-der-serie-liebe-jetzt-zdf-flash-cards/?x=1jqt

Die Mitte der Welt
https://quizlet.com/dk/877215736/die-mitte-der-welt-film-flash-cards/?x=1jqt

Svarer til 15% af 2 års pensum.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 12-12-2023
Ny opgave 18-01-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Märchenkiste EKSAMEN

I dette forløb har vi beskæftiget os med Märchen. I forløbets første del arbejdede vi med genretræk og glosearbejde. Herefter har vi læst og set både folkeeventyr og kunsteventyr og sammenlignet deres genretræk.
Grammatisk emne var primært de uregelmæssige verber, da vi ofte møder dem i datid i de gamle eventyrtekster.
Eleverne har I en skriftlige aflevering øvet sig i træningen af at skrive et resumé af deres yndlingseventyr.

Kernestof:

Materiale:
Teori om eventyr og eventyrtræk. I: Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal, 2017, s.62-65

Brüder Grimm: Rotkäppchen (1812),  Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal, 2017 (med undersøgelse af Komposition und die Themen, Sprache und Stil, die Personen und das Aktantenmodell)

Video af: Der Wolf und die sieben Geißlein https://www.youtube.com/watch?v=EIsqw2s7KyA (sidst besøgt 01/07 2024)

Das ganz kleine Gespenst, nacherzählt von Friedl Hofbauer, I: Claudia Müller (Hrsg.), Die schönsten Märchen für die Kleinen, ellermann im Dressler Verlag GmbH, 2013

Film: Das kalte Herz: https://www.zdf.de/kinder/maerchenperlen/das-kalte-herz-empfohlen-ab-8-jahren-104.html (ein Film zu dem gleichnamigen Märchen) Das Märchen ist von Wilhelm Hauff 1827 geschrieben worden. Der Film ist von Marc-Andreas Bochert (2014).

Læst som repetition (halv eksamensøvelse) Brüder Grimm: Die Sterntaler (1819)

Quizlet:
Das kalte Herz: https://quizlet.com/dk/577281374/das-kalte-herz-flash-cards/?i=qf031&x=1jqt
De uregelmæssige verber del 1:
https://quizlet.com/dk/359176135/traening-af-uregelmaessige-verber-pa-tysk-flash-cards/?x=1jqt
De uregelmæssige verber del 2:
https://quizlet.com/dk/419125594/traening-af-uregelmaessige-verber-pa-tysk-2-flash-cards/?i=qf031&x=1jqt

Grammatisk fokus

De uregelmæsssige verber i Melde dich mal
Pronominer: min læring

Svarer til 15% af 2 års pensum.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das Leben in der Großstadt EKSAMEN

Forløbet beskæftiger sig med emnet storby. Udgangspunktet er Anna Langs tekst "Stadt, Land Flucht, der sætter fokus på urbaniseringsproblematikken.
Vi har også beskæftiget os med storbytemaet i den tyske litteratur, med fokus på den overvældende stemning og den forandrende virkelighed i 20'erne og 30'erne i Tyskland. Tråden føres op til i dag og inviteret eleverne til at reflektere over menneskets og deres egne oplevelser af storbyen, som et hektisk miljø og ensomt miljø.
Eleverne har desuden aoplevet storbyen Hamburg på en dagstur sidst i august.

Materiale:

Anna Lang "Stadt, Land, Flucht" (2011), I: Kate Fuchs of Mathilde Sinding "Auf uns - grundbog til tysk i gymnasiet", Gyldendal, 2016, s.163-165

Jens Eisel "Frei" (2014), I: Kate Fuchs of Mathilde Sinding "Auf uns - grundbog til tysk i gymnasiet", Gyldendal, 2016, s.177-179

Ausschnitt aus „Berlin – Sinfonie der Grosstadt“ von Walther Ruttmann
http://www.youtube.com/watch?v=qqhI42tH5vw (1927)

Digt af Kurt Tucholsky: Augen in der Großstadt (1930,)I: Kate Fuchs of Mathilde Sinding "Auf uns - grundbog til tysk i gymnasiet", Gyldendal, 2016, s. 184

Moritz Lehmann: "Sie kam, sie sah, sie klebte" (2015), I: Kate Fuchs of Mathilde Sinding "Auf uns - grundbog til tysk i gymnasiet", Gyldendal, 2016

Svarer til 20% af 2 års pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Das Leben in der DDR EKSAMEN

I dette undervisningsforløb har vi beskæftiget os med emnet DDR og hvordan denne del af Tysklands historie bliver bearbejdet i dag - altså Vergangenheitsbewältigung.


Materiale:

Kernestof:

Pixi-Wissen Der Fall der Mauer, Monika Wittmann Carlsen Verlag (2009)

Thellesen, Peters og Nielsen: Niemals Vergessen, Systime (2016)
a) Einstieg: Vergangenheitsbewältigung (s. 8-10)
b) Erinnerungsstrategien (s. 26-27)
c) Denkmäler, Mahnmäler, Ehrenmäler (s. 34-40)
d) DDR (s. 121-123)
e) Bilder beschreiben (s. 124-126)
f) Ostalgie (s. 127)
g) Hubertus Knabe: "Die Täter sind unter uns" (s. 131-133)
h) Gesiterstädte inkl. sangen Geisterstadt af Clueso 2008 (s. 134-139)
i) Uddrag af Lutz Seilers "Kruso" (s. 140-141)

Film "Kruso" af Thomas Stuber (ARD, 2018) https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000113298&cfuid=1 (sidst besøgt 05.05.2025)

Interview: Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen: Flucht Karl Heinz Richter "Hinter verschlossenen Türen" https://youtu.be/JEH-qb0VxG4?si=dgGwlwalWjbl3mLr (sidst besøgt den 05.05.2025)

Personenkarakteristik: Blume und Hermann: Eins, zwei, drei, Mundtlig eksamen i tysk, Gyldendal, 2019, s. 38-41

Supplerende stof:
Eleverne har læst en frilæsningsbog, som de har skrevet en boganmeldelse til som aflevering.

Reportage: SWR, udg. 05.03.2022: Tick Tack Zeitreise mit Lisa und Lena - DDR und BRD, das geteilte Deutschland, https://www.ardmediathek.de/video/ticktack-zeitreise-mit-lisa-und-lena/ddr-und-brd-das-geteilte-deutschland/swr/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE2MTg2MTM?isChildContent  (sidst besøgt 05.05.2025)

Statistik Landtagswahlen: https://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/31547.jpeg

Eksempler på Ostalgie:

https://www.erichserbe.de/ (sidst besøgt den 01.05.2025)

https://www.ossiladen.de/ (sidst besøgt den 01.05.2025)



Quizlet:
https://quizlet.com/dk/969674811/die-ddr-und-die-mauer-flash-cards/?x=1jqt

Grammatisk fokus:
Præpositioner og deres styrelser

Svarer til 20% af 2 års pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Verbrechen und Schuld EKSAMEN

I dette forløb belyses "Verbrechen und Schuld"

I første omgang undersøger vi krimigenren, hvor vi beskæftiger os med Krimiens genretræk, som anvendes på Schirachs forfatterskab eksemplificeret med novellen "Einsam" og Afsnit 2 og 3 af miniserien "Liebes Kind af Isabel Kleefeld & Julian Pörksen (2023). Her undersøger vi særligt, hvilke forbrydelser der bliver begået, hvilke motiver, der ligger bag, og hvordan skyldspørgsmålet kan være svært at vurdere.
Samme fokus lægger vi på Milena Mosers novelle "Letzte Pizza". Elevern stifter derudover bekendtskab med det tyske kultfænomen "Tatort" og ser et helt afsnit af serien Tatort "Borowski und das weite Meer" (2024).

I vores repetitionsforløb har vi læst en siste ny tekst: Robert Gernhardt "Der Zudrücker", I: Gravgaard og Wickelsø: Leselandschaften, Tyskforlaget (20079, s. 109
Materiale:

- Begriffskarte Krimi + Merkmale des Krimis (i H. Egendal "Gattungen", Gyldendal, 2017)
- Ferdinand von Schirach: "Einsam" (2010 i H. Egendal "Gattungen", Gyldendal, 2017)
- Afsnit 2 og 3 af miniserien "Liebes Kind" af Isabel Kleefeld & Julian Pörksen (2023), Netflix
- Tatort: Borowski und das weite Meer (2024), kan ses på MitCFU

Milena Moser: "Letzte Pizza", I: "Gebrochene Herzen, oder Mein erster bis elfter Mord", Blanvalet (2006), s.  112-115

Suplerende stof:

Easy German: Was machst du Sonntags? https://www.youtube.com/watch?v=XJBdJmA78xI (sidst besøgt den 05.05.2025)

Diverse Quizlet:
Über Texte sprechen: https://quizlet.com/274886902/redewendungen-uber-texte-sprechen-flash-cards/?i=qf031&x=1jqt
Einsam: https://quizlet.com/join/wAmVjr4Me
Krimi: Substantive https://quizlet.com/886847316/krimi-substantive-flash-cards/?i=qf031&x=1jqt

Grammatiske fokuspunkter:
Adjektivernes bøjning
Præpositioner og kasusstyring

Svarer til 20% af 2 års pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

I dette forløb repeterer vi pensum og øver os i eksamensformen.

Vigtige links til eksamen:

https://www.ordbogen.com/da/mobile/ (den almindelige ordbog, som bruges i undervisningen)

https://www.duden.de/ (tysk -tysk ordbog)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer