Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Louise Dam Vildbrad
|
Hold
|
2024 bk/1g bk1 (1g bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Portrætter
I introduceres til billedkunst med øvelser og teori, så vi har et grundlæggende ordforråd at tale om værker ud fra. Det bliver de formelle virkemidler ved billedet vi fokuserer på i dette forløb: farve, Lys/skygge, rum, komposition, farve
Derved kan I beskrive og bruge en formalanalyse på værker på flade.
Kunsthistorisk skal I kende til lidt til kubismen, ekspressionisme og samtidskunst
Praktiske øvelser:
- portræt i collage
- farvecirkel
- Øvelse om naturligt lys
- Broderet selvportræt inspireret af Gudrun Hasle
- ekspressionistisk portræt
- fotografi inspireret af Rineke Dijkstra
Faglige mål i fokus:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
-eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
-̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Find et portræt her til jeres portefolie
-
Kære billedkunstfolkJeg glæder mig meget til at møde jer og have et sjovt, legende, eksperimenterende, udfordrende, kunstnerisk år med jer. Vi starter ud med et forløb om portrætter i kunsten og I skal prøve en masse forskelligt af. Til denne time vi
-
I må også gerne medbringe aviser/magasiner, da vi skal lave collager
-
Læsegrupper
-
Kære alleVi skal have lidt begreber på plads så vi kan tale om billeder. Det første vi dykker ned i er farver. I skal læse teksten, der er linket til - der er mange billedeksempler, men sørg for at have styr på de forskellige kontrastpar
-
1.d Farver
-
Lektion 2 Farver og farvelære - portrætter.pptx
-
Læs om komposition. Noter kort de forskellige begreber, der knytter sig til komposition
-
Lektion 3 komposition.pptx
-
Udvælg et portræt fra linket nedenfor og noter hvad du synes der er interessant ved portrættet - tænk også på farver og komposition. Læg billede og forklaring i din portfolio og upload det på elevfeedback. Husk titel, årstal og kunstner på kunstværke
-
Link til billeder
-
Læses i timen: Gudrun HAsle interview. Weekendavisen august 2024.pdf
-
Ingen lektie. Vi fortsætter med Gudrun Hasle
-
Gudrun Hasle.pptx
-
Læs om lys i billedkunst. Noter de forskellige former for lys ned.
-
M8 kugle lys og skygge youtube (1).mp4
-
Virkemidlet lys. Teori og teknik.pptx
-
Medbring 3 billeder af kunst i det offentlige rum. Det kan være kunst, der er på vej til skole eller noget kunst du kender, som du finder et billede af på nettet. Overvej hvilken effekt det har at det er placeret hvor det er
-
Flagværker
-
Kunst i det off rum.pptx
-
Timen starter kl. 8.15 i Kunsthal Århus (Adresse: J. M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus). Vær klar i god tid. I skal tilbage med bus 100 fra Klostertorv 9.38. Så er I på skolen kl. 10.05 - jeg har aftalt med jeres sproglærere I kommer 5 min for sent
-
Læs følgende tekst omkring den udstilling vi skal arbejde med på Kunsthal Århus
-
Ellers læses det her
-
Et personligt flag - lav minimum to forskellige skitser af hvordan flaget kan se ud. Medbring dem til timen
-
Hvis dit flag skal bestå af noget bestemt materiale så medbring det.
-
Mit flag.pptx
-
Vi færdiggør flag og andre praktiske øvelser. Overvej om du mangler at lave nogle af følgende ting: Alternative farvecirkler, broderi, teknisk tegning af lys/skygge
-
Upload et fotografi/billede af en person du synes er inspirerende. Det kan fx. være en søster, farmor, kendt person eller en klassekammerat. Upload i elevfeedback. Vigtigt at det er en wordfil med billedet i. Jeg printer alle filerne til timens start
-
Læs vedhæftede dokument om ekspressionisme som kunsthistorisk periode. læg mærke til hvad der kendetegner perioden og hvordan kunstnerne arbejder og med hvilke motiver. Vigtige pointer og afsnit er markeret i teksten
-
Læs om rum
-
Ekspressionisme del 2.pptx
-
Medbring 3 forskellige fotos, du selv har taget, som indeholder linearperspektiv, gradienter og forkortning.
-
Hvis I ikke har fået læst om rum som virkemiddel skal I også læse det
-
Rumøvelser 24-25.docx
-
Lektion 13 rum.pptx
-
Skal læses i timen - Rineke Dijkstra
-
Læs om fotografiet i kunst
-
Lektion 14 fotografi.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Krop og menneske i kunst
Dette forløb skal I lære om tredimensionelle kunstværker, hvor vi fokuserer på større kunsthistorisk bevidsthed med særligt fokus på kroppen. Der er specielt fokus på renæssancen, surrealismen og samtidskunsten.
I forløbet vil der blive arbejdet på teoretisk, praktisk og analytisk med kroppen og dens kunsthistoriske udvikling. Her med et særligt fokus på skulpturer og hvordan man går til tredimensionel kunst. Vi skal besøge Kunsthal Aarhus, der har to samtidsudstillinger med fokus på krop.
Vi vil arbejde med betydningsanalysen, parafraser og "modellering af egen krop" med fokus på en kropslig hukommelse, samt med surrealistisk modellering i ler.
Der er stort fokus på at snakke om kunst og gøre det naturligt at kigge på kunst og anvende fagterminologi.
Kernestof:
- Praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- Forskellige værktyper, medier og udtryksformer
- Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
- Æstetiske og innovative processer
Faglige mål:
- Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- Forklare valg og fravalg
- Udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
- Forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- Anvende fagterminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Liv og stemning på Egaa Gym
I dette forløb skal vi eksperimentere med forskellige udtryksformer med inspiration fra udsendelsen Kunstnerkolonien på dr.
I skal arbejde ekspressivt som Bjørn Magnussen og med forskellige materialer til skulptur som Sif Atona Westberg. Opgaverne har udgangspunkt i jeres egne oplevelser på gymnasiet.
Teoretisk arbejder vi med forholdet mellem det optiske/haptiske, den klassiske og det grimmes æstetik samt Das unheimliche
Praktisk opgave:
- ekspressionistisk værk med fokus på haptiske værker
- en skulptur ud fra selvvalgt materiale
- installationsværk, der henvender sig til gymnasiets elever
Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Anselm Kiefer
-
om claus carstensen
-
Vi går i gang med et nyt forløb: "Liv og stemning på skolen". Brug 15 min på at finde ud af hvem kunstneren Bjørn Magnussen er. Udvælg et værk af ham, som du er fascineret af og læg det her i elevfeedback
-
Kunstnerkolonien
-
Vi fortsætter projektet med kunstnerkolonien. Hav tøj på, du kan male i ;)
-
TEKST Haptisk versus optisk syn.pdf
-
Haptisk og optisk syn.pptx
-
Vi afrunder Bjørn Magnussen-projektet
-
Asger Jorn
-
Opgave Sif Atona Westberg
-
Læs denne tekst om klassisk æstetik (kun de blå sider). Vi har arbejdet med det før, men her får I en teoretisk forklaring
-
TEKST klassisk æstetik.pdf
-
Klassisk æstetik og det grimmes æstetik (TAP) [Gemt automatisk].pptx
-
Kære alleJeg har sygt barn, så jeg kommer ikke på skolen til 1.modul. Du skal derfor arbejde selv og må gerne gøre det hjemme. Du må også sidde på skolen. Vælg mellem følgende:1. Lav minimum 2 skulptur-skitser mere i forskelligt materiale som du find
-
Find noget materiale (Det kan være alt muligt), du har derhjemme og brug 20-30 min på at lave en eller flere udkast til den skulptur/det relief du vil lave i timen. medbring dine eksperimenter - husk også at tage billeder hvis det er et forgængeligt
-
Opgave om Sif Itona Westerberg.docx
-
Portefoliepleje - I skal arbejde selv og denne gang med det modsatte punkt end det I lavede sidste torsdag
-
Jeg har sat en vogn frem ude på gangen foran billedkunst. I kan finde materialer til at lave skulpturer dér, men ryd op efter jerSend et billede i elevfeedback af de skulpturer, du har lavet, så fører jeg fravær ud fra det (Husk det skal ikke være i
-
Tekst om relationel æstetik
-
Tekst om Das unheimliche
-
Tegn og beskriv en skitse over den skulptur som du ville lave som tematiserer en situation på Egaa Gymnasium. Beskriv materiale, størrelse, detaljeringsgrad, overflade mm. Drag parallel til en professionel kunstner/kunstværk. Læs beskrivelsen på elev
-
Læs de to tekster, som forberedelse til installation, som I skal lave de to næste lektioner
-
Installationskunst og oplæg til praktisk øvelse 2025.pptx
-
Google Search
-
Giv hinanden lektier for i gruppen til ca. 20-30 min arbejde. Medbring de genstande I skal bruge til at gøre jeres installation færdig
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Julie Nord og Astrid Kruse
Første del af forløb med fokus på Julie Nords værker og teknik og magi som teoretisk ramme
I skal lave to Julie Nord inspirerede værker, bruger hendes teknikker og ikonografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Eksamensprojekt KØN
Eksamensprojekt med fokus på Køn og ligestilling.
I skal vælge mellem fem forskellige problemstillinger.
Vi skal på ARoS og have inspiration og I skal udarbejde et værk og dokumentere jeres proces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Julie Nord (fortsat)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178088082",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178088082",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178088082"
}