Holdet 2024 bk/1g bk1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Louise Dam Vildbrad
Hold 2024 bk/1g bk1 (1g bk1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Portrætter
Titel 2 Forløb#2 Krop og menneske i kunst
Titel 3 Forløb#3 Liv og stemning på Egaa Gym
Titel 4 Forløb#4 Julie Nord og Astrid Kruse
Titel 5 Forløb#5 Eksamensprojekt KØN
Titel 6 Forløb#6 Julie Nord (fortsat)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Portrætter

I introduceres til billedkunst med øvelser og teori, så vi har et grundlæggende ordforråd at tale om værker ud fra. Det bliver de formelle virkemidler ved billedet vi fokuserer på i dette forløb: farve, Lys/skygge, rum, komposition, farve
Derved kan I beskrive og bruge en formalanalyse på værker på flade.
Kunsthistorisk skal I kende til lidt til kubismen, ekspressionisme og samtidskunst

Praktiske øvelser:
- portræt i collage
- farvecirkel
- Øvelse om naturligt lys
- Broderet selvportræt inspireret af Gudrun Hasle
- ekspressionistisk portræt
- fotografi inspireret af Rineke Dijkstra

Faglige mål i fokus:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
-eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
-̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Krop og menneske i kunst

Dette forløb skal I lære om tredimensionelle kunstværker, hvor vi fokuserer på større kunsthistorisk bevidsthed med særligt fokus på kroppen. Der er specielt fokus på renæssancen, surrealismen og samtidskunsten.  

I forløbet vil der blive arbejdet på teoretisk, praktisk og analytisk med kroppen og dens kunsthistoriske udvikling. Her med et særligt fokus på skulpturer og hvordan man går til tredimensionel kunst. Vi skal besøge Kunsthal Aarhus, der har to samtidsudstillinger med fokus på krop.
Vi vil arbejde med betydningsanalysen, parafraser og "modellering af egen krop" med fokus på en kropslig hukommelse, samt med surrealistisk modellering i ler.
Der er stort fokus på at snakke om kunst og gøre det naturligt at kigge på kunst og anvende fagterminologi.


Kernestof:
- Praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- Forskellige værktyper, medier og udtryksformer
- Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
- Æstetiske og innovative processer

Faglige mål:
- Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- Forklare valg og fravalg
- Udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
- Forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- Anvende fagterminologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Liv og stemning på Egaa Gym

I dette forløb skal vi eksperimentere med forskellige udtryksformer med inspiration fra udsendelsen Kunstnerkolonien på dr.
I skal arbejde ekspressivt som Bjørn Magnussen og med forskellige materialer til skulptur som Sif Atona Westberg. Opgaverne har udgangspunkt i jeres egne oplevelser på gymnasiet.
Teoretisk arbejder vi med forholdet mellem det optiske/haptiske, den klassiske og det grimmes æstetik samt Das unheimliche

Praktisk opgave:
- ekspressionistisk værk med fokus på haptiske værker
- en skulptur ud fra selvvalgt materiale
- installationsværk, der henvender sig til gymnasiets elever

Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer