Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Linda Højgaard Svendsen, Stine Moestrup
|
Hold
|
2022 bk/3g bk (3g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Visuelle virkemidler del 1
1. Forløb med farvelære
Ittens farvecirkel
Farvekontraster
Farveklange
Metode: Akvarel og akryl
Værker: Poul Gernes bl.a. Herlev hospital og Olafur Eliasson bl.a.Your Rainbow Panorama
Læsning i Billedkunstbogen, Columbus og Grundbog for kunst og arkitektur
2. Komposition
Læsning: Columbus, Billedkunstbogen
Analyse af eget fællesværk
Fladfotos
Immitere maleriers komposition og tage fotos
Hjemmelektie/fotosafari med kompositioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det klassiske i kunsten
Grundbog til arkitektur og kunst: Det klassiske i kunsten
Kapitlet læses og alle arbejder med komparativ analyseopgave stillet af lærer. Heri ses to klassiske skulpturer fra hjemmelæsningen, to skulpturer af Marc Quinn samt en forhistorisk håndskulptur: Venus fra Willendorf til perspektivering.
Praktisk opgave: En samtidskunstnerisk parafrase med valgfri metode over Spydbæreren eller Venus fra Venus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
En kærlig verden
Med udgangspunkt i Patricia Picininnis værker arbejdes der med temaet: En kærlig verden.
Kataloguddrag læses og interview med kunstneren ses. Analyseopgaver udføres, og igennem en fælles proces, vælger man sig ind på at arbejde med et picininni-inspireret væsen. Dette munder til sidst ud i en opstilling til et foto, hvor væsenet indgår i en relation med et menneske.
Emner: Omsorgens æstetik, det antropocæne, det monstrøse, feminisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tre ismer (Stine og Linda)
I dette forløb har der været fokus på de kunsthistoriske perioder: impressionisme, kubisme og ekspressionisme.
Eleverne har læst en kort, introducerende tekst til hver af de tre perioder.
Impressionisme:
Med udgangspunkt i ”avisen” Paris-Journal udgivet i forbindelse med udstillingen Monet – lost in translation på ARoS i 2015, har eleverne i grupper udarbejdet plancher og holdt oplæg for holdet om impressionismen og dens samtid.
Eleverne har analyseret selvvalgte billeder fra impressionismen.
Kubisme:
Eleverne har arbejdet med simultanperspektivet i en praktisk øvelse, hvor de først tegnede glas eller andre hverdagsting fra forskellige vinkler og efterfølgende klippede dem ud og i mindre dele for til sidst at sætte dem sammen til en ny helhed.
Ekspressionisme:
Eleverne tegnede selvportrætter med forskellige materialer, som de skulle forsøge at gøre ekspressionistiske i kraft af farvevalg og/eller udtryk af en følelse.
Litteratur:
Kompendium med korte tekster om de tre perioder og praktiske øvelser.
”Avis” udgivet i forbindelse med udstillingen ”Monet lost in translation” på ARoS (2015).
Omfang
X + 4 blokke á 90 min.
Særlige fokuspunkter
• Billedanalyse
• Forståelse for udvalgte perioders karakteristiske træk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Installationskunst (Linda)
I dette forløb har der været fokus på installationskunst og ikke-vestlige udtryk.
Kursisterne har været på ARoS og set, oplevet og analyseret installationskunst. På skolen har de arbejdet med installationer af den japanske kunstner Chiharu Shiota. Først ved at undersøge og analysere Shiotas værker, herunder hendes symbolske brug af farverne sort, hvid og rød. Efterfølgende ved selv at udarbejde Shiota inspirerede installationer til et selvvalgt sted på skolen.
Litteratur:
Dokumentarfilm om Chiharu Shiota “Using String to Draw in Space”:
https://channel.louisiana.dk/video/chiharu-shiota-using-string-to-draw-in-space
Omfang
2 blokke á 90 min. (+ besøg på ARoS i forbindelse med eksamensprojektet)
Særlige fokuspunkter
• Analyse af installationskunst
• Museumsbesøg. Førstehåndsoplevelse af visuelle fænomener
• International samtidskunst med et ikke-vestligt udtryk
• Rumlige fænomener
• Beskuerens møde/interaktion med kunstværket
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt (Linda)
Med køn som hovedtema, har eleverne arbejdet med deres eksamensprojekt, som både skal bestå af praktisk arbejde, analyse og teori. Processen tog udgangspunkt i en fælles brainstorm ud fra følgende fem indgangsvinkler til køn:
1. Samfundsmæssige kønsproblematikker (ligeløn, værnepligt, direktørposter, drenge i uddannelsessystemet...).
2. Sociale kønsproblematikker (kønsroller, husligt arbejde, #metoo...).
3. Leg med/udfordring af kønskoder (queerteori, homoseksualitet…).
4. Det kønnede blik (male gaze, det kvindelige blik...).
5. Mig og mit køn! (hvordan lever jeg i mit køn – på godt og ondt?).
Gradvis blev processen mere individuel, og den enkelte elev fik udvalgt et undersøgelsesområde under hovedtemaet.
Eleverne har set uddrag af Tv-programmet ”Kunstnerkolonien” (sæson 3: Faaborg) med fokus på Adam Christensen som et eksempel på en kunstner, der både arbejde med køn og en række forskellige medier.
Litteratur:
Tv-programmet "Kunstnerkolonien" (sæson 3: Faaborg):
https://www.dr.dk/drtv/se/kunstnerkolonien_-kunstnerne-moedes-i-faaborg_288675
Afsnit 1: 3.53 – 4.55
Afsnit 2: 21.29 – 22.05
Afsnit 3: 5.35 – 7.13, 15.43 – 16.47,
Afsnit 4: 1.54 – 3.00, 13.15 – 14.10
Afsnit 5: 15.20 – 15.50, 22.19 – 23.19
Afsnit 6: 25.47 – 27.17
Afsnit 7: 8.33 – 9.45, 15.15 – 16.20
Afsnit 8: 10.30 – 11.15, 20.20 - 21.52
Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis (2021):
• Køn og feminisme (side 156-167)
• Kønnede blikke (side 168-175)
Omfang
6 blokke á 90 min.
Særlige fokuspunkter
• Individuelt projektorienteret arbejde
• Museumsbesøg. Førstehåndsoplevelse af visuelle fænomener
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178169171",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178169171",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178169171"
}