Holdet 2022 bk/3g bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Linda Højgaard Svendsen, Stine Moestrup
Hold 2022 bk/3g bk (3g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Visuelle virkemidler del 1
Titel 2 Det klassiske i kunsten
Titel 3 En kærlig verden
Titel 4 Tre ismer (Stine og Linda)
Titel 5 Installationskunst (Linda)
Titel 6 Eksamensprojekt (Linda)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Visuelle virkemidler del 1

1. Forløb med farvelære
Ittens farvecirkel
Farvekontraster
Farveklange
Metode: Akvarel og akryl
Værker: Poul Gernes bl.a. Herlev hospital og Olafur Eliasson bl.a.Your Rainbow Panorama

Læsning i Billedkunstbogen, Columbus og Grundbog for kunst og arkitektur

2. Komposition

Læsning: Columbus, Billedkunstbogen
Analyse af eget fællesværk
Fladfotos
Immitere maleriers komposition og tage fotos
Hjemmelektie/fotosafari med kompositioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det klassiske i kunsten

Grundbog til arkitektur og kunst: Det klassiske i kunsten
Kapitlet læses og alle arbejder med komparativ analyseopgave stillet af lærer. Heri ses to klassiske skulpturer fra hjemmelæsningen, to skulpturer af Marc Quinn samt en forhistorisk håndskulptur: Venus fra Willendorf til perspektivering.

Praktisk opgave: En samtidskunstnerisk parafrase med valgfri metode over Spydbæreren eller Venus fra Venus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 En kærlig verden

Med udgangspunkt i Patricia Picininnis værker arbejdes der med temaet: En kærlig verden.
Kataloguddrag læses og interview med kunstneren ses. Analyseopgaver udføres, og igennem en fælles proces, vælger man sig ind på at arbejde med et picininni-inspireret væsen. Dette munder til sidst ud i en opstilling til et foto, hvor væsenet indgår i en relation med et menneske.

Emner: Omsorgens æstetik, det antropocæne, det monstrøse, feminisme.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tre ismer (Stine og Linda)

I dette forløb har der været fokus på de kunsthistoriske perioder: impressionisme, kubisme og ekspressionisme.  
Eleverne har læst en kort, introducerende tekst til hver af de tre perioder.

Impressionisme:
Med udgangspunkt i ”avisen” Paris-Journal udgivet i forbindelse med udstillingen Monet – lost in translation på ARoS i 2015, har eleverne i grupper udarbejdet plancher og holdt oplæg for holdet om impressionismen og dens samtid.
Eleverne har analyseret selvvalgte billeder fra impressionismen.

Kubisme:
Eleverne har arbejdet med simultanperspektivet i en praktisk øvelse, hvor de først tegnede glas eller andre hverdagsting fra forskellige vinkler og efterfølgende klippede dem ud og i mindre dele for til sidst at sætte dem sammen til en ny helhed.

Ekspressionisme:
Eleverne tegnede selvportrætter med forskellige materialer, som de skulle forsøge at gøre ekspressionistiske i kraft af farvevalg og/eller udtryk af en følelse.

Litteratur:
Kompendium med korte tekster om de tre perioder og praktiske øvelser.
”Avis” udgivet i forbindelse med udstillingen ”Monet lost in translation” på ARoS (2015).

Omfang
X + 4 blokke á 90 min.

Særlige fokuspunkter
• Billedanalyse
• Forståelse for udvalgte perioders karakteristiske træk
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Installationskunst (Linda)

I dette forløb har der været fokus på installationskunst og ikke-vestlige udtryk.
Kursisterne har været på ARoS og set, oplevet og analyseret installationskunst. På skolen har de arbejdet med installationer af den japanske kunstner Chiharu Shiota. Først ved at undersøge og analysere Shiotas værker, herunder hendes symbolske brug af farverne sort, hvid og rød. Efterfølgende ved selv at udarbejde Shiota inspirerede installationer til et selvvalgt sted på skolen.

Litteratur:
Dokumentarfilm om Chiharu Shiota “Using String to Draw in Space”:
https://channel.louisiana.dk/video/chiharu-shiota-using-string-to-draw-in-space

Omfang
2 blokke á 90 min. (+ besøg på ARoS i forbindelse med eksamensprojektet)

Særlige fokuspunkter
• Analyse af installationskunst
• Museumsbesøg. Førstehåndsoplevelse af visuelle fænomener
• International samtidskunst med et ikke-vestligt udtryk
• Rumlige fænomener
• Beskuerens møde/interaktion med kunstværket
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt (Linda)

Med køn som hovedtema, har eleverne arbejdet med deres eksamensprojekt, som både skal bestå af praktisk arbejde, analyse og teori. Processen tog udgangspunkt i en fælles brainstorm ud fra følgende fem indgangsvinkler til køn:
1. Samfundsmæssige kønsproblematikker (ligeløn, værnepligt, direktørposter, drenge i uddannelsessystemet...).
2. Sociale kønsproblematikker (kønsroller, husligt arbejde, #metoo...).
3. Leg med/udfordring af kønskoder (queerteori, homoseksualitet…).
4. Det kønnede blik (male gaze, det kvindelige blik...).
5. Mig og mit køn! (hvordan lever jeg i mit køn – på godt og ondt?).
Gradvis blev processen mere individuel, og den enkelte elev fik udvalgt et undersøgelsesområde under hovedtemaet.

Eleverne har set uddrag af Tv-programmet ”Kunstnerkolonien” (sæson 3: Faaborg) med fokus på Adam Christensen som et eksempel på en kunstner, der både arbejde med køn og en række forskellige medier.

Litteratur:
Tv-programmet "Kunstnerkolonien" (sæson 3: Faaborg):
https://www.dr.dk/drtv/se/kunstnerkolonien_-kunstnerne-moedes-i-faaborg_288675

Afsnit 1: 3.53 – 4.55
Afsnit 2: 21.29 – 22.05
Afsnit 3: 5.35 – 7.13, 15.43 – 16.47,  
Afsnit 4: 1.54 – 3.00, 13.15 – 14.10
Afsnit 5: 15.20 – 15.50, 22.19 – 23.19
Afsnit 6: 25.47 – 27.17
Afsnit 7: 8.33 – 9.45, 15.15 – 16.20
Afsnit 8: 10.30 – 11.15, 20.20 - 21.52
  
Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis (2021):
• Køn og feminisme (side 156-167)
• Kønnede blikke (side 168-175)

Omfang
6 blokke á 90 min.

Særlige fokuspunkter
• Individuelt projektorienteret arbejde
• Museumsbesøg. Førstehåndsoplevelse af visuelle fænomener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer