Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Joan Ilsø Sørensen
|
Hold
|
2022 Bi/3g Bi (3g Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den påvirkede hjerne
I arbejdet med nervesystemet introduceres først nervesystemets overordnede opbygning, samt opbygningen af en nervecelle. Herudover arbejdes der med ionkanaler, ionpumper, nerveledning, samt fremmende og hæmmende synapser.
Afslutningsvis uddybes og perspektiveres kernestoffet vha. et projektforløb hvor forskellige euforiserende stoffers indvirkning på hjernen undersøges.
Eksperimentelt arbejde:
Alkohols indflydelse på cellemembranen
småforsøg med receptorer i huden
Forsøg med alkobriller
Dafniers hjerterytme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen på arbejde
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb sætter vi fokus på den arbejdende krop. Først introduceres proteiner, enzymer og skeletmuskulatur. Herefter arbejder vi videre med den aerobe og anaerobe energiproduktion, hvor viden om carbohydraters opbygning inddrages. Derudover diskuteres regulering af enzymer, herunder enzymerne i glykolysen.
Eleverne underviste 2 6. klasser i opbygningen af hjertet og undersøgelse af hjerterytme hos dafnier
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med æg - albumin
Enzymaktivitet
Dissektion af svinehjerte
Glykæmisk indeks
simulering af kol
undersøgelse af hjerterytme hos dafinier
undersøgelse af carbondioxid i udåndingsluft
regulering af glykolysen
Yderligere materiale
Lidt ekstra information om hjerte-kredsløbet
Nikotin i nektar - kaskelot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hormonforstyrrende stoffer
I dette forløb arbejder vi med hormonsystemets opbygning, og eksemplificerer dette til sædcelledannelsen og menstruationscyklussen. Derudover sættes hormonerforstyrrende stoffer i relation til fysiologiske forandringer hos især drengebørn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
På opdagelse i generne
Der arbejdes med den klassiske genetik. Vi er bl.a. inde på et-gens- og to-gens nedarvning. Desuden ser vi på nedarvningsmønstre og stamtavler for forskellige egenskaber/sygdomme).
Afslutningsvis præsenteres udvalgte bioteknologiske metoder (PCR, gelelektroferese, sekventering, gensplejsning og CRISPR). I forløbet kommer vi også ind på etiske overvejelser i forbindelse med de bioteknologiske metoder.
Oplæg om "DNA'en omkring os" ved Philip Francis Thomsen - offentlig foredragsrække ved Aarhus Universitet d. 25. februar 2025
Eksperimentelt arbejde:
Find moderen (restriktionsskæring)
pGLO - genmodificering af bakterier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
I forløbet "Evolution" arbejder vi med evolutionsteori - med fokus på biologisk variation og naturlig selektion.
Vi kommer ind på artsbegrebet, artsdannelse og beslægtethed.
Forsøg:
- Vejledning til bønneforsøg (selektionsmodel vha. bønner)
- Selektion af varmetolerante jordbakterier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skoven
I dette forløb er de danske skove i fokus
Fokus på Danmarks skovrejsningsprojekter
Økologiske grundbegreber fra c-niveau repeteres og uddybes - med bl.a. fotosyntesens biokemiske processer (lys- og mørkeprocesserne).
I forløbet arbejdes der med jordbund, energiomsætning, tilpasninger, energistrømme, succession og biodiversitet.
P- og N-kredsløbet gennemgås og vi går i dybden med C-kredsløbet i forbindelse med vores fokus på global opvarmning og skovrejsningsprojekter.
Oplæg ved Terese Sandvei - Natursyn – herunder identifikation af eget naursyn og hvordan Danmark går fra produktionsskov til urørt skov og naturnationalparker som virkemiddel for fremme af biodiversitet
Der gennemføres en ekskursion til skovene omkring Kalø Slotsruin, hvor Terese Sandvei vil give en rundvisning med fokus på pointerne i hendes oplæg.
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af læbeceller
- Undersøgelse af fotosyntesepigmenter - klorofylekstraktion
a. chlorofylls epifluorescens
b. Måling af absorptionsspektrum
c. Adskillelse af pigmenter ved tyndlagtskromatografi
- Bestemmelse af jordens uorganiske struktur og kornstørrelse (Jord fra Skødstrup skov)
- ekskursion til Kalø Slotsruin ved Therese Sandvei, Naturstyrelsen Kronjylland
- brug af seek til at finde forskellige arter på en gåtur i skoven
Demoeksperiment
Måling af fotosyntesen med loggerpro (planter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223844980",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223844980",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223844980"
}