Holdet 2022 Bi/3g Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Joan Ilsø Sørensen
Hold 2022 Bi/3g Bi (3g Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den påvirkede hjerne
Titel 2 Kroppen på arbejde
Titel 3 Hormonforstyrrende stoffer
Titel 4 På opdagelse i generne
Titel 5 Evolution
Titel 6 Skoven

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den påvirkede hjerne

I arbejdet med nervesystemet introduceres først nervesystemets overordnede opbygning, samt opbygningen af en nervecelle. Herudover arbejdes der med ionkanaler, ionpumper, nerveledning, samt fremmende og hæmmende synapser.
Afslutningsvis uddybes og perspektiveres kernestoffet vha. et projektforløb hvor forskellige euforiserende stoffers indvirkning på hjernen undersøges.



Eksperimentelt arbejde:
Alkohols indflydelse på cellemembranen
småforsøg med receptorer i huden
Forsøg med alkobriller
Dafniers hjerterytme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kroppen på arbejde

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb sætter vi fokus på den arbejdende krop. Først introduceres proteiner, enzymer og skeletmuskulatur. Herefter arbejder vi videre med den aerobe og anaerobe energiproduktion, hvor viden om carbohydraters opbygning inddrages. Derudover diskuteres regulering af enzymer, herunder enzymerne i glykolysen.

Eleverne underviste 2 6. klasser i opbygningen af hjertet og undersøgelse af hjerterytme hos dafnier

  

Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med æg - albumin
Enzymaktivitet
Dissektion af svinehjerte
Glykæmisk indeks
simulering af kol
undersøgelse af hjerterytme hos dafinier
undersøgelse af carbondioxid i udåndingsluft
regulering af glykolysen

Yderligere materiale
Lidt ekstra information om hjerte-kredsløbet
Nikotin i nektar - kaskelot
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hormonforstyrrende stoffer

I dette forløb arbejder vi med hormonsystemets opbygning, og eksemplificerer dette til sædcelledannelsen og menstruationscyklussen. Derudover sættes hormonerforstyrrende stoffer i relation til fysiologiske forandringer hos især drengebørn.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 På opdagelse i generne

Der arbejdes med den klassiske genetik. Vi er bl.a. inde på et-gens- og to-gens nedarvning. Desuden ser vi på nedarvningsmønstre og stamtavler for forskellige egenskaber/sygdomme).


Afslutningsvis præsenteres udvalgte bioteknologiske metoder (PCR, gelelektroferese, sekventering, gensplejsning og CRISPR). I forløbet kommer vi også ind på etiske overvejelser i forbindelse med de bioteknologiske metoder.

Oplæg om "DNA'en omkring os" ved Philip Francis Thomsen - offentlig foredragsrække ved Aarhus Universitet d. 25. februar 2025

Eksperimentelt arbejde:
Find moderen (restriktionsskæring)
pGLO - genmodificering af bakterier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evolution

I forløbet "Evolution" arbejder vi med evolutionsteori - med fokus på biologisk variation og naturlig selektion.
Vi kommer ind på artsbegrebet, artsdannelse og beslægtethed.


Forsøg:
- Vejledning til bønneforsøg (selektionsmodel vha. bønner)
- Selektion af varmetolerante jordbakterier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skoven


I dette forløb er de danske skove i fokus

Fokus på Danmarks skovrejsningsprojekter
Økologiske grundbegreber fra c-niveau repeteres og uddybes - med bl.a. fotosyntesens biokemiske processer (lys- og mørkeprocesserne).
I forløbet arbejdes der med jordbund, energiomsætning, tilpasninger, energistrømme, succession og biodiversitet.

P- og N-kredsløbet gennemgås og vi går i dybden med C-kredsløbet i forbindelse med vores fokus på global opvarmning og skovrejsningsprojekter.

Oplæg ved Terese Sandvei - Natursyn – herunder identifikation af eget naursyn og hvordan Danmark går fra produktionsskov til urørt skov og naturnationalparker som virkemiddel for fremme af biodiversitet

Der gennemføres en ekskursion til skovene omkring Kalø Slotsruin, hvor Terese Sandvei vil give en rundvisning med fokus på pointerne i hendes oplæg.


Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af læbeceller
- Undersøgelse af fotosyntesepigmenter - klorofylekstraktion
  a. chlorofylls epifluorescens
  b. Måling af absorptionsspektrum
  c. Adskillelse af pigmenter ved tyndlagtskromatografi
- Bestemmelse af jordens uorganiske struktur og kornstørrelse (Jord fra Skødstrup skov)
- ekskursion til Kalø Slotsruin ved Therese Sandvei, Naturstyrelsen Kronjylland
- brug af seek til at finde forskellige arter på en gåtur i skoven

Demoeksperiment
Måling af fotosyntesen med loggerpro (planter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer