Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Nils Hedehus
|
Hold
|
2024 bi/u (1u bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cytologi
Forløbet er introducerende til biologi og cellen.
Der arbejdes med elementer som:
Pro- og eukaryote celler samt endosymbioseteorien.
Membranprocesser, med fokus på aktiv transport og osmose.
Mikroorganismers vækst med fokus på gærceller og gæring.
Antibiotikaresistens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Motion
I forløbet arbejdes der med elementer som hjerte-/karsystem, åndedrætssystem, kondition, blodtryk. Sundhedsmæssige og præstationsmæssige aspekter diskuteres.
Eksperimentelt arbejdes der med:
Spirometermåling af ventilation og vitalkapacitet
Hjertedissektion
Puls og blodtryk i hvile og under arbejde
Pulsforløb hvile-arbejde-hvile
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Forplantning og barnløshed
Forløbet omhandler kønsudvikling, kønshormonregulering, hormonforstyrrende stoffer, prævention og kønssygdomme, barnløshed og fosterdiagnostik.
Etiske positioner som pligtetik og nytteetik inddrages i diskussion af IVF behandlinger og ægsortering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Genetik
Forløbet giver indsigt i Mendels love, den molekylære baggrund for DNA, det centrale dogme og genteknologiske metoder.
Der arbejdes med DNA oprensning og andre genteknologiske metoder med fokus på diagnostik af arvelige sygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Økologi - vandmiljøet omkring Egå
Økologiforløbet er fokuseret på vandmiljøet omkring Egå.
Der fokuseres på betydningen af tab af næringsstof fra landbrug og økologisk betydning af Egå Engsø for vandmiljøet i Egå og Århusbugten.
Betydningen af øget CO2 udledning inddrages i en diskussion af bevarelsen af vandmiljøet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223867230",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223867230",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223867230"
}