Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jette Vingborg Hansen
|
Hold
|
2023 bi/2y (2y bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Livet som bakterie
I forløbet arbejdes med forskelle og ligheder mellem pro- og eukaryote celler, hvor der tages udgangspunkt i dyre-, plante- og bakterieceller. Den overordnede funktion af cellens forskellige strukturer introduceres, og endosymbiont-teorien præsenteres, og der arbejdes med cellemembranens opbygning og membranprocesser med særlig vægt på osmose.
I forløbet arbejdes der desuden hen mod, at eleverne ud fra deres viden om evolution kan forklare udvikling af resistent hos bakterier. Eleverne skal herudover være i stand til at diskutere dels konsekvenser af resistensudvikling dels mulige løsningsforslag.
Eleverne introduceres til evolution med særlig vægt på at forstå naturlig selektion. Herudover introduceres enzymer som baggrund for at forstå vækst og vækstfaktorer hos bakterier.
Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af lipider (fosfolipider) og proteiner (enzymer)
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Eksperimentelt arbejde:
- Osmose i agurk
- Forsøg med gær
- Temperatur og bakterievækst
- Denaturering af proteinet albumin
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
På opdagelse i generne
Forløbet introduceres med dokumentaren ”Har Malou det dødelige gen?, hvorefter den overordnede opbygning og betydning af DNA præsenteres. Efterfølgende introduceres det centrale dogme og DNA oprenses.
Efter en introduktion af grundbegreberne inden for genetik arbejdes der med nedarvning af monogene egenskaber samt opstilling af krydsningsskemaer. Herefter arbejdes der med mutationer og mutationsformer, og dette bruges som baggrund for forståelse af nedarvning af monogene sygdomme,
Til sidst i forløbet arbejdes der med principperne bag gel-elektroferese, og hvordan denne metode kan anvendes i forbindelse med gentests.
Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Supplerende:
DR2 Undersøger: Har Malou det dødelige gen? (2015)
Eksperimentelt arbejde:
- Oprensning af DNA
- Blodtypebestemmelse
- Gelelektroforese og hyperkolesterolæmi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og træning
I dette fysiologiforløb sætter vi fokus på, hvilken indvirkning fysisk aktivitet har på kroppen, og hvorfor daglig motion er en vigtig bestanddel af en sund livsstil.
Følgende kernestof inddrages i forløbet:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion (blodkredsløb + luftvejssystem)
- biokemiske processer: respiration og gæring
Eksperimentelt arbejde:
- Puls og arbejdsintensitet
- Måling af blodtryk
- Hjertedissektion
- Kuldioxidproduktion før og efter arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ønskebørn
Der arbejdes tematisk med emnet ”ønskebørn”. Igennem forløbet arbejdes der med hormonregulering, herunder feedbackmekanismer. Prævention gennemgås med særlig fokus på hormonel prævention.
Kernestof:
- Fysiologi: Et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af æggestokke
Supplerende stof:
The Birds and the Bees| Parents explain: https://www.youtube.com/watch?v=a3MyLt6l5n0
DR1: Hvorfor kan vi ikke få børn? (13.02.2024)
Kunstig befrugtning: https://www.ted.com/talks/nassim_assefi_and_brian_a_levine_how_in_vitro_fertilization_ivf_works?su=
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opdag havet
Forløbet indledes med en introduktion til havet som økosystem. Her gennemgås økosystemets opbygning, abiotiske og biotiske faktorer, energi og vækst (herunder fotosyntese og respiration). Herudover ses også på stofkredsløb (C-kredsløb), vækst og energistrømme. Afslutningsvis er der fokus på klimaforandringer i havet.
Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme C-kredsløb og biodiversitet
- Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Eksperimentelt arbejde:
- Fotosyntese og respiration hos vandpest
- Forsuring af verdenshavene
- Påvirker forsuring havdyr?
- Lav et springlag
- Biotopundersøgelse: Åkrogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223873977",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223873977",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223873977"
}