Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Linda Højgaard Svendsen, Stine Moestrup
|
Hold
|
2024 de/1g de1 (1g de1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro: Om designparametre og farvelære
1. Intro og designparametre
Et introducerende forløb hvor vi starter op med at se på: Hvad er godt design? Med" show and tell" af medbragte designs i grupperne, lille analyse i grupper, samt filmklip i plenum med en række "kendte" om hvad godt design er for dem. Fælles snakke om emnet og om faget.
Hvad er designparametre? Læsning i bogen og gennemgang.
Fokus på form og funktion: Eksperiment med ægbeholder/form og funktion
Farvelære: Ittens farvecirkel, blande farver, arbejde med farver og farvelære praktisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arkitektur med fokus på farvernes og lysets kraft
1. Farve og lys og arkitektur
1.a. Viden
Vi studerer to elementer fra formgivning: Lys og farve og disses påvirkning af os. Og dette leder hen til første lille projekt: Efter at have haft lidt farvelære og lært om lys og analyseret værket, Herlev hospital og brugen af farver der, kastes eleverne ud i at kreere et rum eller flere rum til skolen ud fra et bestemt designbreef.
1.b. Projekt
Her skal eleverne:
-Arbejde intuitivt med at komme frem til en løsning. Og bruge sanseanalyse og oplevelse af lokationer på skolen til at finde placering og formgive så det passer ind på stedet.
-Lave skitser og så gå i gang med modelbyggeriet ret tidligt i processen.
-Opleve herigennem udfordringer og ændre undervejs.
(Vi snakker en del om at faget går ud på proces og på at lære ud fra egne fejl. Man må gerne prøve sig frem og ændre kurs. Man må gerne tænke med hænderne og komme frem til løsninger ad den vej).
Eleverne arbejder her:
- Ud fra den problemstilling, at der mangler steder hvor elever kan lave lektier eller tage en pause i ro på vores skole. Enkeltkontor eller til et kontor til flere med fokus på dagslysets og farvers betydning.
Som tilbygning til skolen eller på skolens grund.
1.c. Fremlægger til slut proces og resultat for de andre
Læser før dette om "thinkering" og får en række spørgsmål til at analysere og reflektere over egen proces som de nu har været igennem. Skal overveje om de mon har arbejdet gennem thinkering og hvad den intuitive tilgang kan, i samspil med overvejelser og viden.
2. Perioder
Hver gruppe skal arbejde på en fremlæggelse med et PP og de skal også arbejde med perioden de har om i lego og fotodokumentere.
Alle grupper fremlægger for klassen, og alle elever tager her noter til alle perioderne. Klassicisme, historicisme, Tidlig modernisme, funktionalisme, sen modernisme og postmodernisme jvf. bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klædt på (til mode, til klima, til fremtiden...)
1. Mode
Upcykling, studere perioder i moden, arbejde med små øvelser og læse i bogen om tøj som produkt.
Øvelser: Eget produkt ud af aflagt tøj.
Bæredygtighed
2. Metode: Proces og forskellige metoder er i fokus såsom thinkering og persona.
3. Der arbejdes hen imod kommunikationsdesign som skal være en form for koampagne mod tøjspild. Grundet sygemelding, nåede dette måske ikke at blive gennemført?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kampagne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stoleleg (Linda)
Under overskriften ”Stoleleg” har eleverne i dette individuelle projekt designet tre forskellige stole/siddemøbler.
Til hver stol har eleverne gennemført en hurtig designproces, der både kan ses hver for sig og i sammenhæng.
Stol 1: Organisk form – en stol inspireret af et dyr
• Designanalyse af professionel stol
• Vælge et dyr og finde billedmateriale af det
• Bestemme stolens funktion og målgruppe
• Tegne skitser og evt. bygge arbejdsmodeller
• Bygge målfaste modeller evt. suppleret med materiale- og farveprøver
• Foretage en vurdering af stolen, herunder se hvordan stolen forholder sig til de tre primære designparametre (form, funktion og kommunikation)
Stol 2: Konceptuel design – en anderledes stol
• Tegne hurtige skitser til stole ud fra ordsprog om kroppen
• Designanalyse af professionel stol
• Udarbejde et imageboard til inspiration
• Vælge et koncept for stolen
• Bestemme stolens funktion og målgruppe
• Tegne skitser og evt. bygge arbejdsmodeller (eller idégenerere på anden måde)
• Bygge målfaste modeller evt. suppleret med materiale- og farveprøver
• Foretage en vurdering af stolen, herunder se hvordan stolen forholder sig til de tre primære designparametre (form, funktion og kommunikation)
Stol 3: Funktion - en stol til jeres studierum
• Udarbejde et imageboard til inspiration
• Bestemme stolens funktion og målgruppe
• Tegne skitser og evt. bygge arbejdsmodeller
• Bygge målfaste modeller evt. suppleret med materiale- og farveprøver
• Foretage en vurdering af stolen, herunder se hvordan stolen forholder sig til de tre primære designparametre (form, funktion og kommunikation)
Litteratur:
Jesper Bek: Design og arkitektur – Grundbog til c-niveau, Lindhardt og Ringhof (2017)
• Analysemodel til produktdesign (side 150-152)
Særlige fokuspunkter:
• Genstandsfelt: produktdesign
• Gennemføre en designproces
• De primære degnparametre: Form funktion og kommunikation
• Organisk og geometrisk form
• Bygge modeller og forstå målestoksforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Et lille sommerhus (Linda)
I dette projekt designede eleverne i grupper små stedsspecifikke sommerhuse.
Brief
I begyndelsen af 1900-tallet blev de første rigtige sommerhuse bygget i Danmark. Siden er der blevet bygget både små og store sommerhuse. Nogle sommerhuse er tegnet til et særligt sted, andre forholder sig slet ikke til deres placering.
I dette projekt skal vi tegne små sommerhuse, der både inddrager tanker fra Tiny House-bevægelsen og tanker om stedets ånd.
Hovedgreb
Hvordan tegner man et sommerhus på max 50m2, som både opfylder målgruppens behov og forholder sig til det sted, hvor det skal opføres?
Designprocessen tog udgangspunkt i 4C-modellen (Designskolen Kolding):
1. Indsamle
- Stedsspecifik arkitektur (mimetisk, komplementær og symbolsk)
- Sommerhusets placering (et sted i Danmark)
- Moodboard: sommerhusstemning
- Udstillingstekst om sommerhuse gennem tiden (Utzon Center)
- Tiny House-bevægelsen
- Tur til Aarhus Ø (Dome of Visions og Badehusene)
2. Forstå
- Målgruppe: Persona
- Arkitekturanalyse af professionelt arkitektur
- Gruppering (ved at se på det indsamlede materiale udvalgte hver gruppe ca. 6
ord/overbegreber, som de fandt vigtige for projektet og ønskede at tage med videre i
processen).
Tilpasse hovedgrebet (hovedgreb 2)
3. Udtænke & udvikle
- Idégenerering (minimum tre sitser og en må ikke være en firkant)
- Vurdering (udvælge det bedste læsningsforslag)
4. Skabe
- Udarbejde en målfast præsentationsmodel
Præsentation: PowerPoint med Lyd
Afslutningsvis skulle eleverne individuelt præsentere deres projekt.
Krav til oplægget: designprocessen (4C-modellen, de åbne og lukkede faser samt at designprocessen er iterativ), løsningsforslaget, designparametrene (form, funktion og kommunikation), det stedsspecifikke (de tre kategorier), teori (Tiny Houses og sommerhuse), arkitekturhistorie, vurdering/evaluering (proces og resultat).
Litteratur:
Jesper Bek: Design og arkitektur – Grundbog til c-niveau, Lindhardt og Ringhof (2017)
- Analysemodel til arkitektur (side 153-155)
Katrine Charlotte Busk og Jane Yde: Design og arkitekturbogen – form, funktion, kommunikation, Columbus (2022)
- Tiny House – og andre små huse (side 148-154)
Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse TAP Teori til Analyse og Praksis i billedkunst, Praxis (2021)
- Stedets ånd og fænomenologi (side 240-244)
Tekst fra udstillingen Sommerhus, Utzon Center (2022-23)
Kristoffer Tejlgaard Dome of Visions 3.0
https://www.behance.net/gallery/52463337/Dome-of-Visions-30-An-experiment-continued
BIG Badehuse Aarhus Ø
https://www.arkitekturbilleder.dk/bygning/aarhus-oe-badehuse
Særlige fokuspunkter
• Genstandsfelt: Arkitektur
• Gennemføre en designproces baseret på et hovedgreb, herunder opnå en forståelse
af at designprocessen er iterativ
• Sætte ord på kropslige erfaringer med arkitektur
• Generere arkitekturidéer
• Visualisering i forskellige faser af designprocessen
• Informationssøgning
• Inddrage nedslag i arkitekturhistorien
• Bygge modeller og forstå målestoksforhold
• Formidle en designproces, en designanalyse og et løsningsforslag visuelt og
mundtligt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse (Linda)
Eleverne så tilbage på deres projekter inden for kommunikationsdesign, arkitektur og produktdesign. Herefter har de valgt emne og projekter, som de ønsker skal indgå i deres eksamenspræsentation.
Litteratur:
Eleverne finder selv supplerende materiale i form af tekst og billeder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224592201",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224592201",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224592201"
}