Holdet 2024 de/1g de2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Louise Dam Vildbrad
Hold 2024 de/1g de2 (1g de2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Logoer som kommunikation
Titel 2 Forløb#2 Bæredygtig mode
Titel 3 Forløb#3 Fra modernisme til dekonstruktivisme
Titel 4 Forløb#4 Tiny House
Titel 5 Forløb#5 Lamper og lys
Titel 6 Forløb#6 Plakatdesign
Titel 7 Forløb#7 Byrumsdesign

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Logoer som kommunikation

Kort introforløb til kommunikationsdesign. I skal designe jeres egne logoer og stifte bekendtskab med nogle dele i problemløsningsprocessen bl.a. skitsering (roughs), desk research samt teori om farver og komposition

Vi skal se professionelle designs, som I skal sammenligne med jeres eget. Vi arbejder også med forskellige kompositionsøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Bæredygtig mode

Vi laver et kort forløb sammen med det andet designhold om bæredygtig mode. I skal arbejde med skitsearbejdet og forskellige modeller for processer: mest med fokus på 6c-modellen (designskolen Kolding).
I får forskellige redskaber til åbne/lukke faser
Fokus er på at blive i processen og først i sidste lektion lægge sig fast på en produkt og skitsere det.
I stifter også bekendtskab med inddragelse af brugeren - her ved interviews og persona.
I arbejder med tinkering og andre visualiseringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Fra modernisme til dekonstruktivisme

Vi arbejder med det første arkitekturforløb med fokus på funktionalisme - modernisme, dekonstruktivisme og arkitekturen i dag.
I skal designe et funktionalistisk hus ud fra le Corbusiers 5 principper og herefter redesigne det til et dekonstruktivistisk hus (ud fra bespænd om kun at bruge én form - trekanter.) Inden da har I også fået lov til at ødelægge noget af de funktionalistiske huse.

Fokus i forløbet er på forskellige stilhistoriske perioder: funktionalisme, dekonstruktivisme, dansk modernisme og arkitekturen i dag.

Processen indeholder også research som metode og I skal lave beskrivende plancher over modernismen. I arbejder i grupper i dette forløb

Vi arbejder også med arkitekturanalyse af professionel arkitektur - bl.a. skal I analysere Egaa gymnasium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Tiny House

Vi arbejder med bæredygtig arkitektur - småt er godt. I skal lave et Tiny House på maksimalt 28 m2. I får en række benspænd, som I skal bygge ud fra (placering, målgruppe). Desuden skal processen dokumenteres, I skal arbejde med research og moodboard, brugere og location og lære at arbejde målfast.
Jeres Tiny House skal tegnes i målfaste tegninger både i forhold til grundplan og opstalt. herefter bygges huset også i målfaste forhold 1:50.
Vi fokuserer også på kropslig erfaring med størrelsesforhold, da I måler jeres hus op i rigtig størrelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Lamper og lys

Lampedesign - produktdesign.

Forløbet starter med at vi ser "Danmarks næste designklassiker" med fokus på lampedesign. I skal se hvordan professionelle designere arbejder

Herefter ser vi på selvvalgte stilhistoriske perioder med fokus på produktdesign

I forløber skal I i grupper designe en lampe som skal være en pendel. I skal ende med en model som er i målestok 1:1. Der skal også laves en model i papir inden I udformer den endelige
I processen er der fokus på valg af materiale (kun ét overordnet), som I skal undersøge på forskellige måder inden I designer lampen

Fokus er desuden på persona/brugeren og moodboard.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Byrumsdesign

Forløb hvor I skal redesigne en eksisterende plads/område i nærheden af skolen. I skal besøge stedet og undersøge det ud fra jan Gehls 12 kvalitetskriterier.
Dette skal I også forbedre stedet ud fra. Et benspænd er at I skal arbejde med immaterielt design
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer