Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Louise Dam Vildbrad
|
Hold
|
2024 de/1g de2 (1g de2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Logoer som kommunikation
Kort introforløb til kommunikationsdesign. I skal designe jeres egne logoer og stifte bekendtskab med nogle dele i problemløsningsprocessen bl.a. skitsering (roughs), desk research samt teori om farver og komposition
Vi skal se professionelle designs, som I skal sammenligne med jeres eget. Vi arbejder også med forskellige kompositionsøvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Bæredygtig mode
Vi laver et kort forløb sammen med det andet designhold om bæredygtig mode. I skal arbejde med skitsearbejdet og forskellige modeller for processer: mest med fokus på 6c-modellen (designskolen Kolding).
I får forskellige redskaber til åbne/lukke faser
Fokus er på at blive i processen og først i sidste lektion lægge sig fast på en produkt og skitsere det.
I stifter også bekendtskab med inddragelse af brugeren - her ved interviews og persona.
I arbejder med tinkering og andre visualiseringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Fra modernisme til dekonstruktivisme
Vi arbejder med det første arkitekturforløb med fokus på funktionalisme - modernisme, dekonstruktivisme og arkitekturen i dag.
I skal designe et funktionalistisk hus ud fra le Corbusiers 5 principper og herefter redesigne det til et dekonstruktivistisk hus (ud fra bespænd om kun at bruge én form - trekanter.) Inden da har I også fået lov til at ødelægge noget af de funktionalistiske huse.
Fokus i forløbet er på forskellige stilhistoriske perioder: funktionalisme, dekonstruktivisme, dansk modernisme og arkitekturen i dag.
Processen indeholder også research som metode og I skal lave beskrivende plancher over modernismen. I arbejder i grupper i dette forløb
Vi arbejder også med arkitekturanalyse af professionel arkitektur - bl.a. skal I analysere Egaa gymnasium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Tiny House
Vi arbejder med bæredygtig arkitektur - småt er godt. I skal lave et Tiny House på maksimalt 28 m2. I får en række benspænd, som I skal bygge ud fra (placering, målgruppe). Desuden skal processen dokumenteres, I skal arbejde med research og moodboard, brugere og location og lære at arbejde målfast.
Jeres Tiny House skal tegnes i målfaste tegninger både i forhold til grundplan og opstalt. herefter bygges huset også i målfaste forhold 1:50.
Vi fokuserer også på kropslig erfaring med størrelsesforhold, da I måler jeres hus op i rigtig størrelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Lamper og lys
Lampedesign - produktdesign.
Forløbet starter med at vi ser "Danmarks næste designklassiker" med fokus på lampedesign. I skal se hvordan professionelle designere arbejder
Herefter ser vi på selvvalgte stilhistoriske perioder med fokus på produktdesign
I forløber skal I i grupper designe en lampe som skal være en pendel. I skal ende med en model som er i målestok 1:1. Der skal også laves en model i papir inden I udformer den endelige
I processen er der fokus på valg af materiale (kun ét overordnet), som I skal undersøge på forskellige måder inden I designer lampen
Fokus er desuden på persona/brugeren og moodboard.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mads, Frederik, Dahlia, Karla sender poiwerpoint af jeres præsentation af Tiny House til mig
-
Medbring grundbogen
-
Husk at medbringe grundbogen
-
https://www.dr.dk/drtv/episode/danmarks-naeste-klassiker_-livets-lys_290332
-
I arbejder med en præsentation af forskelligt produktdesign i forskellige perioder inden vi dykker ned i lampedesignet. I skal have fokus på FORM, FUNKTION, KOMMUNIKATION MEDBRING JERES GRUNDBOG
-
Brug 20 min på at analysere det produktdesign, som du er ansvarlig for. Jeg kommer til at udvælge nogle præsentationer til timen. Se s. 150-152 i bogen (de vigtigste parametre er FORM, FUNKTION, KOMMUNIKATION)
-
til portefolien
-
Vi starter op på projektet med lamper
-
Designbrief lampe 2025.pptx
-
Vi fortsætter med lampedesign. Medbring et billede af en lampe hjemmefra som du godt kan lide lyset fra. Overvej hvorfor
-
Hej alleJeg er hjemme med sygt barn og har først pasning senere, så jeg når ikke ud til timen (måske noget af fællessamlingen). Brug de 45 min på at arbejde med jeres portefolie, som skal afleveres næste uge. Gå til fællessamling kl 10.45 (se i Lecti
-
Brug 20 min på følgende:
-
I skal arbejde med at vælge hvilken lampe I vil lave. Brug lektietiden på at arbejde med din portefolie
-
Kære design-folkJeg håber, I har haft en god ferie! I skal designe jeres lampe i denne og næste lektion. Vær klar til at komme i gang med at konstruere. Hvis I er hurtigere færdige kan I komme i gang med den mundtlige præsentation, som ellers bliver
-
I har denne lektion til at gøre jeres lampe færdig. Resten bliver hjemmearbejde
-
I skal forberede en fremlæggelse af jeres lampe. Fremlæggelsen skal indeholde jeres benspænd, de forskellige hovedgreb (også det seneste), valg og test af materiale, elementer fra processen med valg og fravalg. Analyse af jeres endelige lampe (husk b
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Plakatdesign
Lille forløb med fokus på plakatdesign. I skal designe en plakat, som I vælger mellem tre muligheder (Forårskoncert, Fjällräven, jeres egen lampe)
Vi skal i Den gamle By og se plakatmuseet og analysere forskellige plakater på museet, som kan bruges som perspektivering til jeres egen plakat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Byrumsdesign
Forløb hvor I skal redesigne en eksisterende plads/område i nærheden af skolen. I skal besøge stedet og undersøge det ud fra jan Gehls 12 kvalitetskriterier.
Dette skal I også forbedre stedet ud fra. Et benspænd er at I skal arbejde med immaterielt design
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224598034",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224598034",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65224598034"
}