Holdet 2024 dr/1g dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Johanne Winding Nordestgaard
Hold 2024 dr/1g dr (1g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb.
Titel 2 Spillestil. Realistisk og stiliseret
Titel 3 Komik
Titel 4 Reflekterende samtidsteater
Titel 5 Forestillingsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb.

Forløbet introducerer til teaterforestillingen og til skuespillerens arbejde. Vi stiller skarpt på grundbegreber som aktion – reaktion, konflikt og spændingsopbygning, variation i spillet: tempo og volumen, scenisk arrangement, motivering, status, gennem øvelser,  improvisationer og små iscenesættelser. Forløbet præsenterer desuden de tre grundlæggende dramaturgier, den lineære dramaturgi, montage-dramaturgien og cirkeldramaturgien.I forbindelse med årets første teatertur prøver vi kræfter med forestillingsanalyse med fokus på figur, forløb og rum.

Teoristof:
Scenekunst – Her og Nu, kapitel 1, Introduktion til faget
Ibid, kapitel 3, Teaterforestillingen, uddrag fra “Figur”, “Forløb” og “Rum”

Forestilling:
“Tro, håb og kærlighed”, Aarhus Teater.

I alt 12 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Spillestil. Realistisk og stiliseret

I forløbet undersøger vi forskellige slags spillestil: fra det realistiske til det stiliserede/teatralske.
Fokus er på den realistiske tradition med udgangspunkt i Stanislavskijs system, særligt de givne omstændigheder, det magiske hvis, motivering, undertekst og stemningserindring. Formålet er at få erfaring og kendskab til skuespilteknikkerne gennem praktiske øvelser og et mini-iscenesættelsesprojekt samt gennem teorigennemgang og portfoliorefleksioner.
Som supplement til den realistiske spillestil introduceres Brechts episke teater, med særligt fokus på verfremdungseffekter. Formålet er at få en forståelse for Verfremdungseffekternes virkning i en mere stiliseret/teatralsk spillestil gennem øvelser og videreudvikling af iscenesættelsesprojektet.

Kommas Teaterbog: Stanislavskij
Scenekunst - Her og Nu: kapitel 4, Teatertraditioner, ”Det episke teater” (uddrag)

Dramatekst:
Bertolt Brecht: ” Kisten”. Fra ”Det tredje riges frygt og elendighed”, 1938

Videoklip:
Udsendelse om ”Føken Julie” på Dramaten (uddrag)

I alt: 13 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Komik

I forløbet beskæftiger vi os med komedien som genre med særligt fokus på spillestil og dramaturgi. Derefter zoomer vi ind på Holberg og 1700-tallets komedie som teatertradition og på inspirationen fra Commedia dell’arte, især mht figurgalleri og lazzi.
Formålet med forløbet er dels at få forståelse for teatertraditionen, dels at få erfaring med komiske skuespilteknikker gennem øvelser, teorigennemgang, portfoliorefleksioner og bud på en moderne iscenesættelse af et par scener fra Jeppe på Bjerget. Som perspektivering ser og analyserer vi ”Jeppe på bjerget” i Christian Lollikes version på Aarhus Teater.

Teoritekst:
Scenekunst – Her og Nu, kapitel 6, Skuespilteknikker, ”Den komiske tilgang”

Pp:
Præsentation af Holbergs komedier
Præsentation af Commedia dell’arte

Dramatekst:
Holberg: Jeppe på bjerget

Videoklip:
Smadremanden. Zirkus Nemo
Blackbird. Skyld.

Forestilling:
Lollike: ”Jeppe på bjerget” Aarhus Teater

I alt 10 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reflekterende samtidsteater

Formålet med forløbet er at få kendskab til en moderne teatertradition, det reflekterende samtidsteater, dels gennem praktisk erfaring med devising, dels gennem forestillingsanalyse af Christian Lollike: Manifest 2083.
Formålet med forløbet er desuden at få en forståelse for devising som produktionsform. Det foregår gennem materialegenereringsøvelser i forhold til klima som tematik.

Teoritekster:
Nordestgaard, Johanne Winding m.fl.: Scenekunst – Her og Nu, kapitel 5, Aktuelle tendenser, ”Det reflekterende samtidsteater”.
Ibid., kapitel 7, Forestillingsproduktion, ”Devising-tilgang”.

PP:
Det reflekterende samtidsteater.

Videoklip:
Katinka: ”Man binder os på mund og hånd”: prx.dk/r5xs7
DR: Om teatergruppen Solvognen: prx.dk/j4y9u

Forestilling:
Lollike, Christian: ”Manifest 2083”. (Filmatiseret udgave)
Lollike, Christian: ”Jeppe på Bjerget” Aarhus Teater, 2025
SGK Århus: ”Wanna keep going”

I alt: 3 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forestillingsprojekt

Selvstændigt projektarbejde i grupper med at skabe en forestilling:
- Valg af emne, tekst-bearbejdelse/-analyse/ -produktion, overvejelser om hensigt med forestillingen og scenografiøvelse.
- Prøveforløb med figurarbejde og arbejde med arrangement, lys, lyd, scenografi og kostumer.og forestillinger på en dramaaften samt til "Åges teaterfestival på gymnasiet.
- Indbyrdes feedback og evaluering af proces og produkt.
- Skriftlige overvejelser over de kunstneriske valg, gruppen træffer undervejs i forløbet.
- Afsluttende arbejde med digital præsentation.

Teori:
Scenekunst - Her og Nu, kapitel 7, Forestillingsproduktion, "Klassisk, tekstbaseret tilgang" og  "Devising-tilgang".
Scenekunst - Her og Nu, kapitel 3, Teaterforestillingen (uddrag) - repetition

Grupperne har arbejdet med følgende projekter:

- Eva, Regitze og Louise: forkortet version af "Kassen" af Thomas Boberg.
- Frida og Marie: "En ven i en boks" (skrevet af eleverne selv)
- Leonora og Anna-Victoria: "Dengang vi blev væk" af Lotte Fårup.

I alt ca. 12 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer