Holdet 2022 dr/3g dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Mathilde Nygaard Beck
Hold 2022 dr/3g dr (3g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 En skuespillers værktøjer
Titel 2 Komedie - Commedia dell'Arte og Holberg
Titel 3 Det reflekterende samtidsteater
Titel 4 Forestillingsprojekt
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 En skuespillers værktøjer

Materiale

KERNESTOF:
August Høyen: "Tak for det" (2022) (arbejde med remediering af en sangtekst)
Skuespillerens Værktøjer (sider: 9-10, 28-34, 51-54, 71-73, 103, 113-115, Jens Arentzen, Frydenlund, 2002)
Jens Arentzen: Kunsten at røre publikum (2009: https://www.youtube.com/watch?v=Jtvo2TIjKpk)
Om Konstantin Stanislavskij (s. 68 + s. 70-71i Karen Sørensen Dramatik - en grundbog, Systime, 2008)
Jens Arentzen: "Øvelsens kunst" (Video om Taleretninger: Skuespillerens værktøjer, Frydenlund 2001)
Jeanette Munzert: "Troen og Ingen" (Lille uddrag af scene: Thailand-teksten, 2019.)

FORESTILLING
Derude (Århus Teater september 2024)
(Billeder fra forestillingen findes i dramakanalen på Teams: EG22-3g-dr)

SUPPLERENDE STOF:

Lille video med fokus på status og arrangement: De første 3 minutter af første afsnit af Matador: https://www.dr.dk/drtv/se/matador_-den-rejsende_130377  
Til at illustrere modstand og arrangement analyserede vi nogle scener med Meryl Streep i filmen "Prime" (2005).
Til inspiration ang. blikretninger:
Nytårstale af Lars Løkke Rasmussen 2017 (første minut): https://www.youtube.com/watch?v=MyqrQP7KIMA
Om Peter Madsen: 13:02 min til 15:17 i "Into the deep" (2020)
En vidneforklaring fra Utøya (advarsel: voldsomt klip!): https://www.dr.dk/nyheder/udland/oejenvidner-husker-utoeya-en-ung-mand-sad-paa-knae-i-vandkanten-og-boenfaldt-norsk


Faglige mål: Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk og spil – forstå og anvende centrale begreber fra drama og teater – arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre.
Vi har fokus på skuespillerens arbejde og forskellige typer af spillestil og skuespilteknikker - med fokus på det indlevende. Vi arbejder med forskellige indgangsvinkler til figurarbejdet og vi prøver især kræfter med den indlevende/realistiske spillestil.
I forløbet arbejder vi på at skabe en god og tryg arbejdsstemning og vi beskæftiger os med teatrets grundbegreber: impuls og reaktion, dramatisk spænding, tempo, tableaux, pauser, arrangement, kreativitet, spillestil, modstand og de 3 konfliktakser, taleretninger,  blikretninger, volumen, gestik, mimik, undertekst, replikker og koncentration.
Kendskabet til at kunne forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner opnåes gennem mange forskellige øvelser og mindre visninger for hinanden. Her har vi bl.a. arbejdet med uddrag fra Jeanette Munzert "Troen og Ingen" (Thailand-teksten) fra 2019.
Der arbejdes løbende med skrivning af portfolio med fokus på den enkeltes læringsproces.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Komedie - Commedia dell'Arte og Holberg

Materiale:
KERNESTOF:

"Oversigt over centrale teaterformer" (s. 42 i "Dramatik - en grundbog", K. Sørensen, Systime, 2009)
Pee Jokes, the Italian Renaissance, Commedia Dell'Arte: Crash Course Theater #12: https://www.youtube.com/watch?v=U96m8inKt24
Spillestil + Det komiske (fra "Scenekunst - her og nu", endnu ikke udgivet grundbogsmateriale af L. Bredsten, M. Balleby, M. Kobow og J. Winding. I holdets komediekompendium er dette s. 1-7.)
Commedia dell'artens hovedfigurer (s. 67-78 i "Krop og masker", Torben Jensmark, Arnold Buck, 1989. Eleverne læste især om den figur, de selv skulle arbejde med og ikke om samtlige figurer på disse sider.)
Etuder i commedia dell'arteimproviationer (udvalgte etuder i "Krop og masker", Torben Jensmark, Arnold Buck, 1989)
"Verden bliver mindre”, “Oplysning” (i "Fra Holberg til snobberne", Camilla Hübbe, Golden Days: https://www.yumpu.com/da/document/read/17951894/download-pdf-farlige-forbindelser)
“Ludvig Holberg (1684-1754)” og “Komedien som genre” (Fra skolemateriale til Erasmus Montanus fra Århus Teater 2022)
Tekstuddrag fra Holbergs Jeppe på bjerget: Andet akt, scene 2 og scene 3.
Holberg tegnet og fortalt: https://www.youtube.com/watch?v=viKNow34ZzA
"Om Jeppe på Bjerget" + "Første akt, Scene 1/Nille" +  "Første akt, Scene 2/Jeppe og Nille" + "Første akt, Scene 3/Jeppe" (uddrag: https://unipress.dk/media/12747/komedier_1_jeppe_p__bjerget.pdf - gengivet s. 26 - 30 i holdets Komediekompendium)
Skyld - Blackbird (Emma Sehested Høegh/Magnus Haugaard, DR2, 2022 - set via mitcfu)

FORESTILLINGER:
Har du set min klit (Svalegangen, oktober 2024)
Lagerlöf (Århus Teater, december 2024) (Billeder fra forestillingen findes i dramakanalen på Teams: EG22-3g-dr)
Jeppe på bjerget (Århus Teater, februar 2025) (Billeder fra forestillingen findes i dramakanalen på Teams: EG22-3g-dr)


SUPPLERENDE STOF:

The world if Commedia dell'arte: https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY
https://www.dr.dk/drtv/se/teaterblod_-holberg-4ever_334137
Diverse videoklip med Holberg-stykker:
Jean de France af Ludvig Holberg er en komedie om, hvor galt det kan gå, når sund fornuft sættes over styr. Hans Frandsen har været i Paris i hele 15 uger, nu kommer han hjem og kalder sig Jean de France. De franske manerer og den franske mode har han underlagt sig i en sådan grad, at han ganske har glemt det danske. Youtubeklip om Jean de France (1:11 min) Klovne/turne: https://www.youtube.com/watch?v=ciuw59idcfk  
Youtubeklip om Jeppe på Bjerget (0:44): Reklame Århus Teater: https://www.youtube.com/watch?v=lNqzcKfivf8  
Trailer Ålborg teater, Jeppe på bjerget (moderne og omskrevet opsætning) (3:38): https://www.youtube.com/watch?v=pK5AspjcnkQ  
Erasmus Montanus vil vise sine forældre at alt kan lade sig gøre gennem argumentation – og han er meget glad for sig selv: Ergo er Morlil en sten (0:55 min) (sort/hvid): https://www.youtube.com/watch?v=IKGOCIbZJ38  
Erasmus Montanis -  en reklame fra Århus Teater (Erasmus sidder forrest på scenen og keder sig i den lille by) (20 sek): https://www.youtube.com/watch?v=hOL-eU6jW2A
Anden reklame (Erasmus bag scenen) (45 sek): https://www.youtube.com/watch?v=5s_lzRvGUV0
En Erasmus Montanus-opsætning i kbh om komedie og humor (2 min): https://www.youtube.com/watch?v=-3CauFTSsWI  
Kasper og Mandrilaftalen: Lars Krimi: https://www.youtube.com/watch?v=wGty4IerrJI
Fugleimitationer: https://www.facebook.com/reel/1221872685690790
Klovne i cirkus (2 min) - en slags lazzo mens der stilles op til andre artister: https://www.youtube.com/watch?v=Uc60iKJXa7w  
Dirch Passer ”Fingernummeret”? (2 min) - en lazzo: https://www.youtube.com/watch?v=EKeeEHEytg8
Kieth Johnstone – Master and servant-scene (5:31 min) (status): https://www.youtube.com/watch?v=uXgmdz5AKoA
Linje 3 (fra 00:00 til 4:09) (ordlazzi): https://www.youtube.com/watch?v=u9R5ChHpUik  


Faglige mål:
I forløbet beskæftiger vi os med komedien som genre. Holdet beskæftiger sig med forstørrelse, forenkling og fysisk spil som principper for den teatralske spillestil i komedien og med forskellige dramaturgiske principper for at opbygge figurer, fx gennem brug af bla. status og lead. Formålet med forløbet er at forstå og kunne forklare komedien som genre samt få praktisk erfaring med figurarbejde indenfor en særlig spillestil: den teatralske/stiliserede. Dette sker med udgangspunkt i udvalgte etuder/scenarier fra Commedia Dell'Arte og i udvalgte scener fra Holbergs Jeppe på bjerget. I forlængelse heraf har vi reflekteret over den kreative proces og de metoder der knytter sig til det skabende arbejde i faget - herunder fx lazzi og portfolioskrivning. Der arbejdes ligeledes med forestillingsanalyse af Christian Lollikes version af Jeppe på Bjerget på Århus Teater, februar 2025. Endelig vil vi prøve at forstå og anvende udvalgte teorier om europæisk drama og teater og se dem i en kulturhistorisk sammenhæng (fx Holbergs inspiration fra Commedia dell'Arte) - samt trække tråde op til relevansen for Holbergs teater for os i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det reflekterende samtidsteater

Materiale:
KERNESTOF:
"00erne" (s. 35-45 i Mortensen/Thulstrup, "Teater i det nye årtusinde", Frydenlund 2012)
"Dramaets komposition" ) s. 99-102 i K. Sørensen "Dramatik en grundbog", Systime, 2008)
"Anders Breivik går til scenen" (Interview med Lollike på dagen for premieren for Manifest 2083, 5/10 2012: https://ekstrabladet.dk/flash/kultur/article4744600.ece)
Manifest 2083 (uddrag af manuskript)
Deadline Special - Utøya Manifest 2083 (Udsendelse fra 2013 med bl.a. Olaf Højgaard - set på mitcfu)


FORESTILLING:
16:29 (Katapult, november 2024) (Billeder fra forestillingen findes i dramakanalen på Teams: EG22-3g-dr)
"Manifest 2083" (af Christian Lollike. Optagelse fra Cafe Teatret 2012 (set på mitcfu.dk)).
"Jeppe på bjerget" (Århus Teater, februar 2025) (Billeder fra forestillingen findes i dramakanalen på Teams: EG22-3g-dr)

SUPPLERENDE STOF:
Genstart om "Egly Station 16:29": https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/egly-station-16-29-11802350184
Diverse videoer af Lollike-stykker – lidt diverse gennem de seneste 13 år:  
Det normale liv (2011) - de første 3 min (indtil “og æde og æde og æde!”): https://www.youtube.com/watch?v=L7MpbpOLs34   
All my dreams come true (2013) (3:34 min – indtil Lollike siger: “...at mennesket har et langt større potentiale”): https://www.youtube.com/watch?v=-l2jADaAO3o   
I føling - en krigsballet (2014) (1 min): https://www.youtube.com/watch?v=X-MVBOc1T1U
En fortælling om blindhed (2020) (1:13 min): https://www.youtube.com/watch?v=PoSl0vSJkMA
Familien, der kunne tale om alt (2016) (0:36 min – Lollike introducerer): https://www.youtube.com/watch?v=ZEZDBiLFnoE   
Familien, der kunne tale om alt /Klip fra selve forestillingen (de første 1:22 min, indtil alle taber bestikket): https://www.youtube.com/watch?v=-Su8pfXsAcU   
Erasmus Montanus (2017) - se fra 2:46 min til slut (dvs. cirka 3,5 min til jeremus siger “Og vi er kristne!”): https://www.youtube.com/watch?v=96FfBYmTrS8   
Iscenesættelse af novelle: Sandmanden (2023): (Fra 1:05 - 2:25 min – dvs. ca 1:20 min) Christian Lollike har gendigtet historien der er fyldt med vrangforestillinger, gåsehud og myrekryb. En historie om de mørke magter, indre dæmoner og galskab: https://www.youtube.com/watch?v=aGxyxfgTg0k   

FAGLIGE MÅL:
Eleverne stifter bekendskab med den centrale tendens i dansk teater siden år 2001; Det reflekterende samtidsteater (Virkelighedsteatret). Især Christian Lollike som dramatiker, behandles. Vi ser på hvilke tendenser denne tid indeholder. I den forbindelse arbejdes med uddrag af Lollikes "Manifest 2083", og det trænes i forbindelse med arbejdet med uddraget at anvende dramaets og teatrets teknikker i problemløsning og idéudvikling. Også forestillingsanalyse får plads, hvor eleverne analyserer egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber ("16:29" og "Jeppe på bjerget"). I forlængelse af det tidligere forløb om skuespillerens værktøjer arbejdes videre med og udvides den viden om fagets identitet og metoder, som grundlagdes i det forløb. Som i alle andre forløb arbejdes løbende med portfolioskrivning.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive - Der arbejdes løbende med skrivning af portfolio med fokus på refleksioner over den enkeltes læringsproces.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Forestillingsprojekt

Materialer (Kernestof):

"Dramaets komposition" (s. 99-102 om Berettermodel, montage og cirkulær dramaturgi i Dramatik - en grundbog, Karen Sørensen, Systime, 2008)

Eleverne har i dette årets sidste forløb arbejdet med at skrive og finpudse portfolier for hele året, samt især arbejdet på at færdiggøre deres eksamensprojekter. Projekterne blev vist for forældre og venner til Egaa Gymnasiums festlige årlige afslutning: Åges Teaterfestival.
Eleverne har arbejdet i grupper eller individuelt, hvor de arbejdede ud fra enten eget materiale eller et selvvalgt tekstforlæg, som de så bearbejdede og finpudsede ved hjælp af selvvalgte fokuspunkter fra årets undervisning (fx volumen, pauser, arrangement, impuls-reaktion, osv.)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer