Holdet 2022 EN/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Andreas Halskov
Hold 2022 EN/3g (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Tragic Hero: From Macbeth to Modern TV Drama
Titel 2 Unreliable Narrators and Perverse Allegiances
Titel 3 Mapping the Margins
Titel 4 Integrated Language & Creative Writing
Titel 5 Purple Hibiscus (værklæsning)
Titel 6 Never-Ending Stories: Transmedia Storytelling
Titel 7 British Romanticism & American Transcendentalism
Titel 8 Tilladte hjælpemidler (skriftlig eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Tragic Hero: From Macbeth to Modern TV Drama

EXAM COURSE

In this course, "The Tragic Hero: From Macbeth to Modern TV Drama" (Literary History), the students are introduced to the tragedy as a specific genre (with a reference to Senecan and Sophoclean tragedies). More specifically, we read, analyze and discuss extensive parts of Shakespeare's "Macbeth" (1605/1606) as a prime example of the so-called "Shakespearean tragedy". "Macbeth" is analyzed in its own right, but also in terms of its genre (generically), its author (biographically) and its historical time frame (historically).

Finishing off the course on "Macbeth", the students also worked with different passages from the following drama series that all alluded to or resonated with "Macbeth" and Shakespearean tragedies:
- "Breaking Bad" (Vince Giligan, AMC, 2008-2013; Ep. 6)
- "House of Cards" (Beau Willimon, Netflix, 2013-2018; Ch. 1)
- "Barry" (Alec Berg & Bill Hader, HBO, 2018; Ep. 6)

As a part of the exam preparation, we also discussed one scene from "King Lear".

****

FORLØBSBESKRIVELSE (på dansk):
I forløbet "Shakespearean Tragedies" arbejder vi med Shakespeares tragedier, hans samtid (The Elizabethan World Picture) og hans skildring af ondskab. Eleverne introduceres til Senecas velkendte tragedie-model og får et mere indgående kendskab til de træk der særligt kendetegner Shakespeares tragedier (den såkaldte "Shakespearean tragedy"). "Macbeth" fungerer som den centrale case og læses i uddrag.

Foruden at læse ekstensive uddrag af "Macbeth", læser vi om Shakespeare og hans samtid, og vi hører en britisk 'audio introduction' til "Macbeth" (i relation til dens forfatter, dens genre og dens samtidig). I denne forbindelse (gen)introduceres eleverne også til forskellige litteraturteoretiske/analytiske tilgange, navnlig den biografiske metode (Biographical reading), genreanalyse (Generic analysis) og nykritikken (New Criticism).

Keywords:
- Soliloquy
- The Elizabethan World Picture
- The Great Chain of Being
- Senecan tragedy (and The Senecan structure)
- Tragic (Sophoclean) Irony
- Tragic flaws
- Tragic hero
- The Shakespearean tragedy
- Tragedy of ambition
- Iambic pentameter vs. tetrameter
- Rationality vs. irrationality
- Foreshadowing and equivocation
- Hubris (vi brugte moderne tv-serier til at anskueliggøre nogle af disse forhold/koncepter, og udfra disse udfoldede jeg Senecas og Aristoteles tragediekonceptioner).

TEKST (kernestof):
William Shakespeare, "Macbeth" . Cambridge University Press 2006 (ed. Rex Gibson):
- Act 1, scenes 1,2,3,5,6,7
- Act 2, scenes 2,3
- Act 3, scenes 4 (the students also read summaries of Acts 3 and 4)
- Act 5, scene 5

TEKST (supplerende stof):
- William Shakespeare, "King Lear" (1603/1606), Act 1, Scene 1 (compared to "Macbeth" in terms of genre and themes)
- Scener fra Vince Gilligans "Breaking Bad" (AMC, 2008-2013, Ep. 1:6), Beau Willimons "House of Cards" (Netflix, 2013-2018, Ch. 1) og "Barry" (Alec Berg & Bill Hader, HBO, 2018-; Ep. 1:6)
- Sekvenser fra forskellige adaptationer of "Macbeth", heriblandt Roman Polanskis version fra 1971, Geoffrey Wrights australske version fra 2006 og Rupert Goolds tv-film fra 2010.
- Andreas Halskov, "Interview with Beau Willimon", in "Beyond Television: TV Production in the Multiplatform Era" (University Press of Southern Denmark, 2021)
- "Macbeth", en parodisk genfortælling af stykket fra "The Simpsons" (Matt Groening, Fox, 1989-)
- Christopher Gaze, "Shakespeare is Everywhere", TedX, 2013. Online: https://www.youtube.com/watch?v=LsESSyMnwmU.
- Louis Bayard et al., "There Is No Escaping Shakespeare", The New York Times, April 28 (2016). Online: https://www.youtube.com/watch?v=lv4fWhObaTM.
- Michael Skovmand, "Shakespeare og renæssancen", Aarhus University, November 7 (2013). Online: https://www.youtube.com/watch?v=z_8Ah3KMEOc.
- David Duchovny, "LA is a Bad Place to Die" (digt fra den kommende digtsamling "The Reservoir", 2022)

****

Ordbøger, grammatikparagraffer mv. (må bruges ifm. terminsprøven):
- Dansk-engelsk/engelsk-dansk: Titel                                   
- Engelsk-engelsk ordbog + thesaurus: Cambridge Free English Dictionary and Thesaurus
- Kollokationsordbog: Online OXFORD Collocation Dictionary of English
- Etymologi-ordbog: Etymonline - Online Etymology Dictionary
- Grammatikparagraffer og noter: Grammatik og skriftlighedsnoter_2022
- Engram: Minlærings hjælp og support
- Synonyms & antonyms: Thesaurus.com - The world's favorite online thesaurus!
- En visuel guide til engelsk (Carol Vorderman, 2017)           
- English in Danish (Ole Buhl & Marianne Larsen, 2008)
- Tools for analysis_2022.pdf  (metode- og terminologioversigt ifm. stilistik, tekstfunktioner og non-fiction-analyse)
- Engelsk grammatik med synonymer (Aase Herskin, Systime)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Unreliable Narrators and Perverse Allegiances

EXAM COURSE

In this course, "Unreliable Narrators and Perverse Allegiances - from Poe to Postmodernism", we explore different types of narrators, focusing mainly on various kinds of unreliable narrators, and different types of dubious or morally ambiguous protagonists in English and American fiction.

The course is subdivided into two sections or parts:

Part 1: A section that focuses on modernist and postmodernist stories by writers and directors such as William Faulkner, Chuck Palahniuk and David Lynch.

Part 2: A section that focuses on Gothic horror and the macabre tales, Byronic heroes, and unreliable narrators of Edgar Allan Poe, Stephen King and Jennifer Kent. In this context, we will talk, briefly, about the development from Poe's "Dark Romanticism" or "American Gothic" to King's "New American Gothic" and Kent's "Australian Gothic".

This course, "Unreliable Narrators & Perverse Allegiances", builds on a basic understanding of horror fiction, antiheroes, and postmodernism, while adding a new theoretical-conceptual framework and a more diachronic approach.

****

CORE TEXTS (kernestof)
- Edgar Allan Poe, "The Black Cat" (1843; short story)
- Stephen King, "Here There Be Tygers" (1968; short story)
- Tim O'Brien, "How to Tell a True War Story" (1990; short story from the collection called "The Things They Carried")
- Bret Easton Ellis, "Killing Child at Zoo" (excerpt from the book "American Psycho", 1991)
- Chuck Palahniuk, "Fight Club", Vintage 1997 (1996), chapters 2,6, 28-30
- David Lynch, "Lost Highway" (1997; film)
- Jennifer Kent, "The Babadook" (2014; film)
- Mark & Jay Duplass, "Room 104" (2017; pilot episode of TV series)

SECONDARY TEXTS (supplerende læsning)
- William Faulkner, "The Sound and the Fury" (1929; novel; short excerpt)
- Alfred Hitchcock, A scene from "Psycho" (1960)
- Jonathan Demme, A sequence from "Silence of the Lambs" (1991)
- James Manos, Jr., The opening sequence from "Dexter" (Showtime, 2006-2013)
- Tim O'Brien, "Keeping Memories, and Ourselves, Alive", Big Think (2011)
- Ellis Bahl, Music video to alt-J's song "Breezeblocks" (2012)
- Dr. Alexander K. Smith, "How to Solve the Rashomon Effect: Radical Subjectivity in Qualitative Research" (2022)
- Sheila Marie Orfano, "How do we know what's true?", TED-Ed (2022)
- Molly Holdway, "The Hysterical Women: An Analysis of Trauma in Gothic Women's Literature and Modern Horror Film" (2023; excerpt from thesis, East Tennessee State University)

THEORETICAL-CONCEPTUAL FRAMEWORK (teoretisk ramme)
- Murray Smith: theory on character engagement and terms such as recognition, alignment, allegiance, apparently perverse allegiances
- Edward Branigan: external focalization vs. internal focalization
- David Bordwell: fabula vs. syuzhet
- William Riggan's typology of unreliable narrators
- Gerard Genette's narratology
- The Rashomon Effect

Central terms and theories connected to postmodernism:
- ontological uncertainty (Brian McHale)
- the decentered subject (Fredric Jameson)
- the waning of affect (Fredric Jameson)
- vagabond vs. tourist (Zygmunt Bauman)
- irony, parody, pastiche (cf. Linda Hutcheon)
- simulation and simulacra (Jean Baudrillard)
- the death of grand narratives + euphoria (Jean-Francois Lyotard)
- transgression logic (Lars Fr. H. Svendsen)
- intertextuality, metafiction, mise en abyme (cf. Gordon E. Slehaugh)

Central terms and theories connected to horror fiction:
- Byronic hero
- supernatural horror, scientific horror, psychological horror, teen horror (typology by Noël Carroll and Rikke Schubart)
- the abject (Julia Kristeva)
- return of the repressed + the Id/the Ego/the Super-Ego (Sigmund Freud)
- the uncanny (Sigmund Freud)
- fantastic uncertainty (Tzvetan Todorov)
- the biocultural approach (cf. Mathias Claesen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mapping the Margins

This course, "Mapping the Margins: Identity Politics and Intersectionality", focuses on issues concerning gender, race, ethnicity, sexuality - and the overlaps and intersections between those identity issues - in modern American and British society, culture and literature.

The course introduces central terms and theories concerning feminism, race and (post)colonialism, and it focuses on modern speakers and literature that deal with issues and discrimination across these fields.

Central terms and concepts include:
- Intersectionality (Kimberlé Crenshaw)
- The four waves of feminism (Martha Rampton)
- The madwoman in the attic (Sandra Gilbert & Susan Gubar)
- The unruly woman (Kathleen Rowe)
- Male fragility + white fragility (Robin DiAngelo)
- The new Jim Crow (Michelle Alexander); cf. also Jim Crow Laws, segregation, de-segregation, re-segregation, systemtic racism
- Biological determinism vs. social constructivism (Judith Butler)
- Orientalism (Edward Said)
- Mimicry (Homi Babha)
- The subaltern + ventriloquism (Gayatri Spivak)
- Queer theory (Harry Benshoff)

There is a more intense focus on one particular case, the Nigerian author and activist Chimamanda Ngozi Adichie, who thematizes issues concerning gender, race and colonialism, across various speeches and stories. Her popular novel, "Purple Hibiscus" (2003), functions as a central work of fiction, and we read it in its entirety.

These are the core texts [kernestof]:
- Chimamanda Ngozi Adichie, "The Danger of a Single Story" (2009; speech)
- Chimamanda Ngozi Adichie, "An Ode to Makeup" (2015; speech)
- Gloria Anzaldúa, "Chapter 2: Movimientos de rebeldía y las culturas que traicionan" (1987; excerpt from a novel), in: "Borderlands/La Frontera: The New Mestiza", Aunt Lute Books: San Francisco, 1987, pp. 37-45.
- Kimberlé Crenshaw, "The Urgency of Intersectionality" (2016; speech)
- Martin Luther King, "Beyond Vietnam: A Time to Break Silence" (1967)
- Joseph McQuade, "Colonialism was a disaster, and the facts prove it" (2017; article)
- Malcolm X, "The Black Revolution" (1964; speech)

These are the secondary texts [supplerende stof]:
- Chimamanda Ngozi Adichie, "Europe Is Trying to Erase Its Brutal Colonial Past", A History Lesson in Berlin (2022; speech)
- John Agard, "Listen, Mr. Oxford Don" (1985; poem)
- Sean Baker, "Anora" (2024; film)
- Francis Fukuyama, "National Identity vs. Identity Politics" (2019; speech)
- Hannah Gadsby, Excerpt from "Nanette" (Netflix 2018; stand-up comedy)
- Rudyard Kipling, "We and They" (1926; poem)
- Henry Labouchère, "The Brown Man's Burden" (1899; poem)
- Martha Rampton, "Four Waves of Feminism" (2015; essay)
- Jake Rush, Excerpt from "Overwhelmingly Neutral" (YouTube, 2022; stand-up comedy)
- Edward Said, "On Orientalism" (YouTube, 2013; documentary)
- Aaron Sorkin, "The Trial of the Chicago 7" (Netflix, 2020; film)
- Benjamin Zephaniah, "Us & Dem" (1992; poem)

****

Hjælpemidler ifm. terminsprøve:

Her er de lovlige hjælpemidler. Husk at bogmærke siderne eller tilføje dem som foretrukne:

Fysiske bøger:
- Engelsk grammatik med synonymer
- Kan også tilgås som grammatikparagraffer via dette link:
https://www.dropbox.com/scl/fo/xw41yq7o3urmo357f4nn2/h?rlkey=kwofy6qj8lk0mhg7vmunp8zyz&st=ebe18r4j&dl=0

- Onlinebøger:
- Engram & Do It, Write! fra Min læring:
https://app.minlaering.dk/bog/1
https://app.minlaering.dk/bog/44

Samt ordbøger:
- Engelsk-Dansk/Dansk-Engelsk-ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
- Engelsk-Engelsk-ordbog: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/dictionary/dictionary
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Integrated Language & Creative Writing

Ved siden af grundbøgerne "Engram" (Min læring) og "Engelsk grammatik med synonymer" har vi arbejdet - ret gennemgående - med kontekstbaseret grammatik og sprog.

Der har været eksempler på såkaldt "integrated language" ifm. samtlige forløb, hvor grammatik- og sprogøvelserne har knyttet sig direkte til de tekster, som vi har læst og arbejdet med i de forskellige forløb. Her har vi arbejdet med fejlsætninger knyttet til diverse tekster (fx "Macbeth", "Lost Highway" og "Borderlands/La Frontera"), tekstorienterede sprogsøgningsøvelser (hvor eleverne fx skulle søge i PDF-versionen af "Purple Hibiscus" og finde eksempler på forskellige sproglige fænomener og forklare disse: fx relative pronominer (hvor de skulle forklare valget af disse), adjektiver og adverbier (hvor de skulle forklare, hvad de respektive ord lagde sig til og hvilke typer af adjektiver og adverbier, der var tale om) og kollokationer.

Tilsvarende arbejdede vi med sproglig tekstanalyse af udsnit fra hhv. "The Sound and the Fury" og manuskriptet til "Lost Highway", og vil arbejdede med stilistik ifm. bagsideteksterne til hhv. "Borderlands/La Frontera" og "Purple Hibiscus".

Vi har også arbejdet med oversættelsesøvelser knyttet til fx Stephen King og "Fight Club", basal fonetik ifm. podcast-øvelser (knyttet til "Here There Be Tygers" og forfatteren/taleren Chimamanda Adichie).

Endelig har vi arbejdet med kreativ skrivning, hvor eleverne bl.a. har genskrevet en scene fra et andet perspektiv, omplantet dele af en tekst til en anden genre, eller lavet paratekster knyttet til et konkret værk ("Lost Highway"). Ifm. forløbet om "transmedia storytelling" og "world building" har eleverne desuden selv lavet eksempler på fanfiction.  

Dette løbende fokus på integreret eller kontekstbaseret grammatik har naturligvis ikke stået alene, så vi har også arbejdet med følgende grundbogsmateriale:

- Aase Herskin (1992), "Engelsk grammatik med synonymer": særligt paragrafferne om genitiv, adjektiver vs. adverbier, konjunktioner og præpositioner, ordstilling og tegnsætning, substantiver, genitiv og artikler, verber, modal- og hjælpeverber samt verbets tider, samt en liste over 'false friends' eller homofone ord.
- Thomas Boesen & Sarah Barding (2023/2025), "Engram" (Min læring): her har vi arbejdet med udvalgte elementer, og eleverne har fået lov at bevæge sig rundt på platformen og arbejde med de sprogområder, der særligt udfordrer dem. De har desuden brugt de eksamenslignende opgaver som forberedelse til hhv. terminsprøve og eksamen.
- Sarah Barding, Freja Bjerregaard og Emilie Bach (2023/2025), "Do It, Write!" (Min læring).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Purple Hibiscus (værklæsning)

Værklæsning

Holdet fik lov til selv at byde ind på mulige værker, som hverken eleverne eller underviseren havde læst, men som kunne have relevans for et eller flere forløb.

Eleverne valgte: Chimamanda Adichies "Purple Hibiscus" (2003).

Denne bog behandlede vi som værk, og i denne forbindelse arbejdede vi med "literary criticism" og forskellige læsemetoder.

Vi talte om Biographical Criticism, New Criticism, Reader-Response Theory (Nash) og Reception Aesthetics (Iser & Jauss), og vi arbejdede også aktivt med forskellige læsemetoder.

Helt konkret lavede vi primavista-læsning, hvor vi gik på opdagelse i bogen sammen, og hvor vi bl.a. arbejdede med en formaliseret læseklubstruktur i stil med den, som man kender fra Forfatterskolen. Eleverne blev tildelt forskellige roller: én moderator, der efter den indledende præsentationsrunde skulle moderere og holde samtalen igang gennem opfølgende spørgsmål, kommentarer mv.; en observatør, der skulle tage noter og samle op på hele fælleslæsningen sidst i lektionen; og en række debattører, der hver især skulle udvælge en passage fra romanen (som havde fænget dem af denne eller hin årsag, fx pga. sproget, tematikken, narrationen, karaktererne eller miljøbeskrivelsen). Alle sad rundt om ét stort bord, og hver debatør skulle præsentere den valgte passage, læse den op og motivere valget. Ingen måtte knytte kommentarer til dette. Således gik ordet rundt, hvorefter moderatoren, der i mellemtiden havde lyttet og taget noter, satte en mere dybdegående samtale igang om de forskellige aspekter. Undervejs kunne konsulenten (underviseren) assistere moderatoren med små cues eller fagrelevante begreber for at sikre et flow i samtalen og en faglig opkvalificering.

Under arbejdet med romamen var alle sprogøvelser og alt grammatisk arbejde knyttet til romanen. Vi arbejdede bl.a. med paratekster (back matter), podcastøvelse (præsentation af "Purple Hibiscus" i relationen til forløbet "Mapping the Margins") og kontekstbaserede grammatikøvelser, alle med udgangspunkt i Adichies roman.

Kernestof (værk):
- Chimamanda Ngozi Adichie, "Purple Hibiscus" (2003; novel, 241 pages)

Supplerende stof (udsnit om forskellige former for 'criticism'):
- Uddrag fra M.H. Abrams, "A Glossary of Literary Terms" (1999), pp. 180-182, 256-260
- Uddrag fra Robert DiYanni, "Fiction: An Introduction" (1999), pp. 1363-1365, 1367-1371
- Lærerkonstrueret PowerPoint-præsentation om Reader-Response Theory, receptionsæstetik og primavista-læsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Never-Ending Stories: Transmedia Storytelling

In this course, called "Never-Ending Stories: Transmedia Storytelling", we will explore the concepts of world-building and transmedia storytelling, i.e. stories and storyworlds that expand across different texts, media, and platforms.

The course includes three aspects:
(1) A theoretical part where we explore the most essential theories and concepts concerning transmedia storytelling
(2) A case study of "Twin Peaks" as an early example of transmedia storytelling
(3) A project-oriented part during which the students will explore and introduce different examples of transmedia storytelling of their own choosing.

****
Forløbsintroduktion på dansk:

Man har arbejdet med et udvidet tekstbegrebet siden 1970'erne, og dette er også blevet en integreret del af engelskfaget. I dette forløb fokuserer vi direkte på det udvidede tekstbegreb, idet vi arbejder med fiktive universer, der spreder sig på tværs af forskellige tekster og teksttyper, på tværs af forskellige medier og platforme, og som både inkludere kanoniske tekster og forskellige fanskabte tekster og produkter.

Vi arbejder med et teoretisk framework, der bygger på en række af de mest centrale forskere indenfor Transmedia Studies og Fan Studies.
De vigtigste begreber er:

- "Produsage" (Axel Bruns) og "Participatory Culture" (Henry Jenkins)
- "Fangagement" og "gatekeeping" (Matt Hills)
- "Transmedia storytelling" (her tager vi særligt afsæt i Henry Jenkins' teori om transmedialitet, hvor han bl.a. taler om følgende elementer: "spreadability", "drillability", "performance", "world building", "immersion")
- "Forensic fandom" (Jason Mittell)
- "Snowball transmedia" vs. "transmedia franchise" (Marie-Laure Ryan)
- "Screen/media tourism" (Sue Beeton)

Samt mere generelle begreber såsom:
- "Sequel", "prequel", "spin-off"
- "Tie-in book", "ancillary product", "memorabilia"
- "Cosplay", "fan theory" og "fanfiction"

Endelig har vi også talt om Jensen og Vistisens såkaldte "Tent-Pole Model" (der bruges til at analysere transmedielle universer), John G. Caweltis "literary formulas" (bl.a. "Mystery", "Adventure", "Romance" og "Alien Beings and States"), Joseph Campbells teori om "The Hero's Journey" og Umberto Ecos tanker om kultfænomener

Kernestof [K]
- David Lynch & Mark Frost (ABC, 1990-1991): tre afsnit fra "Twin Peaks", hhv. "Pilot", "Ep. 1" og "Ep. 2", dvs. de tre første afsnit fra tv-serien
- Jennifer Lynch (1991): Uddrag fra "The Secret Diary of Laura Palmer", s. 9-17
- Scott Frost (1991): "The Autobiography of F.B.I. Special Agent Dale Cooper: My Life, My Tapes", s. 12-18

- Samt to bogkapitler og en film eller et tv-serie-afsnit knyttet til et selvvalgt eksempel på transmedia storytelling. De enkelte studiegrupper har valgt at beskæftige sig med forskellige transmedielle universer:

Supplerende stof [S]
- Andrew Howe (2013): "The Owls Are Not What They Seem: Cultural Artifacts of Twin Peaks", in Marisa C. Hayes & Franck Boulègue (red.): "Fan Phenomena: Twin Peaks", s. 40-48 [S]
- Henry Jenkins (2007): "Transmedia Storytelling 101", Pop Junctions, 21. marts. Online: https://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html
- Umberto Eco (1985): "Casablanca": Cult Movies and Intertextual Collage" (gennemgået), Substance 14:2, 47, s. 3-12.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 British Romanticism & American Transcendentalism

As part of the repetition phase, we had a short course on British Romanticism and American Transcendentalism. This crash course was meant as a form of repetition concerning poetry (and how to analyze poems) and waves and paradigms in literary history. We also briefly discussed traces of Neo- and Anti-Romanticism in modern literature and culture.

During this crash course, we discussed the following texts:
- Robert Burns, "A Red, Red Rose" (1794)
- John Keats, "To a Friend Who Send Me Some Roses" (1895 [org. 1816])
- Henry David Thoreau, "Walden" (1854; excerpt)
- Eddie Vedder, "Society" (2007)
- Walt Whitman, "Leaves of Grass" (1855; excerpt)
- William Wordsworth, "Preface to Lyrical Ballads" (1800; excerpt)
- William Wordsworth, "The World is Too Much With Us" (1807)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tilladte hjælpemidler (skriftlig eksamen)

Følgende hjælpemidler er tilladt til eksamen

- www.ordbogen.com
- www.thesaurus.com
- www.oxfordlearnersdictionaries.com
- www.merriam-webster.com
- www.minlaering.dk
- Engelsk Grammatik med Synonymer (EGMS - bog)
- English in Danish (bog)
- Toolbox: Tools for Analyzing English Texts (bog)
- Narrating Truth (bog)

Sådan dokumenterer du brugen af EGMS eller MinLæring i assignments 1-3
Lav en fodnote eller skriv det nederst i din besvarelse

Engelsk grammatik med synonymer
• STANDARDTEKST: "Overskrift på paragraf." Aase Herskind & Uffe Gravers Pedersen, Engelsk grammatik med synonymer. 2002: s. ?
• EKSEMPEL: "126b – must." Aase Herskind & Uffe Gravers Pedersen, Engelsk grammatik med synonymer. 2002: s. 68.

MinLæring
• STANDARDTEKST: "Titel på afsnit" (forkortelse med tal, der viser hvilken sektion, du har brugt). ENGRAM, MinLæring. URL: hjemmeside.
• EKSEMPEL: "Omvendt (V S O) ordstilling på dansk – ligefrem (S V O) på engelsk" (O.1.1). ENGRAM, MinLæring. URL: https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/27537/sektion/27541

Gyldendals Røde Ordbøger
• STANDARDTEKST: ”Overskrift på opslaget.” Gyldendals Røde Ordbøger. Link
• EKSEMPEL ”Violence.” Gyldendals Røde Ordbøger. https://ordbog.gyldendal.dk/#/pages/result/daen/violence/expert?cache=1543311934537
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer