Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Christoph Ridder
|
Hold
|
2024 fy/k (1k fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Energi forløb
Energibegreber
Fokus på fysiske begreber, størrelser og enheder for energi
- energikæder
- energikvalitet
- effekt, Watt, Energi J, kJ, kWh
- simple beregninger af energibesparelser ved at skifte elpærer
- varmekapacitet opvarmning af vand
- fasediagrammer for vand i relation til forsøget smeltevarme og fordampningsvarme
Eksperimenter
- blypose Epot og Eterm
- opvarming af vand og nyttevirkning
- flammetemperatur
- isens smeltevarme og vands fordampningsvarme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lyd og Svingninger
Lyd, interferens
Bølgelængde, periode, bølgehastighed og frekvens
Beregninger og enheder med ovenstående størrelser
Resonansfænomener
Konstruktiv og destruktiv interferens
Eksperimenter
Svingende streng
Klaptræ i gården
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Drivhuseffekt
Projektforløb 1
Drivhuseffekt, CO2 problematikker
Indhold
- Planckkurver for solen og jorden
- CO2 som drivhusgas
- Netlogo drivhusapp som forklaring af Albedo og CO2
Fremlæggelse for en anden klasse 2 og 2
Emner:
1. Alternative teorier til menneskeskabt CO2. Solaktiviteten, Svenmarks teori om skydannelse, Vulkaner … (forsøg: solpletter)
2. Energibalance og klimamodellering. Mere varme --> flere skyer større albedo positive og negative feedback mekanismer. Stefan Boltzman lov
3. Eksisterende alternative energikilder. Hvordan fungerer solceller og vindkraft. Hvor meget har vi af det i 0. Århus 1. DK 2. EU 3. Verden er det et realistisk alternativ?
4. Biomasse, alkaner og energiproduktion. Hvad brænder de egentlig af på Studstrupværket. Hvor meget energi får vi fra de forskellige energikilder? Biogas og naturgas. Hvorfor er afbrænding af træ CO2 neutralt? Er det?
5. Moderne kernekraftværker med fokus på realistiske nye typer af fissionskraftværker. Gen IV reaktorer, breeder reaktorer. Så lidt om fusion og tidshorisonten på det.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyd og Klang
Klang og svingninger
Vi genoptager lyd og svingninger
Resonansfænomener
Eksperimenter
Svingende streng
Lyd med audacity, analyse af fouriespektre.
Projekt "Klang"
Gitterligningen kvalitativt .
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stående bølger
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomfysik
Atomfysik
Bohrs atommodel
Plancks strålingslov
Emission og Absorption
Historisk: Bohr Heisenberg Rutherford Schrödinger
Kvantemekanik:
Atombaner, rydbergformlen, energiovergange i hydrogen
partikel bølge dualitet
Einstein og Bohrs uenighed
Eksperimentelt:
Spektrallinjer for Hydrogen og Natrium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Solsystemet og Kosmologi
Den nære astronomi planeter sol og afstande i vores solsystem
Verdensbilleder fra antikken til Hubble
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818708398",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818708398",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818708398"
}