Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Adam Etches
|
Hold
|
2024 fy/t (1t fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Vi starter med at nørde hvad fysik overhovedet er for noget, og så dykker vi ned i et af de første (og vigtigste!) spørgsmål som fysikken har spurgt. Nemlig verdensbilleder.
Forsøg:
- Måle afstande med krops-enheder
- Måle højde med Galileos faldlov
- Venus' faser med lommelygte og skumbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den nære astronomi
I dette forløb skal vi lære om vores solsystem, herunder forklaringer på
- dag og nat
- årstider
- månens faser
- måneformørkelser
- solformørkelser
- tidevand
Forsøg:
- Årstider ud fra spaghettibundt på et Danmarks-kort
- Månefaser med lommelygte og skumbold
- Måneformørkelse med lommelygte og skumbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
I dette forløb introducerer vi nogle begreber inden for emnet "energi" og lærer også at regne med enheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pinewood Derby
I dette forløb skal vi træne "Engineering", dvs. en mere praktisk og problemløsende tilgang end vi plejer. I skal bygge en "sæbekassebil" (inspireret af det amerikanske "Pinewood Derby") som skal rulle ned af en rampe. Formålet er at få bilen til at opnå så høj en hastighed som muligt.
Faglige begreber vi lærer undervejs:
Potentiel energi, kinetisk energi, nyttevirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Afslutning på energi
Vi kobler lidt mere teori på mekanisk energi og så lærer vi også om termisk energi.
Forsøg:
Mekanisk energi af en hoppende bold
Måling af vands specifikke varmekapacitet
Måling af vands fordampningsvarme
Måling af nyttevirkning ved kogning af vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projektforløb 1 - Global opvarming og vækstmodelle
I matematik lærer I om de to vækstmodeller "lineær vækst" og "eksponentiel vækst". I fysik undersøger vi global opvarmning ved hjælp af en simulering i programmet NetLogo, og bruger det I har lært i matematik til at forstå hvad det betyder for fremtidens klima.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bølger
Vi lærer om bølger generelt. Vi lærer om lydbølger, hørelse, lydstyrke og Doppler-effekten. Vi lærer om lys, synet, farver og hvad der sker når lys bevæger sig fra et medie til et andet.
Forsøg:
Bølgetyper på en menneskekæde
Stående bølger på en snor
Lydstyrken forskellige steder på Egaa Gymnasium
Brydning af en menneskekæde ved overgangen til et andet medie
Måling af brydningsvinkel og refleksionsvinkel af lys i overgangen mellem luft og akryl
Observation af farveblanding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Atomer
Vi lærer om forskellige modeller af atomet gennem tiden med særligt fokus på rosinbollemodellen, Rutherfords planetmodel og Bohrs atommodel. Vi slutter af med lidt moderne kvantemekanik.
Forsøg:
Rolling with Rutherford
Måling af bølgelængde med et optisk gitter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kosmologi
Vi bruger et enkelt modul på at lære om Hubbles lov og Big Bang.
Forsøg:
Hubbles lov med elastikker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818709611",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818709611",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818709611"
}