Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Inger Steensgaard Jensen
|
Hold
|
2024 fy/u (1u fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Materiale: Afsnit 1.1, 1.2 og 1.3 i Systimes fysik C i-bog af T. Benoni og F. Elvekjær.
Nøgleord: Enheder, fysiske størrelser, præfixer, variabelkontrol, den naturvidenskabelige metode.
Eksperiementer: Pendulforsøg - med det formål at træne gode lab.vaner og modelleringskompetencen -teorien bagved kendes ikke.
Læreplan:
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Materiale: Fysik C i bogen afsnit: 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6 og 2.7
Nøgleord: Energiformer, energiomdannelse, energikæder, energikvalitet, effekt, nyttevirkning, energiforbrug og bæredygtighed, temperaturskalaer, termisk energi, tilstandsformer og faseovergange, specifik varmekapacitet, specifik smeltevarme, specifik fordampningsvarme.
Eksperimenter: Nyttevirkning, bestemmelse af aluminiums specifikke varmekapacitet, bestemmelse af is' smeltevarme.
Læreplan:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
- aspekter af bæredygtig udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Materiale: Følgende afsnit i i-bogen: 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5 og 3.6
Nøgleord: Bølgebegreber (bølgelængde, frekvens, periode, amplitude, udbredelseshastighed), bølgefænomener (diffraktion og interferens), arbejde med gitterformlen, interferensmønster, konstruktiv og destruktiv interferens, musikinstrumenter (streng og blæse), den svingende streng, det halvåbne og det åbne resonansrør, grundtone, overtoner, hvor langt væk slog lynet ned?
Eksperimenter: Udmåling af det synlige spektrum, svingninger på en streng, bestemmelse af lydens hastighed (fælles - elendige resultater).
Læreplan:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomfysik
Materiale: Afsnit i ibogen:4.1, 4.2, 4.3.
Nøgleord: Atomets opbygning, hvad atommodellerne inden Bohrs ikke kunne forklare, Bohrs to postulater, hvordan Bohrs atommodeller kan forklare det, som de gamle modeller ikke kunne, skalmodellen, energiniveaudiagram, energien af en foton, emission, absorption, brints energiniveauer, grundtilstand, exciterede tilstande, atomare fingeraftryk.
Eksperimenter: Grundstofbestemmelse ved udmåling af emissionsspektrum på en lineal.
Læreplan:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rummet
Materiale: Afsnit i ibogen: 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3 og 6.4
Nøgleord: Solsystemets opbygning og dannelse, klippeplaneter og gasplaneter, objekter i Solsystemet, døgn, måned og år, årstider, månens faser, formørkelser, Keplers love, betingelser for liv, exoplaneter og transitmetoden, overgangen fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede.
Big bang modellen, observationerne bag big bang (universets udvidelse, den kosmiske baggrundsstråling, grundstofsammensætningen i universet), Hubbles lov, rødforskydning, galakser, Mælkevejen.
Eksperimenter: Elastikøvelse
Læreplan:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
NV forløb: Kræftbehandling
NV-forløb med Biotek om kræft.
Indhold svarer nogenlunde til fysikc ibogens afsnit 7.3 og 7.4.
Stikord: Atomets opbygning, radioaktive henfald, halveringstid, kræftbehandling.
Eksperimemter: et af halveringstid, halveringstykkelse eller afstandskvadratlov.
Simulering af radioaktivit henfald ved terningekast.
Find svulsten i en torso efter indsprøjtning af nuklearmedicin (sporstof).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818710877",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818710877",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818710877"
}