Holdet 2024 fy/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Inger Steensgaard Jensen
Hold 2024 fy/u (1u fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til fysik
Titel 2 Energi
Titel 3 Bølger
Titel 4 Atomfysik
Titel 5 Rummet
Titel 6 NV forløb: Kræftbehandling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til fysik

Materiale: Afsnit 1.1, 1.2 og 1.3 i Systimes fysik C i-bog af T. Benoni og F. Elvekjær.

Nøgleord: Enheder, fysiske størrelser, præfixer, variabelkontrol, den naturvidenskabelige metode.

Eksperiementer: Pendulforsøg - med det formål at træne gode lab.vaner og modelleringskompetencen -teorien bagved kendes ikke.

Læreplan:
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Materiale: Fysik C i bogen afsnit: 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6 og 2.7

Nøgleord: Energiformer, energiomdannelse, energikæder, energikvalitet, effekt, nyttevirkning, energiforbrug og bæredygtighed, temperaturskalaer, termisk energi, tilstandsformer og faseovergange, specifik varmekapacitet, specifik smeltevarme, specifik fordampningsvarme.


Eksperimenter: Nyttevirkning, bestemmelse af aluminiums specifikke varmekapacitet, bestemmelse af is' smeltevarme.

Læreplan:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling

- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

- aspekter af bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bølger

Materiale: Følgende afsnit i i-bogen: 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5 og 3.6

Nøgleord: Bølgebegreber (bølgelængde, frekvens, periode, amplitude, udbredelseshastighed), bølgefænomener (diffraktion og interferens), arbejde med gitterformlen, interferensmønster, konstruktiv og destruktiv interferens, musikinstrumenter (streng og blæse), den svingende streng, det halvåbne og det åbne resonansrør, grundtone, overtoner, hvor langt væk slog lynet ned?

Eksperimenter: Udmåling af det synlige spektrum, svingninger på en streng,  bestemmelse af lydens hastighed (fælles - elendige resultater).

Læreplan:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Atomfysik

Materiale: Afsnit i ibogen:4.1, 4.2, 4.3.

Nøgleord: Atomets opbygning, hvad atommodellerne inden Bohrs ikke kunne forklare, Bohrs to postulater, hvordan Bohrs atommodeller kan forklare det, som de gamle modeller ikke kunne, skalmodellen, energiniveaudiagram, energien af en foton, emission, absorption, brints energiniveauer, grundtilstand, exciterede tilstande, atomare fingeraftryk.

Eksperimenter: Grundstofbestemmelse ved udmåling af emissionsspektrum på en lineal.

Læreplan:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder


- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rummet

Materiale: Afsnit i ibogen: 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3 og 6.4

Nøgleord: Solsystemets opbygning og dannelse, klippeplaneter og gasplaneter, objekter i Solsystemet, døgn, måned og år, årstider, månens faser, formørkelser, Keplers love, betingelser for liv, exoplaneter og transitmetoden, overgangen fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede.
Big bang modellen, observationerne bag big bang (universets udvidelse, den kosmiske baggrundsstråling, grundstofsammensætningen i universet), Hubbles lov, rødforskydning, galakser, Mælkevejen.

Eksperimenter: Elastikøvelse

Læreplan:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 NV forløb: Kræftbehandling

NV-forløb med Biotek om kræft.

Indhold svarer nogenlunde til fysikc ibogens afsnit 7.3 og 7.4.

Stikord: Atomets opbygning, radioaktive henfald, halveringstid, kræftbehandling.

Eksperimemter: et af halveringstid, halveringstykkelse eller afstandskvadratlov.

Simulering af radioaktivit henfald ved terningekast.

Find svulsten i en torso efter indsprøjtning af nuklearmedicin (sporstof).
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer